Een opmerkelijk plan van de Formule 1: het overweegt gamers macht te geven in het bepalen van toekomstige regels.
Racegames worden steeds realistischer, een feit dat men zich ook bij de Formule 1 lijkt te realiseren. Tegelijkertijd is niets lastiger dan vooraf bepalen wat er in de praktijk werkt, in de wondere wereld van het Formule 1 racen. Er is de afgelopen jaren veel geprobeerd, er zijn regels bij gekomen en afgeschaft, er zijn hulpmiddelen toegevoegd om inhalen makkelijker te maken, maar niet alles ging zonder slag of stoot.
Ross Brawn, één van de head-honchos der Formule 1, heeft gisteren in Londen bij het grootse F1 Live event een paar opmerkelijke uitspraken gedaan. Onder andere dat het mogelijk zou moeten zijn om nieuwe regels te testen in een digitale omgeving onder topgamers.
“Where we are looking at improving the racing in the future, there is a huge community of eRacers out there through whom we could potentially put different environments and different changes to the way we race. We can get them to tell us whether the racing has improved or not. In the eRacing community, if we change the aero property of the cars and that is fed into their community, does that create a better race or not from their experience? It is not that far removed from the simulators the real teams use. A lot of the F1 teams use software generated from the games industry to give a more realistic environment for their driver simulators. There is scope in that area as well, which we are exploring.”
Kort samengevat: als we toekomstige wijzigingen van de reglementen (aan bijvoorbeeld de aerodynamica van de auto’s) bij wijze van test eerst in een game-omgeving toepassen, kunnen we samen met de gamers beoordelen of het racen er beter van is geworden of juist niet. Verder gaf Brawn in het interview nog aan dat men druk bezig is om te leren begrijpen wat een F1-race fantastisch maakt. Ook wil men kijken of het mogelijk is om gamers live te laten deelnemen aan een Grand Prix, om de real-life race met eRacing te laten samensmelten.
Kortom: al die jaren op je stoffige zolderkamer-simulator geven je straks misschien toch meer invloed in de koningsklasse van de autosport, dan je ooit had durven dromen. Gaaf toch?
pomoek zegt
https://media.giphy.com/media/bnTeBjNeuenC0/giphy.gif
vinox zegt
@pomoek: Hahaha nice one, ik dacht er ook meteen aan. Imagine Vettel die er weer eens kuren krijgt en ipv iemand een beetje te gaan schuren, gewoon een blauwe schildpad uit z’n auto flikkert :’)
vinox zegt
Ff azijnpissen, gewoon omdat het kan: gamers =/= simracers hé. Ik denk niet dat je omdat je goed kon driften in Need For Speed, je je hoeft te melden :’) Dat gezegd zijnde, jongens die in iRacing, rFactor 2 en andere sims van dat genre heer en meester zijn, komen in realiteit al vaak in echte raceklasses terecht, dus ik vind het supervet dat de F1 dit overweegt!
str8six zegt
Mooi! Nog meer cryptocurrency kopen die op eGaming toegespitst zijn en dan geld verdienen aan de sport waar ik van houd met een fles bier in de hand. Top!
fmgarcia zegt
Meer unieke data is wel handig lijkt me.. Dit is natuurlijk heel slim. Hoe dichter je de realiteit nadert en de spanning elke race om te snijden is, gaat het de F1 ten goede komen.
Edge zegt
Ik vind dit echt een goede stap. We hebben met dat alternatieve kwalificatiemodel gezien dat regels die op papier leuk klinken, in de praktijk slecht kunnen uitpakken. Door een aantal snelle simraces tegenover elkaar te zetten en nieuwe formats en regels te testen in een omgeving als rFactor of iRacing zou je een veel beter beeld van de impact ervan moeten kunnen krijgen en dus ook een beter gefundeerde beslissing kunnen nemen. Puik plan!
blata zegt
Zou vet zijn als er bananenschillen en schildpadden schilden op de baan komen en de F1 coureurs hun snor laten staan
jordydeknecht zegt
F1 Acedemy
racerx zegt
Heel goed, lijkt me een prima test omgeving om reglementaire probeersels uit te testen. De serieuzere simracers vormen een goede proeftuin.
Daarnaast, hoe heet dat spelletje ook alweer uit de headerfoto? Wacky Wheels? Brings back memories…
berlinetta zegt
Wel een goed idee zeg! De F1 is nu al innovatiever dan Bernie in al die jaren is geweest. Ik ben blij dat die ouwe eindelijk onder de grond ligt. Oh wacht…
juniorclk zegt
@berlinetta: dat duurt nog een paar decennia ;)
Iets met Onkruid…
Dutchdriftking zegt
Er is maar 1 ding dat mij leuk lijkt aan invloed van buitenaf, en dat is een sproei installatie op basis van stemmen!
willeme zegt
@dutchdriftking: en bananenschillen. Uiteraard.
Dutchdriftking zegt
@willeme: In het kader van Mario goed gekeurd! De vraag is alleen, wie is Donkey Kong?
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Het enige wat ik weet is dat Hamilton Peach is en Vettel Toad.
racerx zegt
@berlinetta: Sainz is een soort Wario
juniorclk zegt
@dutchdriftking: water of olie?
juniorclk zegt
Toch vreemd, Christian hornet zei laatst nog dat dingen die in de simulator en in de windtunnel goed leken te werken.
Regelmatig niet in de praktijk blijken ter
Werken, waarom zou het hierbij anders zijn?
bassx zegt
@juniorclk: je moet aan dingen denken als gameplay en niet zozeer echt Aero componenten. Daarvoor zijn simracers veel te primitief en te simpel.
cossiekiller zegt
Een kruising tussen F1 en Carmageddon. Met messen en bullbars. Vettel zou zich rot amuseren.
db87 zegt
Wacky Wheels!
gallardogt zegt
Fantastische zet van Bernie! Met mijn HTC vive, Assetto Corsa met de mods en RaceRoom waan ik mij ook in het F1 walhalla. En Max doet lekker mee met deze trend:
https://www.youtube.com/watch?v=-M45d3yDTMY
str8six zegt
@gallardogt: Bernie? Die is game over.
gallardogt zegt
@str8six: Ja was ff te vluchtig, las ergens Bernie maar bedoelde Rossie.