Als het aan de Britse wetenschapster Alexandra Ginsberg ligt wel. Zij houdt zich namelijk bezig met wat ze ‘de synthetische auto van de toekomst’ noemt.
Ginsberg, verbonden aan The Royal College of Art in Londen, onderzoekt de mogelijkheden omtrent het creëren van ‘levende’ gebruiksvoorwerpen. Volgens haar kunnen bepaalde zaken die nu eenmaal onlosmakelijk verbonden zijn aan onze wegwerpmaatschappij wel degelijk veranderd en verbeterd worden, en dan met name op het gebied van duurzaamheid.
Schadeherstel
Eén van de zaken waar ze bijvoorbeeld haar vraagtekens bij heeft, is de manier waarop we omgaan met (bijvoorbeeld) een auto na een eventueel ongeluk. De kapotte onderdelen worden in dat geval gerepareerd of vervangen, terwijl het volgens Ginsberg niet ondenkbaar is dat we in de toekomst gebruik gaan maken van onderdelen die zichzelf herstellen. Die onderdelen zouden gemaakt worden van biologische materialen die in staat zijn om zichzelf als het ware te genezen.
Mocht je denken dat dit een enorm zweverig verhaal gaat worden met een hoog bomenknuffel-gehalte, dan kunnen we je geruststellen. Ginsberg is namelijk niet zozeer op zoek naar het ei van Columbus, maar is vooral bezig met het bedenken van alternatieven voor de oplossingen die vandaag de dag gebruikt worden. Materialen die zich min of meer als organismen gedragen zouden daarbij van dienst kunnen zijn.
Denk bij dit soort materialen bijvoorbeeld aan het zogheten ‘chitin‘, een biologische kunststof die wordt gevonden in insecten en de schalen van krabben, en bioplastics die worden gewonnen uit maïs. Ook wordt er driftig geëxperimenteerd met bepaalde bacteriën die kalksteen afscheiden zodra ze in contact komen met water. Deze bacterie zou het mogelijk maken dat beton op termijn zichzelf kan ‘helen’.
Productie van auto’s in de toekomst
Op autogebied gaan de ideeën van Ginsberg nog een hele stap verder. Zo zou het volgens haar zomaar kunnen dat autofabrikanten in de toekomst slechts nog het onderstel en een soort sjabloon van de uiteindelijke vorm van de auto in kwestie de wereld rondsturen naar garages over de hele wereld. Daar zouden de auto’s dan met behulp van biologische materialen uiteindelijk worden geassembleerd.
Bij deze assemblage kan weer gebruik worden gemaakt van de in die specifieke regio veelvoorkomende materialen, zoals hout of zeewier (waar ook bioplastics van gemaakt kunnen worden). Daarnaast kunnen auto’s op deze manier specifiek naar de wensen van de klant worden gebouwd, daarbij ook rekening houdend met factoren die kenmerkend zijn voor de omgeving. Denk daarbij niet alleen aan klimatologische factoren, maar bijvoorbeeld ook aan de kwaliteit van het lokale wegennet of eventueel reliëf.
Kanttekening daarbij is wel dat de genoemde materialen over het algemeen minder lang meegaan dan bijvoorbeeld staal en aluminium, waardoor één en ander waarschijnlijk vaker gerepareerd zal moeten worden. Juist dat gegeven is volgens Ginsberg een prima aanleiding om het customizen van de eigen auto een flinke impuls te geven. Ze pleit er dan ook voor dat schade niet onzichtbaar hersteld wordt, maar dat juist de nadruk wordt gelegd op de flaws van een auto zodat elk voertuig een bepaalde eigen identiteit krijgt.
Al met al lijkt het erop dat deze dame nog weleens met verrassende nieuwe ideeën zou kunnen komen. Voorlopig bevinden de plannen zich nog in een vrij vroeg stadium, maar wie weet wat er over een jaartje of wat mogelijk is. Wel is het waarschijnlijk verstandig om het grote publiek voorzichtig te laten kennismaken met deze vooruitstrevende technieken, we rijden immers niet voor niets het liefst in een zilvergrijze middenklasser waar er toch al genoeg van op de wegrijden (is lekker anoniem). (via: dailymail.co.uk)
norge zegt
Een bierglas wat zichzelf weer opvult lijkt me ook handig..
tupperware zegt
@norge:
Dat snap ik, met de prijzen bij jou in Noorwegen..
nvn1993 zegt
Kunnen we met zn allen botsautotje spelen op de a2 haha
knipperlichtje zegt
Klinkt alsnog erg zweverig. Misschien dat je zo een tuinstoel kunt maken, maar zo’n complex product als een auto lijkt me wat ver gaan. Hoe ga je een boordnet van hout maken? Of een motorblok van zeewier?
pesu zegt
@knipperlichtje: Als onderzoeker zul je toch verder moeten denken en eigenlijk ook wel dromen wil je met iets nieuws en vindingrijk komen. Ik vind het een mooi streven van deze mevrouw, of het nou 10 jaar duurt of 500. Zij was er als een van de eerste bij.
rotarypowah zegt
Niet echt nieuw hoor.. Zelfhelende materialen wordt al jaren onderzoek naar gedaan.
Maar voorheen waren het alleen wetenschappers en techneuten die zich ermee bezighielden, ipv een kunst / filosofie studente. Niet interessant genoeg voor de lezers van dailymail waarschijnlijk ;)
rammillius zegt
Christine, de auto, wordt werkelijkheid? Dat wordt een ramp voor de mensheid dan
desjonnies zegt
Verkocht jaren geleden al schoonmaakproducten die dmv bacteriën hun werk deden
Onder andere de US Navy is nog steeds een trouwe afnemer.
Omdat ze praktisch zijn voor hun.
Neem een vliegdekschip met 5000 man aan boord, als dat ding een week in een haven ligt, en ze pompen de poep overboord, komt’ie bij wijze van niet meer weg.
Die schoonmaakmiddelen “aten “poep en ander vuil, zodoende konden ze eenvoudig het afvalwater recyclen en voor andere doeleinden gebruiken.
Probleem is dat de bacteriën gelijk doodgaan als ze met chemische reinigingsmiddelen in aanraking komen.
Heb het zelf gedaan bij een neef, de verstopte afvoer gevuld met bacteriën (in poedervorm) aangelengd met lauw ater -vinden ze heerlijk- een paar uur laten staan in de verstopte leiding en presto, weg was het probleem.
Een vaatwasmachine tablet bevat caustic soda, een goedje dat je niet op je handen wilt krijgen !