Zou Bugatti het dan eindelijk durven? Gaan ze eindelijk de strijd aan met Dodge, Gumpert, Nissan en Corvette aan op de Nurburgring? Het lijkt erop dat Bugatti eindelijk een poging gaat wagen met de 1.200 pk sterke Super Sport.
Naar het schijnt heeft Bugatti 6 jaar geleden met een 1.001 pk sterke Veyron al eens geprobeerd om een scherpe tijd neer te zetten op de ‘Ring. Destijds schijnen ze niet veel verder te zijn gekomen dan 7:40 en dus hielden ze die resultaten maar onder de pet.
En nu is er dus weer een Veyron (van de fabriek) gespot op de ‘Ring. Gaat het ze lukken om een snelle tijd neer te zetten denk je? (via: bridgetogantry.com)
darkpluisje zegt
hij klinkt op de video nog heel erg behouden… Ben benieuwd of het ze gaat lukken om het record te pakken :P
meneersander zegt
@darkpluisje: bij TopGear hoorde je toch ook amper wat toen hij over het circuit ging?
darkpluisje zegt
@meneersander: das waar, tis geen enorme schreeuwer… Maar met 2 ton gewicht gaat hij volgens mij nooit het record pakken, pk is niet alles..
Vanquish zegt
@darkpluisje: Klopt, ik denk ook niet dat ’t hem lukt. Teveel bochten waarin je niks aan pk’s hebt. Toch wel benieuwd wat z’n tijd wordt, want echt slecht zal die niet zijn!
Hebben ze de Zonda F/Cinque wel eens getest op de ring?
darkpluisje zegt
@Vanquish: De zonda F doet het in 7:24.44
De zonda R deed het in 6:47.50 :O
darkpluisje zegt
@darkpluisje: Zonda R is snelste tijd die ik zo zie van de niet weg legale… Vind dan toch dat ze een zonda RS 750 rond moeten sturen, met 10 pk meer als de R kan dat nog een mooie tijd opleveren
StijnB zegt
@darkpluisje:
Stefan Bellof met de Porsche 956 deed de ring in 6:11.13, de niet-straatlegale hebben dus nog wat werk voor de boeg.
macready zegt
@darkpluisje:
The R stond niet op straatrubber.
darkpluisje zegt
@macready: ik zei toch ook ”de niet weg-legale” ;)
Vanquish zegt
@darkpluisje: 10sec langzamer dan de Gumpert, jammer :(. Al ben ik ervan overtuigd dat de laatste Zonda’s (RS) misschien wel behoorlijk in de buurt kunnen komen.
maxx1 zegt
@darkpluisje: alleen rechte stuk is vermogen leuk… in bochten kun je toch geen gebruik maken van 1200pk.. hooguit 500pk
waxweazel zegt
Zolang als er geen overtollig gewicht van dit monster afgaat zal het nooit lukken vrees ik.
1200 pk is leuk, maar als je 2 ton moet meezeulen in de bochten is het niet evident om een snelle tijd neer te zetten.
timberleek zegt
@waxweazel:
dat idee heb ik ook.
Ik zou wel een duel willen zien tussen die SS en een normale Atom (0.6pk/kg vs 0,4pk/kg). Denk dat de atom het dik wint
vale46 zegt
Het ziet er maar lomp uit, die Veyron op de ‘ring.
Geef mij maar een Pagani Zonda R :D
jordy14 zegt
@vale46: alleen jammer dat je daar niet mee op de weg mag maar ik zou ook voor de Zonda gaan!
vale46 zegt
@jordy14: Daarvoor neem je toch gewoon een caddy met een truck?
Zelf stap je uit, je neemt je Cinque & weg ben je ;)
jordy14 zegt
@vale46: haha dat kan ook.
Freude_am_Fahren zegt
Het gaat ze niet lukken, daarvoor weegt hij véél te veel.
Er is meer nodig dan veel pk’s om scherpe tijden neer de zetten op circuit.
bungabungastig zegt
@Freude_am_Fahren: veel te veel is slechts 8% meer dan een GT-R die met de helft van het vermogen wel aardige rondjes neerzet.
dawwg zegt
@bungabungastig: De GT-R is 100kg lichter en heeft een 16s snellere rondetijd; ben beniewd wat de SS gaat doen …
Freude_am_Fahren zegt
@dawwg: Daar heb je wel een punt (het blijft me verbazen hoe snel die GTR is, ondanks zijn hogere gewicht dan de concurrentie) maar ik denk persoonlijk niet dat de Veyron zulk een circuitbeest is.
Vooral op de rechte stukken zal de Veyron tijd kunnen winnen door zijn belachelijk hoog vermogen. Maar er zijn niet enkel rechte stukken op de ring.
De Veyron zal misschien wel sneller zijn dan de GTR (al ben ik daar niet helemaal zeker van eerlijk gezegd), maar een record zal hij niet kunnen neerzetten.
tritone zegt
Ze moeten wat met al die onverkochte auto,s, alleen rechtuit heel snel verkoopt niet meer!
lambo4all zegt
@tritone: ze hopen denkik op een record special edition van de grand sport ofzo=p
lincoln zegt
ja .. doe maar effies ..
dan hebben de Viper en Corvette tenminste nog een klein beetje tegenwicht ..
bozewolf zegt
Hangt er van af welk ringrecord gebroken moet gaan worden denk ik zo. Zo’n ACR Viper heeft honderden kilo’s downforce en op een bepaald moment is downforce eigenlijk het enige waar je nog tijd mee wint.
jzaero zegt
Nice, die autowiki specs
xilver zegt
@jzaero: Dat is eigenlijk niet correct… de SS heeft 1200pk, geen 1001, daarenboven kost de World Record Edition 1.950.000€, 1.800.000 is slechts voor een ‘normale’ uitvoering.
raphael zegt
Ligt er inderdaad aan welk record.. er zijn aardig wat lange rechte stukken en uiteraard de Döttinger Höhe..
Maar die twee Radicals en de Gumpert bovenaan zal hij niet halen denk ik zo.
kaasboerin zegt
Hahah, en als ze een goede tijd neerzetten kunnen ze daar natuurlijk reclame mee maken, die dingen zijn aan de straatstenen niet kwijt te raken..
jeffreym3 zegt
Die 7:40 hebben ze ook enkel te danken aan de lange stukken en dan vooral het eindstuk. Die 200pk gaan hem niet helpen in de bochten. Hadden ze beter 200 kilo eraf kunnen snoepen.
bofkont zegt
James May zij het al, je moet een auto kopen die niet getest is op de ring ;)
Vind het persoonlijk allemaal kul zulke records.
Maar voor fabrikanten en reclame doeleinden zal het absoluut belangrijk zijn.
raphael zegt
@bofkont: Valt eigenlijk wel mee, met name Porsche en Nissan maken zich er erg druk om. Daarnaast is het natuurlijk een geweldige mogelijkheid om als kleine fabrikant als Radical of Pagani je product in de schijnwerpers te zetten.
besaram zegt
@raphael:
Nissan maakt zich niet echt druk,denk ik. Verslaan porsche in eigen huis!
tritone zegt
@bofkont: Wanneer je in de markt bent voor die auto,s, denk je er vast anders over!
bofkont zegt
@tritone: Nee denk ik niet, persoonlijk boeit het mij niet welke sneller is, ik koop gewoon een auto die ik mooi vind, plus ik hou ook nog van enig comfort, met een snelle ringwagen is dat ver te zoeken denk ik.
xilver zegt
Mmmm ik ben wel benieuwd, die Veyron weegt wel wat maar hij blijkt toch ook erg wendbaar te zijn volgens velen.
Junior540 zegt
Het voordeel van zo’n zware auto…
Je kan er makkelijk veel gewicht van af halen.
Andere stoeltjes, airco er uit geluidsisolatie er af enz….
Freude_am_Fahren zegt
@Junior540: Dat is geen voordeel. Dat is gewoon proberen het nadeel van de te zware auto weg te werken door hem minder zwaar te maken.
Junior540 zegt
@Freude_am_Fahren: positief denken ;-)
woutomaat zegt
hij redt de bochten niet
Woestijnridder zegt
We praten hier wel allemaal over het hoge gewicht van de Veyron maar de Super Sport is op het Top Gear test track gewoon een seconde sneller dan de Nissan GT-R 2012 (ook geen lichtgewicht maar wel erg snelop de Ring).
Mijn conclusie: de Veyron Super Sport zou best eens een hele goede tijd kunnen rijden op “De Ring” mits de bestuurder natuurlijk het circuit als zijn broekzak kent ;-)
zakar36 zegt
@Woestijnridder: Inderdaad, Viel me ook op. Maar nogmaals we zullen het zien. Heb er wel vertrouwen in dat het reden rap wordt :D
zakar36 zegt
@zakar36: reden= redelijk :D
terazino zegt
Ik mis in het filmpje de fly by op het rechte stuk :-)
norge zegt
Hebben ze een vrachtwagen klasse dan?
CL65 zegt
*kwijl* 7.40 I dont care what anyone says thats a damn good time, ik sta te springen als ik rond de 10min zit.
pier zegt
tja, traag gaat dit echt niet worden. De ring heeft veel bochten maar ook veel punten waar je echt op hoge snelheid rijdt en daar gaat de Veyron natuurlijk punten pakken. Ik heb wel hoge verwachtingen van de SS!
yerrie zegt
Probleem is dat de chaufeur de opdracht krijgt om hem onder geen beding plat te rijden
syliaca zegt
Ring record gaat hij zeker niet pakken, veel te zwaar. Daarbij gun ik het hem ook niet, vind hem zo verschrikkelijk lelijk.
The360box zegt
Leuk op papier maar je zit nog steeds met je 4×4. Dus een record komt er toch nooit.
StijnB zegt
@The360box:
Die 4×4 gaat geen record tegenhouden, 2 ton wel…
The360box zegt
@StijnB: Ooit een racert met 4×4 gezien?
StijnB zegt
@The360box:
Afgelopen weekend op Le Mans nog, en deze won nog wel. T’is niet omdat het verboden is in meeste racedisciplines dat het niet efficient zou zijn (net in tegendeel)…
The360box zegt
@StijnB: Dat noem ik geen 4×4, trouwens, hoeveel pk gaat er nou in totaal heen?
StijnB zegt
@The360box:
Tuurlijk is het beperkt, en mag het enkel vanaf 120 km/u omdat dit anders tractievoordelen zou geven. Sinds ’82 is 4WD verboden in de F1…
jeroen92 zegt
Als tie geen snelle tijd neerzet gewoon een iBoost plaatsen of een snelle sticker set.
Maarten123 zegt
Het is net als met Van Persie. Ze zullen de ring eerst geheel met papier moeten bekleden, aangezien de Veyron op papier een toptijd kan neerzetten.
TDI-goeroe zegt
Wat de meesten hier zeggen, prachtige auto, maar als ik de bochtensnelheid bij Hatzenbach zo inschat, dan wordt het zeker geen Ring-record…
Megakix zegt
20% extra vermogen is ongeveer 8-9% verbetering (in rechte lijn). Rekeninghoudend met de toch wel vele bochtjes, is de tijdverbetering niet meer dan 2-3%. Gaat zo’n 10-12 seconden van de oude tijd af = ca. 7:28.
anakiet zegt
@Megakix:
Onzin, kijk maar even de eerste 3 min hiervan.
http://www.youtube.com/watch?v=jk1t6S737Cs
270 pk om 250 km/u te halen
1001 om 407 halen
Dat is bijna 300% extra vermogen…..
The360box zegt
@anakiet: Onzin, op een bepaald punt maakt het niet meer uit hoeveel vermogen je toevoegt, ookal voeg je 300% meer toe, betekent niet dat je 300% sneller gaat.
anakiet zegt
@The360box:
Ik zeg dat ie 60% harder gaat met 300% meer vermogen. NIet dat ie 300% harder gaat !!!
(407-250) / 250 = 0.6
60% hogere topsnelheid
Staat er toch echt vrij duidelijk…
Hupke zegt
@anakiet:
Dat gaat er toch allemaal niet lineair aan toe. Zo kan je er helemaal niets over zeggen.
anakiet zegt
@Hupke:
Luchtweerstand is idd niet lineair.
En megakix stelt dat in zijn eerste reactie.
“20% extra vermogen is ongeveer 8-9% verbetering ”
Ik stel dat, dat bvb voor de Veyron al niet op gaat.
Ik bedoel ook zeker niet dat hij met nog 300% extra vermogen nog 60% harder gaat. :)
Basisformule voor luchtweerstand kracht is mij bekend.
De eerste 3 min van die top gear aflevering zijn toch duidelijk ??
Ik weet dat het laat is :)
Hupke zegt
@anakiet:
De basis formule ervoor is F= ?*v²*A*Cw*0,5
En die ? moet een rho zijn maar de alt codes werken blijkbaar niet op AB. Rho = luchtweerstand, v= snelheid, A oppervlakte, Cw is de Cw waarde. Specifieker kan ik niet gaan, fluïdum dynamica moet ik nog afleggen.
Megakix zegt
@anakiet: de vuistregel (zie Tiff Needel tav tuned cars) is 25% meer vermogen = 10% betere prestaties. Wellicht is een Veyron wel heel erg aan het maximum geraakt tov van wind- en zwaartekracht. De SS rijdt overigens 434km/h, hetgeen bijna 7% verbeterde topsnelheid heeft. Verklaar je ‘onzin’ in mijn betoog opnieuw graag.
anakiet zegt
@Megakix:
Ik vergelijk een Veyron met een Veyron. Niet de Veyron met de Veyron SS, die is toch echt marginaal anders.
En hij heeft toch echt 730 pk nodig om van 250 tot 407 te komen, dat klopt niet met dat regeltje van Tiff….
masterstig zegt
Met dat gewicht wordt het wel moeilijk hoor! Hoe wil je dat goed door de bochten jagen, wat die zijn er voor het grootste deel!