Het Frans-Italiaanse feestje heeft behoud van merken op de planning staan.
FCA, het autoconcern waar niets is wat het lijkt. Hun portfolio bestaat uit ijzersterke merken die de laatste tijd tegenvallend lijken te presteren. Zo behoren Maserati en Lancia tot de fabrikanten waar je eigenlijk van hoopt dat die het zo lang mogelijk volhouden. En volhouden doen ze ook, maar grotendeels in de zin van ‘we bestaan nog!’. Om nou het Maserati of Lancia van nu te vergelijken met de oorsprong van beide merken?
De reddende engel waarmee FCA een zeer krachtig concern wil worden, is PSA. De Peugeot/Citroën-holding haalde verrassend genoeg recent Opel binnen, nu is het de beurt aan de Italianen. Merken die in zwaar water verkeren en daarmee een blok aan het been van een succesvol concern zijn, die moeten vrij snel het veld ruimen. Aan de PSA-kant lijkt het allemaal goed te gaan, met Peugeot, Citroën, DS en Opel als vier succesvolle merken. Dus vooral aan de FCA-kant mag dan de bezem door het gamma. Merken als Maserati en Lancia, maar ook Chrysler, het klinkt cru maar daar kun je misschien serieus beter de stekker uit trekken.
Dat gebeurt echter niet. Carlos Tavares, hoofd van PSA, zegt dat alle merken van FCA verwelkomd worden in het nieuwe PSA-FCA concern. Het zou gaan om 13 merken en geen één daarvan delft het onderspit bij de fusie. Voor de ‘moeilijke merken’ is er dus werk aan de winkel om met een goed businessplan te komen, zodat dit ook kan blijven. Uiteraard zijn er bij merken in het concern al wel plannen om individuele modellen te schrappen. Maar het nieuwe gefuseerde concern discrimineert niet op basis van succes.
Overigens is 13 merken in je concern hebben geen overbodige luxe. Volgens Tavares kunnen ze nog niet tippen aan VAG, waar nóg meer merken in het concern zitten (als je China en andere werelddelen meetelt). Waarom de fusie goed zou werken is omdat PSA vooral scoort in Europa, terwijl de Amerikaanse merken van FCA het lekker doen in de VS. Aan de ene kant een goed idee, maar betekent dit dat het ‘Frenchman in New York‘-idee van Peugeot van tafel is? (via Automotive News Europe)
oo0ch zegt
Een mens mag dromen: een Citroën SM revival zou heel tof zijn! (met maserati motor; maar desnoods elektrisch)
Volvo_440_turbo zegt
Mijn erfenis is alvast slachtoffer van PSA, 3/4 van mijn familie rijdt het…
piedlourd zegt
Ja wat de f. Er zijn nu al vier pagina’s zonder ook maar het woord max of verstappen laat staan nieuws over max verstappen. Te gek voor woorden!
centocinquantanove zegt
@piedlourd: breng ze niet op ideeën ;-)
piedlourd zegt
Ik begrijp trouwens niet waarom zo’n automotive groep niet gewoon een paar honderdduizend aandrijflijnen van Williams koopt en dan lekker gaat coachbuilden. Waarom moet het bij iedereen hun eigen unieke systeem worden (steeds weer samengesteld uit dezelfde onderdelen van dezelfde leveranciers).
alfapeter zegt
VAG slaagt erin één product onder vier merken te verkopen. Die merken zijn door doordachte marketing complimentair aan elkaar, van budget tot premium. Bij FCA en PSA hebben ze een hoop merken die onderling concurreren. Zij hebben dus behoorlijk wat werk om deze een eigen plek op de markt te geven en ik ben zeer benieuwd tot wat dat uiteindelijk zal leiden.
krisp zegt
@alfapeter: In principe doet PSA dat ook (van laag naar hoog: Citroen, Opel, Peugeot, DS). Het verschil is dat PSA geen premium merk had en dat zelf uit de grond moest stampen. Dat hebben ze nu wel.
En vergis je niet: lange tijd was VW er niet echt succesvol in. Seat is jaren lang een zorgenkindje geweest, en qua kosten is VW lang niet zo efficiënt als andere merken. Echt een budgetlijn (zoals Dacia bijvoorbeeld is voor Renault) heeft VW niet.
Ik verwacht in de praktijk dat PSA de bezem door FCA trekt zoals ze dat ook bij Opel hebben gedaan. De platform (en inmiddels ook de aandrijflijnen) van PSA zijn veel verder ontwikkeld, op een paar positieve uitzonderingen na. Waar het spannend wordt zijn de markten waar PSA niet in zit: premium automerken zoals Alfa en Maserati en de Amerikaanse platformen. Verder gaat alles snel op de schroothoop vrees ik.
skinny058 zegt
Lancia? Wat is dat…?
doublechevron65 zegt
@skinny058: Y…
seicilindri zegt
@skinny058: er worden in Itaie alleen ( want verder worden ze nergens meer verkocht) meer Lancia’s , dus Ypsilons dan heel Alfa wereldwijd. Dus……..
skinny058 zegt
@seicilindri: Nee, dat is een Lancia-waardige ‘auto’…
Rob zegt
Nog meer modellen schrappen? Dacht dat ze dat al gedaan hadden.
Chrysler heeft 2 modellen. Lancia 1. Dodge 4 (zonder RAM). Alfa Romeo 3. Dat is ook wel eens anders geweest. FIAT is een onsamenhangend geheel. Maserati heeft best wat modelletjes, maar die zijn matig populair. Alleen JEEP heeft een net aanbod en RAM zorgt voor de cashflow.
Wat dat betreft snap ik FCA wel dat ze samen willen met PSA, die wel een goed en uitgebreid aanbod hebben en lekker verkopen.
karaya zegt
@rob: Ik las van de week dat FCA meer winst draait dan PSA.
Rob zegt
@karaya:
Ja goed, FCA zal ook aardig wat meer omzet draaien schat ik zo in. Maar als ik kijk naar hoe de groepen zich ontwikkelen lijkt PSA goed te weten waar ze naar toe willen. Merken presenteren zich sterk, veel nieuwtjes. Met de overname van Opel komen ze in ieder geval zelfverzekerd over. Wel erg op de Europese markt gericht.
FCA heeft een paar fijne melkkoeien, maar lijkt heel erg zoekende. Merken worden uitgekleed, modellen verdwijnen (ook populaire), je hoort weinig nieuwtjes. Er zit gewoon weinig swung in sinds de vorming van de groep.
moveyourmind zegt
Het begin is er in elk geval.
PSA heeft nu toch wel een heel uitgebreid portfolio met merken met een heel mooie historie. En merken die ook mooi op elkaar aansluiten.
Neem Peugeot en Lancia. De 504 Coupé concept is niet alleen een fraai uitgangspunt voor een nieuwe coupé voor Peugeot, maar hier zouden ze ook een fraaie Lancia coupé van kunnen maken. En wat te denken van een opvolger van de 205 T16 op basis van de 208 waarvan ze het platform ook kunnen gebruiken voor een nieuwe Lancia Delta HF Integrale. En de 508 leent zich ook uitstekend voor een mooie Lancia sedan.
Ook een moderne Citroën SM zoals hierboven al genoemd zie ik helemaal zitten. Maar het zou te duur zijn om alleen voor dat model een onderstel met hydropneumatische vering te ontwikkelen. Dus laat ze dan ook gelijk een vervolg maken op het rijtje DS, CX, XM en C6.
Lijkt me ook een fijn onderstel voor een mooie grote slee voor Chrysler.
En zo kan ik er nog wel een paar bedenken. Heerlijk om zo even te dagdromen Ben erg benieuwd wat eruit voort gaat vloeien. Maar als ik zie wat Peugeot zelf alleen al voor een modellen onder haar eigen merk heeft heb ik er best wel veel vertrouwen in.
amersfoorter zegt
@moveyourmind: hoe succesvol acht jij een Peugeot coupe? En een Lancia sedan? Ervaring leert dat beiden geen geld in het laatje brengen.
carmasterr zegt
Ik geloof er niet zo in. Zoveel merken die in elkaars vaarwater zitten doet me denken aan richtingloze giganten als British Leyland. En nu hebben we iets vergelijkbaars, maar gerund door Fransen en Italianen. Er gaat sowieso iets sneuvelen.
amersfoorter zegt
Mark my Words. Er wordt een hoop geslachtofferd….
stationcar zegt
Eerlijk gezegd denk ik dat DS het niet gaat redden, het kost een vermogen om op die manier een merk te bouwen terwijl ze nu met Maserati en Alfa (en Ferrari natuurlijk) voldoende premium potentieel in huis hebben. Daarnaast zijn er nog wat andere merken waarvan ik me ernstig afvraag wat de toegevoegde waarde aan dit concern is, denk aan Lancia en eigenlijk ook Fiat. Kort door de bocht blijven de Amerikaanse merken in syand zoals ze zijn, de Franse ook, en gaat de bezem door de Italiaanse kant van het verhaal, precies dat deel wat voor geen meter loopt, logisch dus.
stationcar zegt
Probleem is alleen dat ze dat op dit moment niet zo kunnen roepen, maar kijk over een jaar of 4 nog maar eens ?
Onderbelichte kant van het verhaal: lekker sneu voor Renault dit ?
ericd zegt
Veel meer platforms gaan delen. Anders wordt het niks in de concurrentiestrijd. En van mij mag een FWD Alfa best weer terugkomen.
karaya zegt
@ericd: Nog nooit in een Giulia gereden?
toyotafortuner zegt
Wordt het voor FCA (en met name Chrysler) zo onderhand geen tijd voor een moderne K-car?