Fiat CEO Sergio Marchionne beweerde onlangs dat er over 2 jaar nog maar 6 grote autoproducenten zullen zijn. Vorige week nog beweerde de CEO van Fiat dat ze een partner nodig hebben om de crisis te overleven. Wellicht wist hij toen al meer van een eventuele fusie met Peugeot en Citroën.
Silvio Berlusconi en Nicolas Sarkozy vinden dat de twee autobouwers nauw moeten gaan samenwerken. De bedoeling is dat ze de huidige samenwerking verder gaan uitbreiden. De fabrikanten doen het al samen met de productie van diverse kleine auto’s en lichte bedrijfswagens.
Als de fusie een feit wordt zal het na Toyota, General motors en Ford de grootste autofabrikant worden. Met een jaarlijkse productie van 6.2 miljoen stuks staan ze dan ongeveer gelijk aan Volkswagen en Renault-Nissan.
Wij zijn benieuwd hoe de toekomstige modellen van de eventuele PSA-Fiat fusie zullen gaan heten: Peugiat Berling07, Fiatreot Xaralo Picasso, enz…
Aanvullingen hierop kunt u kwijt in de comments.
vla zegt
De Ferrari Ficigeot! Verkrijgbaar met regensensor en laadvloer waarop 2 europalets kunnen!
RenJie zegt
-edit, wederom gefixt, waarvoor dank-
DonSei zegt
Ik hoop dat dit niet doorgaat, heb liever dat Fiat zelfstandig blijft en gewoon wat minder produceerd. Fiat heeft alles zelf in huis om door deze crisis heen te komen, krachtige maar zuinige benzine en dieselmotoren, leuk modellen gamma en sterk toenemende bouw en afwerkings kwaliteit.
Op veel van deze punten loopt PSA juist nog achter…
Kermit zegt
de verleden tijd ven ‘zeggen’ is nog altijd ‘zei’ en niet ‘zij’, dat terzijde
Hoe minder spelers op de markt, hoe minder concurrentie en hoe hoger de prijzen. Anderzijds is in het groot inkopen misschien goedkoper voor de spelers op de markt, maar voor de consument? Valt nog af te wachten
Marvin zegt
Een samenwerking hoeft nog niet meteen een fusie te betekenen!
Het zou jammer zijn wanneer er gefuseerd wordt, want dan is er weer een merk minder. Daarmee bedoel ik dat er dan meer van dezelfde auto’s rond rijden met een verschillend jasje. Ook zal een fusie denk ik invloed hebben op de rest van de Fiat groep.
Vive la FRANCE! zegt
Prima idee, maar de macht moet wel in handen blijven van de Fransen, haha :D
Foryn zegt
goede combinatie van bedrijven. Fiat maakt de kleine auto’s Citroen de grote en comfortabe en peugeot ontfermt zic over alle bedrijfsauto ontwikkelingen. Waar alle performance merken dan blijven? laat die vooral zo veel mogelijk onafhankelijk blijven. Of maak een combiantie van Alfa, Maserati en ferrari die met zijn drieën alles wat sportief is belichamen.
Foryn zegt
Toch heeft Marvin gelijk
laten we niet denken dat fuseren altijd beter is (british leyland, fortis ABN) Groter is niet beter. Als er dan zo’n bedrijf omvalt zijn het meteen (zoals in de USA) 2 miljoen banen die dreigen te verdwijnen en dat kan de overheid niet verteren. Dat betekent dat kapitalisme op een halfslachtige manier wordt uitgevoerd waarbij het risico van faillissement bij de burger ligt. Voor de consument wordt het allemaal saaier en waarschijnlijk niet goedkoper.
Laat het idd maar een samenwerkingsverband worden!
Mika_Hakkinen zegt
Dadelijk krijgen we nog Alfa`s met een grote haaienbek:O NEEE
Ferrari`s met zachte vering
Maserati HDI
Nee laat de Fiat groep maar mooi alleen komt het allemaal goed
Bipje zegt
@Mika_hakkinen:
Wel een goed idee, een Maserati HDiF, of Ferrari’s met franse vering, zou een hele verbetering zijn…
+ dat je dan ook eindelijk goede Fiat’s zult hebben :-)
fructis zegt
och ja zijn toch maar stom merken dus maakt me nie veel uit
glo95 zegt
@fructis
Stom (me, misschien?) merken? Wat zijn dan geen stomme merken als je Alfa, Maserati e.d. stom vindt??
joep zegt
Woehoe ik zie een nieuwe SM aan de horizon verschijnen!!
Bipje zegt
@joep:
[off-topic]Heb jij ff geluk![off-topic]
Maar wat zou het grote probleem zijn van hun samenwerking? Boeiend!! Als Fiat maar Fiat blijft, Citroën Citroën blijft, etc. etc. etc. dan is er werkelijk niets aan het handje, en als die merken zo op de been blijven, dan moet dat maar
bob zegt
Bedrijfsauto’s zijn al hetzelfde op logootje na…
@ DonSei
Kleine benzinemotoren van PSA zijn in samenwerking met BMW ontwikkeld loopt bepaald niet technisch achter.
Ook een HDI of JTD qua stand techniek weinig verschil, is uiteindelijk allemaal Bosch common rail.
Ramshoek zegt
Sinds FIAT verlost is van GM gaat het prima met het merk.
Natuurlijk, PSA en FIAT zouden op een aantal gebieden prima samen kunnen werken, maar dat gefuseer heeft nog nooit iets goed opgeleverd. Het kent nooit 100% winnaars. Fuseren is een boekhouders uitvinding en een uitvinding van megalomane managers die door de overname van een andere partij kunnen pochen over een nog groter aantal ‘ondergeschikten’ en, belangrijker nog, nog hogere salarissen en bonussen kunnen opstrijken.
NIET DOEN !!!
Sven zegt
Toch tof zo een Peurari Berletti
DAT zegt
Dat wordt helemaal niks. Kijk naar GM, Britisch Leyland. Grote logge conglomeraten van vele merken betekent alleen maar bureaucratie en inefficiëntie.
Maksimum zegt
@ Bob
“HDI en JTD qua stand techniek weinig verschil, uiteindelijk allemaal Bosch common rail”.
Wie heeft Common Rail uitgevonden en verkocht aan Bosch?
FIAT
Een samenwerking ik weet het niet. Fiat heeft eigelijk al alles in huis. Een completere autogroep is er niet denk ik. VW komt in de buurt maar die hebben veeeel overlap.
Maar ze vinden zich te klein. Tja als er wat amerikaanse autofabrikanten vallen word hun marktaandeel direct 1,5x groter.
bob zegt
@ Maksimum
Ja dat weet iedereen wel maar idd verkocht aan BOSCH.
Spiderman zegt
We hebben al een eerste Ferrari met Peugeot 206CC-dak, dus bewaar me: straks worden Alfa’s nog vormgegeven door die dronken ontwerpers van de huidige Peugeots. Hopelijk bedenkt Fiat zich nog even…
Sjoerd zegt
een peugeot 407 Coupe met een Ferrari motor… Dat wordt echt een killer!! Kijk er nu al naar uit :D
RDS zegt
@ Sjoerd
dan alleen nog even awd maken en dan ben ik er ook bij
Citrofiel zegt
Wauw, de mogelijkheden zijn schier eindeloos! En dan heb ik het niet over onzinnige namen… :roll: Mocht PSA zich ooit gedwongen voelen te fuseren, dan lijkt Fiat me wel een heel leuke partner. Maar dat komt meer op persoonlijke voorkeuren aan, eerlijk gezegd. Toch lijkt het me zonde als het echt van een fusie komt. Samenwerken moet het voorlopig maar gaan doen. Beetje motoren delen enzo, platform vind ik eigenlijk al wat ver gaan, gezien ook de verschillende karakteristieken van de merken. Citroën en Peugeot kunnen nog hetzelfde af, beide Frans zijnde, maar een Italiaan moet geen veel te zwaar, log en comfortabel onderstel hebben aub.
@ Sjoerd en Joep; Heerlijke dromen…
Lustigson zegt
Ik schat dat Fiat en PSA op een gegeven moment wel moeten fuseren. Beide zijn groot in Europa en doen het, voor zover ik weet, aardig in Zuid-Amerika. Maar in de VS en Azië doen ze niet mee. Het zijn dus geen wereldspelers. Of ze echter met elkaar moeten fuseren, durf ik niet te zeggen, maar het lijken potentiële partners.
406_v6 zegt
Kan niet wachten op de Boxer met de V8 uit de F430 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Klaas zegt
@Lustigson: Dat is precies de reden waarom dit een stomme fusie zou zijn. PSA en Fiat lijken veel te veel op elkaar. Ze zijn beide goed in kleine/middeklasse auto’s. Ze zijn sterk in Europa, Zuid Amerika en Afrika, maar missen groeimarkten in Azie.
Als ze fuseren wordt de overlap veel te groot. Merken zullen geschrapt moeten worden anders valt er geen synergie te halen. 1 auto leveren onder 4 of 5 merken werkt namelijk ook niet- hooguit voor wat niche modellen.
PSA zou Volvo moeten kopen. Daarmee krijgen ze toegang tot de VS. Bovendien hebben ze dan eindelijk toegang tot het premium segment. Met Peugeot wil dat niet lukken, Citroën heeft wel een kans, maar met kleine aantallen.
Fiat zou GM Daewoo moeten kopen. Dat zou van Fiat in één klap een wereldbedrijf maken. Daarmee kunnen ze wereldwijd nummer 1 worden in compacte auto’s.
Jesper zegt
@ 406_v6: Boxer?? Zoals die Porsche uit de VAG? F430?? Mocht je t niet in de gaten hebben, we hebben het over PSA en FIAT ;)
Overigens ben ik het 100% eens met Citrofiel.. samen een efficientere en pittigere dieselmotor maken en die dan JTD of HDi noemen vind ik prima.. maar ik zit niet te wachten op een Alfa 159 met een C5 platform, zodat die ook ‘mee kan doen in de zakelijke markt’. Dat zou net als bij VAG kanibalisme tot en met worden :P
Ben toch wel enigzins verbaast over dit topic trouwens. Want zoals voor mij al is gezegd, FIAT en PSA zijn allebij concerns die prima op zichzelf door de ‘crisis’ kunnen komen met hun huidige modellengamma. En ze hoeven toch niet persé te mergen (op z’n engels) om nu en dan een motor of bepaalde techniek uit te wisselen? Kijk naar BMW.
johnnyt-jet zegt
Missen groeimarkten in Azie ???? Fiat is druk doende met Tata de modellen daar neer te zetten , denk ook eens aan de in licentie gemaakte oude modellen.
En Daewoo bestaat niet meer ….
johnnyt-jet zegt
en die modellen van Chevrolet hebben ze echt niet nodig..
Jesper zegt
@ Klaas: As far as Volvo, heb je helemaal gelijk! Die staat toch in de etalage.
Maar Daewoo is nou niet bepaald een grote asset voor GM geweest, die heeft het imago van Chevrolet compleet naar de maan geholpen. FIAT is op zichzelf trouwens prima in staat om goede kleine auto’s te produceren hoor…
*uch* FIAT 500 *uch uch* ;)
Klaas zegt
@johnnyt-jet: Het bedrijf heet nog steeds GM Daewoo, dit om het te onderscheiden van de ook nog steeds bestaande andere Daewoo bedrijven. Alleen voeren ze niet meer op alle markten het merk Daewoo.
@Jesper: Ze kunnen wel goede kleine auto’s maken, tot en met de Ford Ka nota bene, maar meer distributiekracht in Azië – waar kleine auto’s ook erg goed verkopen – zou wel nuttig zijn.
Aan de andere kant, misschien is Volvo nog beter voor Fiat dan voor PSA. Volvo heeft een goed netwerk in de VS. Iets waar Alfa dan op zou kunnen meeliften.
406_v6 zegt
@jesper,
Boxer staat bij Peugeot voor de “busjes”……
http://www.peugeot.nl/showroom/boxer/bedrijfsauto/
En dan wil ik ‘m niet als busje maar als onderstel voor m’n camper :mrgreen:
Laurens zegt
Fiat heeft in deze combo misschien als enige inbreng het merk Alfa. Dat zou weer kunnen uitgroeien tot het premium merk, zoals het in de 50er en 60er jaren geweest is. Alfa heeft erg veel historie en zou een rivaal voor het andere sportieve volumemerk BMW moeten kunnen opleveren.
Overlap Peugeot, Citroen en Fiat lijkt me erg groot. Dan krijgen we i.p.v. een PC versie van elk platform een PCF versie?
Maar als manier om per platform meer auto’s te bouwen tegen daardoor lagere kosten, dat moet kunnen.
Ambitie om een wereldmerk te zijn is al te vaak mislukt. De diverse continenten hebben qua smaak en welvaart (/belastingsystemen) te grote verschillen
Esprit_de_Flandre zegt
@DonSei: “Fiat heeft alles zelf in huis om door deze crisis heen te komen”
Behalve geld in kas…
Alle bedrijven kunnen over kop gaan door deze crisis, hoe goed hun producten ook zijn. Waar het om draait is geld. Als ze geld genoeg hebben dan kunnen ze wel een paar jaar met verlies draaien en wachten op betere tijden, maar als geen geld hebben gaan ze snel ten onder.
Benjamin1 zegt
Ik dacht dat Fiat en BMW zouden fuseren?
Fiat maakt de kleine auto’s, waar ze goed in zijn, zie bv de Panda, Grande Punto en de 500. Die techniek kan dan toegepast worden in onderdelen van BMW, bv MINI of een BMW 0,5.
BMW is heer en meester in het maken van grotere luxe auto’s daar waar fiat eigenlijk achterblijft met bv de Alfa 159. Niet omdat het een slechte auto is, maar het marktaandeel is gewoon heel klein.
Ik snap de fusieplannen met PSA dan ook niet echt. Het zijn meer concurrenten dan fabrikanten die elkaar aanvullen. In het topsegment heeft BMW geen auto staan waar Audi dat wel heeft (R8). Misschien toch dat CS concept met onderstel van een 599?
Toekomstmuziek wat mij betreft!!
sebastianchubasco zegt
@laurens
alfa was een supercarmerk voor de oorlog en bouwde in die tijd nog geen 50 auto’s per jaar.
na de oorlog is het de sportieve auto voor het volk geweest met als hoogtepunten de jaren ’60 en ’70. premium als lancia en mercedes is het nooit geweest.
sebastianchubasco zegt
en gelukkig maar…
w0o0dy zegt
Ik denk dat Fiat er beter aan zou doen om wat spullen, productiecapaciteit en tekeningen in de VS te gaan kopen. Achterwielaangedreven platformpje meepikken, basis v8 ontwerpen en een productielijn tegen lagere lonen dan in Europa……
Peugeot is crap, Fiat’s, Alfa’s en Lancia’s zijn kwalitatief beter, mooier en leuker…. stay very far away from the frenchies!
bob zegt
@sebastiaanchubasco
Inderdaad de Giulia was in de jaren zestig een middenklasser die ver boven het gemiddelde uitstak kun je van een 159 helaas niet zeggen
Laurens zegt
@bob
Imo erg ondergewaardeerd, de 159. In vergelijkende tests komt het ding erg goed mee tov BMW en Mercedes. De afschrijving kilt hem.
Daarom rij ik over een paar jaar 159 :-)
BMW maakte trouwens ook in de 60ér jaren al heel leuke 2002’tjes als ik me niet vergis.
sebastianchubasco zegt
@bob
maar de 159 is wat mij betreft een interessante basis. Alfa heeft het door de jaren heen altijd moeten doen met compromissen. dat heeft ze tot een kwetsbare merk gemaakt, maar daardoor ook tot eigenzinnige auto’s gebracht. Neem nou de gelauwerde boxer uit de alfasud. waarvan iedereen vindt dat het een typische alfa was. het blok en de basis was een ontwerp van rudolf hruska, net overgestapt van volkswagen… waar men aan een soortgelijke auto werkten, namelijk de golf. maar waar men wel juist net afstapten van het motortype boxer!
@laurens,
leuk… en toen al duurder…
Rick dos zegt
Dussssss…..je krijgt dan Italiaanse kwaliteit met Franse kwaliteit…..
Nee, dat wordt geheid een succes…. :roll:
Jean zegt
Een fusie of innige samenwerking tussen PSA en Fiat is niet meteen de meest voor de hand liggende: er is teveel overlap in het modellengamma, er ontbreekt een sterke aziatische en amerikaanse poot.
Indien de fusie echter wordt uitgebreidt met Volvo (gebruiken nu al HDi Motoren) zou de Amerikaanse en Noord-Europese markt ook beter aangepakt kunnen worden en wordt een fusie al wat voordeliger.
In China is PSA redelijk goed aanwezig met de Dongfeng-Citroen joint-venture. Er ontbreekt dan alleen nog een japanse of koreaanse partner (Mazda, SsangYong?). Maar of dat laatste echt noodzakelijk is, is nog maar de vraag (thuismarkt Japan is vrij oninteressant door de lage stand van de yen en de voor Japan zeer slechte vooruitzichten in deze crisis).
Op zich zou je zo een mooie merkenportefeuille krijgen:
Volume merken: Peugeot, FIAT, Citroen
Sportief semi-premium merk: Alfa Romeo
Premium: Volvo (Lancia?)
Performance cars: Maserati, Ferrari
SUV’s en soft 4×4: Volvo
Bestelauto’s: Peugeot, Citroen, Fiat, Iveco
Trucks en hard 4×4: Iveco
Er mist eigenlijk alleen een budgetmerk zoals Dacia. Misschien een idee om Talbot weer uit de mottenballen te halen? Of Innocenti?
Zeker met de overname van Volvo en haar dealernetwerk komt een enorm potentieel in de VS beschikbaar (zeker als daar wat fabrikanten omvallen).
Qua technieken zit het met deze merken ook wel goed:
– Benzinemotortechniek: de kleine turbo’s van Fiat zijn prima net zoals de mid-sized turbo’s van PSA. De sportmerken van Fiat hebben ook uitstekende motoren voor het hogere segment.
– Diesel: de HDI motoren zijn state of te art (minder rauw dan de JTD’s) en beschikbaar van klein tot groot.
– Prima onderstellen van sportief tot comfort en van klein tot groot
– Qua versnellingsbakken: de dubbele-koppeling automaat van Ferrari is de beste in zijn soort en Fiat levert deze vanaf 2009 ook voor kleinere motoren.
Als ik het lijstje zo doorlees staat FIAT er alleen eigenlijk technisch beter voor dan PSA. Het probleem is echter dat FIAT pas sinds kort wat verdient na jarenlang enorme verliezen geleden te hebben. PSA rendeert al jaren vrij goed en heeft waarschijnlijk veel meer kapitaal voor een overname van b.v. Volvo. Dus PSA en FIAT kunnen elkaar waarschijnlijk goed gebruiken.
Greg zegt
@Jean
Een geweldige analyse! Puik werk zeg.
Het komt niet vaak voor dat ik iemand hier zo goed kan volgen… Meestal post men een hoop bla-bla hier, zonder verdere toelichting.
Alfablog.nl zegt
@ Jean
Mooie lijst…
Echter ben ik het op een aantal punten niet eens. De huidige JTDm motoren doen zeker niet onder aan de HDI motoren van de PSA-groep. Als de FIAT-groep volgend jaar Multi-Jet 2 lanceert, zijn deze zelfs beter.
Wat betreft de ‘Premium’ (wat het ook in mag houden) merken, zit je er duidelijk naast. Alfa Romeo en Lancia zijn geen ‘Premium’ merken, daar zijn ze te uniek voor, het zijn eerder ‘Specialty’ merken. Met Alfa Romeo in de prijsrange van de Duitse merken, en Lancia daar iets onder.
johnnyt-jet zegt
en de opmerking over de aziatische poot, ik ga het niet herhalen alhier .
Jean zegt
@johhny-jet: Wat betreft je opmerking over Fiat’s aziatische poot: De Fiat-Tata joint venture ligt helaas een beetje op zijn gat. Ze produceren alleen nog maar de Palio en die verkoopt veel minder goed dan verwacht. De introductie van nieuwe modellen zal waarschijnlijk ook niet volgens plan doorgezet worden (ook omdat de Tata Indica boven verwachting goed loopt en die komt uit dezelfde fabriek). Hun plannen om deze joint-venture in Zuid-Amerika uit te breiden zijn ondertussen ook in de kast gezet.
Overigens heeft Fiat nog veel meer joint-ventures en verkooppunten in Azië (o.a. Vietnam, Singapore, zelfs tot in Noord-Korea aan toe). Geen van allen zet echter veel zoden aan de dijk en het gaat vaak om oudere modellen of vans die in licentie producteert worden (Palio, Doblo).
@alfablog.nl: In de meest recente testen doet de huidige JTD-lijn het helaas niet zo best als jij beweert. Het zijn vrij onbehouwen krachtpatsers in vergelijking met de HDI’s. Ik heb deze ervaring zelf ook: in mijn bedrijf rijden we zowel in Volvo’s met HDI-motor (V50 1.6HDI) als Fiat Multipla’s met de Multijet JTD. De Multipla’s rijden veel sportiever dan de V50’s (het is echt spektakel: die dingen rijden als een kart met hun grote spoorbreedte en 120 pk). Maar de motoren van de V50’s zijn echt merkbaar geciviliseerder: stiller en een veel rustigere loop en koppel/vermogenontwikkeling.
Overigens heb ik niet beweerd dat Alfa een premium merk is en van Lancia al helemaal niet. Alfa wel potentie om een sportief semi-premium (of specialty of hoe je het ook wilt noemen) wereldmerk te worden, vergelijkbaar met Audi of BMW. Lancia zou je als alternatief voor de Mercedes-volumemodellen kunnen gaan positioneren (comfort gericht semi-premium). Volvo heeft vrij weinig nodig om op wereldschaal als BMW/Mercedes concurrent (=premium) aangeboden te worden. In de VS hebben ze die naam al en in Europa hangt het ertegenaan (Volvo is het meest gekochte merk onder vermogende mensen in Europa!).
Alfablog.nl zegt
@ Jean
“Maar de motoren van de V50’s zijn echt merkbaar geciviliseerder: stiller en een veel rustigere loop en koppel/vermogenontwikkeling.”
Maar daarom ook beter? Het is maar net wat je zoekt in een motor! Op het gebied van efficiency zijn ze stukken beter (zeker met Multi-Jet2).
“Overigens heb ik niet beweerd dat Alfa een premium merk is en van Lancia al helemaal niet. Alfa wel potentie om een sportief semi-premium (of specialty of hoe je het ook wilt noemen) wereldmerk te worden, vergelijkbaar met Audi of BMW.”
Alfa Romeo zal nooit een ‘Premium’ merk worden! Het zal altijd in een rijtje met merken als Jaguar en Maserati vallen. Je kunt Alfa Romeo het beste als het betaalbare broertje van Maserati zien. Wat overigens ook de insteek van de FGA is (polo sportivo).
heidekonijn zegt
@Jean
Vriendin heeft een V50, ik een Alfa, beide dieseltjes. Auto’s zijn erg verschillend van elkaar, maar de V50 -top auto overigens, imho- maakt meer lawaai dan de Alfa.
@Laurens @wooody
Een fusie zou zo slecht nog niet zijn. PSA weet best hiermee om te gaan, beter dan FIAT imho : eerst lanceerde men de 407 voor de zakelijke markt. Als het model wat ouder werd, maar een vernieuwing nog te vroeg was, lanceerde men op hetzelfde platform de C5 voor net hetzelfde marktsegment. Knap synergisch toch? Wat dat betreft valt er nog behoorlijk wat te bedenken met de gezamenlijke merkenportfolio.
@Alfablog
Hoorden we niet eerder dat Fiat met Alfa een “Audi” wil doen? Maw van een onzeker merk in de 80’s een premium BMW en Mercedes basher maken?
Wat dat betreft zou het hoog tijd worden dat men een vlaggeschip op poten zet en terug wat competitie gaat doen.
Jean zegt
@alfablog: of de JTD-m een betere motor is of niet beoordeel ik niet (ik heb er zelf in elk geval veel plezier mee, maar relaxed rijden is toch wat anders).
Ik zeg alleen dat in alle testen die ik lees de huidige JTD reeks niet goed scoort (laatst in de Autoweek nog een test van een stuk of 6 compacte auto’s: zelfs de Hyundai/Kia diesel werd als beter ervaren). In die testen komt de JTD er zeker niet als zuiniger uit dan anderen. Of de nieuwe Multijet2 het beter zal doen is natuurlijk nog even afwachten: die komt pas ergens in 2009.
Overigens vind ik de Multijet JTD een prima motor voor in een sportief merk als Alfa. Zo’n auto hoort een wat hitsigere motor te hebben.
Ik denk ook niet dat Alfa ooit in het rijtje van Jaguar en Maserati zal vallen (zeker niet met een nieuw klein model als de Mito). Ik zie toch echt veel meer paralellen met BMW en Audi en daar kan Alfa een prima alternatief voor bieden met uitzicht naar een gelijkwaardige positie wereldwijd over een tiental jaren (vgl. Audi). Mits ze natuurlijk voldoende aandacht besteden aan kwaliteitsverbetering en imagebuilding.
N.B.: Ik draag FIAT een warm hard toe (ooit privé met Panda begonnen en via twee Tipo’s en een Croma uiteindelijk bij een Lancia Kappa geeindigd. Privé rijdt ik nu wat anders – Volvo en Citroen ;) – maar zakelijk rijden we nog steeds Fiat) en ben dan ook eerder positief vooringenomen dan negatief jegens producten van de FIAT-groep.
mashell zegt
Alfa Romeo zal nooit een ‘Premium’ merk worden! Het zal altijd in een rijtje met merken als Jaguar en Maserati vallen.
En dan noem je twee echte premium merken op…
johnnyt-jet zegt
Dus dat ze geen activiteiten in Azie hebben klopt niet , dat kunnen we vaststellen. Komt echt van de grond , immers Azie is een groeimarkt , Eurpa zit al vol met autos.
Je stelt van Alfa dat ze aandacht moeten stellen aan kwaliteits verbetering , de vraag is welke kwaliteit ?Ik hoop toch niet de afwerkingkwaliteit . En dan de imagebuilding is voor mij wel heel bespottelijk. Alfa Romea is een merk met een enorme historie en successen . Als je het merk niet op zijn image kunt beoordelen is er de wg open voor het duitse ”kwaliteits” spul , lijkt mij.
Alfablog.nl zegt
@ Jean
Wat mij betreft mag karakter niet bepalend zijn voor een oordeel. Het feit blijft dat het ontzettend soepele en vooral krachtige motoren zijn, zie relatief niet heel veel verbruiken.
@ mashell
De 2-genoemde merken zijn absoluut geen ‘Premium’ merken. Daar doen ze simpelweg te weinig volume voor. Het begrip ‘Premium’ is dan ook erg vaag! Merken als Jaguar, Maserati, Alfa Romeo en Lancia noem ik daarom liever ‘Specialty’ merken.
In mijn ogen ‘Specialty’:
– Geen groot volume
– Liefhebbers merken
– Niet te trendgevoelig
Alfablog.nl zegt
* die ;)
Jean zegt
@johnnyt-jet: ik schreef: “er ontbreekt een sterke aziatische en amerikaanse poot”. Met de nadruk op ‘sterke’. De joint-ventures van PSA/Fiat hebben niet echt significante marktaandelen (de Chinese JV van Citroen in China is nog de meest succesvolle met 4% van de totale Chinese personenautomarkt). Daarnaast ontbreken beide concerns volledig op de Japanse en Zuid-Koreaanse markt.
Qua Aziatisch poot doen concerns als VAG (groot marktaandeel in China) en Renault-Nissan het veel beter.
Om een echt premium merk te zijn moet je ook een premium image hebben. En dat krijg je niet door voor het eerst in je geschiedenis een prima afgewerkte auto te produceren (Alfa 159). Dit moet je jaar na jaar doen, voor elk model, zonder een steek te laten vallen en daarnaast moet je na jaren gebruik ook nog betrouwbaar blijken. Ik ben ervan overtuigd dat PSA en FIAT op de goede weg zijn, maar dat duurt jaren voordat dit zich ook in de markt vertaalt in een bijpassend premium-image.
N.B. @johnnyt-jet: Ik snap dat je tevreden bent met je T-Jet maar het zou je sieren als je wat objectiever zou zijn en vooral wat terughoudender met woordgebruik als ‘bespottelijk’ als typering van de inhoud van andermans berichten.
Alfablog.nl zegt
@ Jean
“Dit moet je jaar na jaar doen, voor elk model, zonder een steek te laten vallen en daarnaast moet je na jaren gebruik ook nog betrouwbaar blijken.”
We kunnen dus concluderen dat er helemaal geen ‘Premium’ merken bestaan?
Jean zegt
@Alfablog.nl
“We kunnen dus concluderen dat er helemaal geen ‘Premium’ merken bestaan?”
Mercedes heeft inderdaad eind jaren 90 / begin jaren 00 al de nodige steken laten vallen (eerste ML, vorige E-klasse, A-klasse, Vito). Maar doordat ze daarvoor bewezen hebben het wel te kunnen verliest niet iedereen meteen zijn vertrouwen en behoudt het zijn premium status.
Als een merk als Lancia of Alfa Romeo iets dergelijks gebeurt zijn ze weer terug bij af qua image. Voor deze merken is het dus absoluut noodzaak om minimaal 10 jaar aaneengesloten topkwaliteit te leveren.
Overigens zijn de eerste berichten over de afwerking van de Mito ook niet om over naar huis te schrijven. Geen goed begin dus.
BMW vind ik bijvoorbeeld de term premiummerk echt waardig (afgezien van het feit dat ze als ze wat ouder zijn een enorm patjes-appeal krijgen): de kwaliteit en afwerking is al sinds de jaren 80 constant goed, de motoren horen altijd bij de besten in hun soort, hun weggedrag is altijd uitstekend (als je van hard houdt) en ze zijn innovatief op het gebied van design en techniek.
Alfablog.nl zegt
@ Jean
Ook BMW heeft de nodige steken laten vallen. Lees de berichten maar op internet over de huidge 5-serie (of de Autoblog variant: BMW met 1-ossekracht).
Wat betreft de bouwkwaliteit van Alfa Romeo ben ik het met je eens, zij hebben namelijk vanaf eind jaren ’70 niet al te beste auto’s gemaakt. Nu is de kwaliteit redelijk goed. Het niveau van de Duitse merken wordt tegenwoordig voor zo’n 90-95% bereikt.
Het is wel een feit dat een Alfa Romeo als het gaat om waardering nooit op het niveau van een Duitse auto kan staan. Het zijn liefhebbers auto’s (love or hate it). Over Duitse merken zijn mensen vaak veel neutraler. Als de Alfa Romeo’s uit de jaren ’60 en begin ’70 de waardering hadden gekregen die zij verdienden, had Porsche namelijk nooit zo eenvoudig aan hun weg kunnen bouwen.
johnnyt-jet zegt
Jean , er ontbreekt duidelijk geen Aziatische poot. Fiat is al heel lang in de Aziatische gebieden bezig en weet de groeimarkt te vinden . Een tegenslag betekent nog geen einde . Als fabrikant moet je wel, enkel daar is een groeimarkt. Niet in Europa .
Daarnaast praat je op een ander frequentie en dat zal zo blijven : ik zal het uitleggen waarom ( met de daarbij te gebruiken woorden die ik prefereer….)
Veelal wordt er op forums gepraat over kwaliteit en dan vraag ik mij keer op keer af wat er mee bedoelt wordt. Afwerking of langeduurzaamheid ?
Nou , beide zijn al heel lang aanwezig.
Niet iedereen vindt een Miele (BMW) noozakelijk , de afwerking en langeduur kwaliteit heeft niet een dermate groot verschil dat ik maar weinig mensen met een Miele ken. De naam wordt veelal duur betaald.
Dat zie je ook in het dagelijkse verkeer , er rijden niet allemaal BMW”s .
Fiat is een merk dat er nog maar net bovenop is (qua finan.), dat nu hoog in de ranglijsten staat qua duurzaamheid en pechgevallen, die meer de korte termijn behelsen.
”Premium” is een woord die m.i. wordt gebruikt door niet auto liefhebbers.
Ze preferen op een feestje te stellen verstand van auto”s te hebben want een Audi in het bezit. Daarbij te stellen dat een merk als Alfa nog een naam moet opbouwen getuigt van weinig kennis van de Automarkt , in het bijzonder het verleden. Mede als daarbij de suggestie wordt gewekt veel van auto”s te weten en weinig ruimte wordt overgelaten voor anders denkenden.
Stel dat het woord ”primium ” wel bestaat ? Is dat waar alfa zich nu zo graag op basseert ? Zeker niet. Gewoon kwaliteits spul maken is nu hun visie ( en van vele andere fabrikanten btw) en daarbij geen massa product ontwikkelen , zie ook de Mito. Dat hebben ze altijd gedaan.
Ik lees al lang duitse autobladen alwaar de duitse premium merken (in dit geval VW) er al jaren een potje van maken op het gebied van duurzaamheid .
Autobild raadt af een Passat aan te schaffen …..het voorheen als bekend staande VW blad. De afwerking wordt gebruikt als , letterlijke, dekmantel voor dubieuze (lees kostenbesparende) praktijken. De duisters zijn woedend.
Is dat premium ?
Bedenk , op elk forum zul je een legaat aantreffen tussen liefhebbers en mensen die over autos praten . De nuance onbreekt zo vaak omdat we menen het te weten.
apos zegt
@ johnny jet
?????????????????? volkswagen premium
Ook jij weet niet waarover je spreekt.
De beste analyse komt vcan Jean.
johnnyt-jet zegt
Autobild raadt af een Passat aan te schaffen …..het voorheen als bekend staande VW blad. De afwerking wordt gebruikt als , letterlijke, dekmantel voor dubieuze (lees kostenbesparende) praktijken. De duisters zijn woedend.
bmw zegt
De analyse van Jean is goed neergeschreven en bevat een deel waarin ik me kan vinden. Echter trapt hij in de premium-imago-val. ZO van “BMW’s zijn duur en duurzaam dus top”. Al eens de plastics in een BMW van dichtbij bekeken? Die gebruikte Fiat in de jaren tachtig al niet meer…
Concreet: hoeveel BMW’s van 10 jaar en ouder rijden er op onze wegen? Hoeveel Fiatten? Hoeveel Peugeots? Wat hebben die auto’s nu per kilometer gekost?
Weet je wat ik premium vind? Een deftige auto voor een redelijke prijs met een dealernetwerk dat me niet pluimt bij het onderhoud. Dát is waar mensen op wachten. Mijn god, laat Alfa en Fiat aub nooit premium worden in de Duitse zin van het woord. Het zijn originele en innovatieve merken met een eigen karakter en een mooie geschiedenis. En wat mij betreft ook een mooie toekomst.
Jean zegt
@ bmw (en vele anderen)
De hele discussie over wie welk merk premium vindt doet er helemaal niet toe. Het gaat om wat wereldwijd beschouwd wordt als een premium-merk (of ‘manufacturer of luxury vehicles’ zoals ze in het internationale auto-jargon ook wel genoemd worden). Dan heb je het op wereldschaal eigenlijk alleen over Mercedes, BMW en op enige afstand Lexus en Audi.
Op kleinere schaal heb je ook nog merken als Volvo (Scandinavië, VS), Jaguar (UK), Peugeot-Citroen (FR), Volkswagen (D) en Lancia (IT) die in het luxury segment met één of meerdere modellen nog wat proberen mee te blazen.
Het gaat dus niet om de feitelijke kwaliteit (die kan inderdaad best eens ondermaats zijn) maar om de beleving die mensen koppelen aan een model of merk.
Als maatstaven voor een potentiele wereldspeler in het luxury segment mag je volgens mij stellen:
– modellengamma met nadruk op luxe en relatief hoge motorvermogens
– modellengamma met minimaal een model van het formaat/luxe-niveau S-klasse/7-serie en één van het formaat/niveau E-klasse/5-serie (modellen alleen ter illustratie, niet meteen weer beginnen te roepen dat er ook kale versies van zijn etc.!)
– eventuele kleinere modellen met enige exlusieve uitstraling door voor het segment luxe uitrustingsniveaus en hoge vermogens
– liefst ook een wat grotere, luxe SUV of een performance car
– vooroplopend in het toepassen van nieuwe technieken
– geen prijsstunter / budgetmodellen voeren.
Als je dus een internationaal succesvol opererend autoproducent wil creëren zul je minimaal één merk moeten hebben dat de bovenstaande eigenschappen bezit. In een FIAT-PSA-Volvo samengaan is Volvo gewoonweg de meest voor de hand liggende keuze om in te investeren om een dergelijke positie internationaal te bereiken op de middellange termijn. Voor de lokale of niche markten kun je dan nog merken als Lancia (Thesis + kleinere luxe modellen) en Citroen (C6) blijven voeren met gebruikmaking van technieken/platforms van grote luxebroer Volvo.
bmw zegt
Ben het eens met heel je analyse, behalve met je conclusie:
“Als je dus een internationaal succesvol opererend autoproducent wil creëren zul je minimaal één merk moeten hebben dat de bovenstaande eigenschappen bezit.”
Dat betwist ik nu net. Er zijn in de wereld veel meer auto’s te verkopen aan “normale” mensen die zich slechts een “normale” bescheiden auto kunnen veroorloven. Wil Fiat en PSA wereldwijd verkopen (vergeet niet dat dit voor Fiat al deels gelukt is!), dan moeten ze een voet tussen de deur krijgen. Maar dat doen ze volgens mij niet door een premium-imago. Kijk naar Hyundai, daar is ook niks premium aan, maar ze zitten oooveral. Laat dat premium-gedoe aan de zelfverklaarde premium-merken. En verkoop en masse aan alle andere mensen. Zoals Fiat in Latijns-Amerika (bv Brazilië) gewoon de top is…
Jean zegt
@BMW
Nogmaals: FIAT betekent het wereldniveau van de automarkt relatief weinig (op het gebied van tractoren en landbouwmachines zijn ze echter wel wereldleider ;) ). Ze zijn vooral op kleinere markten actief met goedkope producten en een relatief klein marktaandeel. Vaak ook nog in een joint-venture of op licentiebasis voor oude modellen. De revenues hierop zijn enorm laag.
Alleen in Zuid-Amerika en Noord-Korea (let op: Noord!!!) hebben ze een enigszins interessant marktaandeel. Maar echt veel verdienen ze daar ook niet aan doordat ze alleen in de goedkope segmenten opereren.
Over de noodzakelijkheid van een premium divisie valt inderdaad te discussieren. Het is wel zo dat de meest winstegevende merken ter wereld geen kleine-auto concerns zijn zoals FIAT maar net merken als BMW en Porsche.
Vaak varen premium divisies echter niet bijzonder wel in een groter conglomeraat omdat de reputatie van de goedkopere merken afstraalt naar de premium merken (vgl. Jaguar X-type die als een gerebadgde Mondeo gezien werd).
Maar een premium divisie heeft enkele evidente voordelen:
– uitstraling naar de andere merken
– grotere marges per auto
– technieken die eerst voor de premium divisie ontwikkeld worden, kunnen later ook gebruikt worden in de overige merken
– in een conglomeraat met performance merken als ferrari en maserati past een premium merk prima en zullen alleen maar nog meer schaalvoordelen behaald worden.
Het al dan niet voeren van een premium merk door een FIAT-PSA fusiebedrijf zal dus zeker goed uitgezocht moeten worden. Daarvoor zijn de voordelen/kansen te groot en in mijn optiek is het absoluut het overwegen waard mits voldoende aandacht besteedt wordt aan het ontwikkelen van een echt premium image voor een dergelijk merk.
Daarbij moet je dus denken aan:
– enorme focus op constante kwaliteit (vgl. Lexus)
– duidelijk los van goedkopere merken positioneren door te focussen op de overeenkomsten met de performance merken van het conglomeraat en niet met de goedkopere merken.
– opzetten van een eigen high-quality dealerorganisatie voor premium en performance merken (Volvo, Lancia, Maserati, Ferrari).
Audi en Lexus hebben een vergelijkbaar pad afgelegd in het verleden dus het is zeker mogelijk. Beide merken zijn ook zeer winstgevend binnen het grotere conglomeraat waar ze deel van uitmaken.
simoens maurice zegt
Ikrij aljaren tevreden fiat,en hoop van harte datze niet samengaan voor personenwagens,ikvindt fiat moet zelfstandig blijven,ikvindt hun nieuwe modellen prachtig,veelmooier dan franse wagens,nee italiaans moet blijven !
bmw sloper/killer zegt
haha duidelijk dat troep elkaar op zoekt!
Iznogood zegt
PSA-Volvo lijkt me een prima combi omdat de merken elkaar aanvullen op diverse vlakken ipv overlappen…
Alle 3 zijn het merken met een eigen karakter en een eigen groep liefhebbers (helaas heeft Volvo tegenwoordig een iets te hoog Ford-gehalte).
Ook worden op dit moment al PSA-motoren gebruikt in sommige van de Volvo-modellen.
Een fusie tussen PSA en Fiat zou tè veel volume modellen opleveren.
Naar mijn mening zou een samenwerking tussen PSA en Volvo dus veel beter funtioneren dan een fusie met Fiat… vooral vanwege de eerder door Jean genoemde redenen…
Nu Fiat en Chrysler gaan samenwerken zie ik de kans op zo’n Frans-Italiaanse fusie dan ook erg klein…