Een directe rivaal van de BMW M5 met zijn 507 pk is de Audi RS6 met 580 pk. Daarmee geeft de Audi de BMW op dit punt het nakijken. Ik zeg nadrukkelijk “op dit punt”, want wanneer je enkel naar het aantal pk’s kijkt, weet je eigenlijk nog niet zoveel. Toch zullen de BMW hooligans dit gegeven lastig kunnen verkroppen en er gaan dan ook geruchten dat BMW druk bezig is met een twinturbo voor de M5.
Tuner G-power liet eerder met de M5 en M6 Hurricane zien dat je rustig twee compressoren op het M5 blok kunt schroeven en daarmee het vermogen naar 730 pk kunt liften. Tijdens een test op Nardo, haalde de Hurricane M5 een topsnelheid van 322 km/u, maar moest de poging staken in verband met elektronische problemen. Volgens G-power kan de M5 echter gemakkelijk snelheden boven de 350 km/u halen.
Toch is dit alles niet genoeg, want de compressoren hebben nu een druk van 0,5 bar en wanneer deze wordt verhoogd naar 1,0 bar moet het vermogen boven de 800 pk uitkomen. Eind deze maand verwacht G-power meer bekend te kunnen maken over de laatste upgrade.
Een ding weten we wel alvast zeker en dat is dat BMW zelf nooit zo ver zal gaan als G-power. (via: motorauthority)
skinnybmw zegt
In één woord: Prachtig! Ook redelijk behouden styling…en daar hou ik van!
gekke turbo zegt
dit begint bijna in de veyron regio te komen. ik spraakloos
Julian zegt
doet me denken aan michiel zn column van het laatst, tunerts (prutsers) die overal wel een dikke turbo’s op kunnen schroeven…
ligt het nu aan mij of herken ik hier ook nog Alpina stijlelementen in terug?
VonStroke zegt
Nee, doe mij maar een normale, atmosferische M5 liefst met handbak. Dit is weer een project waarbij de vraag direct komt, hoe betrouwbaar is dit alles?
Professor zegt
Volgens mij zal BMW eerder voor een iets duurzamere oplossing opteren. Misschien dat ze een speciale editie van de M5 uitbrengen volgens het beproefde ‘lightconcept’: een ietwat gestripte versie op de markt brengen met eventueel een bescheiden vermogenstoename door een gewijzeigduitlaatsysteem, aangepaste transmissie, …
Zomaar een twin-turbo monteren, enkel en alleen om de RS6 voor te zijn, lijkt me echter weinig waarschijnlijk. BMW ziet ook wel in dat zulke infantiele toestanden de sector niet veel zullen opleveren. De Duitse concurrentie is de voorbije jaren al genoeg verworden tot een altijd-maar-meer-vermogen-wedstrijd.
Armada zegt
Maar, waarom dat blok (of de cover in ieder geval) oranje verven?
Dat ding levert volgens mij trouwens genoeg vermogen om een kleine stad van stroom te kunnen voorzien.
Michael zegt
ik vind dit een beetje afbraak van deze auto’s. allemaal leuk veel pk’s, sneller gaan (?) en dergelijke maar uiteindelijk zou ik toch gaan voor de standaard m5. Veel betrouwbaarder en naar mijn mening toch niet zo ‘fake’. De spannende pk-battle wordt door deze mannen niet serieus genomen en beetje weggelachen. Natuurlijk kan je er van de eerste maal 800pk insteken maar dan is het spannende er toch ook af, nee? Ja in de auto zal het dan wel spannend zijn maar…neen toch niet voor mij
Geef mij maar de Audi RS6 V10 als ik echt moet kiezen
alfa zegt
ben geen bmw liefhebber maar moet toegeven dit is een mooie auto!
pelezinho zegt
vette bak, zowel specs als hoe ie eruitziet. enkel die voor-en zijspoilers mogen anders, net die vn AMG
Rick dos zegt
Ach, zulke ordinaire trucjes zoals turbo’s op hun M blokken schroeven, zoals Audi dat doet, dat heeft BMW niet nodig. Ik durf hier dan ook met stellige overtuiging te beweren dat BMW M niet met turbo’s geleverd zal worden…..
*begint ineens te zweten, kruist z’n vingers*
Maar dit G geval trekt natuurlijk op niks. De kleur is afschuwlijk, de velgen, de bodykit……ben ik nog wat vergeten?
Let’s keep it plain and simple dus voor mij standaard graag!
CasperH zegt
Voor het eerst dacht ik dat ik een uitvoering van de huidige 5 serie kon waarderen, tot ik die achterkant zag. Kom op zeg…
Michael zegt
“elektronische problemen”
Like what?!
Susp1cious zegt
@ Rick Dos,
‘Ordinair’ is toch een beetje raar woord voor deze context. Ieder heeft recht op z’n eigen smaak. BMW maakt fantastische hoogtoerige motoren. Maar Audi of vroeger AMG kiest/koos voor een andere stijl. En geef eerlijke toe, de 2.7 bi-turbo motor is een hele goede motor die de Audi zekerweten een eigen stijl geeft.
Dus ik vind eigenlijk dat je per auto moet zeggen wat hem karakteriseerd. Audi heeft heel veel met turbo’s, dus vind ik het ook niet ongepast eigenlijk. BMW was de eerste straatauto met turbo dus bij hun zou het ook niet misstaan.
Waar ik je wel gelijk in geef Rick, is dat een auto standaard leuker is (als je je stukje zo bedoeld). Een hoogtoerige motor tune je gewoon door het aanpassen van de zuigers, nokkenassen etc. en een turbomotor is wat makkelijker te tunen.
Juri zegt
Mooie wagen, ik heb alleen het idee dat dit teveel pk is voor de M5.
Als je kijkt hoe bruut de standaard M5 al is mbt versnellen en de versnellingsbak,
kan ik me niet voorstellen dat het nog echt relaxt, ontspannend rijden is in de
M5, zoiets kan Brabus wel naar mijn mening…
Met een Brabus kan je met een dergelijke powercar nog comfortabel rijden…
Rick S. zegt
And once again the Audi is the benchmark :)
bob zegt
Dat blok is oranje omdat het ook tegelijkertijd de Dutch Patriot Edition is.
CSL zegt
Die CSL vond ik leuker. V10 met 750pk en lekker licht.
clijde zegt
Allemaal beetje te veel van het goede, maakt niet uit of Audi, BMW of AMG, Het zijn monsters van auto’s, en niet voor jan modaal bereikbaar. Het is eigenlijk al meer als 10 jaar een pk wedstrijdje wat niet meer leuk is.
Negativan zegt
Bvb sorry voor het off topic gelul. Toen ik als jonge dwaas zonder rbw auto’s naar binnen moest/mocht rijden ging ik ook de fout in. Zo’n 540i (e39) kent no mercy als je hem start. Die brul, het stuur dat zich naar de dikke mof richt was mijn untergang. Ik stuurde de bocht richting de werkplaats iets te vroeg in. Toen hoorde ik een geluid dat me nog lang zal heugen. Het bleek het geluid te zijn van een 540i die 4.000,- schade opliep.
GOD zegt
moet de auto wel aan kunnen, de turbo’s leveren “maar” 110pk per stuk, dat valt nog best mee voor een 507pk std. blok.
alleen moet je het zaakje zo afstellen dat de turbo’s laag in de toeren nie veel doen, maar pas bij midden en hoge toeren, anders verneuk je een heleboel
als de wagen éénmaal rolt en opgang is, kan ie best veel hebben.
maar bij stilstand en laag in de toeren 750pk los laten op de versnellingsbak en aandrijving etc., das zonde van zon auto
maar liever geen turbo’s op een M, maar als die dag ooit komt zal ik niet gaan huilen, aangezien ik me er bij neer heb gelegd, dat die dag er aan zal komen
Fej zegt
@ Rick Dos
rij jij niet met een twinturbo BMW???
Supreem zegt
Ik vind hem niet lelijk: de velgen zijn smaakvol, het kleur lijkt op een iets donkere variant van BMW’s Sepang Bronze, en de afwezigheid van opzichtige spoilers vind ik een zeer goeie zaak.
Of het geheel al dan niet betrouwbaar is durf ik mij niet over uitspreken, maar wanneer je demowagen niet verder geraakt dan 322 km/u omwille van elektronische problemen, dan doet me dat toch twijfelen.
Dus, doe mij maar eentje, maar laat die compressors voor wat ze zijn, plaats de originele BMW-emblemen terug en spuit dat carbon kofferdeksel mee in koetwerkkleur aub. Dank u.
jvvv zegt
Het probleem met die Tuner-auto’s is dat je om de 5min aan de kant zit. Die dingen zijn zo onbetrouwbaar als de pest!
SKODA OCTAVIA II - 34000km zegt
Mooie kleur zeg!! Velgen zijn wat minder! 500pk,..600pk,…who gives a fuck!!
lincoln zegt
o,ja .. er is gewoon een kleur waar door de 5 er nog elegant kan uit zien.
Julian zegt
@ Fej
volgens de geruchten wel, maar daar staat dan weer geen M voor, en dat is juist het punt dat Rick Dos probeert te maken…
Sjoerd zegt
Zal er dan een M5 csl komen? Is hier misschien al wat over bekend?
YK zegt
@Sjoerd,
Laten we hopen van wel…
Alex zegt
Damn wanneer kan ik hem bestellen? :P
JH zegt
Tja een auto van een tuner die 350km/u rijdt…moet je toch flinke ballen hebben want 1000pk uit een motor halen is een ding; een aerodynamisch stabiele auto bouwen een andere en zover ik weet hebben de meeste tuners geen windtunnel ;)
vla zegt
ik zeg: die auto is daar niet op berekend, je rijdt je eigen dood tegenmoet in zo’n ding (op topsnelheid that is)
Daniel zegt
is die eerste foto ook ergens als wallpaper te vinden?
en de andre miss..
majinstar zegt
Wat heb je eraan in Nederland ?
wesleyh zegt
@Bobk
helemaal mee eens. cker strak
six trey zegt
Nog een duitse speelgoed auto die iedereen wil maar niemand kan betalen
goede motor maar voor de rest …
Martijn zegt
waarom waarom waarom zo’n mercedes achtige voor spoiler!!!!
#*&#)(*%&*#)($*en hopelijk blijft M geloven in zichzelf en dus geeen trubo’s erop schroeven!!
-Edit: zonder al die tekentjes komt de boodschap ook wel over-
MFX zegt
Terugkomend op eerdere posts over BMW en een TURBO motor:
De echte “M”, de F1 divisie van BMW heeft al bijna 25 jaar geleden een motor ontwikkeld met een turbo.
Deze 1.500cc (ja je leest `t goed) had 1.500bhp (ja je leest ´t nog steeds goed) dus geen 100pk per liter maar bijna 1.000pk!!!!!
Dus bij M kunnen ze nog wat leren van deze “gedownsized”(?) motor met turbo.
Wordt het straks: Ik heb een 2009 M5 1.5i 16v met een turbootje
bron: http://www.research-racing.de/bmwturbo.htm
JH zegt
Maar de F1 motor kon dat vermogen hoogstens 1 a 2 rondjes leveren (tijdens kwalificatie); daarna was de koek op (of de motor ;)
MFX zegt
@JH
Moet je ´t artikel ff lezen, ze gebruikten voor de race een afstelling tot 11.000rpm met een blok die minimaal 100.000km had gelopen.
dit was een verkleinde motor uit de 2002 oorspronkelijk uit 1969!!!
Dus met de hedendaagse techniek moet zo´n motor toch echt wel meer dan 2 rondjes kunnen rijden ;)
Juppe zegt
@MFX,
Die F1 motor had natuurlijk geen 100.000km gereden, alleen het gietstuk werd gebruikt. Het waren motoren uit de 1802 (1.8 liter) die verkleind waren tot 1500cc. Na ‘modificatie’ gingen ze natuurlijk niet zo lang mee. Ik dacht trouwens dat ze er 1200pk uit haalden, maar wellicht was dat voor de kwalificatie een flink stuk meer. Het verhaal gaat dat die blokken een tijdje achter de werkplaats lagen, en de werknemers er overheen pisten :)
Maar dat soort zaken zul je nooit op de weg zien, al zouden ze de betrouwbaarheid op 100k kilometer krijgen. Die hoge vermogens waren mogelijk door het hoge octaangetal van de brandstof, daardoor kon de turbodruk zo hoog zijn met een hoge compressieverhouding en flinke voorontsteking zonder dat er detonatie optrad.
Skyline.. zegt
De voorbumper is beetje AMG-ish.. maar ik vind het zeker wel een vette bak! Ben benieuwd naar een filmpje met de gaspedaal tot de plank.
MFX zegt
@Juppe
Ik wilde er alleen mee zeggen dat:
1. een BMW met turbo helmaal niet zo gek is.
2. als je al uit zo´n prehistorisch blok 1200/1500 pk uit een 1.5je kan halen moet er toch wel wat meer te peuteren zijn uit zo´n machtige V10 met of zonder blaashulp.
maar bedankt voor je antwoord!!
JosJ zegt
blijft een lelijk ding…doe maar de nieuwe RS6..
m5 zegt
de volgende m5 krijgt een geblazen v8 als we mario theissen mogen geloven
kleinere motoren met turbo zijn de toekomst
RND zegt
dit is goed als ze maar van de E90 afblijven
lelijke verlgen trouwes > het is toch geen alfa GTA
BMW 4 life
hanz zegt
heeh
“”we need more power captain!”
sja BMW gaat niet verder dan dat ze kunnen garanderen.
slijtage gaat hard met dikke opvoerpractijken
ook willen ze nog wat ‘over’ hebben voor de volgende M5
CSL zegt
@GOD
Waar zie/lees jij Turbo?
Dus volgens jou hoe meer turbo’s hoe meer vermogen?
Rick dos zegt
@Susp1cious
Het is maar net welke definitie van het woord je gebruikt.
Als je de 1e definitie van het woord gebruikt, dan wil ik begrijpen dat dit een raar woord is in deze context. Echter, als je de tweede definitie van het woord toepast, dan vind ik het in deze context wel passen. Ik persoonlijk ging voor de tweede definitie.
or·di·nair (bn.)
1 onbeschaafd, vulgair => goedkoop
2 gewoon, alledaags
@Fej
Yep, maar, zoals Julian al schreef, het is helaas geen M model. ;)
Dick zegt
wat mankeert er aan die velgen? Heb tuners het wel eens slechter zien doen!
Ivo zegt
NEE GEEN TURBO’S. VERLAAG JEZELF ALSJEBLIEFT NIET ZO, BMW MOTORSPORT! JULLIE KUNNEN HET ZONDER ZELFS NOG BETER!!!
John zegt
Kost dat?
Scar zegt
Dit trekt er al wat meer op dan dat zotte vw-busje met porsche motor :p
hamid zegt
zijskirts en vooronderbumper hebben wel wat weg van een amg styling pakket. kijk eens goed naar die style… niet een beetje gekopieerd van amg??
Rene zegt
dat is gewoon me droomwagen bmw m5 met zo vermogen zo mooi ontwerp beter kan het haast niet
bmw 325i zegt
pfff die standaard m5 gaat al 330km/h als die begrenser eraf is moet je na gaan hoe hard ie nu gaat
Windhoos zegt
Ivo schrijft,
13 December 2007 om 10:41
NEE GEEN TURBO’S. VERLAAG JEZELF ALSJEBLIEFT NIET ZO, BMW MOTORSPORT! JULLIE KUNNEN HET ZONDER ZELFS NOG BETER!!!
—————————-
Hoezo verlaagt BMW zich dan. Als je bedoeld dat Turbo’s niet echt bij BMW horen dan ben ik het absoluut met je eens, maar als je met verlagen echt de diepste zin van het woord bedoeld dan verwacht ik toch wel een beetje meer uitleg.
Volgens mij heeft de keus niet/wel turbo’s namelijk meer met gevoel te maken zo zal een auto met turbo(‘s) bij een bepaald toerental sneller oppakken als een atmosferische blok die je in de toeren moet houden. Het is gewoon maar net waar je hart ligt…..
John zegt
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zijn sowieso alle diesels van BMW altijd al voorzien geweest van turbo’s op de 324d na (maar die was toen al niet vooruit te branden)
‘k geloof absoluut dat BMW het zonder turbo’s ook wel red. Ze haalden ook 648PK uit een 5 liter V-12 voor Rolls Royce (terwijl de eigen 750’s en 850’s het met 300 PK moesten stellen :( ) De onofficiële M8 had overigens 550PK uit hetzelfde blok, maar is op een testexemplaar na nooit in produktie genomen.
Dinan peutert, met turbo’s, 650 PK uit hetzelfde blok waar BMW 648 PK uit haalt zonder turbo’s. Ze weten dus best wel hoe het moet daar in Beieren.
Styling is mooi, alleen dat afschuwelijke oranje doet me teveel aan het komamneukende NL denken :( Een misser!!
sake zegt
ik vind m lelijk doe mij maar de M6
Tombnolz zegt
Ik hou absoluut niet van tuning, maar deze kit staat ‘m beter dan de standaard M-tupperware.
Yuri zegt
Ik vind het een mooie auto met stijl, misschien wordt dat mijn volgende.
Het grote voordeel van een turbo is het hoge koppel bij lage/midden toeren, waardoor het op toeren houden niet nodig is. Dit blok levert vanzichzelf al een bak vermogen en nu met de lage druk turbo een bekkie meer, maar dat is niet zozeer belangrijk, kijk maar eens naar het koppel.
Ik rij zelf met een Impreza die heeft standaard 218PK, ik heb hem door het verhogen van de turbo druk en het verbeteren van de ademhaling cq flow door de motor (aanpassen inlaat/uitlaat manifold + uitlaat) en een andere ECU kunnen verhogen naar 380PK en een koppel van dik 450 Nm en dat uit een 2 liter. De drivebility is er aanzienlijk door verbetert.
Dus wat mij betreft mag BMW gewoon een turbootje op de markt brengen.
bmwfan zegt
brute wagen. deze auto heeft gelukkig niet zoals vele andere getunde auto’s van de ‘halfords-skirts’. hij ziet er niet zo overdreven uit, maar toch is het een beul! zo hoort het!