Dat zou nog eens een fijne verrassing zijn!
In de Formule 1 slaan autofabrikanten en teams al jaren de handen ineen. Een van de meest recente voorbeelden vinden we aan het adres bij Red Bull; de renstal van de energiedrankgigant werkt sinds enkele jaren nauw samen met Aston Martin. De samenwerking moet binnenkort zijn eerste vruchten afwerpen, in de vorm van de Valkyrie.
Gezien de lange geschiedenis van de Formule 1 zijn er uiteraard wel meer van zulke voorbeelden te noemen, maar ook vandaag de dag willen automerken nog graag in zee stappen met F1-teams. Alfa Romeo, bijvoorbeeld, kondigde aan het einde van 2017 aan samen te gaan werken met Sauber. Inmiddels heeft de Italiaanse autofabrikant het Formule 1-team bijna in zijn volledigheid overgenomen, maar daarmee is Sauber zelf nog niet naar de hemel geholpen. De fabriek in Zwitserland is nog in handen van Sauber en hier zitten een aantal knappe koppen, die mogelijk een interessante taak op het bord hebben gekregen.
Volgens het Britse PistonHeads zijn deze knappe koppen van plan om allerlei spannende dingen te gaan doen met Alfa Romeo. Nu de Italiaanse fabrikant een groot aandeel in het team heeft genomen, schijnen de twee partijen ook buiten de Formule 1 te willen samenwerken. In een gesprek met de website heeft Frederic Vasseur, teambaas van Alfa Romeo Racing, alvast enigszins laten doorschijnen dat er momenteel het een en ander in werking wordt gezet.
“We are already working on another project [outside of F1] together and you will see the result quite soon. It’s a huge opportunity for us [Sauber], but it will involve only the guys at the factory in Switzerland, as the trackside guys are focussed on the racing.”
Ondanks de woorden van Vasseur is het lastig te zeggen wat er precies uit een dergelijke samenwerking kan voortkomen. Immers, de Quadrifoglio-modellen van de Stelvio en Giulia zijn al voldoende prettig gestoord, dus in hoeverre Sauber de auto’s van Alfa Romeo nog extremer kan maken, dat zullen we op den duur ontdekken.
lincoln zegt
Wordt vast een prachtig logo ..
Succes boys ..
hehe zegt
@lincoln: precies wat ik dacht: een mooie badge.
En misschien +5 pk gechipt
kle500 zegt
En een mooie conceptcar, die een mooie dood zal sterven. al hoop ik natuurlijk dat het anders gaat.
cloverleaf zegt
Ik hoop dat Alfa Romeo overgenomen gaat worden door BMW. Beetje dezelfde visie maar ik denk niet een heel erg overlappend bestand.
In FIAT geloof ik niet zo meer en een Audi met een Alfa-logo is als een Jood verkleed als een nazi.
Alfa Guilia Q by Sauber… doe mij er maar eentje!
gandini zegt
@cloverleaf: Maar… wacht… dan is Audi de Jood en Alfa Romeo de Nazi???
Nu wil ik niet elke Audi-rijder over me heen krijgen, maar als ik zo naar het rijgedrag kijk…
cloverleaf zegt
@gandini: hahaha! Je noemt Audi een jood. Alfa een nazi en je bent bang alle audi rijdera over je heen te krijgen???
Je woont in Amsterdam Nieuw West?
boomhauwer zegt
@cloverleaf: ik hoop van niet. Dan krijgen we een alfa Romeo giuletta grantourer.
sr20det zegt
@boomhauwer: als daardoor de verkopen omhoog gaan en Alfa zijn bestaansrecht kan behouden, waarom niet?
cloverleaf zegt
@boomhauwer: of eindelijk een Guilia “Touring” ;). Maar als je logisch nadenkt: Goeie afwerking en RWD…
lithiumion zegt
@cloverleaf: en de bezieling van een grotesque geëvolueerde donatella versaci-achtige Lamborghini
mashell zegt
@cloverleaf: niet erg overlappende bestand? BMW zou de Mito schrappen want ze hebben al de mini, de Guilietta schrappen want ze hebben al de 1 serie. De Giulia schrappen want ze hebben al de 3 serie en de Stelvio schrappen want ze hebben al de X3.
cloverleaf zegt
@mashell: sorry. Ik bedoelde KLANTEN bestand. Had al een wijntje op. Excuus.
Ik denk dat veel 3 serie rijders nooit een Giuilia zouden kopen en vice versa. Zelfde voor Stelvio/X3. Terwijl de auto’s inderdaad heel dicht bij elkaar liggen…
mashell zegt
@cloverleaf: ik denk dat de mensen die nu een Giulia rijden gewoon eens wat anders wilden dan alweer een 3 serie. Gewoon dezelfde groep klanten. Die kunnen ook zomaar eens een Audi, Volvo of Mercedes gaan rijden.
gandini zegt
Ik verwacht een speciaaltje van de QV’s: 20 pk extra, een spoilertje dat net nog een cm hoger is, handtekening van Kimi op een embleem op het dashboard… Oh ja, en natuurlijk dikkere wit gespoten anti roll bars om te kunnen claimen dat er serieus aan het onderstel is gesleuteld.
Dutchdriftking zegt
@gandini: wel de uitvoering welke we allemaal willen :)
ghost zegt
@gandini: die handtekening van Kimi trok mij over de streep, nu wil ik hem!
gandini zegt
@ghost: Ik dacht eerst aan een screensaver van een lachende Kimi op het infotainmentsysteem, maar je kunt ook te ver gaan natuurlijk…
ghost zegt
@gandini: ja mooie gimmick wel maar om nou telkens die ijzige blik te moeten zien..
mennok zegt
@gandini: lachende? Dat zou wel bijzonder zijn ja.
snorrie zegt
@gandini: welke QV’s bedoel je dan precies?
gandini zegt
@snorrie: Ach ja, goeie… Het zijn tegenwoordig Q’s…
theblazerunner zegt
@gandini: Witte anti roll bars, niiiiice!
ghost zegt
Ik ben benieuwd of het echt een speciaaltje wordt of slechts wat stickers en spoilertjes..zoals FR bij Seat bijvoorbeeld..
ralfast zegt
Met Sauber hebben ze in ieder geval wel een partner in huis die on minder dan 12 jaar een ontwikkeling van concept naar productie kan brengen. Dat zou voor mij al genoeg prettig gestoord zijn.
karaya zegt
@ralfast: Over welke Alfa heb je het?
De Giulia is in record tijd ontwikkeld.
seicilindri zegt
@karaya: ?? Ja dat is waar. H ij heeft door z8jn korte ontwikkelingstijd direct de 159 opgevolgd.
karaya zegt
@seicilindri: De ontwikkeling van de Giulia is begonnen lang na het verdwijnen van de 159.
Vrij domme opmerking dus. Zeker van iemand met zo’n pretentieuze nick.
seicilindri zegt
@karaya: Aha, dus je bent al vergeten dat het model talloze malen is uitgesteld doordat de ontwikkeling langer duurde. En ik maar wachten en wachten . Uiteindelijk van ellende maar overgestapt op niet Italiaans . NB er zijn meer Italianen met zes cilinders hoor dus weet niet wat je met je opmerking wil zeggen.
karaya zegt
@seicilindri: De ontwikkelingstijd van de Giulia als project was extreem kort. Wat jouw wachten daar mee heeft te maken mag Joost weten.
M’n broer heeft van ellende twee jaar in een Audi uit de leasepool gereden, het kan dus altijd erger.
seicilindri zegt
@karaya: De introductiedatum van de Giulia is diverse keren naar voren geschoven. Ik was er op een gegeven moment wel klaar mee. Audi komt hier uiteraard niet binnen en leaseauto’s al helemaal niet….
karaya zegt
@seicilindri: Bij mijn weten heeft Marchionne hetgeen wat er lag in de prullenbak geschoven en een team samengesteld met een carte blanche. Daar werd in die tijd ook niet geheimzinnig over gedaan. Dat Alfa vóór het project Giulia veel loze beloften heeft gedaan is helemaal correct.
mashell zegt
@karaya: dat zou dom van Alfa zijn, de klanten de kans geven weg te lopen. Uiteraard is de ontwikkeling al begonnen toen de 159 nog in productie was. Die is echter door strubbelingen bij Fiat/Chrysler en budgetverschuivingen meermaals vertraagd geraakt. Sommige delen van de wagen waren bij marktintroductie al verouderd (xenon ipv led, navigatiescherm onder een lichtkap) wat aanwijzingen zijn dat er al heel lang aan gewerkt was.
karaya zegt
@mashell: Het Giulia project begon blanco en afgeschermd van de rest van het concern.
Klinkt niet echt logisch wat jij zegt. En de nadruk bij de ontwikkeling lag op rijdynamiek, niet op playstation gimmicks.
presenteddust zegt
@seicilindri: https://www.carsales.com.au/editorial/details/forza-alfa-romeo-tour-of-top-secret-skunkworks-111031/
ralfast zegt
@karaya: ik denk dat dat model een uitzondering geweest is mbt feitelijke ontwikkeling. Neemt niet weg dat er tussen stopzetten van productie van de 159 en start van de Giulia ongeveer 4 jaar heeft gezeten. Misschien dat ik dus ten onrechte de tijden tussen start productie van de verschillende modellen als ontwikkeltijd noem.
karaya zegt
@ralfast: Dat laatste weet ik wel zeker.
utregcity zegt
Misschien kunnen die knappe koppen er voor zorgen dat Alfa weer eens een jong consistent modellengamma krijgt…
rolov zegt
@utregcity: vlg mij zijn ze al aardig bezig. Ben meer fan dan ooit.
alfalfa zegt
Volgens kenners gaat het om een lange termijn samenwerking.
davelepeef zegt
Misschien moet alfa gewoon normale auto’s bouwen die geld in het laatje brengen? En als dát voor elkaar is, gaan dromen over ‘speciaaltjes’
vaakbenjetebang zegt
Kan nu al niet wachten op de ‘Stelvio Sauber edition’. Dat heeft de wereld namelijk nodig: een protserige SUV met F1-technologie voor de straat. Of zo.
theblazerunner zegt
@vaakbenjetebang: liever een te dure gelimiteerde Giulia coupe by Sauber
lfoose zegt
Ik denk dat ze iets in autosport gaan doen (anders dan F1) en niet iets voor op de weg.
mashell zegt
@lfoose: yeah, toerwagens! Dat past veel beter bij Alfa dan F1.
presenteddust zegt
@mashell: DTM ? :)
lacker zegt
Tijdens dit artikel https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-nieuwe-f1-auto-van-mercedes-120298 had ik het er al over, dat Sauber tijd vrij heeft. Maar… er staat ook nog iets in de planning tussen BMW en Sauber: https://www.bmw-sauber-f1.com/