‘Blijf en werk zoveel mogelijk thuis’. Dat is sinds maart het credo van de overheid. Toch is aan de tankpassen te zien dat we nu steeds meer gaan rijden…
Thuiswerken. De een vindt het fantastisch, voor de ander is het de hel. Toch zijn we het sinds een paar maanden met z’n allen een stuk meer gaan doen. Vanwege het coronavirus werken immers een stuk meer mensen thuis, om zo besmetting op kantoren te voorkomen. Dat zagen we terug op de snelweg, al is er qua verkeersslachtoffers helaas amper verschil. En als we minder rijden, dan tanken we natuurlijk ook een stuk minder. Alhoewel, klopt dat laatste nog wel?
Volgens Jan-Reint Vink, directeur van Travelcard Nederland, gaan zakelijke rijders namelijk steeds meer rijden. Dat zegt hij tegen de BNR Nationale Autoshow. Zijn bedrijf verzorgt 345.000 tankpassen in Nederland, waardoor hij natuurlijk een flinke bak data tot zijn beschikking heeft. En wat blijkt? Sinds de lockdown van 16 maart, wordt er via tankpassen voor het mkb nog maar 70 procent getankt ten opzichte van normaal. Alhoewel, ‘maar’? Dat valt eigenlijk best mee, niet?
Wie bij die laatste vraag ‘inderdaad!’ denkt: hier nog wat opvallender nieuws. Inmiddels ligt dat percentage namelijk op 80 procent. Ten opzichte van begin dit jaar tankt het mkb-segment nu dus ‘slechts’ twintig procent minder. Dat is nog maar een milde daling, waar Vink wel een verklaring voor heeft. Hij denkt dat dit segment gewoon nog op pad moet, om een klein beetje inkomen te kunnen krijgen. Loodgieters, timmermannen, zulke beroepsgroepen kunnen vanuit huis natuurlijk niet zo heel veel doen.
Overigens ziet Vink bij andere groepen wel een grotere afname. Leasemaatschappijen en flinke bedrijven, bijvoorbeeld. Die schoten terug naar 40 procent. Die tankten aan het begin van de crisis dus nog maar de helft van wat er normaal getankt wordt.
Een flinke afname dus, al ziet Vink ook kansen op de horizon. Met die 1,5-meter-economie is het openbaar vervoer immers minder interessant dan de auto. Carpoolen is ook niet zo veilig. Het zou hem dus niks verbazen als straks meer mensen alleen in auto’s rond gaan rijden: goed nieuws voor de tankpas. Misschien kan zo’n crisis dus eigenlijk positieve gevolgen hebben voor tankpasbedrijven, hoe cru dat nu ook klinkt.
Verder in deze aflevering van de Nationale Autoshow: het sluiten van het CBR heeft Nederland miljoenen euro’s gekost. En Meindert test de nieuwe Mercedes-AMG CLA 45 Coupé S.
Foto: McLaren 570S in zijn natuurlijke habitat van @ByJacquelinePhotography via Autojunk.nl.
lincoln zegt
Zeker weer zo een toko die heel discreet met informatie van hun klanten omgaat ..
aschja zegt
Daar is ie weer. Had onder die steen blijven zitten.
RobUSA zegt
Ja maar wel krijgen ze een naheffing bpm in de bus volgende week lol
grasvreter zegt
Ik stap nog 5 dagen per week in de auto richting werk, zo’n 25 minuten rijden. Met de week wordt het weer drukker. Afgelopen dinsdag stond ik achter een stuk of 9 auto’s voor het stoplicht om de snelweg op te gaan. Sinds de crisis niet meer gebeurt.
sudbina zegt
@grasvreter: same here. Heb van de week voor het eerst in weken weer een paar minuten file gehad!
Je merkt de afgelopen weken echt een duidelijke toename in de hoeveelheid verkeer op de weg. Beetje jammer wel..
dedude zegt
Hoeveelheid gekkies op de weg is al weer voldoende in ieder geval. Zeker ‘s ochtends. Man man man
bartteeuwen zegt
@dedude: gekkies op de weg? Waarschijnlijk moeten ze ook werken, net als jij… Dat je de morele slechterik kaart krijgt als je niet zo mee gaat in alle hysterie vind ik dan weer jammer.
bpc zegt
Ik weet niet echt hoe de zomervakantie in NL loopt.
Hier is dat 1 juli tot 31 augustus.
Ik merk dat de drukte op de banen hier terug wat toeneemt, het is niet meer dat ,laat ik het het ‘landingsbaangevoel’ noemen, op de snelwegen dat het in het prille begin was.
Echter hb ik nog steeds niet in een file gestaan sinds de ingang van de lockdown, zelfs niet in hartje Brussel.
2x heb ik op de snelweg wel file zien staan in de tegenrichting maar dat was 2x d.t.v. een ernstig ongeval.
Ik hoop dat we de huidige verkeersdrukte kunnen aanhouden tot 1 juli, in de zomervakantie neemt de verkeersdrukte namelijk sowiso af.
Dan hebben we met een beetje geluk hier rustige banen tot 1 september.
Dat zal dan ook waarschijnlijk de laatste keer in mijn leven zijn dat ik een periode van 5 maanden rustige banen heb gekend.
lincoln zegt
@bpc ..
In de randstad (het drukke stuk van NL ) was het ook heerlijk rustig ..
Al die lui waar je de oorlog toch niet mee kan winnen zaten opgesloten ..
Vrijwillig nog wel ..
Durf het bijna niet te zeggen .. maar .. .. ..
tge2 zegt
@lincoln: De paar die ik tegen kom en kwam rijd ik al weken met 130km/u voorbij.
smijsie zegt
@lincoln: Ze moesten jou een standbeeld geven! Based & redpilled
911targa zegt
……….maar……….jij had ook beter thuis kunnen blijven of opgesloten zitten?
potver7 zegt
De directeur van Travelcard is overduidelijk een expert die de hele keten kan overzien…. Not.
rob5nismo zegt
Zou iedereen zijn tankpas uitlenen?
911targa zegt
Dat is de beste manier om ontslagen te worden.
tjorque zegt
De wegen snel weer druk? …daar weet mijn kleinste teen zelfs het antwoord al op.
Zeker nu er nog minder mensen geneigd zijn het ov te gebruiken.
raoufff zegt
Ik heb een paar tankpassen te koop staan op marktplaats, bieden maar. Je kan ermee tanken, wassen en zuigen.
rutgerg zegt
Ik denk dat voor veel mensen thuiswerken toch een soort moetje was omdat de scholen dicht waren. Sinds afgelopen maandag voelt het toch als een soort bevrijdingsdag 2.0 en gaan mensen meer en meer op kantoorwerken.
sportevo zegt
@rutgerg: ik denk dat dat er ook zeker mee te maken heeft.
baklava zegt
Thuiswerken is een blijvertje. Dus nee het blijft rustig.
SvenskaAeroplanAB zegt
@baklava: Aan de ene kant klopt dat, aan de andere kant zullen veel mensen die normaal met het OV gaan, nu toch de auto prefereren… Dat heeft elkaar wellicht ongeveer op, dus word net zo druk als voor de crisis
mfacey zegt
Wacht maar tot de overheidssteun afloopt. Werkeloosheid zal oplopen en drukte zal afnemen. Je hoeft doorgaans maar 10-15% van het verkeer van de weg te halen om grotendeels filevrij te rijden.
sportevo zegt
Ik denk dat veel mensen die nu thuis moeten/kunnen werken ook met het OV naar hun werk gingen.
Daarnaast zullen een aantal mensen nu de auto boven het OV prefereren.
Ik merk bij ons op het werk ook wel dat er wat meer ‘beweging’ komt. Waar klanten eerst onze verkopers niet wilden ontvangen gebeurd het de laatste tijd vaker dat ze toch de weg op gaan richting klanten. En bij mijn vriendin op het werk komt er ook wat meer mogelijkheid om ook op kantoor te mogen werken, dus daar komen ook weer mensen naar het werk.
sportevo zegt
@sportevo: mijn eerste zin sloeg op die 30% terugval in het gebruik van de tankpas in het artikel. Voor de duidelijkheid..
mashell zegt
Vandaag heb ik voor het eerst sinds het begin van de apocalyps weer getankt, terwijl dat normaal gesproken toch één of twee keer per week was. Ik moest serieus even nadenken wat de pincode van de tankpas nou ook al weer was.