En de bedoelingen waren nog zo goed. Het Amerikaanse General Motors had de Cadillac BLS speciaal voor de Europese markt ontwikkeld, maar tot nu toe lopen we niet erg warm voor deze (misschien toch nog iets te) Amerikaanse auto.
Als snel was duidelijk dat Cadillac met de BLS de lat voor zichzelf te hoog had gelegd. Het aantal van 20.000 auto’s per jaar tot aan 2010, werd onlangs al bijgesteld naar maximaal 10.000 exemplaren per jaar. Echter wanneer we naar als de huidige verkoopprestaties kijken, gaat men ook dat zeker niet halen. Van de BLS, die het platform deelt met de Saab 9-3 en de Opel Vectra, zijn slechts 400 exemplaren verkocht sinds de auto begin april werd gelanceerd. De productie is al terug gebracht naar 30 auto’s per week, terwijl dit aantal in het begin dagelijks van de band rolde. In dit tempo zullen er jaarlijks slechts 1560 auto’s worden gebouwd.
Ondanks de trage start, wachten we nog even met het afschijven van de BLS, want de auto is door de verchillende Europese auto-journalisten redelijk positief ontvangen. Tevens geven de dealers aan veel aanvragen te krijgen voor een proefrit, dus wellicht wordt het nog wat (via: spanish.autoblog.com).
Job zegt
ik denk dat hij gaat floppen want hij ziet er niet egt spectaculair uit in vegelijking van de andere Cadillac’s en die vrij schrale moter… van mij mogen ze hem schrappen!!
JeffreyG zegt
een leuke toevoeging aan de Nederlandse weg
een luxe wagen met een Amerikaanse uitstraling maar aangepast aan Europees gebruik
leuk wagentje, want hij is ook niet zo hoekig als bijvoorbeeld de CTS
niet mijn favoriete wagen
maar ben er wel heel erg positief over ;)
Zoef zegt
Alle merken die in het C-segment opereren botsen in Europa op de BMW-klep.
Als een Europeaan een C-wagen wil kopen, koopt hij een BMW 3 serie. Een ander merk mag ook, maar die moet minstens 10.000 euro goedkoper zijn voor een vergelijkbare uitvoering, anders besluit de Europeaan terecht: “Dan kan ik beter een BMW kopen voor de inruilwaarde en de sociale meerwaarde”.
S AMG zegt
ja dat is waar de mensen kopen liever een C-klasse 3 serie of A4 alhoewel de c klasse nu even uit is maar dat komt starks wel weer terug met het nieuwe model super strak
William zegt
“misschien toch nog iets te) Amerikaanse auto”? Er is niets Amerikaans aan… De BLS is een Saab 9-3 met een ander uiterlijk. Technisch identiek, en zelfs delen van het dashboard, het stuur, de deuren en het dak zijn identiek aan de Saab 9-3… Natuurlijk verkoopt de BLS niet goed. Ten eerste is de pers niet echt lovend over de BLS, en ten tweede heeft Cadillac het imago van groot en Amerikaans en verkoopt dus per definitie niet als ‘compacte’ sedan. En mensen die anders dan anders willen zijn, en niet in een 3-Serie of A4 willen rijden, die kopen een Saab 9-3… Kannibalisatie dus…
De BLS station zou het tij nog kunnen keren, kijk maar naar de 9-3 SportEstate
Rolo zegt
ik heb hem al gezien op de weg en hij misstaat daar niet maarjahij heeft het wel erg lastig gezien de concurrentie
Dennis zegt
@William: Met “iets te Amerikaans” heb ik het dus vooral over het imago van de auto. Wanneer ik naar die auto kijk, zie ik een Amerikaan, net als jij overigens (quote: “…heeft Cadillac het imago van groot en Amerikaans…”). Het feit dat deze technisch heel veel gemeenschappelijk heeft met de Saab, doet hier niets aan af. Europeanen lopen nu eenmaal niet heel warm om in een Amerikaan te rijden, zelfs niet wanneer de Amerikaan is geslaagd voor zijn integratie-cursus.
William zegt
Europeanen kopen wel graag een Amerikaan, maar dan wel als ’t een échte Amerikaan is. Dan heb je een enorme wagen met een lekker ‘American Cruising’ imago. Maar een kleine auto die eigenlijk een 9-3 is, maar dan toch onder een Amerikaans merk. Dat zijn twee werelden die je niet kunt verenigen, dus vandaar de flop…
Dennis zegt
Ik ben absoluut met je eens dat een Amerikaan ook écht een Amerikaan moet zijn. Het Amerikaanse “bigger is better” is inderdaad lastig te verenigen met onze Europese stijl. Echter de stelling dat Europeanen graag een Amerikaan kopen, deel ik niet. Ik weet niet precies hoe de sentimenten in andere Europese landen liggen, maar laat ik voor de Nederlanders spreken wanneer ik zeg dat men hier gemiddeld niet heel warm loopt voor typisch Amerikaanse auto’s. Daarmee scheer ik natuurlijk niet alle Nederlanders over één kam.
Ray zegt
Ik heb proefgereden met de BLS. Op zichzelf vind ik alle nieuwe Cadillacs kwa design wel iets uitstralen, ze onderscheiden zich in ieder geval. Maar ik moest helaas concluderen dat het interieur, de ruimte en de rij-eigenschappen helemaal niet Amerikaans overkomen. Het viel me erg tegen, zeker voor de prijs. De dieselmotor beviel trouwens veel beter dan de benzine-versie, maar als ik het me goed herinner zijn beide niet Amerikaans.
Volgende proefrit is met een Dodge Caliber. Andere klasse, maar mijns inziens wel interessant, zeker als de SRT-4 uitvoering uitkomt.
Zoef de Haas zegt
Zoals William en Dennis schrijven, houden Europeanen wel degelijk van Amerikaanse auto`s maar dan echte. Het is weeral de wet die hier het struikelblok is met de zinloze hoge taxatie van dikke cylinderinhouden. Amerikanen moeten lobbyen om deze wetgeving open te breken.
Ze zouden het protectionistisch aspect dat deze wetten bevatten kunnen aanklagen en daartegen ageren.
Stylez zegt
Gaat de Cadillac BLS floppen?
– Ja.
dekster zegt
ze moesten gwn een cts met europeese motoren uitrusten (met amerikan powerrr…)
Bram zegt
Er werd al een paar keer geschreven dat Europeanen WEL van Amerikaanse auto’s houden. Waarom zie ik die dan nooit? Af en toe een zeldzame tahoe of explorer, maar een gewone Amerikaanse break/sedan/mvp? Zo erg gewild zijn ze dus niet. Dat American Cruising werkt hier dus niet. Ook PT Cruisers en Chrysler Neons zijn geen echt succes. En de ‘ValueForMoney’-Mustang doet het hier ook niet zo goed. Ik heb het nu wel over België. M.i. hebben Amerikaanse auto’s gewoon een imagoprobleem.
Bram zegt
Extraatje: de kritiek van groter slagvolume gaat niet op, want er rijden genoeg zes- en achtcilinder Duitsers rond.
Reiner zegt
Probeer je een Cadillac te bouwen, schroef je er Saab 9-3 spiegels op. Gedoemd te mislukken.
Erik zegt
Natuurlijk gaat dat ding floppen.
1° deze wagen is in niets echt revolutiair
2° het is een samenraapsel van andere merken (Saab,Opel,Fiat met Cadillac badge)
3° de afwerking is niet op BMW-niveau
4° hij heeft een slecht imago tov BMW
Ik ben ondertussen 46 en kan zeggen dat ik absoluut naar BMW zou gaan in deze klasse. GM wilt maar kan geen premium-auto bouwen
Appeltje zegt
Ik zag er een paar maanden terug eentje voor het Hilton, jammer dat ik er geen foto van heb want ze zijn dus behoorlijk zeldzaam… En lelijk. Ik denk niet dat er ooit veel van zullen worden verkocht, omdat de auto te veel afwijkt van de gemiddelde Cadillac, d.w.z. hij zit in een te aag segment. Ik denk dat het een nutteloze auto is omdat de alternatieven in veel opzichten beter zijn. De auto valt denk ik veel meer in de smaak bij Amerikanen dan bij Europeanen, maar in de VS is er weer geen behoefte aan dit model schat ik zo in.
w0o0dy zegt
Misschien gaat deze auto wel BETER in de VS kunnen aanslaan dan in Europa… Waarom worden er (tegen verhoudingsgewijs) enorme prijzen allerlei Europese auto’s verkocht in de VS? Juist! het feit dat ze beter rijden dan de gemiddelde amerikaanse auto en omdat ze anders zijn, iets minder “standaard”.
Voor Europa denk ik dat NL en België al snel afvallen, maar er zijn wel landen waar een Amerikaan rijden een veel beter imago heeft. Daar komt bij dat voor een “amerikaan” (nou ja een Saab 9-3 dus, met een andere grille en andere achterkant de auto wel redelijk goed rijdt. Dus toch een beetje dat amrikaanse imago maar wel de rij eigenschappen van een redelijk moderne middenklasser.
Ik verwacht overigens niet dat er meer 50.000 van worden verkocht in Europa, gedurende de looptijd.
w0o0dy zegt
50.000? ehm dat moet 5000 zijn….. tikfoutje!
frkoi zegt
B(erg)M(arken)W(eg) is nou vind ik ook niet echt super, hoewel er mensen zijn die er anders over denken. Ik heb een kennis die er een gekocht had, er na 3 jaar voor de eerste APK kwam en toen moest erzowat alles van het voortrein vervangen worden. De auto had toen ong 70.000 km gereden. Ik vond dit wel een beetje dubieus voor een auto van dik 40.000 euro, en ik verteld hem dat ik dit ook had gehad, op mijn Opel Astra, van 1995 met 96.000 km dus hij was blij dat het meer voorkwam.
Ben zegt
Jammer dat men niet gestart was met een stationwagon.
Qua design vind ik het een heel mooi model, weer eens wat anders dan de standaard Audi/BMW.
Interieur en kofferbak vielen qua ruimte wat tegen.
Nog geen proefrit gemaakt, ga ik nog wel doen.
autoblogger zegt
Artikel van de Financial Times: http://msnbc.msn.com/id/13366747/
Het zou gaan om 500 auto’s, en geen 400… YEah!
“It is slower than we expected,” said Cadillac Europe, the regional distributor owned by Dutch car dealers Kroymans. “But we are pleased with the attention and the positive reception of the car.”
…
Kroymans appointed dealers Pendragon to handle its UK sales.
It hopes to sell 7,000 Cadillacs and Chevrolet Corvettes, which it also imports, next year, and believes sales of the BLS will soon start to rise. Kroymans said it still expected to reach targets of selling an average 10,000 BLS models a year during the life of the car, and added that dealers had seen a lot of interest in test drives.
In May, Kroymans sold 312 Cadillacs in Europe, plus 109 Corvettes. Last year it sold a combined 290 in May. Sales so far this year are 1,770, 404 cars higher than the first five months of last year, but remain far behind where they need to be to reach next year’s target.
w0o0dy zegt
van de cijfers klopt maar bitter weinig, volgens http://www.AutoInternationaal.nl
“Wat dan wel de echte afzetcijfers van de BLS zijn? Autointernationaal.nl heeft de moeite genomen om ze te achterhalen: inmiddels zijn er afgerond 500 exemplaren op kenteken gezet. Daarnaast zijn er ruim 2.300 orders voor de nieuwe Cadillac. Oftewel een totaal van 2.800 voor een model dat pas sinds half april in de showrooms staat, in sommige Europese landen (er zijn 27 afzetmarkten) pas sinds de 2e week van mei. Voor een periode van 2 à 3 maanden is dit niet bijzonder veel, maar ook niet bijzonder slecht. De doelstelling om jaarlijks 10.000 exemplaren van de BLS te verkopen in Europa, lijkt dan ook door de Europese importeur gerealiseerd te kunnen worden.
Ze halen ook nog even uit naar Autoweek, ook bij ons favoriet.
“Kroymans, de Europees importeur van Cadillac, was duidelijk ‘not amused’. Woordvoerder Dick Braakhekke heeft tevergeefs contact proberen te zoeken met de Zweedse redacteur. Ook heeft hij Autoweek laten weten het vervelend te hebben gevonden dat zij niet eerst contact met hem hebben opgenomen, voordat het betreffende bericht werd gepubliceerd. Onder druk heeft Autoweek het nieuwsbericht inmiddels gewijzigd. Zonder overigens de datum van het artikel aan te passen, waardoor het lijkt alsof de tekst zoals die nu te lezen valt op de website ook de originele tekst is. Nogal onsportief, maar dat is gedrag wat we bij hoofdredacteur Tonie Broekhuijsen vaker zien. Collega’s van mij plaatsten al langer kanttekeningen bij het kwaliteitsniveau en de betrouwbaarheid van het nieuws van Autoweek, maar nu begint ook ik steeds meer twijfels te krijgen.”
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=1768
Lee zegt
Tja commentaar ten overvloeden, maar na grand Cherrokee, Audi A4 3.0 v6, BMW X5, is het toch goed vertoeven in een BLS 2.8 V6. Ik denk als je de rijervaringen van een 2.8 bls heb ervaren dat het geluid wel anders wordt, en wat is nu eens leuk om op te vallen in een BLS, met gemak had ik in een BMW of Audi kunnen stappen, maar alleen dat gevoel bij het stoplicht dat dezelfde Audi A4 1.9 is aangekleed als mijn oude A4 3.0 liter. Nee als je echt iets anders wilt dan is dit de kans. Mijn ervaringen tot op heden met mijn BLS zijn perfect en dan maar op een saab samenstelling maar komt er goed mee weg.
LC zegt
Ik hoop het