Overgerestaureerde oudjes hebben we al vaak genoeg voorbij zien fietsen, tijd voor een tegengeluid.
Origineler dan deze kar wordt het haast niet, zelfs de eerste laklaag zit er nog op. Wel is de 1.984 CC viercilinder (à 170+ pk) onder de kap grondig gerestaureerd, dus een voorzichtig ritje moet geen probleem zijn. De bestuurder mag ouderwets roeren dankzij een handmatige vijfbak. Remmerij is dan wel weer een puntje van aandacht, met trommelremmen rondom.
Maar dat hoort erbij. Voor de liefhebber van het moderne spul is het wellicht verrassend dat deze oldtimer het met een bescheiden viercilindertje doet, maar Ferrari heeft in z’n jongere jaren meer knappe doch qua cilinderinhoud vrij bescheiden motoren gebouwd.
Deze specifieke 500 Mondial werd in eerste instantie verkocht aan de Fransman Yves Dupont (vandaar de lak in de Franse racekleur blauw, à la Bugatti). Na twee races werd de auto teruggebracht naar de fabriek voor een grondige opknapbeurt. Dupont zou de auto nooit meer oppikken en dus bleef de 500 Mondial zo’n 10 jaar in Maranello.
Vervolgens werd de Ferrari toch weer verkocht en na verschillende eigenaren te hebben gehad, belandde de schoonheid in handen van een Britse verzamelaar die hem nu van de hand doet. RM Auctions doet geen uitspraken over estimates, maar ga maar uit van een miljoentje of wat. Zou je ’t ervoor over hebben?
scottishcarspotter2000 zegt
Ik zou het er zeker voor over hebben, en m inzetten bij de Goodwood Revival etc.
bietje zegt
Hoe gaaf : )
gtwillem zegt
Een blauwe viercilinder Ferrari is wel een leuke en bijzondere auto! Puur als verzamelobject misschien wel interessanter dan de obligate F40.
dirkiii zegt
@gtwillem: als je wil investeren koop een spyker.
Oke en iets specifieker koop de rare suv van spyker staat momenteel een te koop in trier.
Edge zegt
@dirkiii: Linkje naar die Spyker aub!
dirkiii zegt
@Edge: http://rcompany.de/fahrzeugverkauf.php alstublieft.
Jochempie zegt
@Edge: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=217675541
silver zegt
@dirkiii: en ik maar denken dat er maar 1 gebouwd was. In ieder geval 2 dus, een zwarte en een roomwitte.
mrB zegt
@gtwillem: Sowieso interessanter dan de obligate F40 toch? Ik vind de F40 leuk, maar staat niet in de top 10 Ferrari’s voor mij ;)
pomoek zegt
Nog origineler kan alleen als de oorspronkelijke oliën en vloeistoffen in de auto zitten!
toyotafortuner zegt
Viercilinder en Ferrari in 1 zin. Vroegah kon dat nog.
Dit is nog eens een mooie wagen!
norge zegt
Remschijven erop en rood spuiten…Zou er een spoiler achterop passen?
DennisS65B40 zegt
@norge: denk het wel. Sowieso andere achterlichten erin want dit is geen porem. En andere velgen, iets van 19 inch minimaal. Afmaken met in hoogte verstelbare dempertjes of airride als je toch al bezig bent
dondeboer zegt
@norge: en een mooie Chevy V8 erin natuurlijk
w0o0dy zegt
@norge: @audir8v10 @dondeboer Halloween is al geweest hoor
porsche928 zegt
@norge: vergeet de 20″ Vossen velgen niet en een Momo stuurtje.
dirkiii zegt
@porsche928: als we tovh bezig zijn booskijkers en neonlichten.
qoekje zegt
Wat een pracht auto in deze staat! Als ik het geld had wist ik het wel
Arnoud zegt
En dat de koper hem in deze staat houdt! Technisch in topstaat, uiterlijk kenmerken van goed gebruik. (Scars are tattoos with better stories)
Dutchdriftking zegt
Wat een gaaf ding!
Juced zegt
Een eerdere 500 Mondial (rood) is geveild voor ong $3.500.000. Gezien de geschiedenis van deze zal hij zeker hier in de buurt komen of verder stijgen richting de 5/6 miljoen?
desjonnies zegt
Die Enzo Ferrari was eigenlijk een stront vervelend individu, die vaak de vooruitgang van zijn wagens in de weg stond, 1955, Jaguar maakte furore met schijfremmen, wat heet de hele race wereld keek de schijfrem af van Jaguar en ging de schijfrem gebruiken omdat’ie beter was.
Zelfde gold voor de F1 wagens, Ferrari was één van de allerlaatsten om de motor en aandrijving achter de bestuurder te plaatsen en de befaamde Ferrari sharknose uit 1961 was de eerste moderne Ferrari F1 wagen.
Volgens mij zijn de Maserati’s uit deze periode mooier en beter ! Zoals deze 300S uit 1955 :
http://www.classiccarweekly.net/wp-content/uploads/2013/06/1955-Maserati-300S.jpg
norge zegt
@desjonnies: Om een grote te worden moet je eigenwijs zijn….Wat zeg ik …Stront eigenwijs..
clarkson zegt
Gaaf dat ze hem nog niet gerestaureerd hebben. Ik hoop ook dat ze dat niet gaan zien. Iets wat oud is mag er ook oud uit zien van mij.