De terugkeer van fysieke knopjes lijkt een feit te zijn. Ze MOETEN wel terugkomen.
Man wat had Tesla het goed voor elkaar. Interieurs met nauwelijks knoppen. Dankzij een zeer krachtige computer, hoogwaardig scherm en briljante software waren de knopjes in het interieur nog nauwelijks nodig. Voordeel voor Tesla: de auto is veel goedkoper om te bouwen, want alle modellen zijn min of meer gelijk.
Andere fabrikanten namen dit voorbeeld over en probeerden zoveel mogelijk knopjes te verwijderen uit de interieurs. Alles gaat via een touchscreen. Dat is reden waarom je liever een pre-facelift Audi A5 of Mercedes-Benz CLA hebt dan de huidige: dan heb je meer knoppen.
Knopjesdownsizing
Uiteraard is het ene merk beter in deze knopjesdownsizing dan de andere. In sommige auto’s is het dermate omslachtig dat je als bestuurder afgeleid raakt en dat is natuurlijk niet heel erg veilig. En als iets niet veilig is, dan vindt de EuroNCAP daar wat van. De Europese automobiele veiligheidswaakhond heeft aangeven het probleem keihard aan te pakken.
Dat doen ze met rücksichtslose puntenaftrek! Althans, ze gaan dat doen, zo meldt The Times. Auto’s kunnen punten krijgen voor als bepaalde functies middels een fysieke knop bediend kunnen worden. In plaats van via het menu een submenu ingaan om iets aa te passen, moet het direct via een knopje te doen zijn. Op deze wijze kun je de instelling veel sneller aanpassen. En dat is dus veel veiliger. De regel gaat pas in 2026, zodat fabrikanten zich erop voor kunnen bereiden.
Dit zijn de functies
Om welke functies gaat het eigenlijk? Nou, dat hebben we op een rijtje gezet voor je:
- Richtingaanwijzer
- Gevaarlicht
- Claxon
- Ruitenwissers
- Noodhulpdienst
Sommige fabrikanten kwamen al met meer knopjes
Het is overigens niet zo dat ALLE fabrikanten de Tesla-route volgen. Merken als Hyundai, Honda en Volkswagen willen juist weer de richting op van iets meer fysieke knoppen voor de basisfuncties. Er is ook nog een tussenoplossing: fysieke knoppen met meerdere functies. De Kia EV6 en Skoda Superb hebben dit. De fysieke knoppen veranderen van functie afhankelijk van het hoofdscherm.
Dan rest de vraag natuurlijk: gaat dit effect hebben. De EuroNCAP kan geen regels opleggen. Vergeet alleen niet dat autofabrikanten er alles aan om het maximaal aantal punten (douze points) te behalen bij de crashtests. Tegenwoordig is veiligheid geen unique selling point meer, want bijna alle auto’s halen 4-5 sterren. Dus reken maar dat fabrikanten alles eraan doen om die maximale score te behalen.
mashell zegt
Zijn er auto’s waar Richtingaanwijzer, Gevaarlicht, Claxon, Ruitenwissers of de Noodhulpdienst niet direct met een knop (al dan niet touch meteen op het homescreen) te bedienen zijn? Zelfs Tesla, kampioen knoppen besparen en niet de topper in ergonomie, maakt het niet zo bont.
petroldrinker zegt
Goh worden ze eindelijk wakker, dit is wat meerendeel van de mensen al riep vanaf het begin dat dit een trend werd met die vreselijke touchscreens. Alleen de functies waar ze op controleren zijn net de functies die niet via een touchscreen gaan, maar nog met hendels achter het stuur veelal, en een knipperend gevaarlicht heb ik nog niet eerder via een screen zien gaan…. gemiste kans dus om de knoppen voor airco, stoelverwarming etc weer normaal terug te krijgen
Marf zegt
Wat ik mij dan afvraag is waarom je fysieke knoppen veiliger vindt voor dat soort functies.
1. Je gebruikt die knoppen nauwelijks tijdens een autorit.
2. Die functies kunnen ook makkelijk direct benaderbaar zijn, via 1 click, via een touchscreen. Dus ipv een fysieke knop druk je de touchscreen even in.
3. Achter het stuur hoor je niet veel aan knopjes te zitten of het nou fysieke of niet fysieke knoppen zijn. Ze leiden beide af. Fysieke knoppen leiden ook af want vaak zit er een functie achter waarbij je iets wilt instellen. Bijv airco moet je aan draaien of klikken en kijken naar het display of de juiste temp is ingesteld. Fysieke knoppen leiden net zo af vooral als je in een nieuwe auto rijdt is het zoeken naar de juiste knop.
Fysieke knoppen leiden ook af wanneer de indeling niet goed is of meerdere functies achter 1 knop zitten. Hetzelfde geldt voor een touchscreen indeling. Het is maar net hoe handig het wordt ingericht door de fabrikant.
P1m zegt
Wat een clickbait weer dit. Iedere Tesla heeft bovenstaande functies als fysieke knoppen. En ik kan me niet voorstellen dat andere auto’s dat niet hebben..
Robert zegt
Hé, maar +1 voor de header foto van het dashboard van de Baureihe 124 Mercedes-Benz
560pk zegt
+ nog 1. Het is alleen de 126.
jaapiyo zegt
Nee het is de W140, herkenbaar aan het asymetrische dash dat het gevolg van een rekenfoutje met de afmetingen is.
Robert zegt
“What has been seen, cannot be unseen”. En bedankt, hè.
;)
kniesoor zegt
Bestaan er überhaupt oto’s, waarbij de 5 genoemde functies niét met een fysieke knop/hendel te bedienen zijn ?
sleepyj zegt
Misschien sommige auto’s wel.
Dutchdriftking zegt
En nu hopen dat deze lijst uitgebreid gaat worden voor de bediening van de climate controle, knoppen op het stuur, en voor de stoelverwarming.
b00st zegt
Die zet je toch op automatisch?
bimmerpost zegt
Die ambtenaren bij euroncap begrijpen niet helemaal wat de gedachte achter de schermen bij Tesla is. Die auto’s hebben geen fysieke knoppen omdat je ze niet nodig hebt. Alles gaat automatisch, zeker als ze over een paar volledig autonoom rijden en je als bestuurder alleen bezig bent met Netflix tijdens de rit.
pomoek zegt
@bimmerpost: afgezien van dat het geen ambtenaren zijn.
Dutchdriftking zegt
Maar wat als ik het nu niet automatisch wil? De auto weet toch niet of ik het koud heb of juist niet? Als je de cruise controle een tikje zachter wilt zetten en dat kan niet blind omdat er een schermtoets op het stuur zit gaat er echt iets mis.
bimmerpost zegt
Dan moet je geen Tesla kopen ;-)
Cruise control is adaptief en kent/leest de maximumsnelheid, je kunt zelfs instellen als je wilt dat hij overal x kmh harder rijdt dan toegestaan.
Temperatuur is sneltoets op scherm.
duke3 zegt
Helemaal mee eens. Ik rij nu een Geely/Volvo dat graag pretendeerd een veilig merk te zijn. Maar als ik iets moet bedienen zit het menu zo onlogish in elkaar, en reageert het scherm of niet of traag. Dit zorgt ervoor dat ik mijn blik veel te lang van de weg moet houden om iets te bedienen. Of je hebt net een hobbel zodat je weer iets anders hebt aangeklikt.
b00st zegt
Of ze kunnen gewoon een deftige interface bouwen en snelle hardware gebruiken? Als je meer dan 2x moet klikken is het gewoon niet goed (3x voor instellingen als je stilstaat).
pietertje123 zegt
Heerlijk al die knoppen. Ooit een Audi V8 gehad met alle knoppen bezet en vooral: in het donker een subtiele zee van zacht licht.
Prachtige ritten over de Autobahn waren dat.
Sinds de navigatielichtbakken is dat toch minder, zet het wel eens uit en dan rijdt het prettig door de nacht.
marcomanta zegt
Onlangs een proefrit gemaakt met de Volvo EX30, op zich een heerlijke auto om mee te rijden, echter irritante piepjes van de vermoeidheidswaarschuwing aangezien je steeds iets naar rechts kijkt naar het scherm om iets te moeten doen daarop of snelheid aflezen. Nee, niet mijn ding.
scrmeagle zegt
Ben nog steeds blij met mijn E31 en de vele knoppen
Tony EV zegt
En ik ben blij met mijn Tesla zonder knoppen.
Roskampies zegt
Ben blij met mn vrouw dr knoppen. :p
anthwan zegt
Bij welk debiel auto merk moet je hand van het stuur halen om bij het knipperlicht te kunnen?
martijnev zegt
De Volvo EX30 heeft de alarmknipperlichtbediening via het scherm. Dat wordt dus een noodzakelijk faceliftje voor het modeljaar 2026.
Dan mogen er wat mij betreft nog wat meer functies naar een fysieke knop, zoals openen dashboardkastje en regelen audio-volume.
marco22 zegt
Nope. Er is ook een fysieke toets, in de console boven je hoofd. Naast de SOS knop en de leeslampjes.
erwh zegt
Knoppen zijn voor de bestuurder, schermen voor de aandeelhouders.