De iconische offroader blaast maar liefst 40 kaarsjes uit.
Zodra het over Lada gaat moeten we opletten, want liefhebber en Sambo-specialist @Dizono leest extra kritisch mee. Deze man rijdt trouwens al een poosje niet meer in z’n geliefde Samara. Deze klassieker werd, na een Skoda als tussenpaus, vervangen door een 406 Coupé. Meer daarover vind je HIER.
We dwalen af! De Lada Niva staat tegenwoordig bekend als Lada 4×4 en het ding bestaat alweer 40 jaar. Tijd dus voor een anniversary-editie en da’s precies waar je nu naar kijkt. De 4×4 kreeg van AvtoVAZ enkele logootjes die eraan herinneren dat dit een bijzondere editie is.
Verder wordt het stuur ingepakt met leer, zijn de dorpels van rvs, krijg je zwart lichtmetaal en worden er helaas slechts 1.977 stuks van gebouwd. Mogen we de Niva trouwens met recht de Russische Range Rover noemen, of gaat dat te ver? Overigens werden in 40 jaar tijd maar liefst 2,5 miljoen Niva’s gebouwd.
kilum zegt
Had dit artikel toch echt van @dizono verwacht.
OT: Tof dat ze dit uitbrengen.
esprit84 zegt
Met een Lada maak je geen indruk op de buren, zal in Nederland dus weinig aangeschaft worden
baap zegt
@esprit84: Maar met nostalgie wel.
robert110 zegt
@esprit84: En de belachelijke belasting regels helpen ook niet echt.
davelepeef zegt
@esprit84: alsof elke Nederlander een auto kan kopen waarmee ‘ie indruk kan maken. Heb jij je ogen wel open op straat??
stamp zegt
@davelepeef: ja. Zelfs zo’n kekke Yaris wordt nieuw gekocht om te kunnen pochen bij de buurtjes die het met een tweedehands Aygo moeten doen. Serieus. Trust me. It’s true
granlusso zegt
@stamp: @esprit84: In Nederland is men juist bang om biven het maaiveld uit te steken, vooral lekker normaal doen. Dus geen ‘dikke bmw’, maar dus ook geen ‘gekke’ Lada.
zwepp zegt
@granlusso: Nee dat zie je verkeerd. Wel patsen met je BMW, maar dan wel een grijze, anders ben je te gewaagd. (niks negatiefs over BMW of haar rijders verder. Koop en rijd waar je blij van wordt).
gerjan zegt
@esprit84: volgens mij hoorde ik zondag op tv dat een lada niva in Nederland zo’n 43.000 euro kost. Dan maak je op mij wel indruk om zoveel geld neer te leggen voor zo’n auto
Jochen zegt
@gerjan: dat hoorde je in het vlog van Werner Budding gok ik
Robert zegt
@esprit84: Dat -ie in Nederland weinig zal worden aangeschaft heeft niks te maken met het imago naar de buren toe, maar alles met de bizar hoge bpm-afdracht die dit soort auto’s totaal onbereikbaar maakt voor de doelgroep die zich hier in het verleden toe aangetrokken voelde.
Ik dacht zelfs dat deze auto alleen al vanwege de milieu-eisen hier niet eens meer mag worden verkocht, maar correct me if I’m wrong…
mashell zegt
Eigenlijk overtreft dit gewoon de G-klasse, Defender en Landcruiser als oerdegelijke tereinwagen voor de eeuwigheid.
fanboy zegt
@mashell: Mwah, met deze moet je nog wel het meest sleutelen.
Maar goed, deze is wel echt het langst gemaakt denk ik. Van de Defender zeggen ze altijd zo lang “ongewijzigd in productie” maar daar zit allang een andere body op e.d. Deze Niva is pas echt bijzonder weinig aangepast in al die jaren.
kniesoor zegt
@mashell:
Die ‘oerdegelijkheid’ valt in de praktijk soms een beetje tegen, zelfs bij lage kilometrages gaat er wel eens wat mis met de techniek. Afijn, voor Nederland inmiddels een onbelangrijke discussie, hier zorgt een gigantische berg BPM ervoor, dat de auto onverkoopbaar is.
granlusso zegt
Helaas niet meer verkrijgbaar, maar ik denk dat ie inmiddels net zoveel kost als die F-type met vierpitter van vanochtend.
Ultieme cult-held, samen met de G-klasse en de Defender!
robert110 zegt
@granlusso: Via Duitsland kan je ze nog nieuw krijgen.
granlusso zegt
@robert110: Ja ik bedoelde in Nederland :)
robert110 zegt
Wat een luxe in zo’n nieuwe Niva, gewoon heuse bekerhouders. Zelfs mijn high spec Feroza heeft die niet eens.
Tenck zegt
@robert110: En elektrische ramen en spiegels! Mooi dat nog wel de uitsparing voor de zwengels in de deur zitten :).
Hopelijk is daardoor die constructie met die staaldraden voor het raammechanisme ook wat beter, elke Niva die ik ben tegengekomen had daar problemen mee. Elke keer het raam opendraaien is weer spannend of het werkt :).
joostie zegt
Heerlijke bak! Niks meer aan doen, zet maar voor de deur neer!
E34M5Touring zegt
Altijd een zwak gehad voor dit model. Lekker no nonsense motoring. Lijkt me ook een auto waar je enorm veel aan kunt toevoegen zelf. Zwaarder torretje erin, iets verhogen, paar flinke offroadbanden eronder, heb je echt lekker stoer ding.
Tenck zegt
Nieuwe onderdelen schijnen wel een probleem te zijn. Tipje: in Litouwen zit een Russische auto onderdelenboer die alles direct uit Rusland haalt en gewoon naar NL verstuurd: http://litlada.com/en/
timmers522 zegt
@tenck: Dit had ik nodig! Altijd goed meerdere onderdelen-contacten te hebben en aangezien Litouwen m’n 2de thuisland is is dit perfect!
Tenck zegt
@timmers522: Ga dan ook een keer langs, ze zitten in een oude fabriek die echt uitpuilt van de onderdelen :). Ik ben daar geweest omdat ik met een paar vrienden 2 Lada Niva’s heb opgehaald en heb teruggereden naar NL. Helaas heeft eentje het maar overleefd, bij de ander zijn er drijfstangbouten losgelopen toen we 120 reden :o.
timmers522 zegt
@tenck: Ga ik zeker eens doen! Wil volgend jaar zomer met mijn lada die kant op!
Over die losgelopen drijfstangbouten, ik heb wel vaker gehoord dat latere modellen (+- midden jaren 80 en later) kwa kwaliteit slechter waren, door de slechte lonen werd er door arbeiders niet meer echt op kwaliteit gelet.
rufctr01 zegt
Ik heb er helemaal niks mee. Doe mij maar een Defender.
Jochempie zegt
Liever een Panda 4X4…
drdre1 zegt
Het front van de auto doet me denken aan zo’n tekenfilmserie met levende auto’s, waarbij de knipperlichten de wenkbrauwen zijn. Ik word er altijd heel…neerslachtig van. {:-/
Kvgorp zegt
Maar wat kost zoiets?
kniesoor zegt
@kvgorp:
Inclusief BPM meer dan 40.000 Euro.
sracert zegt
Wat een schatje is het toch. In Siberië ga je echt niet off road rondrijden met je RangeRover of Mercedes G. Die zijn er alleen voor de maffia (Russische).
sracert zegt
Hoe zit het met de techniek? wanneer krijgen we een road test AB?, lijkt mij ontzettend leuk.
mgmgb zegt
@sracert:
Die is, bij mijn weten, op de introductie van een katalysator en injectie na, min of meer gelijk gebleven sinds de introductie. Er is ook een diesel geweest maar die is bij mijn weten allang weer ter ziele.
jeppie zegt
Ik zou er wel een willen
kniesoor zegt
BPM op zo’n Urban : 216 g/kg uitstoot : ((216-168) x EUR 475) + EUR 13.465 = EUR 36.265 . Daar komt de aankoopprijs van de auto (EUR 11.470 in Dld) nog bovenop. BINGO !
lincoln zegt
@amghans:
Productie kosten .. 3500 euro max ..
kniesoor zegt
@lincoln:
Eensch. Al heb je als koper geen fluit aan die wetenschap.
Design_Driven zegt
Doe mij deze maar
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/old-lada-niva-with-custom-front-and-rear-fascias-looks-like-an-awesome-offroading-unicorn_9.jpg
bmwtouring2 zegt
@sketcher: Mooi hoor. Wel goed naar de Ford Bronco concept gekeken lijkt me…
mrrallycross zegt
Lijkt de veyron wel wat betreft uitmelken
ikbenmnzus zegt
Oldtimer banden op die velgen zijn schattig
mgmgb zegt
Een lederen stuurwiel, wat een vulgaire decadentie. Maar toch, wat blijft het toch een leuk bakkie. Ik weet dat de kans op een 41e verjaardag al heel klein is maar ik gun alle Niva’s nog vele jaren.
mgmgb zegt
In de jaren ’90/vroege ’00 konden ze er trouwens ook nog wat van, er rijden nog altijd hordes Toyota Yaris ‘Yorin’ specials rondt. Ik blijf het fascinerend vinden, rondrijden met reclame voor een lang ter ziele gegane radiozender.
toyotafortuner zegt
Blijft een erg coole cultbak!
pinut187 zegt
Vind de Niva er wel leuk uitzien.
Een beetje de Rusische Bronco.