Met meer vermogen en minder gewicht moet je een eind komen.
Jarenlang was 500 tot 600 pk voldoende voor een supercar. In de jaren ’80 en ’90 was je helemaal het mannetje als je 500 pk onder kap had. Het liefst dankzij een grote zesliter V12 of een dergelijke motor. De McLaren F1 zette met 627 pk nieuwe maatstaven en eigenlijk vond iedereen dat prima.
Het was immers meer dan voldoende voor een paar setjes ondergoed per dag. De Bugatti Veyron deed daar een paar enorme scheppen bovenop. Op een heel gecompliceerde manier werd er uit een 8 liter W16 1.001 pk geëxtraheerd. Sindsdien is 1.000 het nieuwe 600. Tegenwoordig is een vermogen van 1.000 pk niet eens zo heel erg opmerkelijk meer. Er zijn diverse tuners die dergelijke vermogens op de rollenbanken weten te krijgen.
Mocht je een 1.000 pk sportwagen met Volkswagen-genen willen, maar geen Bugatti kunnen betalen, heeft DMC de oplossing. De Duitsers hebben voor de Lamborghini Huracan namelijk de ‘Omaggio’-kit ontwikkeld. Qua uiterlijk moet je zelf oordelen of de Hurcan LP610-4 erop vooruit gaat. Het is een beetje het bekende recept: een hele hoop dry carbon, spoilers, enorme wielen (20″ voor en 21 inch achter), plus bumpers en splitters die net over the top zijn.
Een leuker onderdeel zijn de mechanische wijzigingen van de Omaggio-kit. Het begint met een ECU-aanspassing, waarmee DMC zegt 70 pk (!) te kunnen winnen. De V10 levert al meer dan 100 pk per liter en is atmosferisch, dus erg knap om 70 pk te winnen. Leuker is de twin turbo-kit, waardoor het vermogen stijgt naar 1.088 pk, 87 meer dan de Veyron levert. DMC past dan wel het een en ander aan je Huracan aan, zodat ‘ie het vermogen aan kan. Wat de DMC Huracan LP1080-4 Omaggio gaat kosten is niet bekend, evenals de prestaties. Wel dat DMC slechts 10 exemplaren ervan gaat bouwen.
niex zegt
Ah leuk Bugatti’s pesten…. Moet je er wel eerst eentje zoeken ?
posthumus zegt
@niex: kom je net een Chiron tegen… 1st world problems
Dutchdriftking zegt
Gaaf. Het vermogen dan het, de looks zijn bagger. Van de Gallardo zijn ook best wat twin-turbo exemplaren gemaakt. Er zijn diverse leuke filmpjes van op YouTube. Die zijn ook zonder turbo’s erg leuk overigens.
henk123456 zegt
Met die voorbumper hak je de voeten van voetgangers er snel en effectief af
boriske zegt
@henk123456: Ideaal voor als je mee doet aan de deathrace 2000.
drdre1 zegt
@boriske: Carmageddon?
rammillius zegt
Lelijke bodykit. Hopelijk kan de twin turbo ook zonder de kit
gandini zegt
Het lijkt wel of die achterbumper nog gespoten moet worden…
antoonniels zegt
Gaaap. Ga eens bij Underground Racing kijken. Daar kun je ze tot veel hogere vermogens krijgen.
Benny_Weisz zegt
@antoonniels:
De meest wilde projecten van UGR hebben tegenwoordig al 1.600 pk’s
langejohn zegt
@bennyweisz: Iets meer nog, ze hebben pakketjes voor 3000 Pk :p
reactief zegt
Doe dan toch maar een supercharger en 800+pk van VF engineering. Daar wordt het geluid alleen maar lekkerder van en de vermogensopbouw is ook beter.
jannemaneke zegt
Er zijn genoeg mensen die denken dat 130pk al zeer veel is en dat niet ten volle durven gebruiken.
spykerboy zegt
@jannemaneke: Je kan gerust zeggen 90% vd mede weggebruikers in nederland die dat al veel vinden en nie durven als je kijkt hoe langzaam vele op de linker baan rijden…
jasbelle zegt
@jannemaneke: Laten we heel eerlijk zijn. Wanneer heb je nou echt meer dat 130 pk nodig? Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf zeker fan van snelle auto’s maar ik ben wel van mening dat alles boven de 500pk eigenlijk niet meer uitmaakt. Die duizend pk is leuk voor je wedstrijdje ver-plassen, maar dat gebruik je never nooit.
iphonistvongates zegt
Hebben ze geen enkele aanpassing gedaan aan de versnellingsbak en/of aandrijfas?
jasbelle zegt
@iphonistvongates: Mensen gaan er toch nooit harder dan 30 mee over de boulevard, dus dat was niet nodig ;)
E34M5Touring zegt
Het bedrijf wat onze DB7 heeft gekocht heeft een Underground Racing Huracan staan met 1.500pk. Afgesteld voor standing mile events. Vanuit stilstand haalt dat ding gewoon 335km/h binnen de mile. Bizar wat ze uit zo’n ding weten te peuteren. Die kerel zei wel dat het bijna undriveable is. Volle polle weg is gewoon alle 4 wielen spinnen.
mpgc zegt
Ben benieuwd of ze ook de bak en koeling hebben aangepast
jorden zegt
Volgens mij gaat het er bij de Chiron meer om dat je de minder gevulde portemonneetjes kan pesten. Hoeveel PK heb je nodig om 13x per uur langs Harrods te rollen?