Hoppatee, een flink budget om een funmachine te kunnen scoren. Wat moet je kopen?
Voor vandaag zijn we op zoek naar een wel heel bijzondere auto. In de meeste gevallen gaat het om triviale dingen als betrouwbaarheid, comfort, uitrusting, prestaties en met name prijs. De combinatie daarvan is van essentieel belang. Voor vandaag wordt de nuance helemaal verlegd. Want Autobloglezer Henk heeft voor ons een bijzonder leuke aanvraag!
Op dit moment heeft Henk een bijzonder leuke auto in de vorm van een Porsche 911 Carrera 4S Cabrio van de 996-generatie. Dat is een vrij zeldzame uitvoering die je niet heel erg veel tegenkomt. Toch mag het van Henk nog wel even wat meer zijn. Hij heeft zijn eigen bedrijf en werkt erg hard. Work hard = play hard, dus er mag een leuke auto tegenover staan. Henk rijdt er zeker niet dagelijks in (er staat ook een Twingo dCi voor de deur!), maar hij kan er simpelweg blij van worden door er alleen al naar te kijken.
Funmachine als opvolger van de Porsche
Voor de plezierritjes zoekt hij een funmachine dat nog meer plezier biedt als de Porsche. Een ware funmachine dus. Hij is nu aan het kijken naar sportieve auto’s rond de 100-120 mille. Een flink bedrag, maar Henk heeft goed gespaard en de 911 Cabrio wordt er ook bij ingeruild. In tegenstelling tot veel aanvragen hoeft de auto niet zozeer in waarde te stijgen. Het mag wel, maar hoeft niet. Het moet in elk geval geen money-pit zijn qua onderhoud en met name afschrijving.
De wensen en eisen van Henk voor een funmachine kun je in onderstaande tabel lezen:
Huidige / vorige auto’s: | Renault Twingo dCi, Porsche 996 C4S Cabrio |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 100-120 mille, eventueel tot 200.000 als het echt bijzonder is |
Jaarkilometrage: | 1.000 tot 3.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Funauto, vermijden/drukken vermogensrendementsheffing (niet echt belegging maar liever ook geen afschrijving) |
Gezinssamenstelling: | Ikzelf, vrouw, zoontje van 1 en dochter van 7 |
Voorkeursmerken / modellen: | Ferrari (F430, 458) Aston Martin, Maserati |
No-go merken / modellen: | Niet echt, denk ik. |
Ferrari 599 GTB (Tipo F-141)
€ 112.500
2006
40.000 km
Het is eigenlijk heel erg simpel. Dit is de auto die je moet kopen als je iets meer dan een ton kunt investeren. De prijzen lijken nu op hun bodem te liggen. Stel dat dat niet zo is, dan maakt het niets uit. Dit zijn namelijk geweldige rijdersauto’s. Een atmosferische V12 is altijd voldoende reden om feest te vieren. De 599 GTB Fiorano is niet een beetje snel, maar angstaanjagend snel. En het is niet een 911 Turbo qua controle, deze auto moet je temmen.
Dit betekent dat het potentieel een zoektocht is, wat het ‘eigenaar-schap’ er alleen maar leuker op maakt. Dit betekent overigens niet dat er niet mee te rijden valt, integendeel. Je kan er ook lekker mee toeren en eventueel je oma van het station ophalen. De F1-transmissie is wat het is, maar zo rond deze periode was het al een stuk beter dan in de 355 en 360. Een andere topauto: een Ferrari F430 Spider. Met handbak valt ‘ie ook in het eisenpakket.
Lamborghini Gallardo LP550-2 Valentino Balboni
€ 129.750
2010
40.000 km
Als je voor een Lamborghini gaat, zorg er dan voor dat het geen gewone is. Daar zijn er simpelweg te veel van gebouwd. Nu is er overigens niets mis met een Gallardo Spyder, die V10 blijft episch (met name de pre-facelift heeft een mooie klank). Ga je voor de postfacelift, kijk dan eens naar de Valentino Balboni-editie. Dat is een speciale editie waarbij alles minder is dan het standaard model. Minder vermogen, minder koppel, minder aangedreven wielen en minder exotische remmen. Daar staat tegenover dat deze Lamborghini Gallardo de betere funmachine is.
Met 550 pk kun je ‘m onmogelijk langzaam noemen en het lagere gewicht en de handbak zorgen voor een geweldige in-gear-acceleratie. Het is een van de laatste old-school supercars waarbij je in principe nog alles zelf moet doen. Het voordeel is dat ‘ie modern genoeg is om eventueel dagelijks mee te rijden. Ja, je kan een Audi R8 GT Spyder vinden voor dit geld, maar als je dan toch zoveel geld uitgeeft aan een gave auto, dan heeft een Lamborghini net even wat meer cachet.
Lotus Exige S Roadster (S3)
€ 74.295
2013
25.000 km
Kijk, als je dan toch niet zoveel kilometers ermee gaat maken, zorg dan dat je de grootst mogelijke lol hebt. Je was immers op zoek naar een funmachine. Dan komt zo’n Lotus om de hoek kijken. In dit geval vonden we één exemplaar (bij de importeur) voor een scherpe prijs staan. In het buitenland vind je voldoende aparte exemplaren met nog minder gewicht en nog meer vermogen. Naast het pure rijden is er nog een voordeel: de kosten zijn lekker laag.
Wegenbelasting stelt niets voor en in vergelijking met een twaalfcilinder Ferrari lach je kapot om onderhoudskosten (en brandstofverbruik). Wat wel een puntje is: afschrijving. In principe zijn dit heel erg waardevaste auto’s. Er zijn er niet veel van, maar er zijn ook weinig echte petrolheads. Even makkelijk doorverkopen is er niet bij, zoals dat met sommige Porsches wel het geval kan zijn. Een Lotus koop je niet voor de ‘pats’, maar om je mondhoeken tot je oren te krijgen.
Porsche 911 GT3 Club Sport (997)
€ 119.950 (Dld)
2009
40.000 km
Je kan heel erg veel kanten op qua Porsche 911. Eerste tip: laat alle Carrera’s voor wat het is. Qua investering komt een ‘RS’ altijd in aanmerking, maar die zijn nog net even te duur of hebben te veel rondjes op de Nordschleife gereden. Onze tip: zoek een zo laat mogelijke 997 GT3 van na de facelift met het Club Sport-pakket. Laat je niet verleiden tot een 991, die zijn ruimer en comfortabeler, maar deze auto is puurder. De besturing is hydraulisch, dus vol gevoel en communicatie.
De handbak van deze Porsche is een heerlijkheid. Oh, en wat dacht je van de motor? Een indirect ingespoten zescilinder Mezger. Heel erg veel beter wordt het niet. Qua afschrijving zit je redelijk goed, Porsches houden hun waarde over het algemeen goed vast. Een RS is nog gaver, maar vergt een grotere investering die wellicht niet in verhouding staat tot het gebodene. Qua restwaarde is zo’n RS altijd goud, alhoewel een reguliere GT3 weinig afschrijft. Check hier het 997 GT3 aankoopadvies om te zien waar je op moet letten!
Aston Martin V12 Vantage
€ 114.950
2010
40.000 km
Aston Martin is een beetje tricky, gezien de wensen. Over het algemeen zijn Aston Martins iets gevoeliger voor afschrijving.Wat kun je daar tegen doen? Ga voor een zeldzame! De Aston Martin V12 Vantage is de leukste. Het is niet de snelste auto aller tijden, maar wel een heel erg brute. Een 5.9 liter grote V12, een handbak, achterwielaandrijving: dit is een bijzonder spannende auto!
Zeker omdat ‘die enorme V12 in de kleine Vantage gezet is. Het mooiste is, als je wil kun je ‘m ook als cabriolet krijgen (de Roadster). Qua restwaarde denken we dat de V12 het minste zal afschrijven, in vergelijking met andere V8- of DB9-modellen. Qua onderhoud is het niet goedkoop, maar dat maakt niet uit als je ermee gaat rijden. Met name het geluid is geweldig bij deze funmachine waar je altijd een beetje van onder de indruk zal zijn.
Yolo: McLaren 650S Spider
€ 139.950
2014
84.500 km
Normaal gesproken vinden we 85.000 km een heel erg normale stand voor een auto, maar het lijkt relatief hoog te zijn voor een supercar. Uiteraard valt en staat alles met het onderhoud van zo’n McLaren. De auto staat in dit geval te koop bij de dealer waar die nieuw is verkocht en kent slechts 1 eigenaar. Als alles bekend is, dan is het geen probleem. De 650S is wel een bijzonder gave auto, een echte supercar met koolstofvezel chassis, waarbij het verlies qua stijfheid heel erg meevalt, evenals de toename van het gewicht.
Ondanks dat de V8 niet zo vocaal is als een Ferrari V8, is de motor de dominerende factor. De 650S is een serieus snelle auto. Sneller dan alles wat je in dit overzicht aantreft. Aangezien je erg weinig kilometers maakt, duurt het wel even voordat je ‘m op de ton hebt gezet. Wil je een lagere stand, dan kost dat uiteraard flink meer qua geld. Maar dit komt ergens over als een buitenkansje.
Super-Yolo: Jaguar F-Type Project 7
€ 194.800
2016
2.912 km
We wilden expres niet te hoog gaan zitten met het budget, ondanks dat het dit keer ‘mocht’. Maar als we dan toch tot twee ton mogen gaan, haal deze funmachine van Jaguar! Een Jaguar Project 7 is echt een bijzonder auto die eigenlijk precies past bij de eisen van Henk. Het is een echte Cabrio (sterker nog, met kap op is het niet veel soeps). Het is ook verreweg de leukste auto met deze 5.0 S/C motor.
En als je dan toch heel erg weinig kilometers maakt, dan kun je zo’n speciale Jaguar F-Type verantwoorden. Nu kopen en over een paar jaar krijg je er altijd nog wel een goede som voor terug. Het is uiteraard geen garantie, maar het is absoluut geen straf om te blijven zitten met een auto die zo gaaf eruit ziet en klinkt. Daarnaast zijn er slechts 250 exemplaren van. Zie het als een 911 Speedster, maar dan van Jaguar.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
MaartenD zegt
De Ferrari 599 maar dan wel met het af fabriek HGTE pakket
racerx zegt
Ja dat is ook precies wat ik ook zou kiezen als ik dergelijke sommen geld kon spenderen voor de fun. Ferrari V12, beter wordt het niet.
Gypsy zegt
@maarten020: gto pakket mag ook van mijn
bischero zegt
Iemand die voor een 911 heeft gekozen zal toch nooit gelukkig worden in een AM of Ferrari of v.v.?
Nou ja, ik zou de 599 zeker begrijpen, maar een Maserati GranCoupe MC Stradale zou mijn keuze zijn.
baronpils zegt
@bischero: leg uit? 911 is om in te stappen, bij groter succes am of ferrari?
baronpils zegt
Is het overigens geen vereiste dat de kinderen erbij passen?
henkwim zegt
Dank voor je reactie. Nee, het passen van de kinderen is geen eis. We hebben nog andere auto’s in het gezin.
bischero zegt
@baronpils: gebiedende wijs, serieus? Nou ja, ik heb goede zin ..
911 is in mijn ervaring een heel GOEDE auto, een Audi rijder zal een stap maken naar 911, dan Lamborghini.
Een Alfa rijder vergeeft meer onvolkomenheden van een auto, zal dan de opstap naar Maserati maken en dan dromen van een Ferrari met V12?
Dit baseer ik op mijn eigen observaties en natuurlijk ambitie ☺️
900T16S zegt
Als ik Henk was zou ik eerst een andere (betere) daily aanschaffen. Daar geniet je tenslotte iedere dag van. Van het budget dat over is kan prima een leuke hobbyauto worden gekocht.
arta zegt
@900T16S: helemaal mee eens. Dan heb je zo’n mooie auto staan en dan pijnig je jezelf elke dag met een Twingo dCi.
petroldrinker zegt
Nee ik zou het zelfde doen, waarom zou je je daily, die je overal neer gooit etc een dikke auto zijn? overal waar je parkeert heb je mensen die hun deuren etc erin gooien, dat is een daily niet waard…
vondick zegt
Ik begrijp niet wat er precies mis is met een Twingo. Dit zij bijzonder prettig rijdende karretjes, en ze zijn ook nog mooi. Ik rij zelf in een grote snelle luxe touring als daily, maar heb nog altijd respect voor deze ingenieuze Renaultjes
900T16S zegt
Niets, maar wat ruimer lijkt mij wel prettig gezien de gezinssamenstelling. Twingo is wel erg krap en daarmee geeft het geen veilig gevoel.
ukbob zegt
@900T16S: dat! Vervang desnoods beide, maar besteed in ieder geval een deel van het budget aan iets leuks voor alledag. Natuurlijk, niet té flashy zodat je er ook mee naar werk/klanten kan, maar de reis heen en terug óók leuk is.
Je kan immers niet elke dag met je fun car aan komen zetten.
henkwim zegt
De Twingo bevalt mij prima als daily driver. Is echt geen straf om in te rijden; ik ben het gewend. En ja, hij wordt over 1-2 jaar wel vervangen hoor, maar wel weer voor iets vergelijkbaars. Soort Dacia ofzo; goedkoop.
Ben in dat opzicht misschien een vreemde vogel; wil goedkoop dagelijks rijden, maar áls het om fun gaat dan mag het wat kosten (maar ook weer niet te gek, ben bang voor het afschrijvingsmonster).
petroldrinker zegt
Lamborghini murciélago is het eerste waar ik aan denk voor 100 tot 200K (mits echt speciaal)
Vind dit wel een erg gave voor in nl (ff ervan uit gaande dat het niet teveel mag opvallen zoals altijd in nl):
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=279620725&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=14600&makeModelVariant1.modelId=9&pageNumber=1&ref=quickSearch&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&searchId=7a4f05e7-1391-29cd-38bd-27280577be07
Betreft de 599, er schijnt met de bestaande bak een swap te kunnen doen naar handbak, is een bedrijf in usa voor opgericht die zich daar in specialiseren, genaamd “EAG”
koeberg zegt
Ik heb geen van deze auto’s gereden, dus over rijplezier kan ik niks zeggen, maar wat betreft deze eis:
> hij kan er simpelweg blij van worden door er alleen al naar te kijken.
Dan hoef je niet verder te kijken dan die eerste Ferrari. Ik zou persoonlijk heel happy worden die auto op mijn oprit te zien.
reactief zegt
Heel makkelijk! De 599GTB is mijn droom auto, dus die zou het worden. In tegenstelling tot eerder genoemd zou ik niet voor de HGTE versie gaan, want dan krijg je die lelijk velgen erop.
MaartenD zegt
die velgen kan je veranderen, maar het rijgedrag en gevoel in de HGTE is echt een stuk dynamischer
Dutchdriftking zegt
Vantage V12 handbak. Wat wil je nog meer! Overigens is de F1 transmissie van de 360 dikke prima naar mijn ervaring, dus zal deze Ferrari ook prima zijn.
cloverleaf zegt
@henk, moeilijke keuzes! Ik vraag me een ding af. Hoe pas je 2 jonge kindjes en spullen in een Twingo! Succes met je zoektocht. Wordt hoe dan ook mooi, wat je ook kiest. Kunt ook voor een Corvette gaan😎
DeWitteCondor zegt
@cloverleaf: bij mij kwam dezelfde vraag op. Misschien huurt ie voor vakanties oid, maar met kinderwagen in de auto lijkt me al lastig en de 911 biedt die ruimte ook niet.
David zegt
Misschien gaat ie liever voor de all-inclusive pakketreizen? Ouch!
DeWitteCondor zegt
@David: tja, blijft lastig bij dagje Artis of familiebezoek … of hebben ze daar ook pakketreizen voor?
petroldrinker zegt
lekker met de 2 autos naar de familie toe…. kijken in mogelijkheden ;)
sportabgasanlage zegt
Als je ’t gevoel wil iets bijzonders op de oprit te hebben staan: Ferrari. De rest voelt dan toch ’n beetje als ’n compromis.
kniesoor zegt
Lastig om in het hoofd van iemand anders te kijken, dus ik onthoud me van het doen van suggesties voor de aanvragerT. Maar puur voor mezelf sprekend zou de Exige S beslist een kandidaat zijn.
iannuzi zegt
Mercedes sls amg; waardevast, iets bijzonders en relatief betrouwbaar :-)
rfocus zegt
Misschien niet echt speciaal! Maar in mijn ogen het overwegen waard.
Audi R8,
Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.autotrack.nl/a/audi-r8-benzine-2019-51678711
tortuga zegt
Vorige auto’s renault twingo! Wat een evolutie. Zou dan toch een alpine kiezen dan
fmgarcia zegt
In dit geval de 650s toch. Dat is echt zeer speciaal en bijna een hypercar voor anderhalve ton.
mikecs zegt
Doe jezelf een lol en koop een Ferrari.
Bij voorkeur een 599 of F430 = meeste waar voor je geld. Tweede keus eventueel een Lambo. Aston Martin, McLaren of Porsche krijg je spijt van.
pignon zegt
Die 599 is fantastisch! Nog meer voel ik mij aangetrokken tot de 612, one-to-ons bij voorkeur. Met cognac interieur. Prachtig!
kennone zegt
Ik zou voor een getjoende R34 GTR kijken. Of een S15 Spec R, en met het overige geld dat ding helemaal naar je smaak maken
petroldrinker zegt
of in andere woorden het overige geld weggooien, voor de mods krijg je nooit 1 euro extra terug, is gewoon zonde, beter dat geld gebruiken om een betere basis te kopen zeg ik altijd :)
kennone zegt
@petroldrinker: dat is alleen een probleem als je hem verkoopt. En met deze auto’s willen ze echt wel in waarde stijgen als je het goed doet. En ze zijn gemaakt om aan te passen, zonde als je het niet doet
petroldrinker zegt
Tja tis net aan welk kamp je staat, ik ben meer van het OEM houden, en ipv aanpassen, het geld gebruiken voor de volgende auto op de bucketlist. Ik hield zelfs mn Supra MKIV TT standaard ;)
rolov zegt
599 of de balboni .
911targa zegt
Die Porker 997 stuurt echt GE-WEL-DIG. Dat ding wel je telkens weer opnieuw door de bocht sturen, maar dan met hogere snelheid. Bij de opvolger kan dat harder, maar met geen enkel gevoel. Spijt van mijn verkoop. Echt nooit moeten doen!
Betere/? 991. Leukere: 997. Wat te kopen als je ook nog wilt investeren? JAG!!!!
Richmond zegt
Zijn dit niet allemaal money pits qua onderhoud, iets wat hij niet wil
Paul58 zegt
@benja01: het zijn inderdaad allemaal moneypits als je het vergelijkt met het rijden golf of punto. Mensen vergeten wel eens dat bijvoorbeeld een 911 of een R8 ook duur zijn om te rijden/ onderhouden. Misschien is een Aston Martin of Ferrari dan wat gevoeliger en zal wat meer kosten echter zou ik dat verschil persoonlijk voor lief nemen als je al voor dit soort bedragen aan het shoppen bent.
Richmond zegt
@kevin1989: uiteraard, maar als her expliciet als eis erin wordt gezet dan moet dat meegenomen worden in de adviezen.
850t5restate zegt
Prachtig, twingo diesel als daily en een ferry voor de zomerritjes. Zero fucks given! En zeker leuker dan betalen om je zuur verdiende geld waar je al inkomstenbelasting over hebt betaald op je rekening weg te laten rotten. Stick it to the man, buy a ferrari.
Hubert zegt
Een funmachine voor de plezierritjes,
Dan kom je automatisch uit op de Lotus of anders Alfa 4c
DeWitteCondor zegt
Als het ook wat meer mag zijn zou ik voor een alfa 8c spider gaan. Dan ga je wel ruim over de 2 ton heen maar heb je wel iets behoorlijk unieks
sjeemsbond zegt
Henk kan beter op zoek gaan naar een goede fiscalist dan een nieuwe auto,,maar goed. ieder zijn ding. Als het geen money-pit mag zijn qua afschrijving/onderhoud dan is alleen de GT3 in dit lijst aan te bevelen, op de rest loop je leeg.
cossiekiller zegt
Een Superformance Cobra of Daytona Coupé.
Dan heb je heel jonge exemplaren.
Én je hebt iets echt speciaal op je inrit staan!
En ook nog eens heel waardevast en niet duur in onderhoud. (Is gewoon een klassieke V8 van Ford of Chevrolet)
dree16v zegt
Gezin met 2 kinderen en dan een Twingo Dci en een 996 rijden. Bijzonder dat je dan zoveel geld kwijt wilt aan een funauto. Ik zou de 996 lekker houden en een Panamera Turbo S e-hybrid erbij kopen, ook leuk voor als je met het gezin op stap wilt (ja hij schrijft harder af dan de genoemde auto’s, boeiend). En oja die die Twingo heel snel opruimen! Als ik dan toch binnen de kaders van de opdracht zou mogen kiezen, Lamborghini.
henkwim zegt
Super-bedankt voor het advies én alle reacties. Ik kan hier echt goed mee uit de voeten, erg bedankt!
Een snelle reactie op een aantal punten.
1. De 599 vind ik wel mooi, maar ben er niet verliefd op. Neig dan eerder naar F430 spider, maar dan moet-ie wel rood zijn en da’s lastig.
2. De McLaren is ook een erg sterke kandidaat. Zou ik anders nooit in overweging hebben genomen, maar spreekt mij erg aan. Ik ga ‘m binnenkort eens van dichtbij bekijken.
3. Lamborghini is jarenlang m’n ‘droommerk’ geweest maar ik merk dat ik door die hele Youtube-generatie beinvloed ben. Al die jonge gastjes die in Urus enzo rijden hebben het merk (voor mij althans) geen goed gedaan.
4. Aston Martin is ook nog wel goede kandidaat, al heb ik daar wel wat slechte verhalen over gehoord qua betrouwbaarheid.
(En mijn input naar AB is achteraf incompleet gebleken. We hebben – naast de 996 en Twingo – nog andere auto’s waarmee we onze gezinsleden uitstekend en veilig kunnen vervoeren naar ritjes Artis en familie. No worries!
boomhauwer zegt
De lotus!
nogunoglo zegt
Altijd gaaf om hier mee bezig te zijn.
– 599 echt andere dimensie dan 430. Heel rijtje gehad: 308, 360, 412, 430 en cali. Nu sinds bijna 6 jaar een 599. Geen HGTE, maar wel met dikkere stabi, KW veren en iets verlaagd. Zelfde effect. Altijd indrukwekkend en een echte supercar. Hiermee vergeleken is de 430 oud. Gaat niet weg.
Zelf net mijn 991.2 GTS verkocht en een SLS AMG Roadster gekocht. Nooit van plan geweest tot ik er een half jaar geleden even mee kon rijden bij Autotron Exclusive (echt een aanrader). Sindsdien niet meer uit mijn hoofd gekregen. Er zijn zeker snellere en misschien wel betere auto’s te koop, maar voor mij is de beleving nu veel belangrijker. En het is uiteindelijk goedkoper om te gaan voor een icoon!
Veel succes met de zoektocht.
henkwim zegt
Het is uiteindelijk een rode F430 spider geworden. 2008, 32k km, Munsterhuis, 120k. Nieuwe banden rondom, nieuwe koppeling en nog wat dingetjes. Ben er erg erg blij mee.
Heb ook 599 paar keer serieus overwogen maar geen cabrio weerhield mij ervan. Het eens ‘hebben’ van een Ferrari is wel echt een droom die uitkomt dus ook als-ie stilstaat geniet ik ervan. Maar tijdens nog meer. Zo snel, zo’n geluid, echt gaaf. De 996 voelt sindsdien nogal anders. Luxe, comfortabel, tikkie traag.
Ben er erg blij mee. Wie weet wat het over paar jaar wordt. Dank voor alle hulp en inspiratie!