Gaan Mercedes en Red Bull last krijgen van het lange en spannende seizoen?
Op het moment is het nogal rustig in de Formule 1-wereld. Max Verstappen is digitaal nog aan het races aan het doen. Hamilton doet niets meer digitaal. Hij heeft zich laten onderscheiden om vervolgens eventjes onder te duiken.
Nu is het niet vreemd dat hij even rust wil. Maar iedereen weet dat die radiostilte een vreemd psychologisch – inmiddels kinderachtig – spelletje is. Zeker naar je fans is het wel netjes om even een berichtje te sturen: “Yo, dudes! Ben eventjes een paar weken op de Huttenheugte. Moet even bijkomen in de wildwaterbaan. Vanavond lekker gourmetten en mijn papa heeft Vianetta gekocht. Morgen gaan we fietsen huren en kantklossen. #grateful #dutchwayoflife #blessed”.
Gaan Mercedes en Red Bull nog last krijgen van de strijd van 2021?
In plaats daarvan horen we alsnog niets. Die strijd van 2021 lijkt nog een beetje door te ebben in het nieuwe seizoen. Ook op andere vlakken, want gaan we dat ook zien bij de auto’s van 2022? Dat vraagt Edd Straw van het uitstekende The Race zich af. Elk team moest natuurlijk een afweging maken tussen de 2021-auto doorontwikkelen of 2021 opgeven en alle pijlen richten op 2022.
Volgens Straw kan het namelijk nog heel erg lastig worden in 2022. Veel teams wisten na een paar races al waar ze stonden. Natuurlijk waren er links en rechts een paar verrassingen, maar qua snelheid was duidelijk te zien wie waar stond. McLaren heeft overduidelijk de tweede seizoenshelft meer aandacht besteed aan de 2022 auto dan die van 2021.
Natuurlijk, Mercedes en Red Bull zijn de grootste teams met het meeste geld, maar ook zij hebben te maken met telkens strenger worden budget-caps. Dat niet alleen, omdat de strijd zo hevig was, waren er constant nog (kleine) updates. Al die moeite heeft Ferrari of McLaren niet (hoeven) doen en konden ze steken in de 2022-auto.
Windtunnel
Dan komt er nog een lastig issue voor Red Bull en Mercedes: ze hebben het minste tijd om door te brengen in de windtunnel. De regel is hoe lager je bent geëindigd, hoe meer tijd je in de windtunnel kunt doorbrengen. Dit gaat op basis van de WK-stand qua teams, dus Red Bull heeft iets meer tijd dan Mercedes.Volgens Red Bull en Mercedes maakt het allemaal niets uit en denken ze het juiste punt gekozen te hebbben. Die tijden schelen enorm. Zo kan Mercedes slechts 280 uur testen, terwijl hekkensluiter Haas maar liefst 460 uur mag testen.
Dan is het woord nu aan u waarde lezer! Wat denk jij? Gaan Mercedes en Red Bull last krijgen van hun 2021-strijd in 2022?? Gaan de veranderingen, beperkte ontwikkelingstijd en het gelimiteerde budget hen nog parten spelen en kunnen McLaren en Ferrari eindelijk toeslaan? Laat het weten, in de comments!
Via: The Race.
Johanneke zegt
Wat mclaren heeft gedaan is heel knap. De auto was gebouwd voor de renault motor, ze hadden afgelopen seizoen natuurlijk nieuwe auto nieuwe motor willen hebben. Maar toen werd de auto een jaar uitgesteld. Ze hebben enkel de nodige aanpassingen gedaan om de mercedes motor erin te krijgen, en toch zeer sterk gepresteerd. Daar zit nog meer in als ze de auto van de grond af opbouwen voor die motor.
Ferarri heeft sinds de laatste motorupdate een sterke motor, dat zag je wel de laatste 4 of 5 races. Bottas en Perez hadden moeite met leclerc en sainz.
Ik hoop dat we weer veel verschillende teams keijgen die voor de winst vechten. Sowieso de top 4 van afgelopen seizoen, maar ik hoop stiekem dat bijvoorbeeld renault, aston martin en gasly ook soms mee kunnen met de top 5, en podiumplekken pakken.
HZW zegt
Nu kan Adrian Newey aan gaan tonen dat hij nog steeds een F1 Genie is, door een supersnelle Red Bull 2022 auto ontwikkelt te hebben, ondanks alle tijd die nog in de 2021 auto gestopt is.
supertjeduc zegt
Zwaar geval van koffiedik kijken
Kijk naar de testen in Spanje in het verleden
Ook allerlei conclusies die in Australië toch iets ( veel ) anders waren
Denk trouwens dat de computer modellen ook steeds beter worden
RB wist meestal voor de race afgelopen seizoen of ze een kans hadden of niet , viel een paar keer mee of tegen maar over het algemeen klopte het
Zo ook met de wind tunnel , ze moeten alleen controleren of de windtunnel gegevens kloppen met de computer simulatie en dan kunnen ze lekker door rekenen
cloverleaf zegt
Dit is geen artikel. Dit is een vraag verpakt in een artikel. Het antwoord is wellicht.
maximusnl zegt
Vergeet niet, digitale tests in de windtunnel mogen volgens mij prima. Alleen de fysieke windtunnel niet.
Aan de andere kant, als het daardoor weer spannender wordt in de F1 wie kan daar nu tegen zijn? Een solo race of optocht, doe mij dan maar inhaalacties en spanning.
potjak zegt
@maximusnl: precies dat. Men kan digitaal al zoveel testen, verbeteren en uitsluiten.
basman147 zegt
Nee hoor, ook het aantal uur dat je mag besteden aan CFD (computational fluid dynamics) is beperkt.
flyerbunch zegt
Ondanks fan van Max leek het filmpje (The Race) van gisteren toch iets interessanter qua artikel. Waar 2 honden vechten om 1 been gaat de 3de ermee heen! Gaat Ferrari er met de titel van 2022 vandoor?
cloverleaf zegt
@flyerbunch: het zou leuk zijn maar wanneer heeft Ferrari voor het laatst een goede auto neergezet?
flyerbunch zegt
@cloverleaf: kijk het filmpje maar ff..
https://youtu.be/VMK-C2lHpzc
560pk zegt
@flyerbunch: Dream on: Ferrari weet alleen te winnen als er een volledig niet-Italiaans driemanschap aan de leiding staat: teambaas, constructeur en coureur. (Brawn, Todt, Schumacher). Zodra een Italiaan zich er mee bemoeit, gaat het mis
560pk zegt
@560pk: en ik zou willen, dat dit niet zo was
pomoek zegt
Logischerwijs wel.
mashell zegt
Het zou toch fantastisch zijn als in de eerste race Ferrari, McLaren en Alpine sneller blijken dan Mercedes en Red Bull. Dat het tot de 2e seizoenshelft duurt voordat de ingenieurs die wagens ook snel hebben en dan Hamilton en Verstappen een spannende inhaalrace moeten voeren. Het afgelopen seizoen was het spannendste ooit vanwege de inhaalrace van Hamilton maar het was wel een seizoen met maar twee hoofdrolspelers, dat mogen er ook best vijf worden.