Terug van weggeweest.
Regelmatig ondernemen ze bij Jaguar Classic enorm gave projecten. Zo hebben ze bijvoorbeeld in 2016 de XKSS teruggebracht en 2014 was het jaar van de E-Type Lightweights. Het is weer eens tijd voor een nieuw project en dit keer gaat de eer naar de prachtige D-Type.
De laatste D-Type rolde bijna 62 jaar geleden voor het laatst van de band. Binnenkort zal de productie weer worden opgepakt, want Jaguar Classic gaat 25 exemplaren bouwen van de klassieker. Aanvankelijk was het de bedoeling dat Jaguar zestig jaar geleden 100 exemplaren ging maken van de D-Type. De Britten maakten er echter niet meer dan 75. Nu, tientallen jaren later, komt Jaguar terug op deze belofte en gaan ze de resterende 25 stuks bouwen.
Op Salon Retromobile in Parijs presenteert het merk een prototype. De auto’s zullen geheel in oorspronkelijke staat worden gebouwd met de originele specificaties. De D-Type werd nooit zo bekend als de E-Type, maar was een ongelofelijk belangrijk model voor Jaguar. In 1955, 1956 en in 1957 wist de auto de 24 uur van Le Mans te winnen.
Klanten die één van de 25 exemplaren willen kopen kunnen kiezen uit de 1955 Shortnose of 1956 Longnose specificatie. Het merk accepteert nu bestellingen. Wat de D-Type moet gaan kosten is niet bekendgemaakt.
joostie zegt
Poahw!
desjonnies zegt
Fijn voor de eigenaren die een echte D type hebben.
Wat zullen die gelukkig zijn.
Not.
awesome zegt
@desjonnies: wel fijn voor mensen die er graag een willen hebben maar er geen konden verkrijgen door de grote zeepbel.
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Ach, valt best mee denk ik. Een originele D-type van 62 jaar oud zal altijd leuker, mooier en waardevaster zijn dan zo’n nieuw ding. Zo’n D-type heeft tenminste nog een beetje historie en een verhaal.
Een nieuwe is leuk. Maar die is nieuw. Meer niet.
lincoln zegt
@desjonnies:
Ordinaire kenteken handelaren ..
Geen medelijden mee ..
alfalfa zegt
@desjonnies: Ach, je gaat ze toch niet snel op straat tegenkomen. Zelfs niet bij +25 graden!
futse zegt
@desjonnies: dit zijn ook echt d-types :-) En zal volgens mij niet veel invloed op de waarde hebben, zoals reeds gezegd. Race historie, echt 62 jaar oud zijn, chassisnummer etc zal altijd een extra waarde toevoegen
baardmijt zegt
@desjonnies: Die hebben nog steeds dezelfde fraaie auto hoor. En het is nu niet zo dat die direct mainstream wordt omdat er nog 25 worden gebouwd. Als zo’n eigenaar hier al ongelukkig van wordt is er wel meer niet in orde met hem of haar.
stephane8200 zegt
Ik had al zo’n idee. Zie de D-type op de foto hier. Heb ik vorig jaar mei daar genomen in de hal waar deze persfoto’s ook gemaakt zijn: https://www.autojunk.nl/2017/06/jaguar-d-type-prototype-en-e-type-lightweight
Die D-type, een prototype trouwens, stond er een paar maanden later nog steeds dus mogelijk dat ze die als bron hebben gebruikt.
tommelientje zegt
Voor een tonnetje in ponden heb je er ook al 1. Bestaat al een tijd jaguar replicas, tof dat jaguar het nu zelf doet dat maakt het specialer. Maar voor mij heeft het niet veel meer waarde dat jaguar t nu doet, in veel jaguar dealers staan replica d types zo goed zijn ze.
http://www.jaguarreplicas.com/dtype.html
87sandyd zegt
Nav de uitzending van The Grand Tour?;)
stephane8200 zegt
@87sandyd: dat was een XKSS. Die hebben ze vorig jaar gemaakt. Heb ik ook nog gezien.
87sandyd zegt
@stephane8200: ohja klopt, my bad…
raceface zegt
Wel in het British racing green aub, niet dat audi grijs.
Gaaf dat ze zoiets nog gaan produceren.
lincoln zegt
RAC in Rotterdam heeft er 1 staan ..
45 rooitjes voor een prachtige replica ..
Alleen domme snobs petrolheads en echte autoliefhebbers zullen denken dat het 20 voudige voor louter een kenteken te rechtvaardigen is ..
viezefreddyw zegt
@lincoln: Een maand afwezig zijn is echt te lang hoor, kom op!
stephane8200 zegt
@lincoln: welkom terug. Zou me niets verbazen als zo’n replica met andere, moderne techniek zelfs beter rijdt dan het origineel.
hans75 zegt
vraag me af of dat uberhaupt kan.. de milieu en veiligheidseisen op nieuwe autos zijn tegenwoordig absurd..
tommelientje zegt
@hans75: zolang je geen massa productie doet hoef je je aan veel mindere eisen te houden
gregorius zegt
@hans75: bij de grand tour zeiden ze al dat je die dingen als particulier niet op kenteken gaat krijgen.
r32t zegt
Toen ik dit artikel las had ik verwacht veel reacties te zien als: wauw, gaaf etc. Integendeel het wordt weer compleet afgezeken.
Hoe gaaf is het dat een auto fabrikant zoiets doet. Is het een keer geen 13 in een dozijn project, is het nog niet goed..
Wat een gasten.
lincoln zegt
@r32t:
13 + een dozijn ..
simonferrari zegt
@r32t: Inderdaad, doe mij er maar eentje. Je hoort mij niet klagen ;)
gregorius zegt
@r32t: het is leuk als een maker dit doet op een manier waarbij een auto als deze bereikbaar wordt in een prijsklasse die bij zo’n auto hoort (kosten ooit + inflatie + beetje winst – toekomstig onderhoud). Echter, deze dingen gaan voor gigantische bedragen over de toonbank. Je zult ze nooit op de weg zien. Het is dus eigenlijk alleen een marketing tool.
Het is leuke als Jag zegt: hier coachbuilders: als jullie dit pakket kopen en deze labels erop plakken, vinden wij het goed dat je een replica bouwt. DAN is het leuk voor de normale mensen en dan zul je dit soort mooie vormen vaker op de weg zien.
tstile zegt
@gregorius: Jaguar heeft gedacht aan normale mensen. Die kunnen op marktplaats al echte Jaguars kopen vanaf zo’n 2500,- :)
Edge zegt
@RubenPriest: Hoe zit het nou eigenlijk met die productieaantallen? Ik las Wikipedia dat die genoemde aantallen van 100 beoogde stuks, 75 gebouwde stuks en 25 te bouwen stuks een combinatie van de raceversie (D-Type) en straatversie (XKSS) waren. Van de 25 stuks die nooit het daglicht hebben gezien waren 9 XKSS’en die zoals in dit artikel al genoemd inderdaad bij een brand verloren zijn gegaan. Betekent dat dat Jaguar nu nog 16 D-Types gaat bouwen, of gaat men het totale productieaantal omhoog brengen naar 109?
En wat die XKSS betreft: Richard Hammond reed zo’n nieuwe XKSS in de aflevering van The Grand Tour van een week of twee geleden. Geeft toch wel een leuk idee van het vakmanschap en de kwaliteit van zo’n meer dan een miljoen kostende nieuwe oude auto.
MaartenD zegt
Echt een beeldschone auto
kennone zegt
Ben benieuwd of hier ook een lambda en katalysator onder moet.
rufctr01 zegt
@kennone: in UK zijn de regels niet zo zwaar, je ziet daar ook meer zelfbouw.
TVR heeft nooit ABS en airbags in hun auto’s gehad.
rufctr01 zegt
En vervolgens wordt er geen meter mee gereden!
vroaaar zegt
Weer een investeringsvehikel voor de rijkste 1%…
lincoln zegt
@vroaaar:
99% investeren liever in crypto crap ..
jorden zegt
Kitch.
thefmanl zegt
Correct me if I’m wrong, maar de volgens mij is de reden dat ze er maar 75 hadden gebouwd dat de fabriek in de fik was gevlogen. Maar kan fout zitten natuurlijk
carfreakjim zegt
@thefmanl: Bijna, er zouden er 100 gemaakt worden, maar op een gegeven moment waren ze niet competief meer en wilde mensen ze niet meer hebben. Jaguar heeft toen besloten om de overige chassis als straat auto’s te bouwen, de xkss. Halverwege de productie is de fabriek afgebrand en zijn er 9 verloren gegaan.