De BMW M5 G-Power Hurricane RR heeft het huidige record van 372 km/u in handen, maar die reed gewoon op benzine. Deze nieuwe G-POWER HURRICANE GS gebruikt LPG en reed daarmee een topsnelheid van 333 km/u.
De G-POWER HURRICANE GS heeft een vermogen van 660 pk en 650 Nm koppel, een slordige 150 pk en 130 Nm meer dan de originele M5. De 2 ton wegende sedan sprint van 0-100 km/u in 4,6 seconden en de 0-200 km/u kan in 11,4 worden afgelegd. Het G-POWER SK II bi-supercharger systeem is verantwoordelijk voor de LPG conversie, dat kost € 33,571.43 (net) excl. installatie.
The whole package becomes even more environmentally friendly when the increased output is delivered courtesy of LPG instead of petrol. The conversion, however, is not that straightforward, even for series production high-revving engines. The even bigger challenge comes when the engine in question is also supercharged via two ASA radial compressors. By lucky coincidence, G-POWER is not only a supercharging specialist, but also one that happens to have particular expertise with BMW V10 power units. It is not without reason that G-POWER is the only company worldwide to offer an aftermarket supercharger system for the BMW V10 engine.
The outcome is the G-POWER M5 HURRICANE GS equipped with one fully sequential five-cylinder LPG system per cylinder bank. The benefits of LPG as a fuel are both economical and ecological in nature – not only is LPG around 50% less expensive per litre than petrol, it also reduces CO2 emissions by around 15 percent.
Leuk natuurlijk, zo’n record, maar de Hohenester Audi A4 gaat gewoon 364 km/u op biogas. So what’s the difference?
meneersander zegt
Nou en dat voor 60cent de liter!
anuspraeternaturalis zegt
@meneersander: maak daar maar 86 cent van…
towi1989 zegt
@anuspraeternaturalis:
and rising? Daarbij zal deze ook wel de nodige liters er doorheen blazen.
geertje zegt
@anuspraeternaturalis: hier is het gas nog gewoon 75 cent hoor.
Megakix zegt
@meneersander: ..en de wegenbelasting is 2x zo hoog….
geertje zegt
@Megakix: de wegenbelasting kost mij maar twee tientjes in de maand meer dan wanneer ik een benzine auto zo hebben in dezelfde gewichtsklasse, Mijn auto rijdt op lpg g3 en de wegenbelasting is dit is dua niet 2x zo hoog
Megakix zegt
@geertje: pak de tabellen er maar bij…ik weet niet wát jij rijdt, maar groot zal het niet zijn ieg.
Johan-SV zegt
De G-POWER HURRICANE GS heeft een vermogen van 660 pk en 650 Nm koppel, een slordige 150 pk en 130 Nm meer als de originele M5.
groter dan, evenveel als
hectorae86 zegt
@Johan-SV: hahah, daar erger ik me ook altijd dood aan :P
autoblogger zegt
@Johan-SV: check, is inmiddels aangepast! Ik taalturk.
coupe20vturbo zegt
Ben wel benieuwd naar het geluid van die v10 icm. het gehuil van de compressoren. Zal vast een feest voor de oren zijn.
jzaero zegt
@coupe20vturbo: http://www.youtube.com/watch?v=Ki0Ti3R-qiA&feature=related
Netjes dit geluid, toch? Ik weet alleen niet hoe die zal klinken met LPG.
MichaelvdBroek zegt
@jzaero: wat klinkt dat heerlijk! :D
Megakix zegt
@autoblogger: de verbrandingswaarde van biogas is stukken hoger dan van aardgas….dát verklaart het verschil tussen de A4 Hohenester en de M5 G-Power.
T16 zegt
@Megakix: aardgas is ongelijk aan LPG en bevat veel methaan (CH4). Opslag van aardgas is problematischer als dat van LPG en het verbrandt anders. Aardgas heeft een octaangetal van 120. Aardgas wordt onder een druk van 138 à 241 bar in gasflessen opgeslagen. Er zijn nog weinig vulpunten voor aardgas in NL.
LPG is een mengsel van propaan (C3H8) en butaan (C4H10). LPG heeft een octaangetal van 104 (RON). LPG heeft lange koolwaterstofketens die minder snel ontsnappen als methaan. Een veel lichtere LPG tank voldoet hier voor opslag.
Megakix zegt
@T16: ..waar ligt dan het verschil tussen de Audi en de M aan ? Ligt dat dan aan de drukvulling ?
T16 zegt
@Megakix: Hohenester Audi A4 is elektronisch begrensd op 700 pk + aerodynamische aanpassingen zoals dichte en vlakke wielkappen en minispiegels. Het is een veel lichtere en kleinere auto dan de M5. Deze A4 loopt mede vanwege de lage (lucht)weerstand met 40 pk extra dus veel harder.
G-Power M5 loopt dan weer 372 km/h met 800 pk. http://www.autoblog.nl/archive/2010/08/14/g-power-hurricane-rr-rijdt-nieuw-record-372-kmu
De G-Power LPG versie is voorzien van kleinere compressoren en heeft intern geen aanpassingen ondergaan. Zo zit er in tegenstelling tot het Hurricane RR model geen gesmede zuigers en versterkte drijfstangen in. Als je meer pk’s met LPG wilt kan dat ongetwijfeld ook met een BMW M5 V10. Het kost alleen veel meer dan het tunen van een 6 cilinder.
tjorque zegt
@Megakix: en biogas is nog anders van samenstelling… meestal gelijkaardig aan aardgas maar meer verontreinigd met CO2 etc…
de energie inhoud van LPG is veel hoger dan van bio- en aardgas
T16 zegt
@Megakix: 1 m3 Biogas heeft een lagere energetische waarde als 1 m3 aardgas: http://www.biogas.nl/samenstelling/
LPG heeft een hogere energetische waarde als aardgas en biogas.
ramshoek zegt
Wanneer je een kapitaal uitgeeft aan een M5 en ook nog eens een sloot geld aan de G-Power upgrade, dan maak je je volgens mij niet meer druk om brandstof kosten (of CO2 uitstoot).
Belangrijk voordeel van LPG is echter de grotere koelende werking ervan en de hogere klopvastheid. De G-Powerianen zouden dus wat meer boost mee kunnen geven en dus nog wat extra power uit het blok kunnen peuren. Een truc die Schnitzer (?) een paar jaar geleden uithaalde met en Astra OPC-LPG. Maar of G-Power dat ook gedaan heeft ? …
unknown234 zegt
@ramshoek:
Tegenwoordig koop je een tweedehands al voor 30-40k.
Kan me voorstellen dat je wel de aanschaf kan betalen, maar niet de kosten. Mooie uitkomst toch voor iemand die al altijd zo’n auto wou?:)
Ook al is het natuurlijk redelijk hypocriet, maar dat is een ander verhaal
frankj zegt
Ik mag hopen dat G-POWER met de tijd mee gaat en dat deze M5 een LPI-systeem heeft. Lijkt mij ook logischer, want met verdampers kunnen ze dit vermogen echt niet waar maken.
@ramshoek: dat verhaal van klopvastheid kan je echt goed gebruiken als je de compressie naar 1:14 of hoger brengt, maar dan zal hij nooit met een “normale” benzine injectie kunnen lopen.
FieRo zegt
@frankj: bij een ‘geblazen’ motor kan de extra klopvastheid van LPG gebruikt worden door de timing te vervroegen of de laaddruk te verhogen, bij een riem aangedreven supercharger kan dat vrij makkelijk door een kleinere pullie te monteren.
bpc zegt
lpg is echt goed ik snap niet waarom er niet wat meer toekomst inzit ! waarom proberen autofabrikanten altijd nieuwe technologieën terwijl ze al goed werkende elementen kennen!