Banden die steeds sneller lek gaan. Is dat zo, of lijkt het alleen maar zo?
Pech met de auto is bijna net zo oud als de auto zelf, er gaat altijd wel iets kapot. Het kan iets in de motor zijn, een ruit, iets elektronisch of iets met de banden. En over die laatste zou ik het eens willen hebben.
Ik heb het idee dat banden namelijk steeds sneller lek gaan. Althans, bij mij. In mijn hele leven heb ik twee keer een lekke band gehad. Twee keer door een spijker of schroef gereden en ik zat met een platte band. Tot vorig jaar. Want het afgelopen jaar heb ik het idee gekregen dat banden steeds sneller lek gaan. Laat me het uitleggen
Gaan banden steeds sneller lek?
Ik heb het afgelopen jaar namelijk zes keer een lekke band gehad. Zes keer inderdaad. 1 keer met mijn Saab, maar dat was een budget Viking-band, dus dat was niet zo erg. Maar toen kreeg ik een Tesla en het ‘feest’ begon.
Mijn eerste zwarte Tesla had binnen een week de eerste lekke band. Ook pure pech, denk ik, want de Wegenwacht haalde er een mooie zwarte schroef uit. Maar een maand of 2 later reed ik oprecht zachtjes met de twee rechter banden over een stoeprandje en waren ze allebei lek. Niet een beetje lek, de halve wang lag eruit.
Later zat er een heel klein metalen schilfertje in mijn rechter achterband. Lek. En afgelopen zondag reed mijn vriendin de Tesla ook echt zachtjes over een stoepje en je raadt het al, lek. Zes banden in een jaar tijd. Ik heb gisteren maar alle vier de banden laten vervangen, maar ben benieuwd wanneer ik weer bij de bandenboer sta.
Overigens zeiden ze daar dat het een typisch Tesla-kwaaltje is. Het schijnt zo vaak te gebeuren, dat ze speciaal Tesla velgen met banden hebben staan die even gauw gemonteerd kunnen worden, zodat de eigenaar weer verder kan. En wagens van Bergnet hebben tegenwoordig ook standaard 1 of 2 Tesla velgen aan boord.
Maar ik ben benieuwd. Ben ik de enige met zoveel banden die steeds sneller lek lijken te gaan? Is het een typische kwaal voor de Tesla, of gaan banden écht steeds sneller lek.
Ik ben heel benieuwd wat jullie mening is.
ponnie zegt
Vroeger had je auto 155 mm brede banden met 10cm wang en woog rond de ton.
Een model 3 heeft minimaal 235 brede platte banden en weegt bijna het dubbele.
Een model 3 heeft dan ook nog eens 3 bar in de banden tov 1,5-2 wat vroeger gebruikelijk was.
Reken maar uit.
rwdftw zegt
Dit plus het feit dat je vroeger de bom was als je 100PK wist te mobiliseren. Dat is tegenwoordig ook veel meer geworden en ieder stoplicht wordt een sprintje. Daar komt bij dat met de accu onderaan de auto het zwaartepunt veel lager komt te liggen waardoor je de auto veel harder de hoek om kan jagen.
Ik heb nog geen lekke band gehad met de Model 3. Nu rij ik niet meer zoveel als vroeger, maar toch.
Overigens had ik heel vroeger een buurman die ook standaard inparkeerde door de stoep op en af te rossen. Na een fikse knal en een band aan flarden wist hij ook dat hij dat beter kon laten. Het zal je maar met 120 km/h (dat mocht toen nog) gebeuren. Eigenlijk zou het veiliger zijn als we me die grote zware hokken niet harder mochten dan 80. Gewoon iedereen boven de 2 ton aan de begrenzer (en inhaalverbod).
Dutchdriftking zegt
Precies dit. Zware auto’s, platte banden, veel vermogen, dat werkt niet. En stoeprandjes moet je ook gewoon mijden…
awesome zegt
Bij mij staat de teller ook al op 5.
Nu maak ik 60k kilometers per jaar, en dan ook nog veel over N- en binnenwegen.
Ik merk dat daar meer troep ligt dan op de A-wegen.
techniekmeneer zegt
Je band kapot rijden tegen de stoep is wat anders dan lek rijden.
Lek rijden gebeurt door een schroef/spijker die op de weg ligt, hier heb je zelf geen invloed op.
Als je met je banden tegen de stoep aan zit is het (doorgaans) je eigen schuld, en dat wordt dan afgestraft met een kapotte band.
flow82 zegt
Ik heb in Jakarta c.a. 10-15x per jaar een lekke band. Zoveel zooi hier op de weg. Banden zijn een dure hobby hier, ben ook van de runflats af met mijn auto.
Motomoto zegt
Als je dikke tante op het scheetkussen van je zoon gaat zitten is het ook klaar
Johanneke zegt
Als je een loeizware auto rijdt met 20inch+ velgen en banden zonder wang moet je niet piepen dat je banden lek rijdt. Hoort erbij. Ik heb gewoon nog 16 inch met flinke wang. Meer comfort, en ik kom niet op de racebaan.
drsjeroen zegt
Ik reed met de Megane E tech door een kuil. Scheur in de zijkant. Sure het was een kuil, maar niets schokends
banderas zegt
Merk het ook meer bij nieuwere auto’s/EV’s.
alloallo zegt
225K in 4 jaar gereden met een tesla 3. Slechts eenmaal een lekke band gehad en dit was mijn eigen schuld
vbarchetta zegt
Inmiddels 230.000 Tesla kilometers ervaring. 1x Model S bouwjaar 2017 nieuw gekocht, bij 160.000km verkocht. Nu een Model Y Performance 62.000km 2022 nieuw gekocht, en als 2e auto wederom een Model S uit 2018 waar ook al meer dan 10.000km mee is gereden.
Even afkloppen, maar slechts 1x een lekker band gehad door een spijker bij de 1ste Tesla (na visite bij vrienden in een nieuwbouwwijk).
rogerzz zegt
Met ~600.000km afgelegd te hebben gelukkig nog nooit een lekke band gehad. Relatief brave banden, eerst 225/45/17 banden, daarna 245/40/18 banden en nu braaf op 225/50/17 banden met 3 verschillende auto’s en vooral snelwegkilometers. Meeste kilometers met mijn favoriete Continental PremiumContact gereden. Verder Michelin Pilot Sports die erg snel sleten, scheef slijtende Toyo’s met prima uitlijning van de auto, lawaaierige Bridgestone en momenteel ook wat luide Pirelli RunFlats die BMW er onder heeft gedaan, maar die gaan er snel af en worden weer vervangen door Continental banden.
Ik rij nooit schuin tegen stoepranden aan of over gekke dingen, dat helpt denk ik al enorm. En relatief brave velgen met een ‘normale’ rijstijl helpt ook, van hard rijden op de snelweg krijg je denk ik niet sneller een lekke band. En de banden worden nooit oud, 2-3 jaar maximaal denk ik, waardoor ze nooit uitdrogen en vervang ze alsnog op tijd.
Mijn advies van mijn steekproef van één persoon: koop Continental banden, daar wordt je leven beter van!
p993 zegt
Welk merk banden gebruikt de TS?
rogerzz zegt
Hankook zo te zien, en heeft redelijk beschadigde velgen.
kniesoor zegt
Effe afkloppen, maar al heel lang geen lekke band meer meegemaakt. De laatste keer was een jaar of 15 geleden, na op een parkeerplaats op de A75 richting de Franse zuidkust door daar (expres door gajes gestrooide) schroefjes gereden te zijn.
Een behoorlijke dosis geluk, lijkt me, spijkers/schroeven/andere scherpe voorwerpjes liggen vermoedelijk zo ongeveer overal wel op straat.
Met de daily – op 195/65 r15s – kan je op hele lage snelheid vooruit een stoeprandje opsteken bij het parkeren zonder lek te rijden. Het snelle spul staat (logischerwijs) op hele platte banden. Die laat ik eerst kruipend en onder een grote hoek tegen de stoeprand aanzakken om daar vervolgens met een klein toefje gas tegenop te klimmen. Zo blijft de boel prima heel.
Maar nogmaals : het is voornamelijk een kwestie van geluk of een gebrek daaraan, denk ik.
p993 zegt
Waarom zou je de snelle wagens met platte banden rijden??
En waarom moet je steeds de stoep op??
Hubert zegt
Vorig jaar met m’n weekendautootje flink hard door gat langs het asfalt geknald.
Thuis toch maar even checken. Bleek stuk van rand van de stalen velg omgevouwen te zijn. Maar band was heel.
Met flinke hamer velg weer recht geslagen en kon weer gewoon verder rijden.
Lang leve stalen velgen met banden met hoge wangen.
kennone zegt
Met het gewicht van de gemiddelde auto’s van nu lijkt het mij wel logisch dat ze wat eerder lek kunnen raken, ook de breedte zal wel mee werken hier aan, meer kans om die ene spijker te raken. Maar de norm van 7mm+ profiel voor een nieuwe band word al vaak niet meer gehanteerd. De banden boer vertelde mij dat er best wat merkbanden zijn die nieuw rond de 6/6,5mm profiel hebben voortaan.
Design_Driven zegt
Grappig, dat is mijn indruk ook. Nu weer prijs met onze EX40, de Michelin Cross Climate, die was ook lek en kan kennelijk niet gerepareerd worden maar moest vervangen (is dacht ik geen run-flat is maar kan me vergissen )
350 pond!!! Gelukkig valt die onder mijn service contract bij Volvo dus het is hun geld. Kwamen hem wel netjes op de oprit nood-repareren want een reserve wiel heb ik er ook niet bij gekregen, geen plek voor ook niet dacht ik.
Maar ook mijn mijn Alfa, Saab en Jaguar is het meer prijs tegenwoordig, al kan dat ook aan de staat van de Engelse wegen liggen. Alleen de Land Rover is nog okay maar die heeft AT banden dus die kunnen wel een klein spijkertje hebben.
Design_Driven zegt
Wat is er overigens met de SAAB velg gebeurd, lijkt of er een toxic slak over heen gegleden is en een heel spoor heeft achtergelaten met metaal etend slijm???