Geen openbaar vervoer. Maar ook niet je eigen auto. Ga jij met de Apollo RT6 naar je werk?
De toekomst van de automobiel is altijd een boeiend vooruitzicht. Auto’s komen er in vele soorten en maten. Op dit moment zij er een paar trends gaande die we moeilijk kunnen negeren.
Auto’s worden duurder en schaarser. Complete segmenten zullen in korte tijd worden weggevaagd. En dan bedoelen we niet een niche als de cabrio-crossover, maar bijvoorbeeld wel de goedkope A-segment hatchback.
Baidu Apollo RT6
Er gaat dus een tijd komen dat er heel erg veel mensen simpelweg geen auto meer kunnen betalen. Er is geen fabrikant die voor een lage prijs kan voldoen aan alle eisen van – in ons geval – de EU. Die mensen kunnen niet allemaal met de trein. Gelukkig heeft Baidu een oplossing!
Het is de Apollo RT6. Van een afstandje lijkt de auto het liefdeskind tussen een BMW i3 en volkswagen ID5. Maar deze auto is niet zomaar een designoefening. Sterker nog, het ontwerp is bijna niet relevant. Nee, het gaat om de techniek van deze EV.
Autonoom
En dan bedoelen we niet de motor, accu, prestaties en verbruik. We hebben daar namelijk geen idee van bij de Apollo RT6. Nee, het gaat namelijk om de autonome techniek. De auto is vanaf de ventieldopjes ontwikkeld als zogenaamde ‘robotaxi’. Zoals je kunt zien is er een stuur aanwezig. Echter, deze kun je vrij eenvoudig verwijderen.
Er zijn 12 camera’s en 8 LiDAR sensoren aanwezig die alles in de gaten houden. De auto is voorzien van level 4 autonome techniek. Baidu heeft er uitvoerig mee getest, in totaal 20.000.000 kilometer. Volgens zijn makers is de Apollo RT6 net zo goed in het besturen als een een persoon die zijn rijbewijs 20 jaar heeft.
De Apollo RT6 is goedkoop
Nu zijn er meer ‘pods’ en andere rijdende zetpillen waarmee je autonoom kunt rijden. Wat maakt de Apollo RT6 dan zo anders? Nou, dat gaan we je vertellen. Ten eerste is deze versie al behoorlijk productierijp.
De Volkswagen Cedric is bijvoorbeeld inmiddels zes jaar oud maar nog altijd hopeloos futuristisch. Een ander belangrijk aspect is de prijs. Omgerekend kan Baidu de Apollo RT6 aanbieden voor een kleine 40 mille.
De robotaxi moet je zien als een soort oplossing tussen een deelauto en een taxi. Qua kosten moet de de robotaxi ongeveer de helft gaan kosten van een reguliere taxi. Met de stijgende prijzen voor het openbaar vervoer is het nog niet eens zo’n heel gekke propositie.
Apollo Go
In het geval van de Baidu Apollo RT6 gaan de ritjes via Apollo Go. Deze service bestaat al sinds 2020 in 10 steden in China. Sindsdien zijn er al meer dan een miljoen ritjes uitgevoerd. Sinds kort heeft Baidu Go een vergunning van de Chinese overheid om te rijden zónder een fysieke bestuurder achter het wegklapbare stuurwiel.
Kortom, de auto wordt zo wel heel erg overbodig. Zou jij dit serieus overwegen? Of kiezen we er toch voor om zelf te rijden?
Hubert zegt
Als dit ding mij iedere dag heerlijk ontspannen naar het werk kan brengen terwijl ik een krantje lees en kopje koffie drink, dan zet maar bij mij op de stoep.
rikus zegt
Nee
tortuga zegt
Neen
raoufff zegt
Zoiets bestaat al en er kunnen veel mensen in, een trein.
cossiekiller zegt
Met getinte ramen zou het de ideale auto kunnen zijn om een nummertje te maken terwijl je naar je bestemming rijdt.
Ware het niet dat je je ogen moet dichtdoen voor je instapt, want het kan nog wel een opgave zijn om je jongeheer in leven te krijgen als je het design eerst ziet…
flyerbunch zegt
Dus Baidu geeft Tesla lik op stuk en zegt wel alle zaakjes op orde te hebben? Denk dat er ook nog veel zal moeten veranderen waarbij auto’s en infrastructuur (stoplichten etc) met elkaar communiceren over 5G. Die ideale stad en omgeving is nog ver weg hier.. zie een uitgerokken i3 qua zijlijn, maar verder weinig ID5 die toch een stuk conventioneler is.
Dutchdriftking zegt
Als je hiermee na een avond stappen veilig en goedkoop thuis voor de deur wordt afgeleverd ben ik helemaal voor.
chrism zegt
Alweer een fabrikant die beweert het autonoom rijden te komen brengen. Dit gaat nog vele jaren duren.