De jaren dat Formule 1 nog écht spectaculair was liggen helaas al ver achter ons. De actie op de baan is vaak ver te zoeken, de auto’s klinken als stofzuigers en de coureurs worden voor de kleinste overtredingen bestraft. Gaan de geplande wijzigingen de sport redden?
Het is 5 voor 12 voor de koningsklasse van de autosport. Waar de sport ooit bol stond van de bloedstollende gevechten, epische races en legendarische titels, kijken we dit jaar naar auto’s die het predikaat F1-bolide eigenlijk niet mogen dragen. Dan hebben we het vooral over de belachelijke neuzen, die meer weghebben van voorwerpen die een enkeling hier in zijn nachtkastje zal bewaren.
Afgrijselijke neuzen verleden tijd
Dat is gelukkig niet alleen de fans en toeschouwers opgevallen, want de neuzen die we dit seizoen zien, zijn volgend jaar weer verdwenen. De FIA gaat namelijk eisen stellen aan de afmetingen van de neus, zodat ze meer invloed hebben op het uiterlijk. Of de auto’s er mooier op worden, is echter een tweede. De miereneter-neus moest de ook al zo onaantrekkelijke getrapte neus namelijk doen vergeten, maar heeft niet echt voor een verbetering gezorgd.
Vonkenregen keert terug
Toegegeven: het ziet er bijzonder spectaculair uit als de vonken onder een F1-bolide vandaan schieten. We denken dan ook met weemoed terug aan de jaren tachtig, toen de vonkenregens je om de oren vlogen. De auto’s worden in 2015 waarschijnlijk weer voorzien van titanium bodemplaten, zodat het indrukwekkende beeld weer terugkeert. Jammer dat het kunstmatig en gedwongen moet, maar het is beter dan niets.
Stewards kappen strijd niet langer af
Een van de reglementswijzigingen die per direct wordt ingevoerd: vanaf de Grand Prix van Oostenrijk, die nu onderweg is, worden felle duels minder snel bestraft. Dat moet het aantal gevechten ten goede komen, aangezien coureurs nu vaak aan de riem gehouden werden en zich moesten inhouden. Het is voor de rijders te hopen dat Pastor Maldonado dit niet als vrijbrief ziet om zich nog wilder te gedragen.
Toetertest krijgt vervolg
Was het ooit onmogelijk om zonder oordoppen naar een Grand Prix te kijken, tegenwoordig zoeven de auto’s een stuk minder luidruchtig voorbij. Mercedes testte al eens met een toeter om voor meer herrie te zorgen, maar dat zorgde niet voor het gewenste resultaat. In Groot-Brittannië wordt de Ferrari-bolide voorzien van een dubbele uitlaat, in de hoop dat de F1-wagens dan weer wat indrukwekkender klinken.
bmwe30325i zegt
Nee.
sydney zegt
Nee, de reglementswijzigingen gaan de F1 niet redden, Ferrari gaat dat doen.En dat weet de FIA ook.
tweetienduizendste zegt
@sydney: Doordat Ferrari eventueel in de Le Mans series gaat meedoen? Een overwinning van Le Mans krijgt / heeft al meer status dan een F1 championship volgens mij…
kogando zegt
Ook zullen er ledjes worden geinstalleerd om roodgloeiende remschijven te simuleren en worden er op speciale dagen crashes in scene gezet met stuntteams.
Men denkt er over na in de toekomst de baan te voorzien van grote schermen waarop de auto’s levensecht maar digitaal te zien zijn. Dit verhoogt de veiligheid omdat er geen auto’s daadwerkelijk meer de baan op hoeven te gaan. Het biedt daarbij extra gelegenheid voor spectaculaire effecten en crashes door slimme computeranimaties.
norge zegt
Dit zou het kunnen redden…
kakhead zegt
@norge: De auto, het vliegen of de Nordschleife? Ik heb helaas de ’70s en ’80s nooit mee kunnen maken :'(
Wel weet ik dat het toen rijden voor je leven was, sleutelen tot de max en vooral lekker weinig regels.
Jammer dat ik deze historische beelden alleen nog maar op YouTube of TV kan vinden…
Gelukkig hebben we nog rally, helaas is dit ook maar in matige vorm in Nederland.
bluebird zegt
Moest vandaag kiezen tussen WTCC op Eurosport en F1 op RTL… Je raadt het al, hands down voor Tommie&co! :D
geengehoorisrechtdoor zegt
@bluebird: Ben het wel een beetje met je eens. Ik vind de WTCC leuker om naar te kijken, maar ik vind jammer dat er geen BMW’s meer in het veld zijn. Ik heb laatst ook op het puntje van m’n stoel gezeten bij de Indy 500. Het is heel wat anders maar wel ontzettend spannend.
jippie zegt
Misschien zou de F1 om te beginnen weer normaal op tv uitgezonden moeten worden. Dan bestaat er nog kans dat mensen die F1 niet echt interessant vinden ook af en toe kijken. Ik zou niet weten waarom ik zou betalen en tijd moeten opofferen voor een saaie stofzuigerrace.
Ra1kkoneN zegt
@jippie: je kan het gewoon volgen op onlineF1kijken.nl
tunefuldjmike zegt
Als de FIA denkt dat dit de F1 gaat redden kunnen ze wat mij betreft gelijk ophouden…
Wat voor spanning zit er nog in de wedstrijden, je weet dat er aan het einde minimaal 1 Mercedes op het podium staat, meestal twee, de rest kan totaal niet volgen. De grote teams als Ferrari en Mclaren lopen te klooien.
De beperkingen van de budgetten heeft de F1 de eerste grote klap gegeven,ja de budgetten zijn laag (zo laag de er voetbal clubs zijn met grotere budgetten dan bepaalde F1 teams). De grote merken zijn een schim van wat ze ooit geweest zijn. Vroeger had je misschien drie/vier grote teams, maar deze leverde wel strijd en spanning, en zo ook de teams daar onder.
Als je het echt spannend wil maken, laat iedereen testen hoeveel ze willen en veel grotere bedragen in die wagens pompen, haal de restricties van de banden, laat meerdere fabrikanten toe, laat iedereen zoveel motoren en bakken gebruiken als ze willen.
RazorHead zegt
@tunefuldjmike:
Nee.
Eerder het verminderen van restricties (meer vrijheid) en een budgetplafond.
Kan iedereen doen met z’n geld wat hij wilt want op=op
tunefuldjmike zegt
@RazorHead: Natuurlijk zal er een budget plafon moeten komen, alleen zou hij wat hoger moeten zijn.
turboturbo zegt
@tunefuldjmike: alweer de eeuwenoude retoriek van “er zit geen spanning in”. Het is zo makkelijk dit te roepen.
Kijk eens terug in de tijd (1980-2010), Geef mij maar eens aan in welke jaren er meer spanning zat in F1 dan nu? 2000-2007 de dominantie van Ferrari, eind jaren 90 dominantie van Mclaren, begin jaren 90 de dominantie van Williams, eind jaren 80 de dominantie van Mclaren en Williams en Lotus. Als we eens dieper op de kwalificaties en races kijken in die tijden, dan zie je dat de verschillen van eind jaren 80 tot nu steeds kleiner zijn geworden. Men noemt altijd de glorietijden van de jaren 80; ja leuk en aardig die monsters met 1000+ pk, maar 5 ronden verschil tussen nr 1 en nr 8 was niet ongewoon in een race. Zelfde met kwalificaties; enkele seconden verschil tussen de top 10 runners. In de jaren 90 en begin 2000 werd het er niet veel beter op. Twee of drie top teams en dat was het. Middenvelders werden geen aandacht gegund.
Wat je nu ziet is 1) in kwalificaties is het enorm spannend, bijvoorbeeld in Oostenrijk lag de top 13 binnen 1 seconde qua tijd. Het was vechten om duizendsten. En Oostenrijk is niet het enige voorbeeld. Spanning in kwalificaties is al behoorlijk hoog de laatste jaren, daargelaten het ene topteam wat een duidelijke voorsprong heeft. En 2), de races zijn ook veel spannender omdat het veld veel dichter bij elkaar ligt. In plaats van enkele topteams zie je dat het middenveld nu heel erg goed kan meekomen.
Wat tegenwoordig het hoofdargument lijkt te zijn is de dominantie van (nu) Mercedes. Het lijkt wel alsof alles aan de kant moet worden geschoven omdat één team het beter voorelkaar heeft dan de anderen, en we deze variatie in het veld van F1 auto’s moeten elimineren. Als we elke keer deze argumentatie aandragen, dan kunnen we beter maar overstappen naar identieke auto’s in het hele veld… Is dat nu leuk? Nee.
Elk seizoen is er altijd wel één team die de bovenhand heeft, en dat is in al die tientallen jaren niet anders geweest. Het maakt het toch alleen maar leuker en spanneder om te zien hoe andere teams enorm hun best doen om dichterbij te komen? Na nog geen half seizoen zie je dat andere teams (Williams) hun al bijna kan evenaren… Is dat geen spanning?
Restricties loslaten in reglementen zorgt er alleen maar voor dat je weer het veld uitelkaar trekt en je dus alle focus weer op enkele teams legt met mega budgetten. En laat dat nu eindelijk eens voorbij zijn daar we nu eindelijk in een periode zijn beland waar middenvelders de aandacht ook krijgen die ze verdienen omdat het hele veld zo dicht bijelkaar zit.
Het scheen vroeger allemaal spannender te zijn, maar ik zie het niet. De F1 van nu (+- 2009 tot nu) is vele malen meer een genot om naar te kijken dan eind 90/2000. Maar dit zal wel geen populaire mening zijn onder mede-auto liefhebbers.
RazorHead zegt
er iseen simpele manier om de F1 te redden:
Het terug toegankelijker maken.. Terug gratis op TV met goede commentaar, geen 200+ euro voor een ticketje, niet meer in apenlanden gaan racen maar op goede, uitdagende circuits zoals er in Europa al veel liggen.
Toegankelijker maken van coureurs en teams.
Toelaten van verschillende formules zoals in de 24h van Le Mans.
tupperware zegt
@RazorHead:
Wat jij wil is dus terug naar de 70er jaren.
In die jaren liep ik als ventje gewoon bij elk team naar binnen en niemand die daar iets van zei.
Je kon gewoon kijken en vragen stellen.
Zelfs met Ecclestone, die toen overigens net zo groot was als de 10 jarige tupperware en nog gewoon teambaas bij Brabham was..
Mooie tijd was dat..
lekkaah zegt
De rode biesjes op de banden trek ik ook gewoon helemaal niet. De vizier op de helmen moeten ook in een hoek van 12,5 graad lopen en dat die spoilers niet matgrijs van kleur zijn ga ik helemaal kapot aan..
HZW zegt
Er zouden meer uniformen moeten komen.
Zoals een standaard “voor en achter” spoiler voor iedereen.
Verder stoppen met al die pit stops, zodat het gewoon op de baan uitgevochten moet worden.
Maak de brandstof tank zo groot dat je een hele race zou kunnen rijden zonder tankstop.
Voer in dat je maar max 1 keer mag tanken en maar 1 keer banden mag wisselen tijdens de race.
Verbied all die elektronisch sh#t zodat het weer op de coureur aan komt.
F1 lijkt wel een schaakspel in plaats van een auto race.
rob5nismo zegt
@HZW: er wordt tijdens de race al lang niet meer getankt
De pitstop is nodig voor de banden
Supreem zegt
Jongens, maak van de Formule 1 toch gewoon een Michel Vaillant-achtige raceklasse waar iedereen doet wat ze willen. Vind je een dat je meer kans maakt op een overwinning met een bolide van 2000kg en 10000pk, go wild, of omgekeerd.
Regels maken alles kapot, en de afwezigheid ervan zou snel uitwijzen wat de efficiëntste manier van racen is.
tupperware zegt
Graag gedaan, geen dank voor de tip..
ozer1907 zegt
Terug met de v12 of v10 motoren. En kijk hoe de formule 1 weer terug is.
lambo4all zegt
@ozer1907: duidelijk geen f1 gevolgd laatste jaren. Als we nu nog met v10’s racete was ferrari nog de enige constructeur. Áls f1 uberhaupt nog bestaan had in 2014
tupperware zegt
@ozer1907:
In die jaren had je dus een mooi geluid in een verder saaie optocht.
Nu heb je regelmatig spannende wedstrijden met een k#t geluid maar daar heb je op de bank toch weinig last van. Doe mij dan de huidige F1 maar, met de aanpassingen die @jeddah voorsteld.
desjonnies zegt
Is de F1 nog wel te redden.
In mijn ogen is de F1 verworden tot een megalomane geld-maak machine voor een handjevol die dicht bij het vuur zitten.
Echte fans hebben de”sport’ allang de rug toegekeerd.
Wat ik hier meerdere malen in de comments lees: uitzendingen achter de decoder, krankzinnig hoge toegangsprijzen en regels die het initiatief van een coureur volledig onderuit halen.
De wagens moeten ook eigenlijk bruter en wispelturiger worden, dat heeft niets met het vermogen te maken en of het een V6, V10 of V24 motor is.
We kijken de sport (ik tenminste) voor het vakmanschap van de rijders en niet om éen of andere play station-achtige realiteit te zien langs razen op het scherm.
Tanken, vrije banden wissels, 4 bandenmerken, gevechten en confrontaties in de pits, dat willen we zien !
jeddah zegt
Ik volg ook het FIA WEC en dat is de klasse waar de Formule 1 een voorbeeld aan moet nemen. De reden dat het (in de LMP1 klasse) zo spannend is, is het feit dat de drie fabrikanten allemaal verschillende concepten voor de motor hebben gebouwd, omdat daar de ruimte voor is in de reglementen. Daarnaast zag je tijdens de eerste race van dit seizoen in Silverstone Audi en Toyota met elkaar strijden om de koppositie en daarbij kwam de auto regelmatig buiten de witte lijnen; de coureurs hielden het gas er vol op en gingen gewoon door. Had wel wat weg van het legendarische gevecht van Ferrari en Renault in de jaren ’80. In de Formule 1 is het streng verboden om buiten de witte lijnen te komen, want daar staan weer straffen op. De F1 coureurs worden op een dictatoriale manier verteld wat er wel en niet mag (en dat is meer niet dan wel) en dat zorgt ervoor dat ze steeds minder risico nemen.
In het WEC rijden ze ook met fuel-flow meters en moeten de coureurs ook brandstof sparen. Maar tijdens de race op Le Mans waren ze wel een seconde sneller dan vorig jaar, terwijl er veel minder brandstof wordt verbruikt. Dus minder brandstof verbruiken en harder gaan kan dus blijkbaar wel. Formule 1 zou eens moeten kijken hoe dat kan en dat rechtstreeks kopiëren voor de reglementen van 2016. De constructeurs zouden veel vrijer gelaten moeten worden in hun ontwerpen; zowel op motorisch gebied als op aerodynamisch gebied. Dan zou het allemaal veel spannender zijn en zou er veel meer (kijk) plezier zijn.
De grote aantrekkingskracht op dit moment van het WEC is de verbondenheid met de fans. Waar in de Formule 1 er vooral heel hard geroepen wordt dat ze meer verbonden moeten zijn met de fans (maar het in de praktijk niet lukt), lukt het in het WEC met gemak. Praktisch elke dag in het raceweekend is er een pitwalk voor de fans waarbij de coureurs verplicht in de pits zitten om handtekeningen uit te delen. Fans kunnen de grid op (dan kost dat wel extra, maar het kan wel), ze kunnen makkelijk met de coureurs op de foto en de toegangsprijzen zijn meer dan redelijk. Le Mans was al toegankelijk vanaf 45 euro. In de Formule 1 heb je daar een staanplaats voor tijdens de vrijdagtrainingen op een beroerd deel van het circuit…
De Formule 1 is dus wel te redden, maar ze moeten stoppen met arrogant zijn en kijken hoe het er in andere raceklasses aan toe gaat.
tupperware zegt
@jeddah:
Amen, je slaat de spijker op z’n kop.
pomoek zegt
Ach ja, na iedere race wordt de f1 doodverklaard. Naar mijn mening zijn ze nu juist op de goede weg. Het loslaten van de reglementen is de dood voor elke sport. Daar is niets aan. En bovendien levensgevaarlijk. Auto’s werden steeds sneller ende sport minder interessant juist door die technische ontwikkeling. Echt de f1 komt er wel.
munchy zegt
De huidige generatie coureurs is opgegroeid met de nieuwe regels. Vroeger was het gewoon racen en niet zeuren. Ik ben afgehaakt toen bijna iedere coureur als een klein kind met zijn vingertje begon te zwaaien. Een stel verwenden kleuters die over de boordradio aan het zeiken zijn als iemand niet snel genoeg aan de kant gaat.
mclarenf1lm zegt
In mijn ogen moeten ze DRS en kers en al die smerige hulpmiddeltjes afschaffen, en het echt aan de coureurs laten, nietet een knopje waarmee je als je een beetje kan rijden sowieso kan inhalen.
hans75 zegt
Dit weekend trouwens wel drie verschrikkelijk spannende F3 races gezien op Spa…met onze MAX..
dat bewijst trouwens dat het ook veel aan het circuit ligt… op Spa kun je als rijden laten zien dat je ballen hebt.. je kan er inhalen… en dat kun je niet val elke circuit zeggen..
tupperware zegt
@hans75:
Mooi hè, ik heb het persbericht al doorgestuurd, afwachten of ze er wat mee doen..
Specht zegt
Ik haal tegenwoordig al meer plezier uit 10 min over de rondweg van Eindhoven rijden op een zondagmiddag dan een heel seizoen F1Mercedesstofzuigertreintje kijken. :)
367pk zegt
Toerenbegrenzing van de motoren af! Dan kunnen ze weer eens proberen in te halen door ‘m over z’n toeren te jagen met het risico van een ploffer, of iets langzamer rijden maar de motor heel houden. Lol is er af sinds ze max toerentallen van 5 of 6 duizend toeren onder het haalbare draaien