Bij Mercedes-Benz kun je de G-Klasse niet meer bestellen. Jammer.
De Mercedes-Benz G-Klasse is bijna de Benjamin Button van de autoindustrie. Normaal gesproken verkoopt een auto aan het begin van de productierun het beste. Naarmate de jaren vervolgens vorderen, loopt de interesse in een model terug. Middels diverse pakketten en prijsstellingen probeert een fabrikant zo het model aantrekkelijk te houden voor het publiek.
Maar met de G-Klasse lijkt het andersom te zijn. Die auto wordt namelijk telkens duurder en duurder en is commercieel gezien nog altijd een topsucces. Opmerkelijk genoeg is de auto sinds kort niet meer te bestellen. Dat meldt MBPassion. Volgens deze uiterst goed ingelichte website (aanrader voor alle Mercedes-liefhebbers!) is de G-Klasse sinds 17 januari niet meer te bestellen. Alle G-Klasses die tot 16 januari zijn besteld, zullen nog geleverd kunnen worden.
G-Klasse niet te bestellen in Nederland?
Als we kijken naar de Nederlandse markt, dan zien we dat de G-Klasse ook niet meer leverbaar is. Althans, volgens de configurator van Mercedes-Benz zelf. De G-Klasse kun je namelijk niet meer samenstellen, terwijl GLS bijvoorbeeld nog wel te configureren is. We hebben de vraag uitstaan bij Mercedes-Benz Nederland en hopen zo spoedig mogelijk meer te kunnen vertellen.
Nu kan het soms zijn dat een model eventjes niet te bestellen is. De laatste paar jaar zien we dat best vaak. Zeker als een model aangepast moet worden aan nieuwe emissie-eisen. Soms gaat daar even een paar maanden over heen en wacht de importeur met leveren. In Nederland scheelt het in veel gevallen behoorlijk wat BPM-taks.
Meer aan de hand
Volgens het Amerikaanse GTSpirit is er meer aan de hand. Daar hebben ze al langer te maken met een aantal modellen van Mercedes-Benz die ineens niet meer leverbaar zijn. Toevalligerwijs zijn die bijna allemaal uitgerust met een V8. Volgens hen kan het wel tot 2025 voordat de G-Klasse weer leverbaar wordt. Alle exemplaren c.q. productieslots tot 2025 zijn nu stijf uitverkocht. Nu kan het zijn dat dat specifieke geval voor de Amerikaanse markt geldt, waar andere homologatie-eisen zijn dan in Nederland.
In 2025 staat er een facelift op de planning. Hoogstwaarschijnlijk zal niemand het verschil kunnen zien (zoals dat al sinds 1979 het geval is). Dan komt er een vernieuwde G-Klasse, een snelle G63 AMG, een extra hoge 4×4 en een geheel elektrische EQG. Ook zou een nieuwe G-Klasse cabriolet zijn comeback maken.
UPDATE:
We hebben Mercedes-Benz Nederland gesproken. Daar bevestigt men dat de Mercedes-Benz G-Klasse op dit moment niet te bestellen is. Dat heeft echter niets te maken met een facelift of technische wijzigingen. Er zijn diverse wijzigingen qua opties en pakketten. Die wijzigingen worden nu doorgevoerd. Vanaf het voorjaar, hopelijk het vroege voorjaar, is de G-Klasse gewoon weer te bestellen in Nederland. Omdat de G-Klasse bijzonder succesvol is voor een nichemodel, is deze heel eventjes uit leveringsprogramma gehaald. Anders worden ‘oude’ configuraties besteld, terwijl er nieuwe configuraties zijn wanneer de auto geleverd gaat worden.
Via: MBPassion.
pyrat zegt
Door de krapte gingen de laatste maanden in de VS G-klasses met een $150k markup over de toonbank. En 2e hands exemplaren worden voor meer dan de nieuwprijs verkocht.
Nu dus helemaal niet meer te bestellen de komende jaren, dan gaan de prijzen van gebruikte daar helemaal door het dak.
Henkie zegt
De reden ook waarom Shmee zijn G ook verkoopt. Die krijgt nu de zelfde prijs voor zijn 3 jaar oude auto als dat die er voor betaald heeft.
vondick zegt
Shmee is geen goede naam. Niet netjes genoeg.
HzR zegt
@vondick: maar vondick wel
vondick zegt
Correct
kennone zegt
Dan ga je toch voor een jong gebruikt model van voor de partikelfilter plicht. Heb je ten minste nog echt een rommelig V8geluid wat bij deze auto past🙂
sleurhut zegt
Is vanaf maart weer te bestellen. Komt een nieuw productaanbod (kleine wijziging in de configuratiemogelijkheden).
Design_Driven zegt
-edit: Scherp! We hebben het even anders verwoord. Dank u, is inmiddels gefixt-
supercarrera zegt
Jammer, had nog wel een tonnetje liggen..
boxergt zegt
@supercarrera: daar ga je net de aanbetaling mee redden ..
mashell zegt
Er stond nog niet zo lang geleden een artikel in de krant dat er een probleem was met zeecontainers, die waren niet meer op de juiste plek. En nu kan Mercedes geen G-klasses meer leveren. Ik zeg 1 + 1 = 3.
porker zegt
Mooie oude drive test van Casper. Komt ie nog terug met wat filmpjes af en toe?
Shaw zegt
@porker: inderdaad wat mij betreft mag Casper ook weer aanschuiven .
shellplc zegt
Viel me laatst al op dat er ook nog geen nieuwe prijslijst voor 2022 op de de website van Mercedes Nederland stond, en die prijzen zullen ongetwijfeld weer hoger worden want de BPM is dit jaar ook weer hoger geworden volgens mij.
Tamelijk bizar wat er voor gebruikte exemplaren gevraagd wordt met toch al aardig wat kilometers op de teller.
Als je het zo bekijkt ging deze nog niet eens voor zo veel geld weg destijds bij de domeinen.
https://www.autoblog.nl/nieuws/kakelverse-g63-amg-verschijnt-na-krap-1-000-km-bij-domeinen-129472
soundgarden zegt
Nou gelukkig, pff ik kreeg het al benauwd.. je zal maar zonder zitten tegenwoordig
Shaw zegt
Dit gaan we nog heel veel zien bij (alle) merken die overal trots aangeven dat dit nieuwe model toch echt de laatste met verbrandingsmotor zal worden.
De populariteit van deze laatste modellen zal immens worden, let maar op.
tmenges zegt
Wijzigingen in optiepakketten bedenk je toch eerst zodat je ze gelijk kan invoeren of ben ik nou gek?
karhengst zegt
Wellicht dat ze liever even wachten totdat ze zeker zijn dat ze bepaalde opties kunnen leveren. Opties zijn immers marge. Zonde om op een aantal verkopen dit dus mis te lopen wanneer men net in de laatste fase is bepaalde toeleveringen zeker te stellen of iets dergelijks.
Maar dat Mercedes dusdanig problemen heeft is wel beschamend. De nieuwe C-Klasse is uit en als je hem nu bestelt is de verwachte levering in Q2 2023. En dan ben je nog eens beperkt in je opties ook, fatsoenlijke audio is bijvoorbeeld niet te krijgen.
thjvanvlerken zegt
Ineos grenadier is dan een stuk aantrekkelijker.