Het zal toch niet weer de verf zijn die Tesla ook in Duitsland opbreekt?
Terwijl Toyota’s CEO Akio Toyoda Tesla keihard uitlacht omdat het Amerikaanse merk in zijn ogen gruwelijk overgewaardeerd wordt, werkt Tesla ondertussen hard door aan nieuwe fabrieken. Eentje daarvan komt in Duitsland te staan en moet, als alles goed gaat, in de vroege zomer van 2021 splinternieuwe Tesla’s gaan uitbraken. Het is zowel voor Tesla als voor Duitsland natuurlijk ook een kwestie van prestige om dit realiteit te laten worden.
Merkel
Elon Musk is dan ook al met open armen ontvangen door verschillende politici, inclusief Bundeskansler Angela Merkel herself. Dat neemt echter niet weg dat er wel degelijk ook weerstand bestaat tegen de komst van Tesla’s fabriek in Duitsland. En omdat Duitsland allerlei wetten en regeltjes kent, hebben de criticasters in ieder geval in theorie een poot om op te staan.
Tesla en verf
Musk is echter niet vies van wat risico en heeft besloten de bouw van de fabriek toch gewoon door te zetten met gedeeltelijke vergunningen. Automobilwoche bericht dat deze boude strategie nu tegen praktische obstakels aanloopt. Tesla wil namelijk nog meer bomen kappen, maar dat mag niet. Tevens had de bouw van de verfstraat al begonnen moeten zijn in oktober, maar ook dat plan is tegen wettelijke barrières aangelopen. Een pregnant puntje, daar Tesla vaak terecht onder vuur ligt vanwege de matige lakkwaliteit van haar auto’s.
Musk heeft al beterschap beloofd. Fans van het merk op fora hoopten dat de fabriek in Duitsland zou zorgen voor een ‘Duitse kwaliteit van de lak’. Toch mooi dat ook de fansla’s daar nog zoveel vertrouwen in hebben, zelfs na de Mercedessen van circa 1995 tot 2005. Oh snap, burnnnnnn!
Ambtenaren
Enfin, vooralsnog hopen lokale ambtenaren en Tesla dat deze tegenslagen geen blijvende vertraging voor de bouw van de fabriek opleveren. En met zoveel politieke steun vanaf hoog niveau, krijgen ze wellicht ook wel gelijk. Het Europese pluche is ook in Europa immers ernstig verweven met het zakenleven dezer dagen. We gaan het zien. Denk jij dat er Europese Tesla’s naar ons toekomen deze zomer?
205zonderdak zegt
Tesla komt niet goed uit de verf omdat het niet goed in de verf komt.
Robert zegt
Dat de periode 1995-2005 nou niet direct bekend staat als de periode waarin auto’s zo geweldig roestbestendig waren ligt niet alleen aan de boekhouders van Mercedes, hoor. Bijna elk merk had er last van, om meerdere redenen; zo ging men in die tijd over naar lak op waterbasis, en de eerste generaties waren gewoonweg nog niet zo goed (en bijv. zo ook kleurvast) als de alkyde lakken. Daarnaast begon men (o.a. onder druk van overheden en milieurichtlijnen) ook steeds vaker gerecycled staal te gebruiken, met meer schroot er in. Dat resulteerde ook in ‘roest van binnenuit’, waar je dat soms niet verwachtte.
Het wordt trouwens wel interessant om te zien of de ‘Duitse’ Tesla’s straks beter in elkaar zijn gezet dan de Amerikaanse. Er zijn bij andere merken genoeg voorbeelden te vinden van op papier identiek modellen die op twee of meer productielijnen in verschillende landen werden gebouwd, waar onder de streep toch behoorlijke kwaliteitsverschillen waarneembaar bleken.
Dieseltor zegt
@RRRobert: Mooie nuance. Het leeuwendeel van de ‘autokenners’ weet de roestperiode te benoemen, maar niet wat de oorzaak daarvan is.
fanboy zegt
@RRRobert: Tja maar bij Mercedes was het wel extra pijnlijk. Een S klasse die kon roesten. En iedere Mercedes bus had last vannroest bij de deuren.
Het was echt slecht.
Toyota had juist een hele slag gemaakt en produceerde juist betere kwaliteit (in tgenestelling tot jaren 80)
Robert zegt
@fanboy: klopt. Het leidde soms tot bizarre constateringen. Zo nam ik ooit de Golf 2 over van mijn ouders en kochten zij er een van de derde generatie. Na drie of vier jaar had die van hun al roestblazen midden op het plaatwerk (gelukkig wel onder garantie verholpen), waar de body van die oude auto geen spatje roest had na tien jaar en drie ton op de teller.
En het typische was, het was geen steenslag of parkeerschade of zo, nee, geleidelijk groeiden er gewoon bloemkolen in de lak.
flutterby zegt
Ik wil helemaal geen lak op mijn Cybertruck.
moveyourmind zegt
De fanboys kunnen vanaf nu in elk geval niet meer beweren dat Jaapiyo Tesla altijd afschildert als een bedrijf dat overal lak aan heeft…
jaapiyo zegt
Waarvan akte.
frank2b zegt
Wordt Wolfsburg het Detroit van Europa?
mashell zegt
@frank2b: is het niet al lang net zo troosteloos?
mark383 zegt
Maar wat is nu concreet het probleem? Dat er meer bomen gekapt moeten worden voor de spuitstraat? Hoeveel bomen zijn dat en wat is juridisch gezien de verwachting? Het artikel had deze vragen wel mogen beantwoorden, nu weet ik nog niks…
j05b zegt
Tja het is natuurlijk sensatie merk Tesla. Dus schrijven we maar wat content ook al gaat het eigenlijk nergens over. Goed voor de vieuws.
vacano zegt
Tesla ; it looks great, it drive good but its a peace of shit with a fantastic marketing.
♥️ Toyota ? Tesla
Robin zegt
Grappige is dat Tesla geen marketing doet ?
flutterby zegt
@Robin: zeker wel, ze spenderen er alleen geen geld aan.
pjoes zegt
Tesla fans doen ‘self-made marketing’ er gratis bij voor hun ‘subsidie-merkje’?
superfunky zegt
Het antwoord op de vraag:
“Denk jij dat er Europese Tesla’s naar ons toekomen deze zomer?”
Er is een 75% kans dat de fabriek helemaal nooit open gaat en Elon gaat de problemen met regeltjes aangrijpen als het excuus daarvoor.
Is ook geen reden voor aangezien de capaciteit in Shanghai ruim voldoende is om de onder druk staande vraag in Europa te bedienen. Je kunt wel weer tegen de stroom in willen gaan roeien, maar met allerlei fabrikanten die juist de andere kant op bewegen, is dat waarschijnlijk wel de beste strategie als je ooit eens winst wil gaan maken.
Oh nee, wacht ff, dat was helemaal niet de strategie. De strategie is zoveel aandeelhouderskapitaal ophalen en dat verbranden aan niet renderende investeringen en dat kleine beetje geld dat je operationeel overhoudt doordat je credits verkoopt, gebruiken om de prijzen te verlagen zodat die lieve klantjes hun rijdende batterij voor minder kunnen kopen. Volslagen bizar business model en nog veel maffer dat hele volksstammen staan te applaudisseren dat hun pensioengeld met open ogen in dit gapend gat wordt gestort.
quincy zegt
Waarvan akte!
flutterby zegt
@superfunky: hoe kom je erbij dat de vraag in Europa onder druk staat? Fiat, Honda en zelfs Volkswagen kan in Europa niet genoeg EVs leveren om aan de wetgeving te voldoen.
In de tussentijd richt Tesla zich op de continenten waar hun fabrieken staan zodat hun klanten betalen voordat de betaaltermijn van de leveranciers verlopen is.