
Het staat wel leuk op de oprit!
18 jaar. Dat was vroeger een magische leeftijd, want je mocht je autorijbewijs gaan halen! Tegenwoordig mag dat in Nederland allemaal wat eerder. Eenmaal het roze pasje in bezit mag je zo’n beetje personenauto rijden. Of ‘ie nu 150 of 700 pk heeft. Verzekeren is soms een ander verhaal.
Dat is niet overal zo makkelijk. In Italië zijn er strenge regels voor beginnende bestuurders. Extra lullig als je naam Kimi Antonelli is. De rookie heeft voor zijn rol als coureur bij het Formule 1-team van Mercedes een mooie auto van de zaak gekregen. Namelijk een hagelnieuwe AMG GT 63 S. Het slechte nieuws? Hij mag er niet in rijden.
De kersverse F1-coureur behaalde in januari van dit jaar op 18-jarige leeftijd zijn rijbewijs in Italië. Terwijl hij in het weekend geheel legaal scheurt in een 1.000+ pk sterke Formule 1-auto, mag hij doordeweeks niet achter het stuur plaatsnemen van de 639 pk sterke AMG GT 63 S.

De in Bologna geboren coureur heeft te maken met een vervelende Italiaanse wet. Sinds 14 december 2024 mogen beginnende bestuurders niet rijden in een auto met meer dan 75 kW per ton. De regel is drie jaar van kracht. In het geval van Kimi Antonelli betekent dat hij pas op z’n 21ste over de openbare weg mag rijden in zijn auto van de zaak.
De AMG GT 63 S komt namelijk uit op 430 kW per ton. Ja, das een onsje meer dan 75 kW zullen we maar zeggen. Er worden geen uitzonderingen gemaakt, dus de jonge Antonelli kan er niets aan doen. Hoe krom het ook lijkt, want de 18-jarige kan natuurlijk beter rijden dan een 40-jarige in een AMG GT met 22 jaar rijervaring.
Dat worden drie lange jaren voor de Italiaan. Het staat wel leuk op de oprit. Maar drie jaar lang de auto stofzuigen en wassen gaat ook zo vervelend. Misschien dat Antonelli wat anders mag uitkiezen in de vloot van Mercedes? Doen ze vast niet moeilijk over.
Prima regel, zouden ze in Nederland ook moeten invoeren.
Bij het motorfiets rijbewijs hebben ze ook al zo’n opdeling, bij auto’s zouden ze dat ook moeten doen.
Eens! Zowiezo idoot dat kinderen vanaf 16-17 jaar al rijlessen mogen volgen. Op die leeftijd zijn ze met heel andere dingen bezig. Kan best wel even wachten, dat rijbewijs. Vanaf 20-21 jaar; vrieg genoeg.
vrieg = vroeg
Precies, eerst verantwoord leren omgaan met alcohol en daarna pas een rijbewijs.
“Zijn ze met heel andere dingen bezig” is natuurlijk een verschrikkelijke onderbuik redenering. Maar degenen die op hun 16 en 17 met hun rijbewijs bezig zijn toch gewoon met hun rijbewijs bezig en misschien ietsjes minder met school, bijbaan, gamen, sport, seks en natuurlijk de mobiele telefoon.
https://www.facebook.com/motorsportcom/photos/18-year-old-kimi-antonelli-has-reportedly-registered-his-license-in-san-marino-i/1065639098945489/
De vraag is ook wat “beter rijden” precies betekent. Wat betreft het oplossen van problemen die anderen veroorzaken en jezelf niet uit de tent laten lokken durf ik de strijd wel aan met welke 18 jarige formule 1 coureur dan ook.
Geheel terecht. Dat meneer een F1 auto kan besturen op het circuit, wil niet zeggen dat hij een auto met 600+ pk op de openbare weg kan handelen. Het vermogen is het probleem niet (tenminste??). Maar wij mogen op de openbare weg ook niet doen alsof we op het circuit rijden. Zal wel reden voor zijn
90% van de wereld kan niet eens met 100pk overweg gaan