This is…the end…
Hoewel technologische vooruitgang doorgaans fascinerend en goed is, voel je in de autowereld tegenwoordig ook een zekere terughoudendheid tegenover het immer voortschrijdende innovatiespook. Nou zijn (sommige) mensen altijd al bang geweest voor alles wat nieuw is, maar in het verleden was de overlap van dit soort mensen en autoliefhebbers gevoelsmatig niet zo groot. We hebben de Venn-diagrammen er niet op nageslagen, maar recht vanuit de onderbuik is dit logisch te beredeneren: auto’s bestaan eigenlijk nog niet zo heel lang in de menselijke geschiedenis en waren dus juist zelf onderdeel van die ‘nieuwe technologie’. Bovendien zorgde technologische vooruitgang er tot op heden alleen maar voor dat auto’s nóg spannender, sneller en beter werden dan voorheen.
Maar is dat nog steeds zo? Zelfs al laten we de dystopische autonome toekomst waarin ‘RWD’ en lekker sturen niet meer uitmaakt nog even links liggen, zie je al een beweging richting eenheidsworst ontstaan op ’s heren wegen. We subsidiëren ons langzaam maar zeker voort naar een toekomst zonder plofmotor. Degenen die er nog zijn, worden al bijna allemaal de mond gesnoerd door één of meer stofzuigers. En die nieuwe elektromotoren zijn nog veel saaier. Amper bewegende delen, weinig karakter, allemaal dertien-in-een-dozijn spul. De diversiteit tussen merken wordt daardoor kleiner en het autolandschap minder leuk. Althans, dat lijkt de logische conclusie te zijn.
Want wat is er nu leuker dan een heftige discussie tussen bijvoorbeeld Mercedes en BMW-fanb0iZ? Het ene kamp getooid met gouden logo’s om de hals en het andere met tattoo’s op de borst en dan elkaar epische sneren geven op internet. Kentekenplaatleuzen zoals ‘als ik een Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi’ op BMW’s…heerlijk. Nog niet heel lang geleden waren dit soort taferelen schering en inslag, maar je ziet het tegenwoordig al een stuk minder vaak. Wellicht is dat een afspiegeling van de producten van beide merken, die mede door tech als adaptieve dempers ook een beetje naar elkaar toegegroeid zijn: Mercedes kan tegenwoordig (soms) ook sportief, BMW’s zijn veelal wat softer dan vroeger.
De gemiddelde klant maalt waarschijnlijk niet om deze verloren merkidentiteit, maar voor de liefhebbers is het een dikke pil om te slikken. Die liefhebbers kunnen zich echter opmaken voor nog dikkere pillen, want volgens Bloomberg gaan beide merken nog inniger samenwerken dan ze toch al doen.
Op zich is het geen nieuws dat BMW en Mercedes (Daimler AG) stiekem vriendjes zijn. Héél lang geleden had Mercedes BMW zo goed als ingelijfd en zou de merknaam BMW volledig verdwijnen, maar Herbert Quandt stak daar een stokje voor. Daarna volgde bittere strijd, maar groeide er ook wederzijds respect. We schreven in 2009 bijvoorbeeld al dat beide merken een aandelenbelang in elkaar wilden verwerven (wat overigens niet doorging). Desondanks shopten de twee frenemies al lang samen voor nieuwe kleding en kaartendiensten.
Vorig jaar koelde de relatie wat af doordat BMW zich bedrogen voelde door Mercedes. Het laatste merk had het eerste er naar verluidt namelijk bijgelapt bij de Duitse autoriteiten in verband met een vermeend kartel tussen de grote Duitse autofabrikanten. Vanuit het kamp BMW kwamen er destijds geruchten dat ze voorgenomen gemeenschappelijke projecten met Daimler uit woede wilden opschorten. Onlangs plofte er echter een persberichtje in de mail dat de twee partijen de volgende stappen willen zetten om hun gezamenlijke mobiliteitsonderneming op poten te zetten, nu ze daar toestemming voor hebben gekregen van alle relevante mededingingsautoriteiten. Het lijkt dus weer allemaal pais en vree te zijn tussen de twee.
Sterker nog, er wordt nu (volgens bronnen van Bloomberg) zelfs gedacht aan het delen van hele platforms. De speculaas betreft in eerste instantie de voorwielaangedreven modellen van beide merken, oftewel de auto’s die stiekem toch al geen echte Mercedes of BMW zijn. Desalniettemin zullen de puristen not best pleased zijn over deze kostenbesparende maatregel. Maar ja, misschien is kosten besparen het nieuwe premium? Enfin, ik ga in ieder geval vast nadenken over een nieuwe hobby voor als alle auto’s dadelijk hetzelfde en saai zijn.
wildbeest zegt
Wanneer wat is verschil tussen een typische bmw man vs mercedes man
frank2b zegt
@wildbeest: Zijn ego is groter …
nasty zegt
@wildbeest: de mercedesman weet waar de richtingaanwijzers zitten
pindakoning zegt
@wildbeest: ik weet wel een overeenkomst; ze hebben meer verstand van auto’s dan Audi-rijders ?
smex zegt
@pindakoning: en waarom zou dat dan zijn?
stationcar zegt
@smex:
?
Rick-dos zegt
@wildbeest: De laatste heet Rinus…
cpp1 zegt
Wat een l*l is voor een hoer, is een Mercedes voor een boer.
henk_he zegt
@cpp1: een inkomstenbron?
nasty zegt
@henk_he: voor gigolo’s wel ja
hehe zegt
Auto’s bestaan al heel lang uit allemaal onderdelen die gemaakt worden door gezamenlijke toeleveranciers. B.v. Bosch levert aan zowel Mercedes als BMW.
Verder zijn veel ‘puristen’, ‘fanboys’ en ‘liefhebbers’ niet de mensen die nieuwe auto’s kopen.
chimaera zegt
@hehe: Dus BMW puristen die een nieuwe auto kopen gaan toch maar voor een Benz?
ikleesookoverautos zegt
@chimaera: nee zo snel zal het niet lopen.
elemento zegt
@chimaera: nee ik blijf toch wel bmw. Mercedes is net niet en audi nieuw kan ik niet aam de geur wennen. Blijft bmw over
hehe zegt
@chimaera: ja.
Ik ben zelf BMW liefhebber (koop meestal Jahreswagens). Maar vind de nieuwste Mercedessen mooier dan de laatste BMW’s. Dus ik roep nu dat mijn volgende auto misschien wel een Mercedes wordt.
Mijn vrouw kent mij echter beter en schud dan haar hoofd als ik naar andere showrooms ga, omdat ik uiteindelijk toch BMW liefhebber blijf.
(Maar op het moment toch een Volvo XC90 T8 rij)
chimaera zegt
@hehe: In dat geval twijfel ik eraan of je wel écht een BMW liefhebber bent ;) Maar het merkgevoel is bij de één sterker dan bij de ander natuurlijk
marinepower zegt
@hehe: de laatste decennia vind ik de nieuwe BMW’s ook niet bijzonder mooi, maar het is net alsof ze rijpen, uiteindelijk schaf ik ze toch weer aan, al zijn het jahres wagens.
moveyourmind zegt
Freude am Taxifahren
henk_he zegt
@moveyourmind: het grapje wat nooit oud wordt.
Rick-dos zegt
Bij Mercedes Weggehaald worden ineens ware woorden…
Hubert zegt
Als ze samen een electrische bodemplaat ontwikkelen waar ieder zijn eigen koets op bouwt, dan ben ik voor.
KEV9 zegt
2 dingen hebben beiden kampen als groot voordeel tegenover andere automerken…. ze hebben totaal geen last van de weersomstandigheden.. Sneeuw ? bestaat niet voor deze rijders, ijzel? wat is dat? storm/regen? hard om lachen..
en natuurljik gelden de maximale snelheden op de Nederlandse wegen niet voor Mercedes- en BMW-rijders.
henk_he zegt
@Soulmaster: gut gut gut. Gaat ’t generaliseren lekker vandaag?
smex zegt
Voor deze klasses auto zou dit een prima oplossing zijn, de B klasse/2 serie touring zijn toch al saaie auto’s. Hierop op deze manier kosten besparen en de interessantere auto’s beter maken zou een prima oplossing zijn. Hoe dan ook maakt het mij niet uit. Ik prefereer toch de 4 ringen op de neus dan deze merken.
karhengst zegt
Wanneer de 1-Serie dan toch z’n karakteristieke gedrag te grabbel gooit dan is het me ook om het even of het dan een Mercedes platform is.
Nog mooier zou natuurlijk zijn als ze de A-klasse op het 1-Serie platform zetten.
justsomebody zegt
Bij Mercedes Weggegooid. = BMW?
BaRa zegt
Dus Mercedes en BWM gaan samen Audi’s bouwen?
dnadave zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
luxaeterna zegt
Doen, dan eindelijk de Mini Rocketman er komen, samen met een smart opvolger.
jaso013 zegt
Samenwerken om zo goedkoper te kunnen produceren waardoor de aanschafprijs naar beneden (exact hetzefde blijft) kan. TOP!
Groninger zegt
Nein nein nein!
tenaci zegt
Met ‘dik pil’ wordt doorgaans een flink boek aangeduid. Als je iets te verhapstukken krijgt waar je veel moeite mee hebt dan spreken we doorgaans van een ‘bittere pil’. Zeker niet fijn maar altijd beter en haalbaarder dan een flink boek duur slikken. Me dunkt!
henkp1 zegt
Trieste ontwikkelingen allemaal in deze wereld. En dat om de leefomgeving schoner en veiliger te maken, maar niet leuker. Beter zou men de groei van de wereldbevolking aanpakken, krimp liever, beste remedie tegen milieuvervuiling enzo.
jerome78 zegt
Kan Mercedes eindelijk de Renault techniek in de Smart, A en B klasse overboord gooien en fatsoenlijke Duitse techniek inbouwen.