Buitenkansje voor mensen die houden van Ferrari en/of de Nederlandse racehistorie.
Via een tip werden we gewezen op een wel heel bijzondere executieveiling. De aangeboden waar bestaat namelijk niet zomaar uit een klassieke Ferrari, maar de 126 C2B met chassisnummer 064 die in 1983 als eerste over de meet kwam in Zandvoort tijdens de Nederlandse Grand Prix. Achter het stuur zat René Arnoux, die in zijn carrière onder andere reed voor Renault, Ferrari en Ligier. Arnoux was actief in de F1 tot 1989, maar de Nederlandse victorie bleek achteraf de laatste van zijn zeven F1-overwinningen te zijn.
Ook voor Ferrari was het een soortement van last hurrah, want het team pakte in 1983 de titel bij de constructeurs. Na dit jaar zou een lange periode zonder grote successen volgen voor de Italianen. In 1999 werd de volgende titel pas weer gewonnen.
Nadat Keke Rosberg in 1982 nog won met zijn atmosferische Williams, stond het seizoen van 1983 in het teken van de échte doorbraak van de turbomotoren. Ook Ferrari reed met zo’n motor, maar deze was niet zo sterk als de bom van BMW die uiteindelijk zou uitgroeien tot de sterkste F1-motor ooit. De 1.496 cc grote V6 leverde een dikke 600 pk met dank aan zijn twee KKK-turbo’s. Toch ging de 126 lekker op Zandvoort, mede dankzij de door Harvey Posteltwhaite ontworpen achtervleugel die veel downforce gaf. Arnoux startte slechts als tiende, maar won de race voor teamgenoot Patrick Tambay in de andere Ferrari.
Een prijsindicatie wordt niet gegeven, maar er is wel een bezichtiging op 2 november om 12:00 uur.
Bedankt iedereen voor de tips!
dawwg zegt
Vraag me toch of in hoeverre je nog slicks kunt krijgen voor al die oude type F1 velgen & banden … of schroef je er dan tijdelijk modernere velgen & banden (-maten) op ?
toniominestrone zegt
@dawwg: Ik weet dat Avon een speciale afdeling heeft die banden produceert voor historische F1 bolides.
viezefreddyw zegt
Fantastisch ding. Nu valt echt op hoe compact die auto’s waren in die tijd. Veel mooier.
Maar ja, dan koop je zo’n ding. En dan?
toniominestrone zegt
@viezefreddyw: Rijden!
viezefreddyw zegt
@toniominestrone: 99% van de wereldbevolking kan dat niet in zo’n ding.
toniominestrone zegt
@viezefreddyw: Dat klopt, die ene 1% neemt deel aan de diverse historische race competities, Master, Euroboss
chrisvis zegt
@viezefreddyw: alles is rap geleerd he?
toniominestrone zegt
@chrisvis: Deze mannen rijden puur voor hun plezier, zijn meestal gefortuneerd en op leeftijd, kan hun het verrotten dat hun tijden te langzaam zijn voor waarmee ze rijden, who cares, have fun!
pomoek zegt
@toniominestrone: niet helemaal risicoloos overigens: https://nos.nl/artikel/2191835-coureur-na-crash-op-zandvoort-overleden.html
chrisvis zegt
@toniominestrone: zo bedoelde ik het eveneens
Gulli zegt
@toniominestrone: probleem is alleen dat je een F1 echt goed op snelheid moet kunnen houden om ermee te kunnen rijden. Misschien valt het mee als je geen wedstrijdslicks monteert die een bizar klein window hebben, maar je hebt ook geen of te weinig downforce als je niet stevig doorrijdt.
Een rondje op het gemakske cruisen eindigt dus in de grindbak.
toniominestrone zegt
@gulli: Jij praat over de huidige generatie slicks, met de slicks van b.v. Avon doe je gewoon 2 races.
misterdrogba zegt
Je eigen benen letterlijk als kreukelzone, wat een gaaf ding!
rollingstoned zegt
Uit de periode dat F1 wagens nog niet vol zaten met flapjes, haaienvinnen en andere rare uitsteeksels…
dberkwood zegt
Cool! Het zou mooi wezen als degene die ‘m koopt ook ermee gaat racen tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort.
Robert zegt
Een 1,5 liter zescilinder turbomotor. Waarom klonk dit dan toch zo veel beter dan die motoren van tegenwoordig?
woudloper zegt
@RRRobert: idd
koeckenbacker zegt
@RRRobert: geen brandstofrestricties, ongelimiteerd motoren wisselen in een weekend. Geen milieu-hippies die zich met uitstoot en ron-getallen gingen bemoeien. Uit de huidige v6 kan ook wel meer power en geluid komen, maar dan verbruiken ze 2keer zoveel blafsap.
bassx zegt
@koeckenbacker: Jaren 80 staat bekend om ban op tanken dat begin jaren 90 weer werd opgeheven.
bassx zegt
@rrrobert: Twin turbo vs single turbo en een MGU-H unit die een deel van het geluid absorbeert. De motor is complex en is een hybride geworden tussen een warmtemotor en verbrandingsmotor.
Edge zegt
Zeg Jaap, is even na zessen niet wat vroeg voor porno op Autoblog?
ghost zegt
Nooit geweten dat de Ku Klux Klan ook Turbo’s voor de F1 maakte.
jochempie zegt
@ghost: als je goed kijkt zie je dat ze wit gepoedercoat zijn.
jochempie zegt
Cool! Ik bied 300 euro! Dat lijkt misschien niet zoveel maar de Franc is gezakt in waarde, en je moet de opslag niet vergeten.
barry355gtb zegt
Gaaf! Destijds waren de coureurs nog echte kerels met ware doodsverachting. Dit zijn echt absurd snelle, rijdende doodskisten zonder enige vorm van veiligheid. Geen super stijve mono van ultralicht kunstof. Helden zoals Nikki Lauda reden hiermee tegen twintig andere testosteron bommen. Dat waren epische tijden, met vaak enkele gesneuvelde coureurs per seizoen.
desjonnies zegt
Gingen regelmatig tijdens de wedstrijd de fik in, trok de rijder aan het touwtje en gaf een shotje Halon over de turbo-fik, problem solved.