Komt natuurlijk omdat je er lekker anoniem in kan toeren. Iedereen denkt immers dat je in een A4 zit.
Het laatste wat je wil in een kwakkelende economie is jaloezie. Rij je ieder jaar een opvallende nieuwe bolide of supercar dan gaan mensen daar over praten. Als mensen praten naaien ze elkaar op, vervolgens slopen ze je zuurverdiende speelgoed. Heel handig dus dat Audi ook heel onopvallende extreem luxe auto’s maakt. Voor als die Volvo S80 net niet voldoet. Je wil wifi in de auto en misschien net dat extra beetje ruimte van de LWB.
Door een stijging van 57% in verkopen heeft Audi op dit moment moeite aan de vraag te voldoen. Audi maakt in Neckarsulm nu 180 in plaats van 115 A8’s per dag. Ze zijn hard opzoek naar nieuw personeel. Om te beginnen ruim 1200 man technisch personeel. In plaats van up’s en down’s verwachten ze zelfs een aanhoudende stijgende lijn in wereldwijde verkopen.
Natuurlijk is China een belangrijke factor. Daar houden ze van hele lange en brede auto’s. Audi is er bovendien naam aan het maken. Dat is hard nodig willen ze BMW inhalen als grootste premium autoproducent. Het gaat ze dit jaar nog niet lukken. Audi verwacht 1,2 miljoen verkopen, BMW 1,6. Beiden hebben het druk op dit moment. (bron: Autonews.com)
label89 zegt
Vind het vorige model A8 toch mooier!
Pallas zegt
@label89: Ik vond de volgende mooier.
Bwlian zegt
@label89: zeker
mout zegt
@label89: Echt, ik zie wel dat ze niet hetzelfde zijn. Maar de modelgeneraties van Audi zijn toch wel zo ‘consequent ontworpen’ dat ik daar geen voorkeur kan geven.
Ingetogen, ruim, goed passende interieurdelen, duur in onderhoud. Of ie nou uit 2011 is of uit 2003.
Jokkebrok zegt
Haha goeie man, die 1e alinea :(
dennisr zegt
@Jokkebrok: zelf een A4 of A8 ? :P
Jokkebrok zegt
@dennisr: A8L W12… Mensen zijn meestal toch wel meer onder de indruk bij deze auto dan bij mijn A6 die ik hier voor had…
dennisr zegt
@Jokkebrok: netjes, zeker wel onder de indruk :P maar.. terwijl wij (als groot hybride liefhebbers) hier zuinig aan doen.. rij jij met een W12.. da kan toch niet :o :P
Jokkebrok zegt
@dennisr: Nee, grapje hoor :P sorry moest even
dennisr zegt
@Jokkebrok: oh :lol: had gekund.. iedereen mag dromen.. :P
dennisr zegt
persoonlijk net een maatje te groot, dan liever de A6, maar 180 van die dingen op een dag is veul! zelf ook niet veel last van de crisis moet ik zeggen, maar blijft wel een vervelende tijd..
Punk zegt
geef mij maar een 7 serie, heerlijk origineel!
lincoln zegt
@Punk:
net zo origineel als jouw comments ..
highperformance zegt
@lincoln: uh, bespeur ik hier een vete richting punk ;-)
cisn zegt
@highperformance: scherpe neus heb jij!! mijn lodder oog merkte eveneens iets dergelijks op!!
highperformance zegt
@cisn: tja, met zo’n “moustache” valt er één zintuig af natuurlijk ;-)
marcellowitz zegt
2010: 260k A8
2011: 300k A8 (verwacht)
is een stijging van iets meer dan 15%, waar is die andere 42% gebleven?
dennisr zegt
@marcellowitz: dit is denk ik niet gebaseerd op de verwachtings cijfers, maar meer op de onverwachte vraag naar A8..
marcellowitz zegt
@dennisr: Komt op hetzelfde neer. Het percentage van 57% moet ergens vandaan komen. Als men een stijging ziet van 57% tov 2010 (260k A8) zou de verwachting voor 2011 408k A8 moeten zijn (en geen 300k A8). Iets klopt er niet… Of ik snap het niet helemaal…
rechercheur zegt
@marcellowitz:
Het gaat om de productie, die gaat van 115 exemplaren per dag naar 180 exemplaren per dag, dat is 57% meer.
Overigens best knap;
je verkoopt er 260.000 exemplaren per jaar, en je produceert er 115 per dag. Dan zou een jaar 2.260 dagen moeten hebben…
:-)
Alwood zegt
@rechercheur: lol! slordig idd… aangepast, 180 rollen er in Neckarsulm van de band per dag. A8 wordt dus op meer plaatsen gemaakt :)
robbie zegt
@Alwood: alleen in Neckarsulm (als het goed is).
mortsel2640 zegt
@robbie: 1 het blijft een luxe paardje dus wordt dicht bij huis gemaakt
rechercheur zegt
Ooow, ‘kleine’ nuance ….
De Audi fabriek in Neckarsulm zal in 2011 zo’n 260.000 auto’s produceerden, dat aantal willen ze in 2012 opvoeren naar circa 300.000 stuks. Dat betreft o.a. de modellen A5 Cabrio, A6, A7, A8 en R8 voor met name de Europese markt. Andere modellen worden o.a. in Ingolstadt en Brussel gebouwd. Nog los van productiefaciliteiten zoals in India en China, voor de lokale markten daar.
In 2009 heeft Audi namelijk 11,703 Audi A8’ten verkocht …
horch zegt
@rechercheur:
Klopt helemaal. En dan hebben we ook nog: Bratislava, Györ en sinds kort Martorell. Als ik me niet vergis zijn er op dit moment 8 fabrieken waar Audi’s gemaakt worden. (incl China en India)
Alwood zegt
@marcellowitz: wat @dennisr zegt.. slaat dus op de 180 vs 115 dagelijkse productie die Audi kortgeleden heeft doorgevoerd.
marcellowitz zegt
@Alwood: Ok. duidelijk! Zegt dus niet echt veel over de verkopen :)
rechercheur zegt
@Alwood:
The plant is due to produce 300,000 vehicles in 2012, up from 260,000 this year and 180,000 in 2009, when the financial crisis hit sales. “The plant is buzzing,” said Reimold. ”
Dit gaat om de totale capaciteit van Neckarsulm, niet alleen de A8 …
Alwood zegt
@rechercheur: aha! kwam niet helemaal over aan deze kant van het scherm. Bedankt, heb de zin maar ff verwijderd.
KEV9 zegt
ha begin dus tot de grijze massa te behoren met mijn a achtje
desoper zegt
Mooie auto, nu nog afstappen van die Lexus/Saab-look kerstboom-led-versiering in de koplampen.
C220AMG zegt
@desoper: Lexus/saab look en leds in een zin? Volgens mij is het andersom.
bisazza zegt
@C220AMG: precies! Altijd de Mercedes mannen die het bij het rechte eind hebben ;) verder zal je over 5 jaar niets anders zien dan LED verlichting inderdaad a la Audi op elke nieuwe auto. Net zoals een airbag of ESP die op hun beurt (o.a) weer door MB zijn uitgevonden. Nothing beats the Germans! OT: knappe prestatie van Audi van een knappe auto! Heerlijk gedistingeerde auto.
desoper zegt
@Bisazza: Dat Led-verlichting wordt toegepast als dim en grootlicht vind ik een goede zaak. Minder energieverbruik en minder onderhoudsgevoelig. Echter het toepassen van Led alleen als decoratie vind ik er erg goedkoop uitzien. Al zullen de meningen ook hierover verdeeld zijn.
Nilo zegt
@Bisazza: De belangrijkste veiligheidsmaatregel komt altijd nog van Volvo. De gordel. En Volvo komt dan toch echt niet uit Duitsland.
speedlimit zegt
@Bisazza:
Nothing beats the germans…tuurlijk vandaar dat de meeste duitsers voorwiel aandrijving hebben…uitgevonden door jawel Citroën ;)
En downsizing daar was Toyota begin jaren 90 al vroeg mee…google maar eens op 4E-FTE en 4A-GZE.
love4sportcars zegt
damn.. ik wist niet dat ie zo goed verkoopt, kan alleen maar beter worden als ze(nu eindelijk eens)een S8 in de markt smijten!
rechercheur zegt
Beste wat je kunt krijgen in deze klasse. Dus niets meer dan vanzelfsprekend dat Audi een plus van 57% kan realiseren in dit segment.
integralechubasco zegt
@rechercheur:
Nee dus, de benchmark is natuurlijk de benz s-klasse… Een groei in de verkoop rechtvaardigd geen bestklassenotering.
rechercheur zegt
@integralechubasco:
af en toe is het best lastig een sarcastische opmerking te herkennen… ;-)
integralechubasco zegt
@rechercheur: verdulleme… ;)
kaasboerin zegt
260k?! To-taal niet verwacht van deze auto, weinig mensen weten werkelijk wat voor dikke bak dit is, zelfs degene die redelijk verstand hebben van Audi hebben moeite om deze bak te ‘identificeren’ op straat.
maxx1 zegt
a4 full options zit je tegenwoordig ook al bijna tegen de 100 000 euro duss…
maxx1 zegt
@maxx1: ugh, 103 617, 3.0 tdi full options.
belachelijk! en voor 124 000 euro de s4 full options
die bedragen gaan nergens over
marcellowitz zegt
@maxx1: Zo dacht ik er vroeger ook over. Begreep niet dat men zoveel geld aan een auto kon besteden. Totdat ik er in gereden had, toen kon ik het wel begrijpen.
maxx1 zegt
@marcellowitz: jawél, ik begrijp absoluut dat je een mooie auto wilt rijden.
maar vergelijk het geld is met de auto en de status van de auto. dat gaat toch niet samen? voor dat geld kun je zóóveel kopen. ook qua auto’s.
gerard1710 zegt
@maxx1: Je kunt inderdaad zoveel andere dingen van dat geld kopen, maar als je een auto met een basisprijs van 120000 koopt, wil je toch wel wat opties? Gaat dus niet helemaal op wat je zegt, niettemin dat het gruwelijk veel geld is.
maxx1 zegt
@gerard1710: nee idd, ik deed ook de audi r8 v10 in de configuratie. keramische remschijven: even 15 000 neertellen… dan gaat het hard! full options 283 000
ik zou eerder een 2dehands kopen met weinig kilometer. voor 120 000 euro heb je 3x een Porsche cayenne turbo op je erf staan…
lincoln zegt
nooit over de production figures van de A8 gedacht ..
300.000 is wel een enorm aantal ..
knap stukkie logistiek ..
rechercheur zegt
@lincoln:
Aantal klopt ook niet, Audi verkoopt namelijk zo’n 25.000 exemplaren van de A8 dit jaar. Het getal van 300.000 stuks slaat op de totale productie in Neckarsulm (van alle modellen gezamenlijk).
lincoln zegt
@rechercheur:
thanks .. dat komt idd al een stuk meer bij mijn voorstellings vermogen in de buurt ..
lincoln zegt
@rechercheur:
alhoewel .. het logistieke verhaal wordt er wel “knapper” op ..
phantom95 zegt
Gaan mensen na lezen van dit artikel alle a4’s aanzien oor a8ten en die slopen :p
robbie zegt
Er zitten nog wel wat arbeiders werkloos thuis in Zweden ;)
BmwMPower zegt
@robbie: Hebben die geen concurrentiebeding? ;)
Alpinaa zegt
Die 1e zin, geniaal!
robbie zegt
In 2010 zijn er 22.435 Audi A8’s geproduceerd.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Als ze nog 1200 man technisch personeel zoeken heb ik nog wel een goede tip… Zweden is niet zo ver weg…
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: pik je nou mijn grappen ;)
Volvo zoekt overigens ook nog een heleboel personeel…
StijnB zegt
@robbie:
En je kan ze trouwens niet van SAAB weghalen, dat is geen personeel maar zijn vrijwilligers :)
stationcar zegt
Goed, wat een marketing gezwets weer, copy + paste uit een persbericht zeker, complimenten Autoblog mannen, julie zijn zojuist misbruikt door Audi….
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Humm.. telkens als ik zeg dat ik het verschil tussen a4 – a6 – a8 zonder type aanduiding niet kan zien zeggen ze ” ach joh dat zie je echt wel als je beetje verstand van auto’s hebt ”. Nou, ik zag het bij het vorige model wel degelijk maar deze nieuwe generatie.. vandaag ook: er rijdt een a4 voor ons die ruim de 200 aantikt en wij maar denken dat het een a6 of a8 moest zijn. Als we eenmaal vlak erachter zitten zien we dat het een a4 is. Breedte en lengte, ja van dichtbij, maar 50 meter wordt al moeilijk..
bisazza zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig: precies hetzelfde verhaal als bij BMW dus je praat in je eigen straatje.(wacht maar op de nieuwe 3 die enorm op de 5 gaat lijken.) Geeft verder niets beiden geweldige auto’s en blijkbaar verkoopt het. Nee, alleen MB is daadwerkelijk onderscheidend qua modellen. Of dat de juiste strategie is zal de tijd leren.
mbman zegt
Vanmiddag zag ik een nieuwe a6 en een a8 die er achter reed.Leken precies op elkaar.Je hoort die a8 rijder al denken:had beter een a6 kunnen kopen.
rechercheur zegt
@mbman:
Dus de A8 rijder zou denken “had ik maar een A6 gekocht, want die gast van 32 kan het verschil niet zien met die A6 voor me” …. tsja, denk niet dat dit de belangrijkste overweging is van een gemiddelde A8 koper.
mbman zegt
@rechercheur:vind het gewoon belachelijk dat je meer voor zon hok moet betalen.BIj die klasse mag wel wat meer onderscheid zijn.Blijft gewoon een saai merk wat buiten het interieur nergens in uit blinkt.Bereden door saaie mensen die denken dat ze premium rijden en daarom lekker aso kunnen rijden.Krijg steeds meer hekel aan die hokken op de weg.
rechercheur zegt
@mbman:
Je ‘moet’ helemaal niets, laat staan meer betalen, je koopt een A8 immers zonder enige vorm van dwang. Dus als jij liever in een klein imago-loos koekblikje rijdt, dan moet je dat ook vooral lekker doen.
bisazza zegt
@mbman: onzin en ongefundeerd
mercedesgl zegt
zag laatst een a4, a6 en a8 in hetzelfde rijtje staan.. moest effe goed kijken voor ik de verschillen ontdekt had.. jammer hoor van audi
mbman zegt
@mercedesgl: waarom jammer.Dan koop je toch een benz.Onderscheidend ten top
lincoln zegt
@mercedesgl:
klopt .. en die staan ook in de showroom naast elkaar ..
zullen de klanten iene miene mutte ??
of een weloverwogen keuze maken ??
en wat zou de beweegreden van die lui zijn ??
C220AMG zegt
@lincoln: Zou me niets verbazen als er klanten zijn die in de showroom naar een zwarte A8 kijken, daarna een rondje lopen door de showroom om vervolgens in de zwarte A4 te stappen die naast de 8 geparkeerd staat.
lincoln zegt
@C220AMG:
Audi shoppers kennen elk detail van internet .. no doubt ..
dat zijn zeker GEEN impulsieve klanten ..
KaCh1ng zegt
@mercedesgl: dan ben je blind, hoe f*cking groot is een A8! ik ga ook 2-3x / jaar nr de audi dealer , vorig dat ik een A8 zag , shit dies groot!
barryb zegt
Audi A8 verkopen 57% in de lift? Wat verkopen die Audi A8-ten dan in de lift? Bmw’s?
ritsaartjeroen zegt
Voor diegenen die nog steeds denken dat Audi een minder merk is dan BMW of Mercedes verwijs ik naar de test in de nieuwste Autozeitung. De Audi wint als goedkoopste van de 3 vier van de vijf categorieen. Het gaat hier om de om de 12 cylinder versies van de A8, 7 en S-klasse. De Audi wint glansrijk en is daarmee tevens naar ik vermoed de beste auto ter wereld op dit moment. Audi is niet premium maar superpremium en staat iets boven de genoemde concurrentie. Audi gaat het dan ook maken de komende jaren.
speedie zegt
Chinezen vinden Audi het meest bevredigend (eerder in dit blog aan bod gekomen), dit zegt al veel over de toekomstperspectieven van dir mark. Dat de verschillende modellen gemeenschappelijke design trekjes hebben stoort niemand en vind je bij alle merken wel terug. Feit is dat het stuk voor stuk aantrekkelijke, luxueuze en degelijke auto’s zijn. Ook de successen in de autosport draagt bij tot een positief imago. Ten overstaande van BMW en Mercedes is Audi nog een jong merk. Weinig merken kunnen dit palmares voorleggen dus ik gun hun wel de nr 1 onder de premiums.
bisazza zegt
@speedie: en ik zeg als MB man dat ik je mening volledig onderschrijf. Dat geouwehoer dat ze enorm op elkaar lijken is nu ook wel weer eens passé. Zoals Lincoln ook schrijft zullen de kopers een weloverwogen beslissing nemen en zijn het gewoon enorm degelijke en goede auto’s punt uit. Wees blij met dit succes van Audi want dit houd MB en BMW ook lekker scherp. Iedereen blij!!!
gerard1710 zegt
@speedie: Volgens mij is Audi toch echt het oudste merk van de ‘grote drie’. Mercedes-Benz werd opgericht in 1926, BMW in 1913 en Audi in 1909.
kaasboerin zegt
@gerard1710: Jep maar zowel Mercedes als Benz (gescheiden) waren er eerder, waarvan Benz de eerste auto ter wereld heeft uitgevonden vóór de 20e eeuw nog.
tarquesh zegt
op marktplaats wil(de) iemand heel snel af van een A8 omdat die al zoveel reparatie kosten met zich mee droeg draagd. is het pech of moet je gewoon mazzel hebben met een A8? als top limosine verwacht je ook kwaliteit en geen drama.
lincoln zegt
@tarquesh:
is dat die site waar iedereen van zijn afgetrapte teringzooi afwil ??
vind het bijbehorende verkooppraatje eerlijk gezegd niet echt geloofwaardig ..
rechercheur zegt
@tarquesh:
Zou je Android toestel anders ook maar snel terug brengen naar de winkel, blijkbaar blijft er een knopje hangen …
:-)
agera zegt
@tarquesh: Best wel raar eigenlijk, want bijvoorbeeld een Phaeton dat van hetzelfde concern komt is technisch een van de beste misschien zelfs beter dan een MB S-Klasse tja alleen dat VW logo he ;)
agera zegt
In deze categorie veel en veel liever de Porsche Panamera Turbo of de BMW 7 serie. Beiden een fantastische keus, beiden zijn zeer fraai, zijn sportief en tegelijk zakelijk en daarnaast beiden zijn een echte rijdersauto wat je niet echt van een gevoelloze Audi kan zeggen.
kaasboerin zegt
@agera: Exact, doe mij maar de Panamera, dat heeft tenminste een design naar de prijs.
BmwMPower zegt
Ik denk dat Audi een applausje wil.
Nou, wie?
highperformance zegt
@BmwMPower: klapklapklap
norge zegt
Tjee dat zijn veul audi’s ,gelukkig gaan de meeste naar China.
Dickie zegt
Haha idd de meesten gaan naar China :p
25000 A8 tegen 66500 S Klasse’s als ik het goed heb….
kingbenzai zegt
TJa dat Audi in China zo hoog scoort wat betreft klantentevredenheid is typerend.
Want na 2 jaar gaan de achterste ruiten van mijn A4 nog steeds stotterig open en geeft de auto nog steeds aan dat er een koelvloeistofprobleem is…
Waarbij men ook nog het lef had om mij een rekening THUIS te sturen voor het vervangen van diverse onderdelen om het probleem op te lossen.
Ben mijn ongenoegen daarover kenbaar gaan maken en heb meteen stiekum even ter sprake gebracht dat ik voor een C-klasse coupe in de markt ben… Komen ze met hun A5 aan… Een A4 met 2 deuren… Tuurlijk, dat overtuigd mij om weer voor Audi te kiezen!!! xD
speedlimit zegt
Het is wel duidelijk dat de ODE prijs wederom naar audi gaat…Onderscheid Door Eentonigheid ;)