Zestien jaar later spreekt Audi eindelijk weer over een opvolger voor de unieke A2.
Licht, aerodynamisch, kleine motoren. De Audi A2 lijkt de perfecte auto voor 2021 te zijn. De auto was immers ontwikkeld met het idee om goed voor het milieu te zijn en een kleine dronk te hebben. Daarom werd een groot deel van de auto gemaakt van aluminium en had de auto zo’n interessante vorm.
Het probleem met de A2 was alleen de aanschafprijs. Want hoewel de kleine Audi lage running costs had, was het kopen van de auto zelf een flinke investering. Dus deden veel mensen het niet, dus was de auto niet het succes dat de auto eigenlijk verdiende. Na zes jaar productie trok Audi daarom in 2005 de stekker uit het project.
Sindsdien lijkt de A2 aan populariteit te winnen. Het lijkt een cult classic te zijn geworden. Een van de fans is schijnbaar kersverse Audi-baas Markus Duesmann. In een gesprek met Top Gear gaat hij namelijk in op de kleine A2. Hij noemt de aluminium crossover ‘leuk’ en zegt dat we ‘misschien’ een nieuwe A2 moeten maken. “Misschien moet het een elektrische worden, misschien moeten we het een E2 noemen?”
Hij zegt niet expliciet dat ze daadwerkelijk weer aan een A2 werken, maar als Duesmann wil dat Audi iets doet, dan ligt het voor de hand dat Audi het dan gaat doen. Duesmann wijst erop dat elektrische auto’s voor ‘radicale ruimte-efficiënte autovormen’ kunnen zorgen. Dan is die aerodynamische bultrugvorm van de A2 natuurlijk wel een ideale om uit te kiezen. In hetzelfde interview laat hij vallen dat de A1 een onzekere toekomst heeft. Wordt de A2 E2 dus de nieuwe instapper van Audi?
Johanneke zegt
De A2 3L zou ik wel eens willen rijden. Kijken of ik echt dat mega lage verbruik kan halen. Ik vind het lelijke auto’s, maar wel functioneel lelijk, dus dan vind ik het eigenlijk erg mooi. Ja raar maar ik kan genieten van iets dat goed bedacht is, zeker dik 20 jaar geleden al. En hij is qua design niet slecht oud geworden. Als ze opnieuw zo’n ontzettend goed ontworpen auto op de markt kunnen brengen juich ik dat alleen maar toe. Alles beter dan de Q2, wat een wrat op de weg is dat zeg.
pindakoning zegt
@Johanneke: met de Lupo 3L haal gemakkelijk daadwerkelijk 1 op 30. Ik heb daardoor hoge verwachtingen van A2 variant
jurdespotter zegt
@Johanneke: ik heb een tijdje een a2 1.4tdi gehad. En zelfs met een sportieve rijstijl heb ik bizar weinig bij de pomp gestaan. Dus zeker geen fabeltje!
wop10 zegt
@jurdespotter: met diesel mag je soms naar de pomp lopen. Ook geen fabeltje😉
ghost zegt
Als je dat ontwerp van die oude A2 pakt en mij zou zeggen dat ie elektrisch is, zou ik het direct geloven, dat ontwerp wordt nu en masse toegepast op EV’s, in feite was die A2 zijn tijd dus ver vooruit..(ook als 3L..)
Design_Driven zegt
Ja, kom maar. De A2 was ook nieuw een leuke auto. ik heb er nog wel eens naar gekeken. ik zie er weel een soort BMW I3 in maar dan mooi.
lithiumion zegt
Toch niet een afgeleide versie van de A2 van toen hoop ik? Dat zou bijna net zo’n slecht idee zijn als hun huidige grill
S zegt
@lithiumion: ik hoop het van niet. Wat een lelijk hok. Het was ook geen succes voor Audi.
mashell zegt
@serg: het was eigenlijk wel een succes. Niet in verkoop aantallen of winst maar wel als image bouwer. Ze hadden een echt zuinige auto, die slim ontworpen was en Audi bracht het geavanceerde aluminium space frame ook echt naar de massa. Achteraf bleek de kwaliteit van de wagen ook nog eens bijzonder hoog te zijn. De A3 zal iedereen vergeten maar de A2 wordt een klassieker, een auto die de “Vorsprung durch Technik” slogan echt waar wist te maken.
Eigenlijk is er al lang een A2 opvolger maar die wordt gemaakt door dat andere Beierse merk, de i3 volgt helemaal dezelfde formule. Licht gebouwd, afwijkend design en moderne aandrijving maar relatief hoog geprijsd en een auto waar je van houdt of die je verafschuwt.
HZW zegt
https://64.media.tumblr.com/37317d91a068dd9eb527e0a341f60b4e/tumblr_pcmdnvfy1T1rn9xfdo1_r1_1280.jpg
Gaan al langer geruchten over.
Petrolhead-ZE zegt
Zoals de A2 hier op de foto staat vind ik het een erg leuke auto en er niet uitzien als een auto van bijna 20 jaar oud. Maar toegegeven, ik ben niet helemaal objectief, want ik heb nu al vijf jaar een “Color storm” in het blauw. Eigenlijk een erg veilige keuze geweest, want de knal oranje of knal gele versie springen er nog wat extra tussenuit op de weg waar al genoeg zwart en grijs rondrijdt. Voorlopig houd ik hem toch gewoon als auto erbij, verrassend ruim, redelijk zuinig en erg goedkoop in maandlasten (25€ wegenbelasting p mnd!).
mashell zegt
Ik heb een zwak voor matzwarte spatbordranden dus die color storm uitvoeringen vind ik nog steeds erg gaaf. Wees er zuinig op.
nissanfairladyz zegt
Had ook bijna een A2 3L gekocht voor woon werk. Puur omdat hij zuinig is. Echter is dat niet doorgegaan. Deze auto zat wel veel innovatie. Hele frame van aluminium, enzovoort.
Het is eigenlijk een BMW i3 met Diesel. Als ze weer zoiets zouden uitbrengen kom je wel een beetje op hetzelfde uit als de BMW i3 als hij elektrisch gaat worden. De A2 en I3 hebben beetje dezelfde windtunnel model.
Heb nu een elektrische plugin ding. Is qua verbruik net ff goedkoper dan als je 1 op 30 rijdt met zo’n 3L liter.. maar heb dan wel 150pk en kan heel snel optrekken en het is lekker stil. En veel minder wegenbelasting. Dus er zijn goedkopere en betere opties om van A naar B te gaan.
admiajfe zegt
enige innovatie was het alu spaceframe, verder niets bijzonders.
Ding destijds als benzine gereden (vervangende auto) zuinig was anders. Minimalistisch was het, in een premium jasje, je was beter uit met de Lupo 3L
toniominestrone zegt
altijd een leuk karretje gevonden, tenminste niet zo’n 13 in een dozijn auto.
geecee zegt
Vreemd, erg vreemd! Als het een Aziaat was geweest, dan werd ie tot de grond toe afgebrand.
Robert zegt
Als je ziet wat een gebruikte A2 uit een van de laatste bouwseries, met niet al teveel km’s tegenwoordig nog moet kosten, daar sla je soms steil van achterover.
Tip voor als je wel deze compacte buitenmaten wil combineren met de veelzijdige binnenruimte, maar niet de premium hoofdprijs wil betalen: koop een Honda Jazz. Die zijn ook nog eens te vinden met vele jaren en km’s minder aan levenservaring.
bernoulli zegt
“Het probleem met de A2 was alleen de aanschafprijs.”
Nou, dat was niet het enige probleem. Mensen vonden hem ook gewoon lelijk.
Nu is het een cultkarretje, maar dat lag toen wel anders.