Niet al te lang geleden haalde Aston Martin de productie van de Rapide vanuit Oostenrijk naar Engeland, een zet die alleen te verklaren valt door overtollige productiecapaciteit in Gaydon. En ook op het vlak van echt nieuwe modellen blijft het angstwekkend stil. Er lijkt in de nabije toekomst dus genoeg werk aan de winkel te zijn voor het Britse merk.
Sinds Ford het merk in 2007 van de hand deed heeft Aston Martin geen groot moederbedrijf meer achter zich staan. Dit is anders dan bij Ferrari (Fiat), Lamborghini (VAG) en Porsche (VAG, voor 49%), die dus ook makkelijker fors kunnen investeren en gebruik maken van bestaande techniek. Bovendien is er in dergelijke gevallen een buffer aanwezig voor als het bedrijf even slecht draait, zoals de afgelopen jaren bijvoorbeeld bij Bentley het geval was.
Maar goed, terug naar Aston Martin: het beeindigen van het contract met het Oostenrijkse Magna Steyr (zes jaar voor de einddatum) aangaande de Rapide-productie heeft ze naar verluidt (naast flink wat gezichtsverlies) 10 miljoen pond gekost. Sinds de crisis eind 2008 echt toesloeg zijn de verkopen van Aston Martin bijna gehalveerd. Het afgelopen jaar verkocht Aston Martin 4.299 auto’s. Zet dit af tegen de bijna 100.000 die Porsche er op jaarbasis doet, en de krachtsverhoudingen zijn wel duidelijk.
Met een omzet van 584 miljoen euro (509 miljoen pond) zit AM ongeveer op een tiende van wat Porsche doet. Hier trok het bedrijf een EBITDA van 112 miljoen euro uit. Daarnaast werd er een kleine 350 miljoen euro opgehaald met de uitgifte van obligaties. Een mooi bedrag, maar voor een groot deel hiervan is reeds een bestemming: het afbetalen van een bancaire lening (225 mln) en het uitkeren van een dividend van 35 mln euro. De opbrengst wordt dus voornamelijk gebruikt om oude schulden af te lossen en bestaande schulden te herfinancieren. Een EBITDA van 100+ miljoen ziet er leuk uit, maar uiteindelijk is het het nettoresultaat dat telt.
Op zich zijn kleinere productieaantallen ook helemaal geen ramp, maar je moet op een gegeven moment wel met iets nieuws komen en je richten op belangrijke groeimarkten. En dat is nou juist wat we niet krijgen van Aston. Het bedrijf heeft nog steeds geen eigen dealernetwerk in China, en blijft maar voortborduren op een oud platform (het VH-platform) waar de rek zo onderhand wel eens uit is. Als fabrikant in het ‘super high end’ segment kan je je wat meer permitteren dan bij de burgermanswagens. Niet voor niets doet Lamborghini meer dan 10 jaar met zijn modellen (inclusief facelift er tussenin) alvorens er iets echt nieuws komt. Beetje fijnslijpen hier, paar extra pk’s daar, stukje merchandise er bij, en vooral flink uitmelken in de vorm van special editions is een beproefd recept in dit segment. Echter, 20 jaar lang een model, met enige wijzigingen, op de markt houden zoals vroeger, dat lukt nu echt niet meer.
De keerzijde van mee (willen) doen aan de top is dat je technologie wel echt het neusje van de zalm moet zijn. Met minder dan perfectie kom je er gewoon niet. Aston Martin kan nog behoorlijk leunen op het mooie design, en het sterke appeal dat het merk bij zijn klanten heeft, maar op een gegeven moment loopt je imago natuurlijk niet meer in een gelijke tred met de (technologische) kwaliteit die je levert. Of zoals een analist het onlangs in Businessweek zei:
“The models are starting to have a slight whiff of Sunday dinner being used in sandwiches later in the week. [..] It leaves the impression of a company stretching itself as far as it can. In the industry that they operate in, with their competitors, they really need to be cutting edge.”
Hou hierbij ook in je achterhoofd dat het zo een jaar of twee duurt, eer er een nieuw platform staat. Dan is er ook nog het Lagonda-verhaal, destijds met veel bombarie aangekondigd en zelfs onderdeel van de bedrijfsnaam van Aston Martin, maar we hebben er in concreet opzicht nog nul komma niks van gezien. Ok, er staat een crossover-concept. Wat hier de exacte bedoeling mee is vertellen de Britten nog even niet, maar waarschijnlijk gaat ie NIET in productie.
Op korte termijn is er nog niet veel aan de hand met Aston Martin, maar voor de lange termijn zou het merk een hulplijntje of twee kunnen gebruiken. Een daarvan is er een beursgenoteerd bedrijf van maken, zodat straks iedereen een Aston Martin kan kopen. Met deze gedachte speelt AM al tijden, maar het wacht ‘op het juiste moment’.
Optie twee is een samenwerking met een grotere fabrikant. De meest voor de hand liggende partij is Daimler. Al sinds het scheiden van Ford wordt gesproken over een mogelijke samenwerking tussen de twee partijen. Daimler heeft Maybach als high end merk, maar deze tak loopt nou niet bepaald lekker. Een samenwerking met Aston Martin (onder de Lagonda-vlag?) lijkt niet onwaarschijnlijk. Aan de andere kant wordt er al 4 jaar over gefluisterd, maar hebben we nog niets concreets uit die geruchten mogen ontwaren.
De komende tijd moet Aston gewoon blijven doen waar het goed in is, prachtige auto’s met dat unieke Aston Martin-appeal maken, dat blijft nog wel verkopen. Alleen zal er achter de schermen toch rap wat modernisering in gang moeten worden gezet, want de rek is er op een gegeven moment toch echt uit.
veyronlover zegt
Ik hoop dat het beter gaat
laurensl zegt
is er eigelijk nog een high end automaker die nog op zich zelf werkt?
Je hebt Pagani, Koenigsegg maar die spelen in een hogere klasse.
xilver zegt
@laurensl: Kleinere bedrijven zoals Wiesmann werken nog wel voor zichzelf, maar die zijn zodanig klein dat ze niet kunnen opboksen tegen grootmachten zoals Ferrari.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@laurensl: Jazeker! Saab! ;-)
bigcar zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
HDM zegt
Die Lagonda Cross-Over kreeg te veel kritiek op de styling ervan, waardoor Aston later besloot er niets mee te doen omdat er gewoon te veel slechte reacties op kwamen. Daar is hier destijds nog een artikel aan besteed.
floryn zegt
@HDM: Oja die was ik gelukkig bijna vergeten. Dat was echt heel erg geweest. Dat je dat als hoofd ontwikkeling kan doorzetten is wel een beetje vreemd.
mbfanatic zegt
Hopen dat ze wat met Daimler doen, zo een mooi merk verdiend een mooie toekomst!
spiderman zegt
Voor een onderneming altijd van belang om langer vooruit te kijken en ik neem aan dat deze bijdrage uit liefde voor het merk en hoop op een lang en gezond leven is geschreven. Voorlopig maakt AM in ieder geval nog auto’s waar je als liefhebber blij van wordt, zo mooi. Net op weg naar huis vanaf de vakantie ingehaald door een V8 Vantage en meteen daarna door een 911, geef mij dan toch die eerste maar…
Phoenix zegt
Daimler en Aston Martin zouden elkaar kunnen aanvullen.
Lagonda als plaatsvervanger van Maybach met dezelfde luxe maar met ander (mooier) uiterlijk.
Aston Martin voor de sportieve modellen.
mashell zegt
@Phoenix: maar daar heeft Mercedes al AMG voor. Die zouden meer opzichzelfstaande modellen als de SLS gaan maken.
xilver zegt
Lijkt me een goed plan, AM bij Daimler laten aansluiten en dat als sport-/luxewagenmerk van de groep maken. Maybach is vergane glorie en iedereen weet dat. AM daarentegen is juist de laatste jaren terug hip en trendy geworden, een wanna-have-gadget. Hopelijk moet ik het niet meemaken om dit merk te zien verdwijnen.
desjonnies zegt
Ooit kocht vrije-pomp-jongen Victor Gauntlett het merk.
Hij kon lood in goud veranderen, maar ook hij moest afstand doen van Aston Martin omdat het niet winstgevend te krijgen was.
Onder Ford en het kapitaal dat Ford meebracht zal het allemaal wel anders geweest zijn, maar Ford heeft Aston Martin echt niet voor niets weer van de hand gedaan.
Vergeet niet dat AM traditioneel verliesgevend is.
En Engelsen houden van tradities.
Dan is het nog maar de vraag wat de crisis die nu weer op de stoep staat gaat brengen.
De ongekend felle bewoordingen van de Chinese overheid jegens de Amerikaanse dat het eindelijk eens uit moet zijn met die spend cultuur is niet te onderschatten.
China is eigenaar van de VS
En ik kan me zo voorstellen dat de VS voor Aston Martin heel belangrijk is
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@desjonnies: Wow, haast proza! Schitterende reactie, ik kan niets anders doen dan me er nederig bij aansluiten…
Als toevoeging: de automarkt wordt meer en meer rationeel. Dankzij overheidsregulatie en overvolle wegen wordt de auto gereduceerd tot simpel een vervoermiddel… Kijk naar het succes van bijv. VW of de Koreaanse merken. Puur ratio. Voor ons autoliefhebbers is dit natuurlijk niets minder dan een ramp…
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: Binnenkort is China de belangrijkste markt voor dit soort auto’s, en dan kan niemand het nog schelen dat de US-markt ineen stuikt…
HZW zegt
De enige interesante AM’s zijn de V12 Vantage (rijders auto) en de Zagato. (Design)
Verder zijn het toch wel een beetje oude L#llen auto’s die door de V12 op de been worden gehouden.
Het enige nieuwe is die Sportshift II versnellingsbak.
Aston Martin moet gewoon een Nissan GT-R de fabriek in trekken en daar de kunst van af kijken.
Als ze de Nissan GT-R als Benchmark nemen voor toekomstige AM’s dan kan het nog wel wat worden.
mashell zegt
@HZW: zou de Aston klant dat willen? Ik denk het niet, die wil stijl en klasse. Geen rauwe Japanse snelheid.
robskilov zegt
Misschien kunnen ze net als hun vroegere zusjes Volvo en Land Rover geld in het Oosten gaan zoeken. Er zijn vast wel Chinezen of Arabieren die geld zat hebben die in zo’n mooi merk als Aston willen investeren.
Zolang ze maar zorgen dat de traditionele merkwaarden van Aston bewaard blijven denk ik dat dat de beste oplossing is.
Sorcerer zegt
@HZW: V12 Vantage? Die zou ik niet willen. Het instapmodel met een snelle motor en lelijke gaten in de motorkap…
Doe mij dan maar gewoon een DB9/DBS hoor… of gewoon een ander merk: je kunt beter een Carrera S nemen als je een snelle rijdersauto wilt. Desnoods een Gallardo als er ook veel cilinders in moeten zitten, maar de V12 Vantage is echt te veel een ‘rijdersauto’ voor liefhebbers van sportwagens, en geen GT…
harriehandrem zegt
Misschien kan Victor Muller AM kopen?
norge zegt
Daimler zou een goede partner zijn of BMW misschien ? Zolang het maar geen VAG is.
dennisr zegt
maakt mij niet uit met wie ze in zee gaan, als ze maar blijven bestaan. en er niet minder op worden natuurlijk, ach AM blijft vast wel bestaan :D
consumptieverplicht zegt
In deze nieuwe financiele turbulente tijd kunnen we (eindelijk) weer verwachten dat er een paar auto fabrikanten van de gevestigde orde kunnen gaan omvallen. Nu is de hoop dat als dit gebeurt, er een vaccuum ontstaat zodat er nieuwe merken kunnen opstaan.
Nu is helaas de kans klein dat dit gebeurt bij ‘gewone’ personenauto’s, omdat massaproductie hier heel belangrijk is en er een gigantische investering nodig is om een auto te ontwikkelen, te produceren en marktaandeel te verdienen voordat er ook maar een break-even punt bereikt wordt (Saab is hier een voorbeeld van).
Maar in het superauto segment is het een ander verhaal. Nu verwacht ik niet dat AM zo snel onderuit zal gaan, maar als het zo mocht zijn is het absoluut geen ramp. Want de productie van auto’s in dit segment zijn vooral arbeidsintensief en daarom is er niet zo’n gigantische investering nodig. Als de economie straks weer aantrekt (hoelang het ook mag duren, 5, 10, 20 jaar), dan komt er zeker weer een entrepreneur die het merk afstoft, het recht ervan opkoopt en weer opnieuw begint. Daarvoor is de geschiedenis van het merk te sterk.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@consumptieverplicht: Helaas, je hebt helemaal gelijk… zie.hierboven nog mijn punt van ratio vs emotie en het is duidelijk: het is behalve de kleine ‘galliers’ en het grote geld gedaan met de sportwagenmerken…
lambo4all zegt
ze moeten inderdaad snel met wat nieuwe modellen komen met nieuwe technieken erin, want zelfs het vlaggenschip, de DBS is als je door het mooie uiterlijk kijkt een mislukkeling.
iloveastonmartin zegt
Ik hoop dat ze het overleven en weer veel mooie modellen maken
Esprit_de_Flandre zegt
@iloveastonmartin: Met zo’n naam moet je dat wel…
Freewarefreak zegt
@iloveastonmartin: Ik hoop het ook. Vind het vooral sneu voor Aston Martine. Heeft ze eindelijk haar Aston, 2 jaar aan gewerkt.. gaat het merk over de kop.
Esprit_de_Flandre zegt
Daimler, pfff. Tata!
Freewarefreak zegt
Ik hoop alleen niet dat ze in de aloude Jaguar en Britisch Leyland cirkel van vroeger terecht komen:
– Er is weinig geld voor het ontwikkelen van een nieuw model
– daarom wordt er nieuw design over oude techniek gezet
– klanten merken dat dus wordt er weinig van verkocht
– daarom is er weinig geld voor het ontwikkelen van een nieuw model
– daarom.. enz.
Da’s het begin van het einde voor de lange termijn..
roestvrijstaal zegt
AM’s zijn echt m’n droomauto’s, ik hoop dat ze erdoorheen komen, dan kan ik misschien nog een gloednieuwe kopen.
bempi zegt
Ik hoop van niet natuurlijk. Aan de andere kant weer wel, al is dat alleen maar om de expressie te zien van jeremy clarkson.