Het zal je niet ontgaan zijn dat de Italiaanse carrosseriebouwer Bertone op het randje van de afgrond staat, de situatie is zo nijpend dat op 18 december een uitspraak gedaan zal worden over een faillisementsaanvraag. Vandaag zou Bertone echter naar buiten komen met een verklaring, waaruit zou blijken hoe het bedrijf gered zou kunnen worden. In de Italiaanse pers gaat het gerucht dat Gianmario Rossignolo, voormalig Fiat en Telecom Italia bestuurder een aandeel wil kopen in het bedrijf om daarna een “unidentified luxury SUV” te gaan bouwen.
Wat voor SUV zou dat dan kunnen zijn? Er gingen geruchten dat het misschien om DR Motor zou gaan. Dit bedrijf bouwt SUV’s op basis van een Chery model, je weet wel die SUV waar Wouter in Bologna aan kon ruiken dat ie uit China kwam. Maar goed, waarschijnlijk heeft DR niets met Bertone te maken.
On Monday, Bertone issued a press release denying it had reached any agreement with Dr Motor, the Italian maker of SUVs built from complete knock-down kits coming from Chinese carmaker Chery Automobile.
Dr Motor CEO Luca Falasca told Automotive News Europe his company learned of the abrupt end of talks from the press release.
Welke luxury SUV blijft er dan nog over? In mijn ogen lijkt de Spyker D12 wel een geschikte kandidaat. Spyker is hard op zoek naar iemand die de D12 kan bouwen en Bertone zit te springen om een opdrachtgever. Een match made in heaven? Wellicht toch niet helemaal want de D12 is nog lang niet uitontwikkeld en als we Spyker mogen geloven zal de productie pas starten aan het eind van 2008/begin 2009. En dat zou betekenen dat het personeel bij Bertone nog een jaar met de armen over elkaar zou moeten zitten.
Gregorius zegt
begin 2009? Dan is Spyker al lang falliet!
Remon zegt
Jammer, Bertone heeft al diverse prachtproducten afgeleverd, hier kunnen ze vast ook wel wat mee, alleen denk ik dan:
voor hoe lang?
De D12 is echt een auto die door de rijken op aarde gekocht wordt en zal geen massaproduct worden, dus dan denk ik: uitstel van executie.
Alec zegt
Bertone was toch al in gesprek met cherry zelf (of een andere chinese autobouwer).
Lijkt me voor de hand liggend dat dit realistischer is dan een deal met spyker, de D12 wordt namelijk gewoon in nederland gebouwd lijkt me….
robbie zegt
@Alec, heb je het artikel goed gelezen? Volgens mij niet ;)
carsofcoolhaven.nl zegt
Ik vind het eigenlijk maar triest, berichten dat het allemaal niet goed gaat met bedrijven met dergelijke namen. Een bedrijf als Pininfarina of Bertone had ofal lang zo groot moeten zijn dat ze overleven, ofal jaren niet meer moeten bestaan. Ik spot af en toe een X1/9, en had ook bijvoorbeeld erg veel lol dat ik welhaast per ongeluk een Ritmo Cabrio zag met Bertone logo. Minstens zo leuk om te spotten als een dure dikke bak! Maar een dergelijke naam, dat moet eigenlijk gewoon een legende uit het verleden zijn. En niet jarenlang aanmodderen tegen failliet aan, en zich gaan schurken tegen iedereen die een dikke portemonnee heeft. Dat haalt de naam door het slijk.
Oh well. Het is laat, ik zal wel een aanval nostalgie hebben. *klikt zijn mooie Ritmo op de site nog maar eens aan*
Alec zegt
@robbie
Ik blijf erbij dat het onlogisch is dat ze de spyker gaan bouwen, de chinese autofabrikanten hadden zoveel meer baat bij het bouwen van een auto (of SUV) in europa dat ze best in bertone willen investeren….
En de fabriek in zeewolde kan nog gemakkelijk uitgebreidt worden, maar voornamelijk makkelijk omgebouwd worden voor de D12…
(BTW, de link in het nieuwsartikel onder “niets” werkt niet voor mensen zonder account bij de desbetreffende site, misschien verklaard dat wat?)
daisy zegt
gewoon opdoeken spyker
Papa zegt
ik begin spyker meer een soort van orange county choppers worden, (bijna) alles inkopen en dan samenstellen…
motor uit Duitsland (Audi)
chassis/body uit Duitsland (karmann)
het enige wat ze zelf doen zijn minder boeiende dingen, interieur etc (dat doen ze dan wel weer erg goed!)
Hubert zegt
2 partijen die beiden geen rooie cent hebben.
Succes verzekerd!!!
Sofa zegt
@ Hubert, succes is inderdaad verzekerd. Beide tegen failliet aan dus beide geen cent te makken. Dan kom je weer bij wiskunde uit:P
– x – = +
Failliet X Failliet = Succes verzekerd;)
Lout zegt
LoL @ sofa :-p
Ramshoek zegt
@Papa
Spyker koopt inderdaad her en der zijn onderdelen en componenten in. De motoren komen bijvoorbeeld van Audi.
Maar als jij denkt dat een grote fabriekant als Audi wel alles zelf maakt zul je nog bedrogen uit komen…
Wat betreft de motoren: Die gieten en bewerken ze zelf, maar maken ze ook zelf de zuigers? Of komen die wellicht van Mahle of KS?
Distributie wordt geleverd door de Firma INA die ook een deel van het ontwikkelingswerk heeft gedaan.
Turbo’s: Garret? KKK? IHI?
Koelsysteem: Behr (?)
Motormanagement inspuiting en boordelektronica: Bosch
Koppeling en Multitronic automaat: Luk
Handbakken: Getrag
6-traps Automaten: ZF of het Japanse Aisin (Audi A3)
Remsysteem: Brembo? Teves?
Ook de grote jongens laten steeds meer productiewerk én ontwikkelwerk door andere partijen doen. Die partijen worden ook meer en meer een risico dragende partij in de ontwikkeling. Patenten en licenties liggen in dat geval ook meer bij deze partijen, waardoor je bepaalde technologie na introductie bij het ene automerk ook zo snel tegen komt bij de concurrent.
Helaas, de tijden dat een auto voor 99% een product van een autofabriekant was, liggen al ver achter ons.
Maar vertel mij eens even Papa, verbouwd Herman de Blijker zijn eigen groentes? Fokt hij zelf zijn eigen biefstukjes?
Er zit nog steeds ontzettend veel werk en expertise in het bereiden van een goede maaltijd. Voor auto’s geld precies hetzelfde…
Maar ja, veel Nederlanders op dit forum. Dus zal er straks wel weer een azijnpisser op staan die zegt dat we in Nederland geen topkoks hebben…
Vincent#1 zegt
Misschien klinkt het wat offtopic, maar weten jullie wat me zojuist te binnen schoot?
Dat Nederland eigenlijk geen echt topkoks heeft. Zo.
Phils zegt
@Ramshoek:
Natuurlijk maken al die grote leveranciers niet alles zelf: het draait immers niet alleen rond auto’s, maar ook rond business hé! De core business van audi is het ontwikkelen van wagens en dan controleren of alles wel aan de hoge kwaliteitseisen voldoet. Al de rest geven ze uit handen, lekker goedkoop (dit is wat men outsourcing noemt: http://en.wikipedia.org/wiki/Outsourcing )
lincoln zegt
@Vincent#1 .. typisch .. dat schoot mij ook net te binnen .. maar ik durfde het uit schaamte niet op te schrijven .
PloegR zegt
Of komt Lamborghini stiekem toch met een nieuwe LM-002?
Ralf zegt
Maserati zou toch ook een SUV gaan bouwen?
http://www.autoblog.nl/archive/2006/03/27/ook_maserati_gaat_breed_met_su
Misschien die? Dat een Spyker Bertone uit het slop zou kunnen halen lijkt me namelijk sterk…
Hubert zegt
@ Phils,
Ook het ontwikkelen doen ze steeds vaker buiten de deur.
De nieuwe BMW X1 wordt gedaan bij Karmann en de nieuwe kleine Rolls Royce wordt gedaan bij Bertrandt.
Papa zegt
@ Ramshoek
Ik ben het volledig met je eens, het is alleen wel zo dat Audi die dingen inderdaad outsourced maar dan wel naar hun wensen, dat is wel iets anders dan iets dat als geheel al bestaat inkopen. ik denk dat alles wat Audi inkoopt custom made is, en dat is dan niet het geval bij ons Neerlandsch trots.
autoblogger zegt
Bertone stelt plannen uit…
Carrozzeria Bertone postponed the presentation of its rescue plan to unions and Italian Industry Minister Pierluigi Bersani yesterday in Rome.
Union representatives said Bertone also cancelled a Friday meeting to reveal the rescue plan to local authorities in Turin.
According to the Italian press, Carrozzeria Bertone CEO Lili Bertone will meet with the industry minister today in Rome. The unions are not invited to the meeting.
Via http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071213/ANE02/71213004/1142/rss03&rssfeed=rss03
robbie zegt
Misschien wachten ze nog even op het moment dat Spyker eruit is met Snoras ;)
six trey zegt
de Spyker blijft lelijke auto ook al ben ik fan van de naam D12
vjp zegt
het kan ook die duitse luxe suv zijn,
de edag luv
dikke richard zegt
Ik denk dat iedereen die bij dit artikel aan Spyker denkt de plank helemaal misslaat.
Chrizzzie zegt
@ Ramshoek: Je hebt gelijk en ook de ontwikkeling begint Audi nu uit handen tegeven. Ik heb namelijk gehoord dat een nieuwe “high performance” motor van Audi ontwikkeld gaat worden door MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Wat weer onderdeel is volgens mij van Daimler. Jaja zo zijn de verrasingen nog niet de wereld uit.
Wat betreft het uitstel van Bertone hoop ik niet dat uitstel / afstel wordt.