Er is nu geen reden meer om geen dikke EV te leasen, toch?
Managers van Nederland: wij hebben goed nieuws voor jullie! Er is geen reden om meer om geen dikke EV te leasen. Er zijn hartstikke veel Vice Presidents Managing Directors van Sales en Marketing en Digital Human Resource die op dit moment echt met een probleem zetten. Zo’n Tesla Model 3 van 50 mille is geinig, maar net even iets te veel Junior Sales Representative Business Unit Manager. Je wil natuurlijk wel succes uitstraling op de bowlingbaan. Een Model S van 90 mille is weliswaar beter, maar weer enorme overkill. Daarbij wil je niet alleen een grotere of snellere auto, maar ook meer verfijning, luxe en prestige.
Een dikke EV leasen
Goed nieuws, BMW heeft speciaal voor jou namelijk de i5 Business Editios! Deze zijn specifiek bedoeld voor de zakelijke markt. Nu kunnen wij ons zo voorstellen dat alle 5 Series eigenlijk bedoeld zijn voor de zakelijke markt. Het is niet specifiek een auto die appelleert aan de particuliere koper die zijn C3 Picasso of Zafira wil inruilen.
In principe is het gewoon een actiemodelletje, maar die kunnen zeker interessant zijn. De Business Edition is wat completer uitgerust en heeft een scherpe prijs. In veel gevallen betekent dat het er niet veel marge meer is. Op deze wijze is de fiscale waarde lekker laag en dat is weer gunstig voor de bijtelling. De BMW i5 eDrive40 heeft een fiscale waarde van 69.990 euro. Als je een Touring wil, stijgt die naar 72.047.
Alles wat je nodig hebt
De uitrusting is puik, doch niet overdadig. Je krijgt de Styling 933-wielen (Triplex-design, geen bicolor godzijdank). Belangrijker zijn misschien wel de sportstoelen, altijd een goede upgrade in een BMW. Deze stoelen zijn met Veganza-bekleding (eco-leder) bekleed. Eco-leder is vaak een mooi woord voor plastic, maar dat mogen we niet zeggen.
Vervolgens is de Business Edition uitgerust met een paar dingen die de zakelijker rijder onderweg kennelijk gebruikt. Denk aan de Driving Assistant, Parking Assistant, BMW Live Cockpit én het BMW Sound systeem. Dus in principe alles wat je maar nodig kunt hebben. De normale prijs van de i5 eDrive40 is normaal gesproken 77.565 euro, dus je bent altijd voordeliger en completer uit. Kijk, dat is nog eens handig.
Concurrentie:
Met de lagere vanafprijs en iets minder kale uitrusting is de concurrentiepositie van de BMW i5 ietsje verbeterd:
- BMW i5 eDrive40 Business Edition | € 69.995
- BYD Han Executive | € 68.990
- Mercedes-Benz EQE 300 Business Line | € 71.148
- Nio ET7 75 kWh | € 83.471 (maar die accu zit daar niet bij in)
De BMW i5 zit nu in een bijzondere positie. De Chinese automerken bieden heel erg veel waar voor redelijk wat geld. De Duitse automerken zijn aanzienlijk soberder uitgerust. In het Executive-segment speelt imago een belangrijke rol. De Mercedes heeft min of meer gelijke uitrusting, maar een polariserend uiterlijk. De range van de EQE is beter, maar voor prestaties moet je bij BMW zijn.
Meer lezen? Kijk eens hoe lekker dik de M Performance is!
tommycooker zegt
Brrr wat een lillikert, met name de achterzijde.
cdlop01 zegt
De lelijke details verprutsen deze 5, vorige model oogde veel meer chique en hoogwaardiger afgewerkt.
JelmerS zegt
BMW denkt nog even snel paar i5’s wegzetten voordat de A6 Etron verschijnt
THSD zegt
Geldt niet altijd maar wel vaak merk ik: autoliefhebbers kopen een auto en praatjesmakers leasen een auto 😉
Johanneke zegt
Autoliefhebbers kopen 2ehands auto’s bedoel je. De enige nieuwe auto’s die nog verkocht worden zijn aan 50+ers en lease auto’s. Pretty much.
THSD zegt
Een auto is een auto en die hoef je echt niet ala 2e hands te benoemen of is het meer dat juist de oudere auto’s leuker zijn dan de huidige nieuwe 😉
cdlop01 zegt
Correctie. Autoliefhebbers kopen een wagen, praatjesmakers mogen van de baas leasen.
THSD zegt
Yes indeed!!
Redrum zegt
Oei, en mensen die EN mogen leasen EN iets leuks daarnaast kopen??
Misschien wordt het tijd om ook “praatjes” te leren maken, kan je veel leuks kopen!
cossiekiller zegt
Rood leer met blauwe verlichting? Speciaal…
Robert zegt
Eerlijk gezegd klinkt ‘Business Edition’ haast net zo armoedig als ‘Leasepack’ of zo.
Dat gezegd hebbende, ik zag de nieuwe ‘Fünfer’ deze week in het echt, viel eigenlijk heel niet tegen.
Johanneke zegt
Oi! Ik heb een Primera Business edition! Weet je wel hoe zakelijk dat is. Echt, kan veel beter zaken doen dan in de Tekna. Heus waar.
Ik vind de nieuwe 5 ook niet lelijk. Is geen prachtige wagen ofzo, maar met gekleurde bumpers ipv zwert is het een prima ogende auto naar mijn mening.
Pordon zegt
Viel niet tegen? Ik heb juist het tegenovergestelde… Wat een totaal nietszeggende auto en totaal niet herkenbaar BMW.
ttr6 zegt
De enige auto die ik weet die Harry Metcalf (Harry’s garage) absoluut AFGERADEN heeft om te kopen. Heel expliciet, wel 3 keer gezegd in zijn altijd uitstekende reviews. Zal niet leuk zijn voor BMW…….
outlook zegt
Wat is Harry’s rationale dan? (Geen zin youtube af te struinen)
Jurgen zegt
En waarom zou ik in godsmaam op Harry afgaan? Is gewoon een betaalde recensent die ook maar een mening heeft, onderbouwing rammelt nogal vaak naar mijn mening
Dutchdriftking zegt
Platte stoelen zonder lendensteun in een 5 serie, de gruwel!
mashell zegt
Je wilt toch geen sportstoelen in een 5 serie? Zo’n comfortsloep is toch helemaal niet sportief?
William zegt
Gezien de lage restwaarde van EVs is dat leasen wel verstandiger dan kopen.
ericc zegt
Grappig 🤣 om zien dat Chinese merken met Europese premium merken in dezelfde prijslijst vallen. Benieuwd wat dit geeft op de tweedehands markt over 4 tot 5 jaar?
potver7 zegt
Ik zag onlangs een i5 M60 bij de laadpaal staan. Komo-grijs, chrome-delete enzo. Het zal vast fantastico rijden, maar allemaggies wat een lap auto… Vroeger was een 5-serie nog een sportsedan, maar deze modellen stralen vooral een poenige gezapigheid uit. Zoals Cadillacs uit de jaren ’90.
cdlop01 zegt
Op dezelfde pagina vandaag de werkelijk prachtige Bmw 5 e34 van een Autoblog lezer. Dat was een prachtige 5 serie, kan de huidige niet bij in de schaduw staan. Niet qua model, afwerking etc.
audirs3 zegt
Ik wacht liever op de nieuwe A6, met het baanbrekende PPE platform, 800V snelladen. Die BMW is oude meuk in een nieuw jasje, het verbaast me dat mensen er in trappen…
cdlop01 zegt
De A6 Bev ziet er op de eerste spyshots toch vooral erg lomp uit……helaas.
monsieurleloure zegt
Dat gevoel heb gek genoeg ik altijd bij Audi, dat daar mensen intrappen blijft een fascinerend fenomeen .
THSD zegt
Er zijn ook een hoop mensen die in het ev praatje trappen dusss…
mashell zegt
Het oogt als een SUV met kleine wielen en een verlagingssetje teveel. Maar er zal prima mee te leven zijn.
Mis ik in het artikel nu de essentiële specificaties (motorvermogen, batterijcapaciteit, actieradius en snellaadsnelheid) want daar beoordeel je een EV nog meer op dan op prijs.
jaapiyo zegt
Tsja…ik houd wel van BMW maar dit is niks. Niet alleen het uiterlijk maar ook van binnen is alles veel goedkoper gemaakt dan voorheen. Ik hoop dat Audi niet meegaat in de malaise en de A6 e-tron zo goed maakt als ‘ie kan zijn. Dan moet BMw daarna ook weer nette auto’s maken.
Roskampies zegt
Idd. 😞 dat het klap ruitje verdwenen is zegt mij al genoeg. Het moet goedkoper….
nautique206 zegt
De Mercedes een polariserend uiterlijk, de nieuwe 5-serie niet?
kas_par zegt
Vind de Tesla al niet om aan te gluren… Lelijk en dodelijk saai. Maar het is BNW gelukt dat te overtreffen… Verschrikkelijk saaie, lelijke wagen, als manager met stevig lessebudget is dit toch wel het allerlaatste dat je wilt
pier zegt
Tja dit gaat al snel €650,- netto bijtelling kosten per maand (ervan uitgaande dat je geen eigen bijdrage hebt en niet veel aanvinkt in de optielijsten). Mij niet gezien.
rogerzz zegt
Awww wat lief en inclusief is Autoblog toch, om de “BYD Han Executive” in het rijtje met concurrenten te zetten.
petert zegt
Met de kwaliteit van het interieur van deze nieuwe 5 serie is dat minder vreemd helaas.
degrotemuis zegt
Helaas wel logisch. Ja, de Han laadt langzamer en ligt qua software en adas achter voor zover die op de i5 zitten, maar de i5 doet echt een stuk goedkoper aan dan de vorige versies van de 5 serie, waardoor de Han gewoon een luxere interieuruitstraling heeft. En dat terwijl de Han toch ook echt niet class leading is. Hoewel de elektrische Passat variant een niveau lager ingeschat wordt, zou de ID.7 Touring voor de wat minder imago gestuurde manager best nog een alternatief kunnen zijn voor de i5 Touring, qua kwaliteitsbeleving aardig gelijk.
@willeme De Nio et7 snap ik niet helemaal, ruim 83k, daar zit de accu niet bij in? Volgens mij begon die rond de 70k ex accu van 12 of 22 k, afhankelijk van of je de 75 of 100kWh accu wil, dus 83k lijkt toch echt inclusief. Of heb ik een prijswijziging gemist?
madhatter zegt
Als ik er een van voren zie aankomen denk ik steeds ‘wat een gekke 2 serie is dat’.
Mercedes kiest ervoor om de elektrische modellen lelijk te maken, maar BMW gooit alles in de blender waardoor er niks moois overblijft.
De 5 serie was in deze klasse altijd mijn favoriet, geen enkele twijfel, maar nu is het de minste.
Als ik eerlijk ben vind ik geen enkele BMW die op dit moment geleverd wordt echt mooi. De X5 als ik echt een BMW moest kiezen.
outlook zegt
De 3 touring of de 4 GC zijn toch best fraai naar mijn idee. Wel juiste model/opties aanvinken
pier zegt
Niet iedereen zal het met me eens zijn maar op dit moment is mijn favoriet toch wel een M240i coupé in thundernight metallic.
BMWbankier zegt
Echt by far de lelijkste 5-serie ooit! Heb zelf veel 3/5-series gehad en nu een i4. Dit ding oogt veel te lomp door zijn grootte en het interieur doet echt goedkoop aan. Liever het vorige model. Hierna voor mij geen BMW meer.