Heb jij altijd al op safari willen gaan met een gerestaureerde, gemodificeerde Porsche 944? Dan is dit je kans. Deze 944 heeft namelijk een verhoogd onderstel, dikkere banden en natuurlijk een dakdrager waar de koffers op kunnen.
Porsche is zo’n automerk dat je direct associeert met de geasfalteerde weg. Het zijn auto’s die snelheid met een fijn stuurgevoel combineren, waardoor het eigenlijk de standaardkeuze is voor iemand die een snelle sportwagen zoekt. Natuurlijk, ze maken met onder meer de Cayenne SUV’s, maar ook die ga je niet vaak van de weg af zien.
Dat is met deze Porsche 944 wel anders. Althans, met dat idee is ie gemaakt. Classicsfarm heeft deze Porsche namelijk onder handen genomen en er een Porsche 944 CFR Safari Targa van gemaakt. Om te beginnen met de motor: die is nog steeds een 2,5 liter viercilinder. Volgens de RDW produceert deze 147 pk, wat wijst op een niet-turbo-blok. Zo te zien heeft Classicsfarm niets aan de motor verandert, al melden ze wel dat er een RVS-uitlaat onder hangt.
Nee, om te kunnen offroaden moet je vooral het onderstel aanpakken. Daarom hebben ze dit onderstel met 60 mm verhoogd. Ook zijn er nieuwe ‘cookie cutter’-velgen, die volgens de beschrijving zowel stoer als stevig zijn. Om die velgen zitten dikke banden met een grof profiel, die zeker zullen bijdragen aan de offroad-prestaties. De remmen zijn overigens ook vernieuwd.
Om de rally/safari-look af te maken, hebben ze de buitenkant niet standaard gelaten. Neem die klassieke Porsche 935-Martini-bestickering, of de dakdrager met rek. Het targa-dak is leuk voor als het zonnetje schijnt, moet je het alleen niet vergeten neem te nemen als je naar Beekse Bergen gaat.
Aan de binnenkant ziet het interieur er nog meer dan prima uit, vooral als je kijkt naar de kilometerstand: 243.207 kilometer. De Porsche-stoelen zien er nog keurig uit, alleen de vloermatten verraden hun leeftijd.
Deze Porsche 944 heeft nog maar 400 kilometer in safari-uitvoering gereden, de ombouw is dus zo goed als nieuw. De auto staat nu op Marktplaats, waar de verkoper er 20.000 euro voor wil. Daarmee is het niet een goedkope 944, maar zeker wel een van de uniekere.
205zonderdak zegt
Porschid-9 blog. Ziet er leuk uit maar wat een geld voor een Porsche waarmee je over een zandpad en met je wc rollen kunt rijden.
mashell zegt
@205zonderdak: je klinkt een beetje zuur, achter het net gevist bij het oud hollands wc rollen hamsteren?
lebeaunl zegt
@205zonderdak: waar haal je die WC-rollen? :-)
Calimero zegt
Het is leuk gedaan.
Maar wel een paar opmerkingen;
Als je auto ene restaureert pak dan meteen ook het stuur mee (en misschien nog wat andere dingetjes in het interieur) en haal voor de foto’s de sleetse vloermatten er even uit.
Ik had ook foto’s gemaakt zonder imperiaal trouwens maar dat is misschien meer een kwestie van persoonlijke smaak.
baklava zegt
Erg dik!
ericd zegt
147 pk uit een 2,5 liter, dat zijn cijfers van een lange tijd geleden. Wel vet. Corona sponsor stickers?
emping zegt
20k en dan krijg je een afgetrapte vloermat, meh.
Wel fijn dat de schrijver van dit artikel de Martine stickers gewoon als bestickering benoemt ipv “livery”.
Jorrit zegt
Wat een neppe bak zeg. Geen snorkel, buizenframe of sportstuur. All aboard the ‘Porsche-safari-look’-train!
potver7 zegt
@jorrit: want een snorkel, buizenframe of sportstuur zou het een minder neppe bak maken? Eerder het tegenovergestelde… Je kunt zo’n auto ook gewoon waarderen om wat het is, en het staat je uiteraard vrij om verdere modificaties naar jouw smaak toe te voegen nadat je hem gekocht hebt.
Jorrit zegt
@potver7: In mijn optiek is het nu van alles net niks. Het is door het ophogen vd vering geen sportwagen voor het asfalt meer, maar omgekeerd ook niet een echte auto om de onverharde paden mee te bedwingen.
Een beetje zoals een BMW X6M.
ks86 zegt
Stond vorige week nog op de veiling bij BVA Auctions…
flik2punt0 zegt
Heel erg gaaf!
mynameisjeroen zegt
Voor een paar tientjes heb je een set nieuwevloermatten. Verder: gave bak!
eenpaard zegt
Ziet er gaaf uit (op het interieur na).
20.000 euro is echter volstrekt absurd voor een gewrapte 944 2.5 met dikke banden en 250.000 km op de klok.