Check die wielen! En het onderstel mag er ook zijn, nietwaar? De gaafste Audi RS3 heeft het allemaal.
Een van de dikste C-segmenters van het moment is de Audi RS3. Dat komt niet alleen door de prestaties, maar ook door de motor die verantwoordelijk is voor de prestaties. Zoals de Audi S3 van collega @rubenpriest bewijst, heeft de 2.0 viercilinder meer dan voldoende reserves. Sterker nog, zijn ietwat gekietelde S3 heeft méér vermogen dan de nieuwe RS3!
Nu zijn er voldoende manieren om de RS3 te voorzien van meer vermogen. Als die voorbij komen zullen wij het zeker laten weten! Maar voor vandaag is er een interessante wending. Dit is namelijk de nieuwe RS3 onder handen genomen door KW Automotive.
DCC Plug & Play
KW Automotive is een grote speler op de markt als het gaat om schroefsets. Kwalitatief is KW (veel) beter dan wat je standaard op je auto gemonteerd krijgt, in veel gevallen. Een waardevolle upgrade dus. Maar in veel gevallen moet je die schroefsets toch handmatig verstellen. Daar heb je niet altijd zin in. KW heeft daar de oplossing voor met de KW DCC Plug & Play-schroefset.
Deze kun je op een hele hoop auto’s nu bestellen, maar in dit geval hebben de Duitsers de KW DCC schroefset op een RS3 gemonteerd. Het bijzondere hieraan is de werking ervan. Niet alleen de schroefset is fabriekskwaliteit, de bediening ervan ook. Je kan namelijk de originele Audi-knoppen gebruiken! Dus geen gekke apps of rare kastjes en afstandsbediening.
Gaafste Audi RS3, mar dan 45 millimeter lager
Let wel, het gaat om de bediening van de werking van de dempers. De dempers passen zich aan aan de rijmodus die jij kiest in het menu van de Audi MMI-systeem. Uiteraard kún je de rest handmatig afstellen. Zo is de hoogte instelbaar, met een maximale verlaging van 45 millimeter.
We hebben nog nooit gehoord dat iemand de RS3 te hoog vond, maar voor diegene is er een oplossing. Mocht je het overkill vinden en tevreden zijn met de huidige dempers, heeft KW een oplossing. Ze hebben namelijk in hoogte instelbare veren. Daarmee is een bescheiden verlaging van 20 millimeter mogelijk.
Het geheel wordt afgemaakt met een setje BBS-velgen. Het model is de RT 88, de opvolger van de legendarische E88. Het is een tweedelig gesmeed wiel. De reden dat KW hiervoor gekozen heft is logisch, want KW is sinds het (zoveelste) faillissement van BBS de nieuwe eigenaar van het beroemde velgmerk uit Duitsland. Naast BBS heeft KW merken als LSD Doors, Belltech, ST Suspensions, AP, en het Nederlandse Reiger Racing Suspension.
Meer lezen? Dit zijn de 11 coolste Audi RS-modellen!
osmo zegt
Vind hem wel geslaagd, behalve dat grote zwarte gat vooraan. Denk dat het zelfs belachelijk uit gaat zien moest daar ergens in het midden een kenteken hangen.
Dutchdriftking zegt
@osmo: Aluminium grille omlijsting, raamlijsten, logo’s en spiegels, daar zou hij enorm van opknappen. Verder een erg knap apparaat. De sedan is ook echt mooier dan de hatchback.
Edge zegt
Gaaf ding, al zou er wat mij betreft een iets grotere vleugel op de achterkant gemogen voor dat maximale DTM/WTCC/WTCR gevoel.
Niels zegt
Vind persoonlijk dan als je alles zwart maakt dat die velgen afbreuk doen.. beetje hokietokie velgen als je het mij vraagt…
tortuga zegt
Een maat van me heeft die E88 onder zijn polo 6n liggen
RiKe zegt
Ah wat leuk, dan is het nu zeker weten meer dan een €-ton om een snelle A3 te kunnen kopen
mark383 zegt
Hele gave wielen. Past ook perfect bij deze kleur op de auto.
jaapies zegt
Een ‘sport’auto die smallere achterbanden dan voorbanden nodig heeft om, met een hoop hulp van de electronica, een soort van te kunnen driften…
Hmm, ja die heeft een hoop opsmuk nodig inderdaad.
Flatsix zegt
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of die KW schroefsetjes ook daadwerkelijk een verbetering zijn, Ik geloof best wel dat het beter is maar zou dan wel eens willen weten hoeveel beter? Is dit concreet te merken tijdens het rijden? Of kun je bochten sneller nemen? Comfortabeler of juist niet?
@willeme : kunnen jullie dat eens een keer testen? Zet ze anders beide een paar weken bij mij voor de deur en dan test ik het wel 😎
dolledries zegt
De velg maakt het weer net te … zonde .. verder prachtbak. Beniewd welk Audi knopje ze gebruiken. Foto?
hotze zegt
Beetje late reactie maar toch. Vraag me ook af of het op dergelijk dure auto’s veel uitmaakt. De RS3 kan 290 halen als je dat zou willen. Dan moet ie toch wel lekker stabiel liggen.
Met de schroefset kan die een stukkie omlaag, dat geeft iha een betere wegligging. De dempers van KW zijn van uitstekende kwaliteit, de term ‘schroefsetje’ doet echt tekort 😉 Hoop dat de veren van Eibach komen, veel beter wordt het denk niet.
Verwacht dat het verschil vooral goed merkbaar is in het goedkopere segment, bv. de A3 1.0 TSI of misschien nog een treedje lager Seat of VW. Rijdt zelf een Leon en dat voelt vaak niet lekker stabiel aan. Een aangepast onderstel maakt het rijgedrag compleet anders (beter) voor dergelijke auto’s. Jammer dat ze niet standaard betere onderstellen aanbieden, dat moet vaak aftermarket helaas.