Goede vraag! Want het fietspad verandert en daardoor is jouw Vespa misschien niet meer de beste oplossing.
Jullie hebben deze Stromer al voorbij zien komen in de Woonwerkverkeertest van Wouter eerder dit jaar. Daarin ging hij met een elektrische scooter op pad, zijn eigen auto, onze Lexus NX 450H duurtester en deze Speed Pedelec (45km/u elektrische fiets dus).
Het fietspad verandert!
Dat jullie deze website lezen betekent niet dat jullie ook allemaal elke dag in de file staan met de auto. Sommigen van jullie doen de ‘dagelijkse’ woonwerkroute ook met een tweewieler. Dat kan op de rijbaan of op het fietspad.
Op dat fietspad zijn een aantal regels veranderd de afgelopen jaren en er komt nog van alles aan. De twee belangrijkste wijzigingen zijn de opkomst van de E-Bike en de neergang van de traditionele (snor)scooter.
De E-Bike is here to stay natuurlijk. Iedereen die eenmaal de investering heeft gedaan in een E-Bike is er niet meer af te slaan en we begrijpen wel waarom. Tot 25km/u trapondersteuning, zonder helmplicht, zonder verzekeringsplicht, zonder rijbewijsplicht. Anarchie op wielen zou je het ook kunnen noemen, maar dat geldt voor heel Nederland Fietsland..
Moet je jouw Vespa wegdoen voor een Stromer?
Per 1 januari 2023 is het verplicht om een helm te dragen op een snorfiets (=snorscooter ). Dit betekent dat één van de weinige voordelen van de snorscooter (25 km/u) ten opzichte van de bromscooter (45 km/u) wegvalt.
Verwacht wordt dus ook dat veel scooterbezitters hun scooter zullen laten omkeuren van 25 km/u naar 45 km/u. Dit betekent dat je binnen de bebouwde kom op veel plekken na omkeuren naar 45 km/u ook ‘verbannen’ wordt naar de rijbaan en dat het fietspad tot verboden gebied is verklaard voor jouw scooter.
Maar als je toch op de rijbaan moet rijden met een helm op, kan je dan niet beter de overstap maken naar een Speed-Pedelec als de Stromer ST5?
Specificaties Stromer Speed Pedelec
Deze speedpedelec maakt gebruik van een Stromer SYNO Sport 850W motor in het achterwiel. Hij heeft de beschikking over een 983Wh accu. Hij beschikt over hydraulische schijfremmen, mét ABS op het voorwiel. Daarnaast zien we ledverlichting rondom en monteert Stromer speciaal voor de speed-pedelec ontwikkelde Pirelli banden.
Dit alles heeft mede door de optionele ABS een prijskaartje van € 10.800,- . Maar mocht je iets lager in de modellenrange willen opstappen. Dan heb je al een Stromer ST1speed-pedelec vanaf circa € 5.000,-
Stromer ST5 in de praktijk
Nadat je enkele dagen met de Stromer je dagelijkse route aflegt snap je wel waar het geld in is gaan zitten. Maar je hebt ook wel een paar dagen nodig om te begrijpen hoe je het maximale uit de fiets kunt halen en jezelf het minste belast. Laten we eerlijk zijn. Het is een fiets, maar de clue is wel om zo min mogelijk zelf te doen.
Het schakelen gaat met het Shimano XT Di2 schakelsysteem geheel elektrisch doormiddel van twee knopjes op het stuur. Het enige wat je nog zelf moet doen is wel voor een stoplicht terugschakelen, anders kost het je erg veel tijd om weer op gang te komen wanneer het licht weer op groen gaat.
Ook kan het verleidelijk zijn om overal in de hoogste stand 45 km/u te rijden. Maar dan verg je veel van de accu en dit resulteerde erin dat we tijdens de test echt aan de onderkant zaten van de opgegeven 60-180 km actieradius. Toegegeven, deze test was bij 5 graden buitentemperatuur, dus hogere temperaturen en niet constant als eerste weg willen zijn kunnen de actieradius vast op laten lopen richting die 100 km.
Opladen doe je binnen ongeveer 5,5 uur. Hiervoor kun je de accu uitnemen of hem gewoon in de fiets opladen.
De hoge en brede banden zijn comfortabel, maar soms mis je bij 45 km/u wel extra vering die ons testexemplaar niet had. Het bochtengedrag is echt even wennen. Mede door de sportieve zithouding en natuurlijk hogere snelheid dan op een normale fiets betekent dit de eerste 20 bochten met iets meer aandacht haaks afslaan dan normaal.
In de stad is het brede stuur met de daarop gemonteerde achteruitkijkspiegel op het fietspad soms net TE breed. Huh?! Je mocht niet op het fietspad toch? Nou in Rotterdam kan je dus een ontheffing aanvragen om TOCH op het fietspad te rijden. Hiermee beloof je om maximaal 30 km/u te rijden. Of dat realistisch is? In de praktijk word je al snel verleid om harder te rijden. Dit lijkt dus vooral een gevaarlijke stimuleringsmaatregel voor de speed-pedelec op de smalle fietspaden.
Wij reden de speed-pedelec dus ook in de herfstmaanden en dan mis je soms wel de bescherming die een scooter zou kunnen bieden. In de zomer is het natuurlijk heerlijk om op de fiets te zitten. Dan neem je zelfs die helm voor lief!
Stromer goed alternatief voor Vespa?
In een ideaal scenario bezit je een motorrijbewijs en ruil je gewoon die Vespa in voor een (elektrische) motorscooter in de stad. Dan heb je niet het probleem dat je net te langzaam gaat voor het overige verkeer. Plus je hebt meer bescherming tegen de elementen dan op een fiets. En qua prijs zit je dan zeker in de buurt of onder de aanschafprijs van deze Speed Pedelec.
Maar we begrijpen wel dat een Speed-Pedelec als de Stromer ST5 voor ‘commuters’ de oplossing kan zijn. Je hebt daadwerkelijk het ‘buitengevoel’ wat rondom een kantoordag best prettig kan zijn. Van files heb je geen last en wanneer je net als de gemiddelde Nederlandse fietser gewoon je eigen regels maakt op kruispunten kan je op veel trajecten verbazingwekkend vlot op je bestemming zijn.
Met dank aan Juizz voor het ter beschikking stellen van de Stromer ST5.
Fotocredit: Raymon de Kruijff
racerx zegt
Mij lijkt het wel wat, rap op bestemming aankomen en toch nog iets aan beweging doen. Ik kan me echter voorstellen dat mensen die nu een Vespa oid hebben, daar juist voor gekozen hebben om 0 inspanning te hoeven leveren. Die zie ik dan ook niet zo snel op de fiets stappen, hooguit een exemplaar waarop je geen helm hoeft te dragen.
Helaas is zo’n Stromer wel een beetje aan de prijs, waardoor ze concurreren met een leuke tweedehands motorfiets. Gezien mijn A rijbewijs en het feit dat ik toch al 4x per week sport is voor mij de keuze makkelijk: ik heb dan ook een tweede motorfiets waar ik veel km’s mee maak, ook bij minder fraai weer.
RutgerK zegt
Volgens mij vind ik weinig meer irritant dan de berijders van dit soort fietsen. Staat een korte opstopping bij een rotonde je niet aan dan knal je toch even snel naar het fietspad. Sowieso is standje laag op een fietspad voor de meesten niet te doen.
De handhaving weet het inmiddels ook niet meer volgens mij. Ik loop geregeld door een losloopgebied met de honden met daardoor een fietspad binnen de bebouwde kom. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat menig fiets ‘gechipt’ is voor een wat hogere topsnelheid.
Nee, wat mij betreft gewoon volledig op de weg met de regels die daarbij horen. Inclusief helm die meer bescherming biedt. Ik begrijp niet wie bedacht heeft dat vallen van een e-bike met 45 km/u minder schadelijk ia dan vallen van een brommer.
sabrerator zegt
Voor die centen koop je niet een aardige tweedehands motorfiets, maar een splinternieuwe Royal Enfield 650. En bijna een Triumph.
Dan wist ik het wel, alleen staan er al 3 in de schuur en die is daarmee wel vol.
M2_lover zegt
Ik heb zelf een ST3 983Wh. Zalige fiets echt top om naar werk te pendelen en de files vermijden. Vraagt wel defensieve rijstijl anders gaat het wel een keer mis! Ik heb al wel een aantal keren lek gereden en dat is minder… zelfs met een verzekering daarvoor verlies je dan mogelijk heel veel tijd… maar dat is met een scooter niet anders…
mashell zegt
Als een verzekering tegen lekke banden al niet helpt hoe zit het dan met een levensverzekering?
kerre zegt
Ik gok dat die ook niet helpt tegen het probleem. 🤪 Die is toch meer voor de nabestaanden dan voor jezelf.
Robert zegt
Het is juist zo’n ‘sportieve zithouding’ die mij ervan zou weerhouden een dergelijke fiets te kopen – los van de prijs natuurlijk, want ik ga niet méér geld uitgeven aan een fiets dan aan een auto.
Geef mij maar een comfortabele stadsfiets met een zithouding rechtop, 7 versnellingen en als het even kan schijfremmen en vering op de zadelpen en voorvork.
vondick zegt
Eens. Ik heb zelf voor een soort elektrische Puch Maxi gekozen. Ik laat de 535i al jaren onder de carpoort staan als ik naar mijn werk ga. In plaats daarvan voldoet de AGM Goccia perfect: 1200W motor, 1500kwh accu, dubbel geveerd voor en achter, hydraulische schijfremmen, zeer sterke ledverlichting met grootlichtfunctie en usb poort om de telefoon bij te laden als dat nodig is. Zo’n ding haal je al op voor 2500 euro! Ik mishandel hem al jaren door er op volle snelheid (nu begrensd op 47km/h) mee over drempels te rammen, maar hij geeft geen kick.
autogeak zegt
€ 10.000. Mijn hemel zeg. Voor dat geld haal je je motorrijbewijs en een hele mooie motor.
porker zegt
Scooters worden meestal gebruikt door de dubbele reet medemens. Die gaat niet zo snel op een klein sportief fietsje zitten vrees ik!
michaelras zegt
De grootste fout is natuurlijk denken/doenalsof een E-bike of speedpedelec sportiever is dan een scooter
rollingstoned zegt
https://m.youtube.com/watch?v=jUjWerYLxI4
Zeker wel. Laat ze dat toevallig net onderzocht hebben…
MaartenD zegt
10k voor een elektrische fiets, waar gaat het heen met de wereld
dondeboer zegt
Wat een geld om te doen of je sportief bezig bent, hiernaast is zelfs een VanMoof een koopje. Of haal voor 6k een keurige Renault Twizy, dan hoef je tenminste echt niks te doen, zit je een stuk comfortabeler en min of meer droog, kan je 80 en hou je 4k in de zak. Naja, parkeren kan iets lastiger zijn.
alfa147ti zegt
Een van Moof is een hele mooie fiets voor de stad en meer niet, maar als je verder dat alleen de stad gaat, dus van stad naar buiten gebied kan je in mijn ogen toch beter iets anders kopen met voor veering er op ik heb dus sinds een paar weken ook de knoop door gehakt en ben voor een Kalkhof ge gaan 750watt85nm.
mlo zegt
https://www.vanmoof.com/nl-NL/vanmoof-v Nog 1 jaartje wachten.
dondeboer zegt
Ik heb een Cube SL, lekker ouderwets zonder zonder ondersteuning. Met een vaste voorvork. Woonwerk is 40km enkele reis, ff douchen op kantoor en helemaal fris aan t werk. En in t weekend lekker sturen met de Alfa.
mashell zegt
Staat er nou serieus Jizz op die fiets?
CYBRTRK zegt
Ja wat is daar bijzonder aan dan?
racerx zegt
Volgens mij staat er Juizz, jizz was idd leuker geweest.
michaelras zegt
Hahahaha ja zwaar ademen is meer werk dan licht ademen. Dit onderzoek laat alleen maar zien dat het af en toe goed is om te gaan staan aan je bureau. ‘Iets is beter dan niets’?
Nee, onzin!
Met 35 graden deze zomer even 2 km op de Stromer naar huis gefietst. Met 45km per uur. En dan zonder 1 zweetdruppeltje afstappen. Dat heeft echt niets met sporten te maken.
kennone zegt
Voor 10k zou ik lekker op Marktplaats een Duc uitzoeken.
racerx zegt
Heb je idd een nette 1098 voor, of een mooie 996/998… Monster 1200 lukt ook wel met een beetje goed zoeken.
lekkerdwars zegt
Voor zo’n smak geld wil je toch minimaal 2000 watt aan vermogen? Nee dan liever als speeltje voor bijna de helft van het geld een Frey e-MTB met Bafang M620 motor (1800 watt, 160 Nm en 1470wh accu)
cloverleaf zegt
Niks mis met e bikes. Maar hier ga je toch geen 11k voor uitgeven???
Daarvoor koop je de bruutste e MTB’s die er zijn ipv zo’n yuppenkutding
Richmond zegt
Maar een mtb ga je niet gebruiken voor je woon werk verkeer
dree16v zegt
10k voor een fiets, dikke doei. Mijn gazelle van 1k voldoet ook prima en als ik wat verder moet pak ik de auto. Een speedpedelec is een oplossing voor een niet bestaand probleem wat mij betreft.
gebak zegt
Ik vind het heerlijk om op mijn Stromer langs de dagelijkse file te zoeven.
kuip zegt
In nog geen 10.000 jaar dat ik dat geld aan een fiets uitgeef.
Voor naar mijn werk heb ik al jaren een gebruikte Gazelle met trap ondersteuning. Heeft toen 900,- gekost incl nieuwe accu. Als die het ooit opgeeft koop ik weer zoiets, voldoet meer dan genoeg.
mc96 zegt
Op zich een mooi apparaat. Prijs is wel erg fors in mijn ogen. Met dat soort snelheden zou ik me er ook niet zo veilig op voelen. Heeft niet zo zeer te maken met de Speedpedelec zelf maar meer met het feit dat andere weggebruikers of je niet zo snel inschatten of je niet aan horen komen. Dan is 45 km uur best een hoge snelheid.
por100 zegt
Heb recent ook de stromer geprobeerd op een woonwerk traject van 35km en ook een andere speed pedelec.
Ik rijd motor en mountainbike veel: ik vind de stromer een goede speed pedelec en toch vind ik het te onveilig.
Na deze testweek waardeer ik mijn dagelijkse file veel meer!