Tot voor kort namen we aan dat de volgende generatie Audi RS3 gewoon zijn lekkere 2.5 TFSI vijf-in-lijn zou behouden, met een twintig- tot veertigtal extra pk’s. Sommigen twijfelen hier nu aan, na het spotten van bovenstaand gecamoufleerd model met vierpitter onder de kap.
Uiteraard hebben de spyfotografen niet fysiek onder de kap gekeken, maar het geoefende oor bemerkt het verschil wel tussen 4 of 5 cilinders. Betekent dat ook dat de nieuwe RS3 ook per definitie een vierpitter onder de kap krijgt? Neen. We weten dat zusje Volkswagen hoogstwaarschijnlijk van plan is zijn R 400 concept een productievervolg te geven, en die motor moet natuurlijk getest worden. Waarom dan niet in een RS3-prototype?
Bovendien meldde de PR-manager van Audi Nederland nog niet zo heel lang geleden dat er gewoon een Reihen-5 in de volgende RS3 komt. Natuurlijk kunnen plannen op het laatste moment wijzigen, dus iemand 100% op zo’n uitspraak vastpinnen gaat niet, maar het is wel een goede indicator.
Daarnaast: als de RS3 (en dus de TT en een eventuele Q3 RS) dit blok niet krijgen, dan heeft het slechts 1 generatie dienst gedaan voordat hij alweer in het archief gaat, want de volgende RS4 krijgt een V6, zo ondervonden we eerder. Ik zou mijn geld op basis daarvan dus vooralsnog op een vijfpitter zetten, maar de Duitse media zijn een andere mening toegedaan, en deze hebben doorgaans geen slechte informatiekanalen. Laten we het dus even afwachten.
Waar we in ieder geval zeker van kunnen zijn is dat de RS3 een cocktail van het formaat habanero, gemixt met de zaadlijsten van een chilipeper en een drupje tabasco wordt, waaraan een flinke scheut volle room is toegevoegd om het voor de bestuurder allemaal redelijk comfortabel te houden. Het moet een auto worden die ook alledaags ingezet kan worden per slot van rekening.
Op de foto’s zien we aan de grote koelopeningen, lage wegligging, en de veelvoud aan en omvang van de uitlaatpijpen dat we hier niet mer een 2.0 TDI te maken hebben. Om alle eventuele twijfel hierover weg te nemen pakte pakte een paar verschillende performancevelgen uit het schap: de bekende turbine-exemplaren voor, en achter de dunbespaakte units die we eerder op o.a. de RS4 zagen.
Het is de grote vraag hoe lang het nog gaat duren tot er een productiemodel is. Misschien dit jaar nog, zo niet, dan sowieso ergens in 2015. Tot die tijd, veel plezier met de spionagefoto’s!
utr1984 zegt
Hoop RS3 niet viercilinder op hebben zijn gewild doen.
fritsie zegt
@utr1984: Snap utr1984 niet commentaar. Antwoord robot gelopen vast. Opnieuw proberen? (Y/N)
utr1984 zegt
@fritsie: Ik dacht in dezelfde stijl te typen als de titel van dit artikel 8)
sir_smokalot zegt
@utr1984: Meligheid vrijdagmiddag op de. Waarderen ik dat wel kan. Commentaar inhoudelijke op grondslag ook welkom natuurlijk is.
celicatwincam zegt
@sir_smokalot: Yoda Smokalot?
tvr1974 zegt
Als Mercedes A-AMG het aandurft met een 4 cilinder dan gaat Audi er echt geen 5 cilinder inhangen.. Natuurlijk wordt er naar de concurrentie gekeken en als die het ook doen…
560pkferrari zegt
Binnenkort in de showroom: Audi RS3 400
paulaner zegt
@560pkferrari: Inderdaad, voor een veelvoud van de standaardprijs en toch een cilinder minder.
tupperware zegt
Dat wordt dus gewoon een 4 cilinder met vier uitlaatpijpen.
Ik heb begrepen dat die 5 cilinder (die overigens zonder blaasinstrument in de Amerikaanse Jetta ligt) niet meer aan de emissie eisen kan voldoen. Dat klinkt aannemelijk daar ook Volvo en Ford die 5 piiter bij het grofvuil hebben gezet.
Jammer is het natuurlijk wel, ik begrijp wel dat de heer Rooktteveel tegen beter weten in blijft hopen dat het niet waar is.
guusvanlankveld zegt
Leuk zo, voor andere velgen als achter
mashell zegt
@guusvanlankveld: Audi zoekt telkens naar dingen die optielijst langer kunnen maken ;)
tupperware zegt
@mashell:
Ik zou het wel stoer vinden als ze die wrap op de optielijst zouden zetten..
HZW zegt
De 5 cilinder motor is een 185 Kg zwaar bakbeest, die nieuwe 4 cilinder motor zou minder dan 140 Kg gaan wegen.
Motor geluid doet er niet zo toe, moderne auto’s hebben bijna allemaal een “Sound Actor” in het interieur.
Verder zou de RS3 er alleen komen als Sportback met 7-speed S-tronic.
Introductie zou September 2014 zijn in Parijs, eerste levering April 2015.
roadrebel123d zegt
De volgende wordt een zielloze 4L van 420pk. Met extra luidsprekertjes met bromgeluiden een een grijns van hier tot in Tokyo en een sticker op de bumper van “eat my dust AMG”.
De Nederlandse PR manager doet zijn werk: PR, hij is waarschijnlijk enkel op de hoogte van ontwikkelingen voor extra voordelige bijtellings ultra varianten!
En dat zal de huidige TTRS tot een collector maken, wie er eentje wilt ik kan u er een als nieuw bezorgen voor 95000€ :-p
utr1984 zegt
@roadrebel123d: de RSQ3 is anders ook een vijfpitter :)
tupperware zegt
@utr1984:
Nee, dat is een wanstaltig hok..
roadrebel123d zegt
@tupperware:
Sowieso een no-go want die heeft maar 1uitlaatpijp!!
HZW zegt
Het is niet zo vreemd als de 5 cilinder zou verdwijnen naar mijn mening.
Een motor die maar in 3 modellen (TTRS-RS3-Q3RS) gebruikt wordt kan nooit kosten dekkend geproduceerd worden.
Verder heeft de motor het probleem dat hij puur voor dwarse plaatsing is ontwikkeld, hem in de lengte toepassen in een concept (quattro) is heel wat anders.
Om de 5 cilinder in lengte richting toe te kunnen passen moet hij compleet her ontwikkeld worden en dat is compleet zinloos als je al volop bezig ben met de ontwikkeling van een compleet nieuwe 3.0 TFSI V6 biturbo als opvolger van de supercharged 3.0 ltr V6.
De toekomstige RS4/RS5 krijgen een 475 pk versie van deze nieuwe motor.
roadrebel123d zegt
@HZW: technisch heb je zeker gelijk, maar jammer is het wel want wat brult die lekker…
stancedjetta zegt
@HZW: in de us wordt het blok ook gebruikt, maar dan ongeblazen. Denk aan passat en jetta
riddertevoet zegt
Voor de firma Audi is het bittere noodzaak om nieuwe modellen zo uitbundig mogelijk te “camoufleren”, anders zou geen auto spotter zich namelijk realiseren met een nieuw model van doen te hebben. Van gekkigheid hebben ze er nu zelfs twee verschillende soorten velgen onder gemonteerd.
HZW zegt
Het gerucht gaat dat het vermogen is vastgesteld op 290 kW.
berlinetta zegt
Kunnen ze dan nu eindelijk bredere achterbanden dan voorbanden monteren vanwege het lagere gewicht in de neus?
jaapiyo zegt
@berlinetta: Ja geweldig is dat he…bredere voorbandjes dan achterbandjes op je RS3. Geen wonder dat het ding in vergelijk met de 1M in alle testen op zijn zware Nase ging.
roadrebel123d zegt
@berlinetta: niet als het een haldex-fwd blijft!
brian12 zegt
Yip! Audi kennende wordt de Rs3 een kanon! Zeker 420pk ! Damn!
tupperware zegt
@brian12:
Wel een onderstuurd kanon, dan heb voor dat geld ik liever iets met minder vermogen dat wel de hoek om wil.
Mompelt Alfa 4C..
baasbas zegt
Viercilinder, dat geluid is de prijs van de vooruitgang
jimwillemse zegt
Hoop dat ze bij de 5 cilinder blijven ! Volgens mij is dit een Mule achterbumper lijkt kwa vorm heel erg op de s3 kan niet wacht !
HZW zegt
De eerste RS3 had zoveel last van onderstuur dat Audi dat dacht op te lossen met bredere voorbanden, alleen bracht het niet wat Audi gehoopt had.
De problemen met de eerste RS3 kan ook meegespeeld hebben in het besluit om er geen 5 cilinder motor meer in te hangen.
Bij Audi zijn al jaren de “S-Line”, de “S” en de “RS” achterbumper het zelfde, alleen zit er verschil tussen het uitlaat inzet paneel.
prop zegt
Het wordt gewoon gelukkig de 5 cyl en krijgt 367pk. Ook de dubbele ovalen zijn aanwezig evenals het optionele quattro logo in de voorbumper.
Wordt een heftig bakkie
schellekens006 zegt
Ik denk dat het en 3 cilinder gaat worden… Rs3
HZW zegt
Dat 367 pk verhaal wordt door elke auto media bron herhaald en is al vele maanden oud.
En iedereen neemt het over van iedereen.
Er zijn bronnen die dicht bij het vuur zitten en bevestigen een 2.0 TFSI.
prop zegt
@HZW:
tja zo is de auto al reeds aan de dealerorganisatie gepresenteerd dus ik vrees dat het echt zo is .. in juni op Le Mans wordt ie wereldkundig gemaakt