Ook bij het FvD vinden we stoere woorden in het verkiezingsprogramma 2023 over de positie van de auto.
Jazeker, het is verkiezingstijd. In november 2023 ‘mogen’ we weer naar de stembus om voor hopelijk de komende vier jaar een nieuw parlement te kiezen. En er valt op autogebied ook zeker wel iets te kiezen. De verschillende concept verkiezingsprogramma’s worden deze weken gepubliceerd en vervolgens moeten de leden van de verschillende partijen eerst hun stem laten horen alvorens die definitief worden. Want misschien zijn ze het er wel niet mee eens. Tenzij we het over het PVV verkiezingsprogramma hebben natuurlijk, daar bepaalt Geert het gewoon en doen we niet aan stemmen.
Oh en de nieuwe partij van Pieter Omtzigt: Nieuw Sociaal Contract. Die komen naar verluidt pas eind oktober met hun verkiezingsprogramma. Veel werk, al je meningen uittikken en converteren naar een pdf’je natuurlijk in je eentje.
Vindt de FvD de auto belangrijk?
Het programma van Hoop, Optimisme en Herstel noemt men het bij de FvD, het concept verkiezingsprogramma van de partij van Thierry.
Kijken we naar de zo mooi zakelijk geformuleerde Executive Summary in dit program dan zien we dat 1 van de 12 speerpunten van de partij luidt: ‘Nederland weer Mobiel’. En onder dat kopje wordt het als volgt in enkele volzinnen samengevat:
De maximumsnelheid op snelwegen gaat omhoog naar 130 km/u en harder waar het kan. We schaffen trajectcontroles af en verlagen de accijnzen op benzine en diesel, evenals de bijtelling en de bpm. Autobezitters betalen slechts één keer wegenbelasting, ook als ze meerdere voertuigen hebben. Geen milieuzones meer in steden:
FvD concept verkiezingsprogramma 2023
brandstofauto’s overal welkom.
Waar de PVV mikt op een maximumsnelheid van 140 km/u laat de FvD het maximum nog even open. Met een vrolijke ‘harder waar het kan’ houden ze de deur open. The sky is the limit!
Autobelastingen en het FvD programma
Een opmerkelijke wens die we nog niet eerder ergens anders zagen, FvD vindt het onterecht wanneer iemand voor meer dan 1 auto wegenbelasting betaalt. Want je kunt immers maar in 1 auto tegelijk rijden volgens het verkiezingsprogramma. Hmm, dat zou wel een behoorlijke besparing kunnen zijn voor de lokale ‘katvanger’ met meerdere auto’s op zijn naam. Criminelen zijn natuurlijk ook kiezers. Net als autoverzamelaars overigens, want die zouden hier natuurlijk wel van profiteren.
In de Economie & Belastingen paragraaf vergeet het FvD de automobilist ook niet. Drie maal wordt er aan hem gedacht. De volgende wensen zijn in die paragraaf te lezen:
- Onbelaste kilometervergoeding naar 30 cent per kilometer
- Accijns op brandstoffen significant verlagen
- Stoppen subsidie op elektrische auto’s
Overige autodromen van het FvD
Het kan maar duidelijk gesteld worden, net als in het programma van de PVV. Dat klimaatgezeur is onzin. Of zoals het FvD het in haar pdf stelt:
Er is geen sprake van een klimaatcrisis. Het klimaat verandert altijd. Het was wat warmer op aarde in de tijd van de Egyptenaren en de Romeinen, er was opnieuw een piek in de Middeleeuwen, daarna was het een paar eeuwen wat kouder en sinds 1850 wordt het weer een beetje warmer op aarde: ongeveer één graad Celsius.
FvD concept verkiezingsprogramma 2023
Dus verwacht geen beleidsvoorstellen die rekening houden met klimaatverandering. Wat er wel te lezen valt zijn opvallend concrete voorstellen voor extra asfalt. Je zou bijna denken dat er een goede interne lobby heeft plaatsgevonden bij het opstellen van dit verkiezingsprogramma. De pijlen van de FvD zijn gericht op de aanleg van de A8-A9, of zoals ze het zelf noemen, de ‘missing links’. In oostelijk Nederland moet de N35 een volwaardige snelweg worden: de A35.
Naast de al eerder genoemde snelheidsverhoging en de daarbij gewenste afschaffing van alle trajectcontroles is er in de specifieke Infrastructuur, verkeer& transport paragraaf ook nog keer ruimte om te ageren tegen de hoge autokosten. Hier geen Thierriaanse volzinnen maar gewoon wat zaken die tijdens de brainstorm waarschijnlijk geroepen werd van achteruit de Sociëteit.
Accijns en wegenbelasting omlaag: teruggeven kwartje van Kok. Nederland niet langer duurste autoland van Europa.
FvD verkiezingsprogramma 2023
Waarvan akte!
De verkiezingsprogramma’s van de andere partijen
Ook geïnteresseerd in de mening van de overige partijen in hun verkiezingsprogramma voor de verkiezingen van november 2023?
- BBB: Snelheidslimiet moet weer terug naar 130!
- PVDD: Minder auto’s en vooral minder SUV’s
- Volt: Terug naar 120 km/u als 80% van de auto’s elektrisch is
- PVDA-GL: Minder gebruik privéauto en sneller rekeningrijden invoeren
- CDA: Rekeningrijden niet op het platteland
- SP is tegen rekeningrijden en voor goedkope EV’s
- VVD: accijns omlaag en kilometervergoeding omhoog!
- PVV: 140 km/u en geen rekeningrijden
Johanneke zegt
Ik vind het wel mooie comedy deze verkiezingsprogramma berichten. Lijkt wel of de ene partij de ander nog wil overtreffen met gratis pilsies.
moveyourmind zegt
Éénmaal trek je de conclusie.
Verkiezingsbeloftes zijn een illusie.
Een grote berg ellende.
Met een dun laagje goud.
drdre1 zegt
Als het gaat om rood! Als het gaat om blauwe! Als het gaat om wat je nu moet kiezen, wie kun je dan vertrouwuuuuh! (solo! 🎸)
RutgerK zegt
De partijen die hun verkiezingaprogramma niet laten doorrekenen vertellen steeda meer sprookjes.
Het bedrag dat misgelopen wordt komt vast uit de vermindering van het geld voor iasielzoekers?
drdre1 zegt
FvD. Wat een zielige vertoning weer.
rulefollower zegt
Want?
berlinetta zegt
Jij hebt het verkiezingsprogramma van FvD niet gelezen zeker? Ik heb een samenvatting gelezen. Volstrekt onhaalbaar wat deze partij wil.
B4R7 zegt
Wel zowat de enige partij die niet een compleet onhaalbaar “klimaatdoel” voor ogen heeft, dus in die zin zeker niet minder haalbaar als dat van andere partijen.
Moet je je bovendien eens voorstellen hoeveel geld er over is als we stoppen met die gekkigheid die als klimaatcrisis wordt gepresenteerd.
Edge zegt
“Autobezitters betalen slechts één keer wegenbelasting, ook als ze meerdere voertuigen hebben.”
Klinkt leuk. Je kunt immers toch maar één auto tegelijk rijden. Tel het tarief van de duurste auto die in bezit is van iemand, en de rest is gratis. Dan houd je als autoliefhebber met meerdere auto’s toch enkele tientjes per maand op zak die je weer op andere manieren in je hobby kunt steken.
Maar ja, dat is de theorie. In de praktijk zou het een drama zijn voor de schatkist, want zo’n regeling zou gigantisch misbruikt worden. Dan halveert het aantal autobezitters in Nederland zomaar omdat iedereen de auto’s van het gezin op één persoon overschrijft, of nog extremer: Dan staan de auto’s van pa, ma en de volwassen kinderen op naam van één naam. Weg inkomsten.
rulefollower zegt
In Zwitserland heb ik een wisselplaat. Uitstekend systeem. Je betaalt alleen wegenbelasting voor de duurste en de verzekering werkt eigenlijk ook op basis van dat principe. Je moet natuurlijk wel een plaatsje hebben om de 2e auto zonder plaat te kunnen parkeren. Eerlijk systeem en goed voor de economie.
crashingduke zegt
Toch is het niet helemaal uit de lucht gegrepen. Voor de bijtelling geldt de regel, dat je over net zoveel auto’s bijtelling betaalt, als dat je huishouden groot is. Dus ik woon samen met mijn vriendin en betaal maar bijtelling over de twee duurste auto’s van de drie.
ouwedibbes83 zegt
In Zwitserland begreep ik dat je wel een weekendauto kunt hebben met hetzelfde kenteken. Dan betaal je voor 1 wagen wegenbelasting. Ze mogen echter niet tegelijkertijd de openbare weg op. Dat zou een oplossing kunnen zijn.
maotje zegt
Ook dingen roepen waarvan je op voorhand al weet dat het 0 kans van slagen heeft.
Dr.Dre zegt
FvD, wie gaat dat betalen (en vooral, waarvan)? Vandaag is in Den Haag besproken om het tweede deel van de tijdelijke accijnsverlaging op de brandstof niet per 1 januari weer terug te draaien zoals gepland, kost eenmalig 1,2 Miljard. Dat is klein bier in vergelijking met deze FvD plannen.
Ik ben absoluut pro-auto en voor lagere kosten maar realistisch genoeg om te begrijpen dat niet alles kan. In Frankrijk liggen de brandstofprijzen min of meer gelijk aan die hier in Nederland maar zit een zeer groot deel, van wat hier de motorrijtuigenbelasting is, in de prijs. Betaald een buitelander ook mee die daar tankt. Veel beter in mijn ogen.
rulefollower zegt
Uw plan kost zeker meer dan die 1,2 mld. Maar akkoord.
Overigens, betaalD is met een T.
volt zegt
Gooi een kwartje in deze marionet en hij zegt wat je wil horen.
mashell zegt
Behalve als je er een kwartje van Kok in gooit, dan komt er alleen maar schuim uit.
lebeaunl zegt
Dan zijn er veel van die kwartjes ingegooid..
Hubert zegt
Al maken ze autorijden gratis, het blijven enge mannetjes.
Dutchdriftking zegt
Wie gaat dat betalen?😅😅
karhengst zegt
Sinterklaas is vroeg dit jaar.
pomoek zegt
Dit is dus de methode Baudet. Onzin verkopen en hopen dat er genoeg mensen dom genoeg zijn op hem te stemmen. De enige reden voor de Fvd is om Baudet te voorzien van een riant jaarsalaris. Betaald door ons de belastingbetaler. Wat een kwast.
Frankypanky zegt
Geert Wilders idem … Geert is inmiddels zowat de langst zittende TK lid!
pomoek zegt
Sterker nog, nu Arib weg is en van der Staaij vertrekt staat hij met flinke voorsprong op 1!
MaartenD zegt
Kan mij niet voorstellen dat er nog weldenkende mensen zijn die op dit gekke clubje stemmen…
flow82 zegt
Ahh u bent nog niet bekend met stem-vee? Het is treurig maar waar.
werf76 zegt
Dat heb ik met alle partijen. De mooiste standpunten vallen als eerste weg op het moment dat de verkiezingen klaar zijn.
papa zegt
Goede plannen, mijn stem heeft hij
audirs3 zegt
@papa Enge bruinhemden zijn het, laat je niet strikken door dit soort sprookjes
B4R7 zegt
Haha bruinhemden, schei toch uit. Laat die zogenaamd supertollerante linkse media je niet zoveel wijsmaken. En kom niet dat dat je eigen mening is, die is je opgedrongen door de media.
mashell zegt
Als je maar in één auto tegelijk kan rijden en daarom maar voor één auto wegenbelasting zou moeten betalen waarom zou je dan meer dan één auto hebben?
Het andersom regelen, de éérste auto is gratis want die is essentieel en voor elke volgende auto op een adres moet er steeds meer betaald worden, zou logischer zijn.
launchcontrol zegt
Op een adres nog wel, klinkt nog dommer dan wat het FvD uitkraamt.
crashingduke zegt
Omdat ik elke dag in een andere auto wil rijden? Omdat ik niet kan kiezen? Omdat ik Engelse auto’s rijd en blij ben als er één start.
p993 zegt
Meneer is geen autoliefhebber?
(Wat doe je hier dan? 🙄)
Robert zegt
Vrij naar Hans Sibbel: “Dat heeft dus gewoon stemrecht, hè!” En twee procent daarvan stemt nog steeds op deze narcistische mafklapper.
ghost zegt
Er zou gewoon een wet moeten komen die verplicht dat datgene wat je belooft in de verkiezingscampagne, voor 85% moet worden waargemaakt.
Hubert zegt
En zoniet?
Helaas kom je er pas achter aan hjet einde van de rit.
En dan hebben deze gasten Nederland al in de vernieling geholpen.
mashell zegt
Maar ze beloven niks, de partijen stellen: als wij het de met de absolute meerderheid voor het zeggen zouden hebben, dan zouden we dit doen.
Denken dat politici je in een veel partijenstelsel beloften kunnen doen is gewoon naïef. Er zal altijd onderhandeld moeten worden.
MarcoM zegt
Ik zie het al. Volop tegenstrijdigheden en als daar een coalitie van gevormd moet worden, dan vrees ik over een half jaar weer het einde.
berlinetta zegt
Geldt dat niet voor iedere partij? Ze kunnen wel van alles beloven, maar daarna moeten ze compromissen sluiten en komt er niks terecht van wat ze hebben beloofd.
B4R7 zegt
Is toch mooi? We hebben al een stuk of 10 linkse partijen die allemaal precies hetzelfde willen.
– Nederland arm omwille van klimaathoax.
– Nederland omvolken d.m.v. steeds meer assielzoekers.
– Steeds minder vrijheden voor de burger vanwege vermeende fraude.
Ik ben blij dat er nog wat rechtse partijen zijn die dat niet willen.
crashingduke zegt
Wel grappig, dat een politicus en potentieel lid van de regering niets om handhaving geeft.