Met een paar eenvoudige aanpassingen maak je van een goedkope Tesla een dikke Sjaak.
We moeten wat bekennen. Stiekem houden we de prijzen van de Tesla Model 3 in de gaten. Uiteraard is het geen auto waarvan je een poster boven je bed gaat hangen. Je droom ook niet van een bord Brinta.
Het belangrijkste nadeel is misschien wel hoe generiek de auto is. Er is nauwelijks mogelijkheid om de auto naar wens aan te kleden. Dit zorgt ervoor dat de hele straat dus in dezelfde auto rijdt. Mensen in een witte Tesla met zwart interieur (de standaardconfiguratie) zijn gierig en mensen die een kleur hebben gekozen zijn patsers.
Interessante occasion
En toch hé, over een paar jaar worden deze auto’s (hopelijk) iets betaalbaarder. Want laten we even de feiten naast elkaar leggen: een Model 3 is praktisch genoeg, rijdt best sportief en heeft lekker wat power. Er is niet zoiets als een ’trage’ Model 3, terwijl BMW wel de 318i bouwt.
Dus het is een perfecte occasion voor over een jaar of wat. Uiteindelijk gaan dit ook occasions worden die je voor 15-20 mille kan krijgen (de goedkoopste Model 3 op Marktplaats is 23.450 euro). Dan worden ze wel erg interessant. Man, ze zijn er zelfs met achterwielaandrijving!
Uiteraard houden we dan ook in de gaten wat je allemaal aftermarket kunt doen met een Tesla. Een setje fatsoenlijke wielen en een decente verlaging doen al een hele hoop, maar gelukkig gaat men tegenwoordig verder. Op de Essen Motor Show 2023 stonden ook enkele exemplaren. Daarvan wilde wij deze met je delen.
Model 3 Performance
De eerste generatie is een Model 3 Performance in het wit. Daarbij zijn eigenlijk vrij eenvoudige modificaties gedaan naast de verlaging en grote gouden wielen (en grijze aan de andere kant). Verder zijn wat chromen delen zwart gemaakt, iets dat niet eens zo heel erg veel geld kost maar wel een groot effect heeft.
In dit geval is er ook een stuk van de achterklep zwart gemaakt. De spoiler, skirts, diffusor en andere plastic toevoegingen zijn van Maxton Design. Het enige waar we echt onze vraagtekens bij zetten zijn de luchtroosters. Die lijken ons een tikkeltje overbodig.
racemees1 zegt
Nee.
Allison Burgers zegt
Teslali Express.
louisvdd76 zegt
Deze was echt te erg…. Vrijdag dit ding live gezien…. zelfs die airvents op de frunk waren gewoon stickers.
iphonistvongates zegt
Later? Ik zet ‘t op m’n To-Skip-List.
peekaas zegt
Tupperware tuning.. no thanks.
j05b zegt
Witte Tesla, setje velgen eronder. Ramen blinderen en dak zwart wrappen en je hebt een leuke auto. Heb ik bij mn lease auto ook gewoon gedaan. Die velgen verkoop ik straks met €200 afschrijving. De geblindeerde ramen kosten ook niet de wereld. Zo heb ik voor een paar honderd euro 5 jaar lang een wat leukere Tesla gereden.
Als de leasemaatschappij niet te gierig is koop ik hem misschien wel over. Nog nooit onderhoud gehad aan dat ding. Jammer genoeg kom ik net niet lekker uit met de banden. Je weet nu al dat ze die niet meer gaan vervangen.
Allison Burgers zegt
Een glazen dak wrappen? Ook zonde.
werf76 zegt
Als Tesla nou eens een volwaardige station auto zou bouwen. Dan spreekt het een nog grotere groep mensen aan.
cossiekiller zegt
Tesla die hoopt dat hij zal veranderen in een Focus RS…
petroldrinker zegt
Uhm nee, never nooit van mn leven, ik laat mezelf wel financieel naar de klote gaan door het rijden van brandstof autos till the end of days! alles beter dan zo een duracell ding in mijn ogen
mrmb zegt
Ik denk dat de Tesla tuning scène niet groot gaat worden… ik meen Duitse TUV rapporten te hebben gelezen waarbij na 3 jaar al structurele schade door roest in chassis/kokers is ontdekt bij de Model 3…🤔
El_Bastardo zegt
Volgens mij is een batterij vervangen op een electrische auto best een kostbare zaak.
Hoe zit dat precies met de levensduur van batterijen, en welk risico loop je met een 2e hands auto?
Is het ook zo dat de laadhistorie of het batterijgebruik best belangrijk is? Als in dat een auto met een lage kilometerstand niet gegarandeerd een betere batterij heeft dan eentje met een hoge kilometerstand?
Idee is meer; je kunt er wel voor 15 a 20k tuning op gooien, maar als je kort daarna 20-25k kwijt bent voor een nieuwe batterij ben je best wel het haasje
fanboy zegt
@El_Bastardo: blijf dit nou niet herhalen, lees je even in.
Er zijn gewoon revisie bedrijven die de losse cellen of modules kunnen vervangen. Of je zet er een gebruikt accu pack onder.
Het is vaak ook helemaal niet nodig, misschien pas ergens tussen de 300.000km en 500.000km, dat je eens een module moet vervangen, wat dus prima uit kan. En er zijn genoeg accu’s die daar ruim overheen zullen gaan zonder onderhoud.
Alleen plugin hybride hebben eerder reparatie nodig maar daarvoor kun je dus al goed terecht. Plugin hybride hebben ook zwaarder leven dan volledig EV
petroldrinker zegt
Als iemand die werkt voor een importeur (binnen de wagenpark afdeling vd importeur) die veel EV’s doen, geloof mij daar is genoeg gezeik mee met batterijen en garantie kwesties…
goodvibrations zegt
al draagt een aap een gouden ring…
MarcoM zegt
Zet eens een grill in de neus, nu lijkt het nog steeds op Donald Duck.
iphonistvongates zegt
Heeft iemand al het waargebeurde verfilmde verhaal Leave The World Behind (Nutsflix) gezien? Er zit een hele dure product placement promo scene in van Tesla Model 3’s Full Self Drive Mode met foutjes. Er zijn zo’n 25 witte Tesla’s gebruikt. Persoonlijk denk ik niet dat Elon James Musk hier toestemming voor heeft gegeven aan de Mr. Robot schrijver/regisseur. Oh er zitten ook nog zo’n 113 wilde herten in de film voor de dierenliefhebbers. Voor ieder wat wils.
dree16v zegt
Ik ben ook niet wild van Tesla maar moet zeggen dat ik de occasionprijzen ook in de gaten houdt. 25k voor een net exemplaar is wel aantrekkelijk met thuislaadmogelijkheid. De power en rust kunnen op tegen een benzineauto, de beleving is een ander verhaal. Versjonnieēn zoals deze lijkt me dan niet wat. Maar chroom laten wrappen en een setje mooie wielen is dan wel weer leuk.
pimk68 zegt
Knap gedaan.
Een “normale” M3 (yep ik heb er 1) is al geen looker, maar zó lelijk zag ik ‘m nog niet eerder.
Werkelijk álle toevoegingen hebben bijgedragen aan deze lelijkheid