In een poging hun verse EV een wat sexier imago te geven presenteren de Japanners een Nismo-versie.
De nieuwe Leaf werd nog geen maand geleden gepresenteerd. Het accupakket van de nieuweling kreeg extra kWh’s waardoor de actieradius toenam. Daarnaast is het e-Pedal groot nieuws. Dit pedaal is zo afgesteld dat de bestuurder vaak het (nog steeds aanwezige) rempedaal niet of nauwelijks hoeft te gebruiken. Het e-Pedal kan op hellingen zelfs werken als een handrem.
Innovatie en duurzaamheid zijn dus de sleutelwoorden bij deze elektrorakker, maar daar wordt de gemiddelde autoliefhebber niet per se warm van. Om daar wat aan te doen presenteert Nissan later deze maand in Tokyo de Leaf Nismo Concept die net effe wat heftiger is aangekleed.
Deze versie krijgt enkele aerodynamische foefjes voor extra downforce. Desalniettemin bleef de Cw-waarde gelijk aan die van de gewone Leaf: 0,28. Verder is de Nismo voorzien van andere vering, dikkere velgen en sportieve banden. Ook zou de acceleratie beter zijn dan die van het gewone model. Of er een productiemodel komt kunnen we je later deze maand melden.
harrie zegt
M’n oma op Air maxies.
berlinetta zegt
Ik zou wel graag een Nismo-versie van de nieuwe Micra willen zien. Ik vind dat echt een leuk autootje geworden. Daar kun je een leuk gooi en smijt-karretje van maken.
uselessguy zegt
@berlinetta: dan wel gelijk een ander blok erin, want die 3 cilinders zijn echt ruk.
OT: opzich best een geinig karretje zo, alleen slaat de nismo uitvoering uiteraard nergens op. Hopelijk behoudt nissan het nismo label bij de sportievere auto’s, en niet bij de duurzame meuk.
kobus1967 zegt
@uselessguy: Nissan heeft ook een 3 cylinderblok met 400pk, Die maar doen dan?
Edge zegt
@berlinetta: Die zou natuurlijk ook relatief goedkoop te ontwikkelen zijn. De Micra is immers gebaseerd op de Clio, en van de Clio is er al een RS versie met verbeterd onderstel en de hele mikmak. Eventjes een Nismo-sausje erover gooien en je bent klaar.
berlinetta zegt
@edge: Des te meer reden voor Nissan om het te doen ;)
zeevink zegt
Leuker dan een Prius maar het blijft een elektro hok. No offense maar mijn ding is het niet.
goodolddays zegt
Gaaf? Jullie zijn ook snel onder de indruk ofnie?
beefcake zegt
Ik krijg bij EV’s nog steeds hetzelfde gevoel als bij de eerste mobieltjes: ze zijn nog lang niet op een niveau dat iedereen er tevreden mee is en de ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Als je nu koopt, rijd je volgende week in iets dat hopeloos achterhaald is of voelt.
Het is goed dat de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Toch denk ik dat zulke auto’s pas echt gaan meedoen als opladen net zo snel gaat als tanken.
fanboy zegt
@beefcake: Dan heb je het voornamelijk over range en accu’s.
Want vanuit de elektromotor en diens (snelle) acceleratie lijkt het erg op elkaar en is het al een gelopen race.
beefcake zegt
@fanboy: klopt, dat is ook wat ik bedoel. Range en efficiency. Ik denk overigens dat range veel minder zou meetellen als opladen snel zou kunnen.
flutterby zegt
Meer downforce met dezelfde CW waarde? Hoe dan?
Overigens ben ik meer benieuwd naar het accupakket en of deze actief gekoeld wordt. Dan en alleen dan is het een gedege concurrent voor de Model 3.
sezz zegt
Dit is geen Civic Type R MPV was misschien een betere titel geweest.
Gulli zegt
In hoeverre is het ‘gas’pedaal anders dan die in een BMW i3? Want daar kun je ook je gas loslaten en dan remt hij af op de motor en genereert zo weer extra prik. Als je ineens je pedaal loslaat gaan zelfs je remlichten aan, zonder het rempedaal aan te hoeven raken.
w0o0dy zegt
@gulli: de Hyundai Ioniq heeft het ook en zelfs flippers aan het stuur om sneller de setting van comfort naar agressieve regeneratie te schakelen.. heel vermakelijk en best nuttig/bruikbaar.
hollandbest zegt
Beetje apart gezicht een erg agressieve sportieve Nissan die max 150km/u gaat…
kilum zegt
Wat is nu de range dan? Want dat was echt het probleem van de leaf eerst. Was maar 150km ofzo.
w0o0dy zegt
@kilum: 378km NEDC meen ik…