![G-Power G8-M](https://www.autoblog.nl/files/2020/07/g-power-g8-m-2020-970-012-917x612.jpg)
Waar gaat het naartoe in deze wereld? De zwakste G-Power G8-M heeft al 720 pk. Slik.
Nog niet zo heel erg lang geleden was 500 pk nog een enorme hoeveelheid vermogen. Voor een beetje powersedan was 300-400 pk meer dan voldoende tot 2000. Toen Mercedes de ’55 AMG’ modellen (met Kompressor) lanceerde en BMW de M5/6, was het hek van de dam: 500 pk was de norm geworden. Huis- tuin- en keukenauto’s die op hun sloffen 300 km/u konden rijden.
Downsize
Maar zelfs die tijden zijn al voorbij. Tegenwoordig zijn de motoren niet alleen veel sterker, er is ook nog eens veel makkelijk vermogen uit te halen. Dankzij eisen qua emissie, betrouwbaarheid, dociliteit, prestaties en verbruik zijn ook de ‘dikke’ motoren vaak iets geknepen. Soms doen we iets te laatdunkend over ‘downsize’-technologie, maar in basis zijn het ware kunstwerkjes der techniek.
![G-Power G8-M](https://www.autoblog.nl/files/2020/07/g-power-g8-m-2020-970-003-917x612.jpg)
G-Power G8-M
Die marges die de fabrikant erin ontwikkeld, zijn precies de marges waar de tuners maar wat graag aanspraak op maken. Neem deze G-Power G8-M. Met een paar simpele ingrepen van G-Power stijgt het vermogen naar heel erg veel extra vermogen.
![G-Power G8-M](https://www.autoblog.nl/files/2020/07/g-power-g8-m-2020-970-001-917x612.jpg)
Drie stadia
Voor de G-Power M8 zijn er drie diverse stadia qua tuning, ook wel ‘Stages’ genoemd. Tegenwoordig worden deze termen te pas en te onpas gebruikt, maar voor vandaag hebben we ook Stage I, Stage II en Stage III.
![G-Power G8-M](https://www.autoblog.nl/files/2020/07/g-power-g8-m-2020-970-006-918x612.jpg)
G-Power G8-M Stage I
We beginnen met de instapper. Eigenlijk geeft deze al op bizarre wijze aan hoeveel reserves het 4.4 liter blok van BMW M heeft. Als je enkel en alleen de software aanpast, heb je de beschikking over een maximum vermogen van 720 pk, een stijging van 120 pk (en 95 pk t.o.v. de M8 Competition). De maximum trekkracht stijgt naar 850 Nm. Logischerwijs noemt G-Power deze upgrade de GP-720 Performance Software.
G-Power G8-M Stage II
Een stapje hoger op de ladder staat de Stage II-conversie. Deze heeft andere downpipes en ‘sportkats’, ofwel aangepaste katalysatoren waardoor er minder tegendruk is. In combinatie met de GP-770 Performance Software stijgt het vermogen van deze M8 naar (deze raad je nooit) 770 pk en een maximum draaimoment van 930 Nm. Ja, 930 Nm.
G-Power G8-M Stage III
Mocht ook dat niet voldoende zijn, dan kun je nog kiezen voor de derde variant. Deze heeft de upgrades van Stage II, maar dan in combinatie met een aangepaste turbocompressor met een groter compressorwiel én verbeterd turbinewiel. Ook aan de uitlaat is gedacht: dit is een compleet titanium systeem.
Het levert niet alleen een beter geluid op, maar ook meer vermogen. De cijfers zijn bizar te noemen. De V8 is nu in staat 820 pk te leveren. Het koppel stijgt naar 1.000 Nm. Deze upgrades worden in combinatie met de GP-820 software uitgevoerd, zodat alle upgrades lekker met elkaar samenwerken.
![G-Power G8-M](https://www.autoblog.nl/files/2020/07/g-power-g8-m-2020-970-007-917x612.jpg)
Motorkap
Zoals je kunt zien op de foto’s is er nog een upgrade mogelijk. Dat is namelijk de motorkap, die de Duitse tuners heel poëtisch de ‘G-POWER GP-VENTURI RR- Carbon’ hebben genoemd. Het is een koolstofvezel motorkap, die naast een lager gewicht ook het voordeel heeft dat er meer koelende lucht naar de motor geleid wordt. Als derde voordeel ziet het er indrukwekkend uit. Of de G-Power motorkap je smaak is, is een tweede.
![G-Power G8-M](https://www.autoblog.nl/files/2020/07/g-power-g8-m-2020-970-008-918x612.jpg)
Hurricane RR
Het geheel wordt afgemaakt met een setje wielen voor de G-Power G8-M. In dit geval kun je opteren voor de Hurricane RR-velgen. Ze zijn gesmeed en een stuk sterker dan de 20″ exemplaren van BMW zelf. Tegelijkertijd zijn de G-Power velgen ook een stuk lichter. Wederom moet het je smaak zijn, maart ze misstaan zeker niet. Uiteraard krijg je Michelin Pilot Sport 4S banden geleverd. Voor meten ze 285/30 ZR21 en achter zijn ze 295/30 ZR21 groot. Je kan zelf de kleur en afwerking kiezen.
![G-Power G8-M](https://www.autoblog.nl/files/2020/07/g-power-g8-m-2020-970-013-917x612.jpg)
Alle upgrades voor de G-Power G8-M zijn per direct leverbaar. Het maakt niet uit of je begint met een M8 of M8 Competition.
Ik word niet warm of koud van dit soort auto’s. Het is en blijft penozevervoer.
Ik krijg het alleen al warm van het taalgebruik hier op AB! “…dociliteit…”! Moet ik nou verd…. nog aan toe de Engelse taal in z’n geheel beheersen om te kunnen begrijpen dat het om een vernederlandsing van het Engelse “docility” gaat? Het woord bestaat niet eens in het Nederlands! Kom op jongens! Doe daar eens iets aan. Dat jullie tot de top in het beheersen van je moerstaal behoren weten we intussen wel! Schrijf gewoon “gehoorzaamheid” of “onderwerping”, zodat de hele meute kan begrijpen wat je bedoelt. Al dat hoogbegaafde academische gedoe!
@9000cse: het is gewoon een Nederlands woord. Als een motor dociel is, wordt er mee bedoeld dat ‘ie gedwee en meegaand op het gas reageert. Dus het tegenovergestelde van een piekerige of nerveuze motor. Overigens vind ik de manier hoe je je ongenoegen uit hoogst onsympathiek. Kan even geen reden bedenken waarom een dergelijke houding bijdraagt aan een degelijke reactie in de comments.
@willeme Ik weet heel goed wat je met “dociliteit” bedoelt, maar het is géén Nederlands woord! Zoek het zelf maar eens op in de Dikke Van Dale. Het is gewoon een door jezelf verzonnen woord. En de sympathie van mijn reactie is inherent aan de ergernis die ik ondervind door het veelvoud aan fouten dat jullie al maken bij de meest eenvoudige basisgrammatica van onze taal. Het toevoegen van dure en zelfverzonnen woorden kan die ergernis beslist niet verminderen. In tegendeel zelfs!
@9000cse: jouw aantijgingen bezigen mij geenszins.
Het woord is niet door mij verzonnen, enkele andere instanties gingen mij al voor:
https://www.encyclo.nl/begrip/DOCILITEIT
https://nl.wiktionary.org/wiki/dociliteit
https://www.woorden.org/woord/dociliteit
https://www.ensie.nl/betekenis/dociliteit
https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/DOCILITEIT/1
https://www.betekenis.be/woord/dociliteit
https://www.vertalen.nu/vertaal/nl/nl/dociliteit
https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=dociliteit
http://www.complete-encyclopedie.nl/Woordenboek/Synoniemen+D/Dociliteit%20/
https://nl.glosbe.com/nl/nl/dociliteit
Het woord kwam zelfs voorbij in het Het Groot Dictee in 2016:
https://onzetaal.nl/nieuws-en-dossiers/weblog/groot-dictee-2016
Verder:
Ook als een woord fout is of er een grammaticale fout is gemaakt, hoef iemand zich niet zo te gedragen. Dat vind ik buitengewoon vreemd. Als je ergernis ondervindt, deel je het maar met je vrienden op Facebook. De reacties zijn bedoeld om inhoudelijk over het onderwerp te discussiëren. In dit geval is dat de BMW M8 van G-Power.
Uiteraard mag je ons wijzen op een feitelijke of grammaticale onjuistheid, maar dat dient gewoon op een normale wijze gecommuniceerd te worden. Dan zullen wij uiteraard sportief reageren ;-). Echter, de emotie die jij erbij toont, is zeer ongepast.
Dan, als laatste: het ‘integendeel’, niet ‘in tegendeel’. Ik vind het een beetje vreemd dat je ons de maat neemt, maar dan in datzelfde betoog zélf ook de fout in schiet…
Okay @willeme! And the twelve points go to ……. YOU!
Ik kende het woord alleen uit het Engels en het Frans en daarom wilde ik weten of het ook in het Nederlands bestond. Met dien verstande, dat ik nog steeds als leidraad de Dikke Van Dale hanteer. We zijn immers allemaal gek op alles wat premium is, nietwaar? Vandaar! Maar zij kenden het woord niet!
Dat A.F.Th. van der Heijden het woord ooit heeft gebruikt voor de samenstelling van zijn tekst voor het Groot Dictee der Nederlandse Taal, zegt echter helemaal niets! Daarin worden m.i. al veel te veel ongebruikelijke en kunstmatige of zelfverzonnen woorden gebruikt. Het zijn ook meestal woorden, die de Nederlander met een gemiddelde intelligentie en woordenkennis niet gebruikt of zelfs maar kent.
En in dat verband: Ik ben ervan overtuigd, dat de meeste lezers van jouw artikel niet hebben geweten wat je met dat woord bedoelde. Mooi dus, dat je het in je reactie op mijn klaagschrift hebt uitgelegd.
Maar dan nog: Ik merk (en werkelijk tot grote ergernis), dat je in je artikelen vaak onnodige (grammaticale) fouten maakt, die er volgens mij op wijzen, dat je je artikelen te vlug schrijft en/of ze niet controleert/naleest voordat je ze plaatst. En mijn ergernis ontstaat alleen maar omdat zo’n grammaticaal foutieve tekst dan ook nog gelardeerd wordt met woorden en/of begrippen, die door de meesten niet begrepen zullen worden. En daar ontstond dus een uitbarsting als gemeld door!
Maar troost je! Je bent niet de enige! Er zijn ook collega’s van je die, om wat voor reden dan ook, exact hetzelfde presteren.
PS: Trek het je niet teveel aan! Over het algemeen kan ik de inhoud van je artikelen erg waarderen en vind ik je nog altijd behoren tot één van de beste scribenten hier op AB! En ja! Bij “integendeel” heb ik het verbindingsstreepje vergeten! Mea culpa! Mea culpa! Mea maxima culpa!
Als je nou gewoon alledrie de stages aanvinkt heb je 720+770+820=2310pk!
Ik zou het gewoon doen
@Gulli: sommetje klopt niet, je vergeet de PK’s van de striping
@Gulli Ik wacht gewoon op de stage IV ! Al dat slappe gedoe onder de 1000 pk! Wat moet je daar nou mee?
Die M8 is vlees nog vis. Te duur (200K+) voor een BMW, ondanks de prestaties. Als je zoveel geld hebt voor ’n auto ga je volgens mij echt bij andere merken shoppen.
@F36GC: eens !
@F36GC: voor een a6 station betaal je tegenwoordig ook gewoon 200k.
@eirmakk: of een E-klasse
@F36GC: Ga eerst maar eens mee rijden. Rijdt standaard veel beter dan de concurrentie. En als je met dit soort auto’s rijdt hoef je niet naar geld te kijken.
@rfocus: punt is dat je voor dat geld een bmw hebt, waar je eigenlijk een bentley, een aston martin of een ferrari moet hebben voor dat geld.
Het is het gewoon net niet, voor dat geld
@F36GC: Nederlandse prijzen zijn niet representatief voor wat een reguliere prijs voor een auto door de BPM straffen hier.
@F36GC: ik vraag me dan toch af welke (nieuwe) auto jij zou kopen voor 200k die qua performance en luxe op een beter niveau zit als de m8? Eventueel een s63 amg, maar daar houd het echt wel op.
Ondanks dat ik op dit moment een tevreden BMW-rijder ben (en geen 2 ton voor ’n nieuwe auto heb), zou ik voor 2 ton toch echt bij Porsche gaan shoppen voor de Targa 4S. En: Ja, dat is een heel andere auto, dat weet ik.
@gwnbmw: Bentley Continental is echt een dikke tree hoger. Aston Martin db11, Porsche Panamera, McLaren GT, Ferrari Roma
*vlees noch vis
@SimonMc: *noch vlees noch vis ?
Nee!
Jep, dom van mijn autocorrect
Dat is dus precies mijn gedachte, koop voor dat geld wel een leuke Ferrari, zoals een Roma of een Portofino ofzo.
Het zelfde denk ik altijd bij de kosten van een RS6, koop wel een leuke gebruikte range rover en een gebruikte Ferrari dan ofzo,
Heel indrukwekkend hoor, zeker wel!
Maar om in een bandbreedte van 100 pk drie “stages” te proppen vind ik een beetje magertjes.
Toen ik las dat het met 720 pk begon zat ik bij stage 3 al ergens rond de 1000 pk te dromen.
Mocht ik ooit de poen hebben dan komt die 8 serie er echt wel. Kan mij echt niet schelen of er andere sneller zijn. Ik vind hem mooi.
Zonder een enkele (software-matige) aanpassing aan versnellingsbak, aandrijfas(sen) xDrive?
@iphonistvongates: vraag me idd af welke automaat er in ligt? Een ZF? Gaat die dan tot 1.000 Nm?
@hollow Als het goed is een ZF 8HP90, die kan zonder aanpassingen omgaan met zo’n 1100nm koppel.
Alleen jammer dat ze de motorkappen zijn vergeten te spuiten…
Tja, een Brabus of Abt doet dit ook makkelijk en ook McLaren haalt dit vermogen uit een soort gelijke motor. Dus zo raar kijk ik er niet meer van op, desalniettemin het godsgruwelijk veel vermogen is natuurlijk.