Slecht nieuws…
Wederom ontvalt ons liefhebbers namelijk een auto met een dikke motor. Het gaat in dit geval om de Mercedes CLS met die geweldige V8 van AMG onder de kap (rijtest). De CLS in zijn huidige vorm is namelijk bezig aan zijn laatste levensjaren, daar het model nog baseert op de vorige generatie E-Klasse. Behalve de CLS63 AMG heeft ook de huidige CLS500 overigens een V8 onder de kap. Mochten de informatie kloppen kunnen we logischerwijs aannemen dat ook deze versie verdwijnt.
Mercedes is al druk in de weer met het testen van de volgende CLS op basis van de nieuwe E. Waarschijnlijk krijgt het model een andere naam en wordt het in de toekomst CLE genoemd. Dat is beter in lijn met de iets logischere nomenclatuur die Mercedes heeft doorgevoerd in haar modellengamma.
De nieuwe E Klasse is inmiddels ook al gepresenteerd als coupé en als cabrio. Van die laatste modellen verschijnt later dit jaar een E50 AMG variant, met een V6 in plaats van een V8. De sedan en de Estate zijn verkrijgbaar in twee AMG-flava’s. Voor mensen die van roken met filter houden is er de E43 AMG, voor de liefhebbers van zware shag de E63 AMG. Raar genoeg komt dus laatste variant er (vooralsnog) niet in combinatie met de scherper gesneden koetsen. En dat geldt dus niet alleen voor de coupé en de cabrio, maar ook voor de nieuwe ‘vierdeurs coupé’.
Waarom Mercedes opteert voor deze strategie is niet duidelijk. Technisch gezien lijkt er geen grond voor te zijn. Van de vorige E-Klasse coupé en cabrio kwam er ook geen E63 variant. Bizar genoeg stond die auto stond op hetzelfde platform als de lager in het gamma gepositioneerde C63 coupé die wél leverbaar was met de dikke V8. Het zal dus ongetwijfeld een strategische keuze zijn van Mercedes, maar de ratio achter het ragfijne spel van de managers ontgaat ons eerlijk gezegd. Of zien we hier de eerste stapjes in het terugdringen van de enorme overlap in het gamma?
Autocar speculeert namelijk dat Mercedes op deze manier wellicht ruimte wil maken voor de introductie van een vierdeurs AMG-GT, die dan wel over de V8 zou beschikken. In Genève stond al een concept voor dit model, voorzien van de lelijkste velgen van de beurs. Deze plannen zouden tevens overeen komen met eerdere berichten die we uit Stuttgart gehoord hebben over een terugkeer van de ‘SEC’. Hoewel het ons sterk lijkt dat die klassieke naam nu nog terug komt gezien het eerder aangehaalde nieuwe namenschema van Das Haus.
dijan zegt
Denk dat er over 5 jaar geen een auto nog te verkrijgen is met 8 cilinders of meer.
mzonneveld zegt
@dijan: Ik denk het wel.
flexeenbeetje zegt
@dijan: natuurlijk niet….denk aan de merken zoals Lamborghini, Ferrari en bijvoorbeeld Rolls Royce
max038 zegt
@dijan: cut the crap
scottishcarspotter2000 zegt
@dijan: denk dat de Italianen, en zeker Lamborghini, het nog wel even volhouden. We gaan t helaas wel steeds minder zien idd
wildewesten zegt
@dijan: dat denk ik wel
bmwm3gtr zegt
@dijan: dat denk je verkeerd
kennone zegt
@dijan: ik denk het wel
O plaat zegt
@dijan:
De Amerikanen zullen binnen 5jaar nog steeds V8s leveren in hun muscle cars, sedans en corvettes zeker met Mister pollute dont give a hoot aan het stuur daar.
O plaat zegt
@shiva:
Ben ik nog de pickups vergeten…
bussie88 zegt
@dijan: DENK
Dimglor zegt
Een E43 en E63 Amg voor zowel de Sedan als Estate.
Dit versta ik.
Maar waar komt dan die E50 bij de Coupé en Cabrio vandaan?
Is die motor sterker dan de E43? Of is dit gewoon dezelfde motor maar met andere benaming?
Lijkt me niet logisch..
granlusso zegt
@dimglor: Andere benaming om de auto iets hoger te positioneren gok ik, om de meerprijs te verantwoorden. Marketing
mercedessls zegt
@granlusso: om aan te geven dat het een andere motor is e43 is V6 en de e50 is een i6
Dimglor zegt
@mercedessls: En is die E50 ook krachtiger dan?
Toch best raar dat ze dan voor 2 verschillende motoren opteren…
tenaci zegt
Nomenclatuur? Dat meen je niet! @jaapiyo, hiermee heb je een jaar gratis lidmaatschap verdient bij de VTBVHGVHBNW (Vereniging ter Bevordering van het Gebruik van het Bedreigde Nederlandse Woord)! Mieters!
Graafke zegt
Wat een hoop tekst op die achterklep zeg…
trolle zegt
Brabus kan dat wel regelen denk ik
Dutchdriftking zegt
6 pitters worden binnen 10 jaar zeer exclusief. Een hot hatch met meer dan 3 cilinders is dan extreem dik.
trolle zegt
@dutchdriftking: kan al niet wachten op een 6.3l 3 cilinder hothatchke. Displacement for days!
aarsgewei zegt
V6 of L6?
kennone zegt
@aarsgewei: W6
730ld zegt
Het is toch verschikkelijk. Al die f*cking milieuregels maken de hele autoindustrie kapot. Bijna geen V12 meer, V8 wordt dus nu ook steeds minder. Nou als er geen V8 meer in komt, wat het juist zo’n brute maakt, dan sluit de hele AMG afdeling maar. Tja we moeten er aan geloven maar in de USA blijven ze lekker V8 verkopen en benzine die geen drol kost. Wat zitten wij toch te kloten hier. En nee ik heb geen groen links gestemd.
kennone zegt
@730ld: IDD!! Ons pa wilde een XJ L met V8 bestellen. Dat kreng is dus alleen nog maar in de USA en andere nietz zeikende landen te leveren. Hier bieden ze alleen nog de niet verlengde R aan als V8. Nu heeft hij dus een 3.0SC aangeschaft. Heel eerlijk, geen verkeerde motor. Maar in deze auto hoort toch gewoon een v8!
mrrallycross zegt
Gewoon de zelfde motor van de E63 AMG er in hangen lijkt mij
st33fie zegt
scheiße!!
mercedesclk350 zegt
Als ze nou de AMG GT sedan geval dinges gewoon baseren op de nieuwe CLS komt alles goed toch?
Als Mercedes maar doorheeft dat de aandrijving van AMG moet zijn en het design meer Mercedes. Een giga diffuser met een centrale pijp hoeft van mij niet. Haalt de Klasse uit CLS-Klasse.