Nissan weet precies waar fans op zitten te wachten.
Met de grote interesse in klassieke auto’s die er tegenwoordig bestaat, is het allerminst een verrassing te noemen dat autofabrikanten zich ineens beginnen te richten op het opnieuw produceren van onderdelen voor hun iconische modellen. Porsche, bijvoorbeeld, maakt al langer onderdelen voor allerlei klassiekers met behulp van 3D-printers. Nissan doet in zekere zin hetzelfde. De Japanse automaker onthulde vorig jaar het Nismo Heritage Parts-programma voor de R32 Skyline GT-R en deze week breidt Nissan de productenlijn uit met onderdelen voor de R33 en R34 GT-R.
Allereerst heeft de aankondiging betrekking tot de onderdelen die Nissan al aanbood. De autofabrikant leverde een reeks onderdelen voor de R32 GT-R en nu krijgen eigenaren nog meer mogelijkheden deze auto te herstellen, doordat Nismo naast een aantal essentiële stukken eveneens een verzameling onderdelen toe heeft gevoegd die normaal gesproken lastig te vinden zijn. Hierbij kun je denken aan rubberen strips voor de ramen en elektrische schakelaars.
Voor de R33 en R34 GT-R heeft Nismo Heritage Parts onderdelen voor de buitenkant, de aandrijflijn, evenals mechanische en elektrische stukken aangekondigd. Nissan noemt geen specifieke voorbeelden, maar zegt wel dat het in totaal meer dan 160 onderdelen betreft. De volledige lijst wordt dit weekend onthuld tijdens het jaarlijkse Nismo Festival, dat gehouden wordt op het circuit van Fuji. Hier zien we tevens de nieuwe Nissan Leaf RC.
bmwkevin zegt
Dit is toch gewoon klasse
peug206 zegt
@bmwkevin: service. Kwestie van vraag en aanbod. Een orginele skyline brengt behoorlijk wat op.
trust zegt
@peug206: precies en nu komen er weer meer originele opgeknapte op de markt waardoor de prijs weer wat gaat zakken
peug206 zegt
@trust: het is wel een van de meest verpauperde auto’s volgens mij… in echt orginele staat zijn er weinig te vinden. Ik vind het niet erg dat die prijzen zakken, heb over een paar jaar wel interesse.
civicfk3 zegt
@peug206: in japan vind je ze nog wel, alleen japanners houden de export aardig af van “cult” auto’s.
choi zegt
@peug206: geldt vooral de niet GTR skylines. Maar die zijn een stuk minder zeldzaam.
gaserop zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
redneckdarian zegt
@gaserop: ik heb je een plusje gegeven ook al kan ik niet meer zien wat je zei. Ik vind het gewoon mooi dat autoblog lezers vaak goede kennis hebben en autoblog zelf niet te beroerd is om wat met onze opmerkingen te doen
Dutchdriftking zegt
Dit zal BMW dus helaas niet zo snel doen…
e28forever zegt
@dutchdriftking:
BMW heeft een uitgebreide onderdelenvoorziening voor zijn klassiekers.
Gewoon te bestellen bij de dealer, op 1 á 2 dagen geleverd.
Dat kan niet elke constructeur zeggen.
willeme zegt
@e28forever: wie interesseert het nou dat je een bobinekabel voor een E36 318i kunt bestellen. Who cares? ;-). Oh, ja. De 17e eigenaar :-).
Handig juist voor de verzamelaar met smaak dat er meer originele onderdelen voor dit mythologische monster beschikbaar komen!
e28forever zegt
@willeme:
Waarom bashen op de E36?
Heb er 4 gehad en waren heel fijne, betrouwbare wagens.
Ik heb het over de echte klassiekers.
De ‘02, E9, E12, E21, weetjewel.
Niet iedereen geilt op Japanse wagens.
willeme zegt
@e28forever: Ja, ik ken ze. Leuke auto’s. Top dat je er onderdelen voor kunt krijgen. Gelukkig gaat dit artikel eens niet over een BMW, maar wél over Japanse wagens ;-). En nog eens hele bijzondere ook!
e28forever zegt
-EDIT: ah, het is weer tijd voor een wandelingetje denk ik. Even weer wat zuurstof in de hersenpan!-
e28forever zegt
@willeme:
En nog even meegeven: ik heb niks tegen Japanse auto’s of Japanse producten in het algemeen.
De Skyline mag met recht en reden legendarisch worden genoemd.
willeme zegt
@e28forever: Waarvan akte.
ikleesookoverautos zegt
@dutchdriftking: nee maar die hebben dan ook geen Skyline die iedereen wil.
bimmert zegt
@dutchdriftking:
Bmw heeft 1 van de meest uitgebreide onderdelenvoorzieningen die er bestaat, bijna alles is nog te krijgen voor wagens tot 30 jaar oud, en bij genoeg vraag wordt het meestal weer opnieuw in productie genomen.
Probeer inderdaad maar eens wat voor een japanner te krijgen van een aantal jaar oud, en zelfs het almachtige vag flikkert veel onderdelen uit het programma van wagens uit de jaren 90.
maotje zegt
@bimmert: je moet soms alleen een beetje pang wachten. Ik heb een jaar en 8 maanden moeten wachten op nieuwe daklijsten van mn e36. Sorry maar dat is gewoon schandalig.
rolov zegt
Ze moeten de eerste skyline weer produceren.
drsjeroen zegt
Ik had de hoop dat Nissan de complete Skyline in productie ging nemen, niet gewoon wat onderdelen. Onderdelen is gewoon hun legacy op de weg houden, after sales service
jeroenwz zegt
-edit: denk aan je hart-
cossiekiller zegt
Als je een echt gave R34 GT-R wil, kan je best eens aankloppen bij JAPO Motorsport in Essen.
Zij halen de auto tot de laatste schroef uit elkaar, maken hem weer zoals nieuw en geven hem tegelijk een heleboel performance upgrades. Zoals een betere ophanging, 500+pk en een bijna standaard uiterlijk.
Hier staat er eentje te koop: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=259725802&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=18700&makeModelVariant1.modelId=33&minPrice=90000&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&action=eyeCatcher&fnai=prev&searchId=7934e609-0d65-ce47-fc66-535b196b1792
Misschien eens een artikeltje over maken Autoblog?
RaceTrackAddict zegt
@cossiekiller: Kende ik nog niet. Thx
cossiekiller zegt
@racetrackaddict: Ze zijn niet goedkoop (140k), maar toch liever zo eentje dan een nieuwe standaard GTR. Het interieur wordt ook helemaal opgewaardeerd… Zo heb je wel iets speciaal!
Robert zegt
@cossiekiller: kost een paar centen (€ 139.000…) maar dan heb je ook wat. Als je ziet hoe vér ze gaan met de ‘Neu-aufbau’, is een ombouw naar een linksgestuurde uitvoering misschien zelfs te overwegen. Ik ben geen kenner van JDM auto’s, maar zou daarvoor als basis geen Primera dashboard o.i.d. in passen?
cossiekiller zegt
@rrrobert: Met de motoropbouw van een Skyline heb ik me altijd laten vertellen dat het ombouwen naar LHD niet zo simpel is als bv met een Impreza. Maar het gaat wel. De dashboards van een R34 zijn inderdaad alleen maar gemaakt met het stuur rechts. Dus misschien dat ze dan inderdaad eentje van een ander model Nissan moeten lenen. Zal zeker al eens uitgevoerd zijn door iemand.
benro zegt
@cossiekiller: liever naar omori factory gaan en daar originele nismo parts kopen dan weer after market spul op die auto aanbrengen. Heb liever een originele r, s of omori-tune blok :)
meneer zegt
als ik van ieder benodigd onderdeel één bestel, kan ik dan een nieuwe R34 bouwen? dat zou mooi zijn
cossiekiller zegt
@meneer: Als je een chassis hebt met een nummer dan kan je misschien wel ver geraken. Alhoewel, 160 onderdelen is nu ook niet zo veel…
Bartholomeo zegt
Dat er binnenkort r33 en r32 skyline’s mogen geïmporteerd worden in de usa heeft er ook wel iets mee te maken. Nissan ruikt geld.
stephane8200 zegt
@Bartholomeo: ja, en alle Japanse leuke auto’s worden onbetaalbaar. ITR, CTR, Impreza’s, Evo’s, Skylines en de hele Gran Turismo range erbij.