De kans is namelijk groot dat je je geld gewoon terugkrijgt.
De kantonrechter in Utrecht heeft namelijk een boete teruggedraaid, omdat de bebording rond die zone te onduidelijk zou zijn. Het gaat om de borden die aangeven dat je de milieuzone nadert. Volgens de gemeente Utrecht en de officier van justitie genieten die borden landelijke bekendheid, maar daar ging de rechter niet in mee. Hij vindt het te onduidelijk voor wie de zone precies geldt. Goed nieuws voor de automobilist die zijn boete aanvocht, hij kan de 90 euro aan iets anders uitgeven.
Automobielvereniging KNAC verzet zich al sinds de invoering tegen de milieuzone en is erg blij met de uitspraak. Mede hierdoor hebben ze extra veel vertrouwen in de zaak de de KNAC heeft aangespannen tegen de Raad van State. Maar de directeur van de club heeft eigenlijk liever niet dat die zaak er überhaupt komt en hoopt dat Utrecht de milieuzone gewoon afschaft:
“Die onduidelijkheid bestaat al sinds de invoering van de milieuzone, iets wat we ook herhaaldelijk hebben aangegeven. Een dergelijke actie van de gemeente voorkomt een enorme rompslomp, want nu ben je als gedupeerde eigenlijk altijd genoodzaakt om naar de kantonrechter te stappen. Veel beter zou het zijn wanneer de gemeente Utrecht lering trekt uit de recente uitspraak en de boetes zelf terugdraait.”
Dat de milieuzone voor geen meter deugt is al langer duidelijk. De rechter maakte namelijk eerder al gehakt van de onderbouwing van de milieuzone door de gemeente. Helaas voor de mensen die al een boete hadden gekregen, moesten zij die gewoon betalen en bleef de zone gewoon bestaan. In elk geval, voorbeelden genoeg om die zone af te schaffen, zegt de KNAC.
“De stapeling van uitspraken zou de gemeente Utrecht moeten overtuigen van het feit dat die de milieuzone moet opheffen. De KNAC is wel degelijk voor schone lucht, maar niet door middel van dure en zinloze milieuzones”.
Moraal van dit verhaal, bij een bekeuring moet je hoe dan ook in beroep. De kans is dus levensgroot dat je de boete niet hoeft te betalen. Dat is wel een briefje aan de kantonrechter waard, toch?
Dutchdriftking zegt
Valt te proberen.
lincoln zegt
Rechter komt nog uit 1982 dan zeker ..
Inmiddels is het toch algemeen geaccepteerd dat al die Pikachu borden er staan om verwarring te zaaien en belasting te innen ..
Dutchdriftking zegt
Ik zie trouwens voor het eerst nu de nieuwe lay-out. Doet nogal een beetje AutoWeek achtig aan. En sorry, maar dat is niet positief. Maar wie weet went het.
knipperlichtje zegt
Meer specifiek gaat het erom dat de officiële milieuzonebebording (dus niet de eerdere bordjes van de gemeente zelf) op de gereden weg pas verschijnt als er geen mogelijkheid meer is om te keren. Je rijdt dus als het ware de val in, dat is hier het probleem.
pinut187 zegt
Nooit geschoten is altijd mis.
Alfarobert zegt
Milieuzone,waar slaat het op? Hier kijken we naar filmpjes uit andere landen waar autowrakken bij boerderijen staan,walmende diesels met 6 liter+ motoren de lucht vervuilen,etc. Hier schandalig veel betalen voor je auto zodat ze in America,Canada,etc in dikke V-8’s kunnen rijden.
Sorcerer zegt
Er wordt hier lekker wel gezeken op die regels, maar dat is wellicht niet door mensen die ook vaak door de binnenstad fietsen? Want die walm waar je vaak in fietst is echt niet gezond (geldt ook voor tweetakt-brommertjes enzo trouwens).
Dat de oude brakke roetstadsbussen weg zijn (vlak voor invoering trouwens!) heeft echter ook flink bijgedragen, hoef je niet in die walm te fietsen.
Rij je een brakke oude diesel dan mag je de binnenstad niet in. Helaas is het niet mogelijk om onderscheid te maken in vervuiling per auto (of dat het euro 3, euro 4 of euro 5 is), waardoor een superzuinige Polo 3L ook niet de stad in mag. Dat is jammer maar dan had de RDW dat maar gewoon moeten bijhouden vanaf het begin.
In Rotterdam doen ze dit wel beter: dikke geslotenverklaring en dan “uitgezonderd benzineauto’s en dieselauto’s van na 2001” oid. En ook veel aankondigingsborden eromheen. In Utrecht staan die aankondigingsborden op allerlei vage plekken.
Overigens zijn er de afgelopen tijd een aantal camera’s een stuk verplaatst en nu word je ‘geflitst’ als je de zone uit rijdt ipv als je erin rijdt, scheelt enkele tientallen meters.