![Audi R18 e-tron Quattro](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/Audi-r18-etron-quattro.jpg)
In de afgelopen vijftien jaar heeft Audi maar liefst dertien keer Le Mans gewonnen, gaat deze nieuwe R18 e-tron quattro dat record nog iets scherper zetten?
Audi’s prestatie is op Le Mans is indrukwekkend, nooit eerder wist een merk zo lang de vierentwintiguursrace te domineren. In 2000 kwam een Audi R8 als eerste over de streep en alleen in 2003 en 2009 moest Audi de overwinning aan respectievelijk Bentley en Peugeot laten. Overigens was die Bentley behoorlijk verwant aan de Audi R8 die dat jaar ervoor won. Voor de foto (KLIK) heeft Audi nog even alle winnende R8’s en R18’s op een rijtje gezet.
Tijdens een evenement in Audi Motorsport’s nieuwe hoofdkantoor in Neuburg heeft het merk met de vier ringen de R18 e-tron quattro gepresenteerd. De aandrijving wordt nog steeds verzorgt door een V6 turbodiesel, bijgestaan door een circa 200 kW-sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. In totaal kan de auto 1,1 kWh (4MJ) aan elektriciteit opslaan, dubbel zoveel als vorig jaar. Waarschijnlijk zullen Porsche en Toyota, die vorig jaar al 1,7 kWh (6MJ) aan accucapaciteit in hun racers hadden, dit vergroten naar de maximaal toegestane 2,2 kWh (8MJ). Audi kiest daar dus bewust niet voor, waarschijnlijk om het gewicht van de R18 e-tron quattro laag te houden. Overigens hoop ik zelf stiekem dat Nissan dit jaar met hun waanzinnig gave en voornamelijk voorwielaangedreven LMP1-racer als eerste over de finish komen. Dit soort bizarre en onconventionele designs verdienen het gewoon te winnen.
Je kunt de R18 van dit jaar optisch vooral onderscheiden door de twee boogvormige luchtinlaten naast de koplampen. Kijk en vergelijk:
Wat zou dat gaaf zijn, een voorwielaangedreven auto die wint, vooral omdat niemand het verwacht. Succes Nissan!
@rb26dett: Gaat niet lukken, het ding gaat vooralsnog voor geen meter in de tests en ze hebben zich al afgemeld voor de eerste twee races van het WEC seizoen, wat betekend dat ze afgezien van wat (mislukte) tests zo goed als blind de race ingaan.
Wat wil je ook met FWD, dat heeft geen plaats op een circuit als je echt hard wil gaan*. Zelfs de diehard zwaargeneusde jongens van
VolkswagenAudi weten dat ze op het circuit in de basis RWD moeten hebben (jaja, etron quattro inmiddels, maar de motor drijft gewoon de achterwielen aan).*wat niet wil zeggen dat ik het niet tof vind dat ze iets anders proberen want dat is het wel, ik schat echter in dat het een epische faal wordt.
@jaapiyo: De LMP1’s met de motor achterin schijnen chronisch onderstuur te hebben, vandaar dat Nissan voor dit concept heeft gekozen.
Dat het op dit moment nog niet werkt, is dat a) de auto nog niet door de crashtest is gekomen, b) het dubbele KERS systeem nog niet schijnt te werken, en c) de coureurs toch nog flink moeten wennen aan 600 PK op de voorwielen..
Ik vond dat filmpje destijds op Autoblog over de 10e overwinning ook schitterend! http://www.autoblog.nl/archive/2011/07/08/audi-le-mans-docu-klaar-voor-hollywood
Als we roepen dat F1 saai is (toen Vettel 4x wereldkampioen werd) en dat we bij de F1 niet van V6’en houden, snap ik al die lovende woorden over Le Mans niet. 14x nagenoeg achter elkaar gewonnen door Audi, nu een V6 met elektro en zelfs voorwielaandrijving……… Da’s pas saai ;-)
@roppp:
Pssssst, ze hebben niet 14 keer achter elkaar gewonnen, tussendoor zijn ze een keer verslagen door het hier als waardeloos afgeserveerde Peugeot..
@tupperware: vandaar ook zijn bewoording “nagenoeg 14x achter elkaar”..
@roppp: En nog diesel ook.
@roppp: daarom duren deze races ook 24 uur, dan gebeurt er altijd wat. In de formule 1 moet het in grofweg 2 uur gebeuren, tijdens de overheersing van Schumacher klaagde niemand dat het saai was overigens
@roppp: Als je puur en alleen naar de statistieken kijkt is het vrij saai inderdaad. Qua racen is het veel mooier dan Formule 1, mede dankzij de grote variatie tussen de auto’s.
Ik vind de Audi’s er niet mooier op worden door de jaren heen.. de Porsche ziet er wat mij betreft een stuk beter uit.
@robskilov: kan de Porsche ook niet echt een schoonheid noemen…
@robskilov:
Fijn dat jij dat wel mag zeggen, als ik hem lelijk vind (en dat vind ik) dan komt dat niet door de censuur heen….
Ik denk dat Toyota dit jaar gaat winnen.
@mrrallycross: Ik ook. Maar dacht ik vorig jaar ook. (Le Mans dus, het WEC hebben ze effectief gewonnen). 24 uur is een lange tijd waarin een hoop verkeerd kan gaan, en hun ‘beancounters’ idee om maar twee auto’s in te zetten ipv drie pleit niet in hun voordeel…
Hoewel het knap is, hoop ik dat er dit jaar eens iemand anders wint. Nissan gun ik het van harte.
@berlinetta: helaas pindakaas http://www.motorsport.com/wec/news/nissan-to-skip-first-two-races-of-2015-wec
Gaat ‘m niet worden, tenminste dit jaar zeker niet.
Van mij mag Porsche winnen
Porsche en Toyota hebben beiden nog niet bevestigd in welke energie klasse ze gaan rijden. 6 of 8 MJ. Waarschijnlijk 8, hoewel dat je kansen op andere circuits dan Le Mans wat vermindert, maar het zou net zo goed 6 MJ kunnen zijn.
Is Audi nog hoofdsponsor van de race? Zo ja, dan zet ik mijn kaarten op Audi. *kuch*
Sowieso !
Maar le Mans is toch niks meer? Vroeger was het nog een race waar alle fabrikanten nieuwe techniek voor hun toekomstige straat auto’s uittestte. Nu is er geen zak meer aan behalve in de wat lagere klassen dan…
Ja.
En de 15de ook! En daarna ook de 16de, de 17de en ook nog’s de 18de!…