Mocht je een automerk zijn: ga weg uit China!
Zoals jullie hebben kunnen bemerken zijn Chinese automerken heel erg heet. De afgelopen jaren zijn er een hele hoop merken bijgekomen en het einde is nog niet in zicht. Geregeld worden we nog verrast met WEER een nieuw merk dat een goed in de markt gevonden denkt te hebben. Zonder uitzondering is het dan een relatief grote en verbazend prijzige elektrische crossover. Alsof dat het enige is dat wij in Europa lusten. Of in de Verenigde Staten.
Maar andersom is er ook interesse. De automerken in De Oude Wereld willen maar wat graag in China auto’s verkopen. De marktpotentie is immers immens (22 miljoen auto’s op jaarbasis). Zelfs als je een heel klein marktaandeel hebt, kun je alsnog flink aantallen maken. Volgens een financieel analist is het echter mooi geweest en moeten Stellantis, General Motors en Ford hun biezen pakken en wieberen uit China.
Ga weg uit China!
Het is overigens niet de minste financieel analist, namelijk de Bank of America. Elk jaar presenteren ze hun Car Wars-rapport waarin ze zeggen wat (volgens hen) het verstandigst is om te doen. Daar zitten uiteraard een paar open deuren bij. Zo moeten de autofabrikanten een duidelijkere modelstrategie hebben, ook qua aandrijvingstypes.
Nu schiet men kennelijk nog met losse flodders. Overigens, nu we het toch over aandrijvingstypes hebben, de automerken moeten écht gaan focussen om de productiekosten van EV’s omlaag te krijgen. Die zijn nu nog te hoog.
Het meest opvallende advies is dat de automerken zo snel mogelijk weg moeten uit China. General Motors heeft met Buick een ijzersterk merk aldaar en ook Ford en Stellantis zijn er actief. Toch moeten ze allemaal weg.
Maar waarom dan?
Ten eerste verliezen de traditionele automerken te veel marktaandeel in China. Uiteraard ten opzichte van de lokale concurrentie. Daarnaast worden de marges steeds kleiner.
Tenslotte zijn daar nog de aangekondigde extra belastingmaatregelen. Dit is een politiek spel dat over en weer gaat. De Chinese autofabrikanten willen graag exporteren en leveren in Europa en de VS. Maar ja, dat gaat ten koste van de eigen industrie, dus worden Chinese merken extra belast.
China is nu bezig om te zorgen dat het voor buitenlandse bedrijven duurder gaat worden om auto’s te verkopen. Dus het dalende marktaandeel van de traditionele merken in China zou nog weleens hard verder kunnen gaan dalen. Dus blijf weg uit China.
Imagecredit: roze Mondeo door @pinut187 via Autoblog Spots!
Via: Automotive News
mashell zegt
Dus Bank of America denk dat de Amerikaanse merken de concurrentie in China niet aankunnen. Je zult natuurlijk zien dat de normale Chinees een nationalistische voorkeur heeft voor een Chinees merk (zie je in Duitsland, Frankrijk en de VS ook) maar dat rijkeren juist voor de echte luxe merken gaan en die mogen dan ook van ver komen, Italiaans maatpak, Zwitsers horloge, Frans parfum, Duitse auto dat verhaal.
William zegt
Ook die rijkeren mogen niet teveel uit de pas lopen bij wat de Chinese communistische partij wil. Als dure Europese auto’s plots in de ban worden gedaan zullen veel Chinese ondernemers eieren voor hun geld kiezen. Te eigenzinnig en ze verdwijnen maanden of jaren in een heropvoedingskamp.
rbou zegt
Wat heb je al buitenlandse fabrikant in China nou precies nodig om daar de mogen produceren en/of auto’s te mogen verkopen? Waarom voeren we geen beleid wat precies lijkt op het beleid wat China hanteert? Iets met gelijke munt? Of zijn we er dan nog niet?
mashell zegt
Wat jij gelijke munt noemt noemt China een handelsblokkade waardoor ze weer sancties nemen om het gelijke munt terug te betalen. En zo ontstaat al snel een handelsoorlog. Overigens is China een grote markt maar tegelijkertijd ook land waar nog heel veel mensen in relatieve armoede leven, ze zijn economisch lang niet zo sterk als ons. Dus waarom zouden we hen ons beleid laten bepalen, wij zijn toch soeverein en staan hier boven?
rbou zegt
Ik bedoel meer; zij klagen over hoe wij nu met invoerheffingen omgaan, terwijl als wij hun jarenlange beperkingen zouden hanteren voor Europa dan kunnen ze niet klagen want ze doen zelf precies hetzelfde.
ty5500 zegt
Veel experten zijn dezelfde mening toegedaan. Dwing Chinese fabrikanten tot het aangaan van een joint venture met een Europese autofabrikant zoals China tot heel recent deed. Je behoudt meer controle over alles, er wordt meer technologie gedeeld (bv. Batterijen) en stimuleert ook de Europese economie.