Een duurtester zien wij altijd wel zitten, maar gaan jullie deze sportieve hybride coupé ook overwegen?
Veel autofabrikanten grijpen tegenwoordig terug naar legendarische namen. Het is alleen niet altijd het geval dat de roemruchte naam op een soortgelijke auto terecht gaat komen. Met name als het gaat om namen voor compacte coupés uit de jaren ’90, zoals de Mitsubishi Eclipse of Ford Puma. Daarnaast is Toyota aan het broeden op een terugkeer van de roemruchte Celica en weten we dat Honda bezig is aan een Prelude.
Het grote verschil is dat Honda wel degelijk van plan is om de auto te laten reïncarneren zoals de petrolheads dat graag zien. De Prelude wordt een relatief betaalbare, luxe en strak gelijnde coupé.
Gaat Honda binnenkort een auto bouwen die we daadwerkelijk zouden willen hebben? Niets te nadele van Honda, maar op dit moment doen ze niet eens hun best om hun waar aan de Nederlanders te slijten.
Sportieve hybride coupé
De producten zijn van hoge kwaliteit, maar de prijs is simpelweg te hoog. Typisch zo’n gevalletje van slecht aanbod nieuw, maar een geweldige occasion. Maar ja, omdat niemand ze nieuw koopt zijn er nauwelijks occasions.
Enfin, terug naar de Prelude. Want dat lijkt namelijk wél een geslaagde comeback te gaan worden. De basis is ditmaal niet de Accord, maar de Honda Civic. Zowel het platform als motoren zullen worden gedeeld. Wel zal Honda de bestaande techniek anders afstellen. Het is de bedoeling dat de Prelude aanzienlijk sportiever zal zijn dan de reguliere Civic.
Wonderlijk
Dat Honda met een compacte coupé aan komt zetten, is wonderlijk te noemen. De meeste fabrikanten verkopen dergelijke hybride-techniek in de vorm van crossovers. Steeds meer merken hebben hun betaalbare coupé keihard gecanceld. Dat juist Honda weer terug naar dat stukje markt wil gaan, is dus opmerkelijk. Honda rekent niet zozeer op enorme verkoopaantallen, maar hoopt hiermee het merk Honda meer aanzien te geven.
Honda heeft een lange historie als aankomt op compacte coupés. Er was een periode dat Honda er een hele hoop in het gamma had, zoals de CRX, Civic Coupé, Integra, Prelude, Accord Coupé, naast de duurdere Legend Coupé en NSX.
De Honda Prelude zal deze week zijn publieksdebuut gaan maken op het Goodwood Festival of Speed-evenement. Later dit jaar zal de auto in Europa op de markt komen.
Dus ja, dan rest nu de vraag: gaan jullie massaal deze Prelude kopen als ‘ie op de markt komt? Of hebben jullie geen behoefte aan een sportieve hybride coupé? Laat het weten, in de comments!
Via: Autocar
vincentbaan zegt
Ja, ik heb er behoeft aan. Nee, ik ga hem niet kopen.
William zegt
Honda heeft bijna geen dealers meer. En de meeste van hun nieuwe modellen mislukken helaas. Zie de Honda E en de e:Ny1.
Ik vraag me af of de Prelude vroeger wel goed werd verkocht? Die nieuwe maakt geen schijn van kans.
tortuga zegt
Ik wil hem wel langdurig duurtesten als Autoblog geen vrijwilligers vind. Of mij wilt sponseren…
Robert zegt
Als het maar niet zo’n ‘succes’ wordt als de hybride opvolger van de eveneens illustere Honda CRX, de Honda CRZ
JelmerS zegt
Als er wat meer ruimte in komt dan die CRZ dan zal de auto wel beter uitpakken. Wat mij betreft mag de achterruit wel wat minder vlak voor wat extra liters, zal er niet direct gek uitzien denk ik
Otua zegt
Ze gaan hem hier misschien wel verkopen maar ze gaan ze waarschijnlijk vrijwel niet verkopen. Ik heb in jaren al geen prelude gezien. Er stond er ooit eentje bij het winkelcentrum vlakbij en ik vond het wel een tof ding om te zien maar dat is toch wel echt al een goede 15 jaar terug
Allison Burgers zegt
En profil zit er veel TT in het silhouet.
Mooi dat het nog kan. Vind hem alleen nogal Chinees ogen.
tenaci zegt
De stance van opzij komt heel raar op mij over. Alsof hij voor eigenlijk nog paar cm lager moet. Ik dacht oprecht eerst met een een of ander Chinees ontwerp van 8 jaar geleden geconfronteerd te zijn.
vaakbenjetebang zegt
En profil zie ik met name de daklijn van de 350Z in, eigenlijk; dat ‘bolle’ deel boven de inzittenden, en dan eigenlijk vrij rechte lijn naar het achterdek, waar de Audi TT meer een volledige boogvorm in de daklijn heeft zitten. Neus is wel een stuk korter, dus qua verhoudingen inderdaad eerder TT.
En nee, ik denk niet dat ik dit zou kopen. Überhaupt een nieuwe auto kopen is niet aan mij besteed, maar ik zou ook niet echt reikhalzend uitzien naar de dag dat ik dit gebruikt aaan de vloot kon toevoegen. Een hybride, dat is toch niet echt wat ik zoek in een sportcoupé.
harrie zegt
Vanaf de zijkant een soort platgeslagen BMW X6.
Dus laat maar.
Bino zegt
Absoluut niet. De vorige generaties vond ik fraai, vooral de laatste. Dit profiel ronduit lelijk. Krijg een beetje Cars animatie auto vibe erbij. De proporties vind ik echt niet mooi en als er iets belangrijk bij een Coupe is zijn het wel de looks.