In 2013 verkochten ze 4200 auto’s en schreven ze rode cijfers. Om uit het slop te raken wil het merk meer modellen in het aanbod, en daarvoor is vers geld nodig.
Wie aast op aandelen Aston Martin kan binnenkort zijn lol op. Het Britse merk, dat sinds de afscheiding van Ford in 2007 het hoofd zelfstandig boven water moet houden, staat namelijk aan de vooravond van een financieringsronde. Een overname door Mercedes zit er niet in – CEO Zietsche heeft onlangs nog gezegd zat ze niets in een overname zien – maar tegelijkertijd wil het merk wel nieuwe modellen op de markt brengen. Volgens Automotive News wil het merk daarom tussen de 100 en 150 miljoen pond (126 en 189 miljoen euro) ophalen op Kickstarter bij huidige en nieuwe investeerders.
Met het geld wil het merk onder leiding van nieuwbakken CEO Andy Palmer de range uitbreiden, dat nu nog bestaat uit de V8 & V12 Vantage, DB9, Vanquish, Rapide en de in oplage beperkte Lagonda Taraf. We weten dat er een opvolger van de DB9 komt op een geheel nieuw platform, ergens in 2016, maar voor daarna staan er ook crossovers/SUV’s, sedans en zelfs hybrides op de agenda. Eigenlijk zijn ze bereid om alles te maken, zolang het het merk maar naar winstgevendheid brengt.
Aston Martin maakt op de Autoshows van Genève meer bekend over de nieuwe strategie. We zijn benieuwd.
ericc zegt
Als ze beginnen met de DB10 in beperkte oplagen te bouwen en daar een hoge prijs voor vragen kan al redding brengen. Nee, geen 150 milj Pond maar toch al iets.
maiik0ll zegt
@ericc: 2 miljoen per stuk, is 20 miljoen, is al ruim 13%..! Weet natuurlijk niet wat het AM kost om dat ding te maken maar toch… Hahah
Hubert zegt
@maiik0ll:
En zo’n ding kost niets om te maken?? Mischien dat ze een paar ton winst over kunnen houden per auto.
maiik0ll zegt
@Hubert: lezen is toch wel lastig ehh jochie… Maar goed, het is je vergeven! <3
Het enige nieuwe is de body en het interieur. Hij heeft een bestaand (Lees: heel oud) chassis en de aandrijflijn van de V8-vantage. Dus die ontwikkelingskosten zullen vrij klein. Anders hadden ze het waarschijnlijk ook nooit gedaan. Ooh en niet te vergeten de makers van de 007 film hebben hier zeeer waarschijnlijk een groot bedrag voor neergelegd.
Design_Driven zegt
@maiik0ll: denk niet dat de film makers hier aan mee betaald hebben, eerder andersom. AM betaald de studio voor de product placement.
Verder heb je gelijk de ontwikkeling kosten vallen relatief mee en de marges zijn vaak goed op auto’s in dit segment.
maiik0ll zegt
@sketcher: dat zou heel goed kunnen inderdaad.. Maar ook voor zo’n speciaal model? Voor een dbs snap ik dat ze die voor een prikkie leveren, maar de DB10 is een apart geval, die AM niet even van de productielijn plukt. Hij is speciaal voor de film ontwikkeld..
Esprit_de_Flandre zegt
@maiik0ll: Aangezien het alleen een nieuwe body en interieur is, wie gaat gek genoeg zijn om daarvoor 2 miljoen neer te tellen? Is in feite een coachbuild, en niet eens zeer geslaagd…
maiik0ll zegt
@Esprit_de_Flandre: Wie gaat er gek genoeg zijn? Er zijn meer dan genoeg Sjeiks en Sultannen.. Vergeet niet dat er ook mensen zijn die 3 miljoen ofzo neerleggen voor een Lamborghini Veneno of Sesto Elemento, auto’s die in feite ook alleen een nieuwe body en interieur hebben.
Esprit_de_Flandre zegt
@maiik0ll: Ja, maar die waren mooier – of gewoon specialer. De DB10 vind ik eigenlijk niet spectaculair mooi. Maar wie weet is er idd wel markt voor bij sommige superrijken…
maiik0ll zegt
@Hubert: zo jammer dit. Had net een mooi stukje geschreven over dat je moet lezen, maar dat het je vergeven is en dat de db10 op een middeleeuwse basis staat en dito aandrijflijn heeft, dus dat de ontwikkelingskosten vrij laag zullen zijn en dat de makers van 007 hier, zeer waarschijnlijk, een flink bedrag voor hebben neergelegd…
Maar dan verknalt die heerlijk onstabiele app van Autoblog het weer… :’)
maiik0ll zegt
@maiik0ll: ##@%!?_!
TimoBac zegt
Zo’n Lagonda moet een vermogen hebben gekost aan ontwikkelingskosten. Waarom beperkte oplage?! Helpt om die rode cijfers weg te werken.
granlusso zegt
@TimoBac: Valt wel mee, in de basis is het gewoon een Rapide.
motoragent zegt
@TimoBac: Omdat je bij zo’n beperkte oplage gigantisch hoge prijzen kan vragen, een sjeik gaat geen tonnen neerleggen voor een auto die bij wijze van spreken aan de lopende band wordt geproduceerd.
supersim200 zegt
Als ze nou eerst beginnen met moderne interieurs te maken dan komen ze al een heel eind.
granlusso zegt
Ik denk dat ze onder het label Lagonda prima meer auto’s kunnen maken. Zelfs een SUV/Crossover is in mijn ogen dan een optie.
Vooral in China en Amerika is veel groei te behalen, en dit soort auto’s scoren daar nog altijd goed. Dus, voor alle puristen, waarom niet?
dondeboer zegt
@granlusso: Mee eens. Ik vond de Cayenne eerst ook helemaal niks, maar zonder Cayenne geen GT3RS en geen 918….
Als AM met een SUV of iets in die richting genoeg kan verdienen om de DB11 en een nieuwe V8 te maken, dan hebben ze mijn zegen.
wilbertg zegt
Maak een interessant instapmodel. Niet zoals de Cygnet, maar iets dat met de 5-serie / E-klasse kan concurreren. Kan je volume draaien en toch een exclusief karakter houden met je topmodellen.
Design_Driven zegt
@wilbertg: daar zal AM dan eerst flink in moeten investeren. Nu zijn ze set up voor kleine series, een volume productie vereist een hele nieuwe productie lijn en een bv ook een dealer en service netwerk.
granlusso zegt
@wilbertg: Daarvoor staat Aston Martin toch wat te hoog in de voedselketen, naar mijn idee.
Voor Jaguar en Maserati kan dat prima werken, maar Aston Martin zou dit niet moeten doen. Zij moeten het juist van die bovenlaag hebben. Een Aston Martin moet ook altijd boven Jaguar staan vind ik. Net zoals Porsche, ondanks de onderhuidse gelijkenis van een aantal modellen met die van anderen uit het VW-concern, heeft Porsche zich altijd boven VW en Audi kunnen plaatsen.
sydney zegt
@wilbertg: Een soort Aston Maestro dus.
sydney zegt
Sorry Aston Martin, komt effe niet lekker uit.Volgens Mr.Rutte moet ik al een crowdfunding gaan regelen mocht ik onverhoopt ernstig ziek worden.
Misschien over een paar jaar ? of in de tussentijd die zandhappers lief aankijken.Jullie maken toch al speciaal speelgoed voor ze.
Groeten Sydney
gearhead zegt
189 miljoen? Daar kun je nog geen binnenspiegel voor ontwerpen en produceren… Laat staan nieuwe aandrijflijnen. Nee, dit gaat toch geen Lotus/Proton/warm lijk doorschuiverij worden??
monaco zegt
Hmm, ik heb op een promotie event een middag met verschillende modellen gereden en vond er eerlijk gezegd geen zak aan. Een Aston Martin is niet comfortabel genoeg voor een GT (een Bentley Continental is een echte GT) en te tam om met supercars te concurreren. Net niet dus…
saikol zegt
Het probleem voor AM is dat zij alle ontwikkelingkosten binnen het merk af moeten schrijven, ontwikkelen ze een nieuw platform dan moet dat hele platform over 1 model afgeschreven worden, bij merken als Bentley is dit heel anders, als zij een nieuw platform ontwikkelen kunnen ze de nieuwe technieken 5 jaar later in een audi toepassen, 10 jaar later in een vw en 15 jaar later in een skoda (als voorbeeldje). Zo is het voor de grote merken veel makkelijker innoveren als voor een aston wat deze 15 jaar het platform voor alleen astons gebruikt.. Over het algemeen worden alle nieuwe technologiën eerst toegepast in het hoge segment en druppelt het daarna naar beneden om het terug te verdienen en winst te maken maar als het niet naar binnen je concern naar beneden kan druppelen wordt het heel moeilijk om er aan te verdienen
bitethepillowimgoingindry zegt
Niet zo vreemd. Een Mercedes SL of Bentley zijn in elk opzicht beter auto’s. Nee, ik heb ze niet zelf gereden maar meerdere reviews gezien. Mocht ik drie ton kunnen besteden aan een GT zou ik nooit de Aston Martin kiezen.