Hoop voor de medewerkers.
Mede naar aanleiding van de Brexit (al zeggen ze zelf van niet) gaat Honda de Britse Swindon fabriek sluiten. Een maatregel met flinke gevolgen, want duizenden medewerkers komen op straat te staan. De vraag is nu wat er met de autofabriek moet gaan gebeuren.
Er is hoop, dat claimt Autocar. Volgens het automagazine heeft BMW interesse om de boel in Swindon van Honda over te nemen in 2021, wanneer de Japanse autofabrikant de fabriek gaat verlaten. BMW weigerde commentaar op de berichtgevingen.
De fabriek in Swindon zou gebruikt kunnen worden om auto’s die op het UKL1-platform staan te bouwen. Momenteel worden onder andere MINI’s in Oxford en bij VDL in Nederland gebouwd. De BMW X1, die ook op het UKL1-platform staat, rolt eveneens bij VDL van de band. Het succes van de nieuwe X1 was voor de Nederlandse fabriek merkbaar, want de productie nam toe naar meer dan 200.000 auto’s in totaal. Er gaan echter zaken veranderingen. Vorig jaar werd al bekend dat BMW een minder grote order voor VDL in petto had voor dit jaar.
Dat BMW de fabriek van Honda in gebruik gaat nemen klinkt niet onlogisch. De Duitse autofabrikant heeft in Swindon al een fabriek voor auto-onderdelen en motoren worden gemaakt in Birmingham, wat nog geen 2 uur rijden is. Voor nu is nog niets officieel bekend en is het goed om de berichtgevingen met een korreltje zout te nemen.
ghost zegt
Ik zie het niet snel gebeuren. Voorlopig kleven er nog veel te veel nadelen aan de brexit voor bedrijven om te blijven/vestigen.
StijnB zegt
@ghost:
Hoezo Brexit?
barchettadriver zegt
@stijnb: 10% importheffing naar de EU. Da’s meer dan de marge die een autofabrikant heeft. Zodra het VK uit de EU lazert, is het gedaan met massaproductie in het VK. Niet direct nee, maar op termijn wel.
joejojo2012 zegt
@ghost: Als de VK voor ruim 70% exporteert naar landen buiten de EU, wat al sinds jaar en dag het geval is, dan zou dit een mooie gelegenheid kunnen zijn voor BMW / Mini. Het enige wat nu nog een probleem oplevert is, dat er met alle landen buiten de EU een handelsverdrag ligt namens de EU. Zodra de Brexit er doorheen is kunnen er dus nieuwe individuele handelsverdragen gesloten worden met veel landen en loopt de export alleen maar verder op dan de huidige (ongeveer) 70%. Ik zou het als een kans zien. En wat betreft Mini bij VDL: die zouden juist voor de EU markt kunnen blijven produceren.
oosterwoldenaar zegt
@joejojo2012: zodra de auto eenmaal is geproduceerd hoeft BMW inderdaad maar één keer een heffing te betalen zodra deze vanuit GB wordt geëxporteerd. Het probleem zit hem echter in alle onderdelen waaruit een auto wordt gemaakt. Deze komen vanuit allerlei landen, waarbij er nu geen importheffing betaalt hoeft te worden als deze uit de EU komen. Echter, wanneer de Brexit heeft plaatsgevonden zal ook een heffing over deze onderdelen betaald moeten worden waardoor de kostprijs van auto’s hoger is dan voorheen.
joejojo2012 zegt
@oosterwoldenaar: Hm, daar heb je gelijk in. Maar misschien kan er juist korting op de heffing gegeven worden zodat de automotive sector in de VK juist aangeslingerd kan worden. Who knows…
HzR zegt
@joejojo2012: maar er kan rustig 10 jaar overheen gaan totdat die handelsverdragen er liggen. Maar misschien dat die WTO regels voordelen bieden naar bepaalde regio’s?
krisp zegt
Nog geen maand geleden werd er nog over gesproken om de gehele productie van Mini naar Nederland over te hevelen, juist vanwege de Brexit. Volgens mij moeten we dit soort berichten (allemaal) met een korrel zout nemen, totdat BMW zelf wat meldt.
Dutchdriftking zegt
@krisp: dit dus.
flashevan zegt
@krisp: dank u
right zegt
Na al die stakende PVDA stemmers bij VDL, zal de keuze voor BMW eenvoudig zijn