Hey, opvallend: Smartphonegebruik staat niet op 1.
Waar ergeren we ons allemaal aan? November, december is blijkbaar de maand dat we dat willen weten. De loden leeuw is ondertussen uitgereikt maar nu is het tijd voor jouw verkeersfrustraties. Misschien zijn het jouw frustraties of hey, misschien ergeren mensen zich wel aan jou.
Gelukkig was er weer een verzekeraar met een onderzoekje, dus de cijfers zijn binnen. En misschien ook wel gezond om dat aan het begin van de maand te doen. Al die opgekropte ergernis brengt rond de kerstboom straks alleen maar stress.
Volgens het onderzoek dat Allianz Direct uitvoerde heeft bijna 99% van de Nederlanders last van ergernissen in het verkeer. Iedereen dus! 65+’ers krijgen het vaak aan het hart van asociaal rijgedrag. De grootste irritatie bij Nederlanders blijkt bumperkleven. Wat opvalt is dat vooral 65+’ers zich erg irriteren aan bumperklevers en automobilisten die rechts inhalen.
In het straatbeeld zijn het vaak ouderen die opvallen omdat ze iets langzamer rijden en wat langer links blijven rijden. Juist aan die punten irriteert de jongere generatie (onder de 30) zich, er lijkt dus een verband. Jongeren irriteren zich ook aan files en omleidingen, kortom: alles wat kan leiden tot tijdsverlies.
Top 8 van vaakst genoemde irritatiepunten:
- Bumperklevers (55%)
- Smartphonegebruikers (54%)
- Linksrijders (30%)
- Automobilisten die afval uit het raam gooien (27%)
- Langzame rijders (25%)
- Snelheidsduivels (23%)
- Automobilisten die rechts inhalen (21%)
- Files (21%)
Smartphonegebruik wordt een steeds groter probleem in het verkeer. De landelijke MONO-campagne moet voorkomen dat de telefoon in het verkeer wordt gebruikt. In 2015 ergerden nog maar 13% van de Nederlandse automobilisten zich aan het gebruik van de smartphone. Dit jaar irriteert 54% zich aan het feit dat de aandacht naar de telefoon gaat. Overigens is het een groter bron van frustratie bij vrouwen (59%) dan bij mannen (50%). Zo zijn er nog wel enkele verschillen. Vrouwen ergeren zich veel meer (20%) aan verblinding door koplampen van tegemoetkomend verkeer dan mannen (14%)
Mannen hebben blijkbaar toch meer haast want linksrijders irriteert 39% van de mannen en slechts 21% van de vrouwen, ach ja. Dus zeg het maar, erger jij je ook? Volgens dit onderzoek ergert iedereen zich namelijk.
bron: Allianz Direct
weeshuis zegt
Toevallig de gehele top 7 gistermiddag in één klap mogen ervaren door niet nader te noemen petjesgroep. Gewoon zomaar op de A2.
dutchneon zegt
@weeshuis: Simpel op te lossen, de mensen die altijd zeuren dat hard rijden geen zin heeft blijven lekker op de rechter baan… inhalen van een vrachtwagen heeft in die context dus ook geen zin! Meteen het bumperkleven en rechts inhalen probleem voor hen ook opgelost.
De linker baan is om in te halen en dat betekent dat je gas moet geven… desnoods even 140 om het vlot te laten gebeuren. En ik snap dat dat moeilijk is met een gedownsizede 0.7 milieuwonder en het kost je 30cent aan brandstof…. maar als je dat niet wilt blijf je lekker in het rechter rijtje!
Dutchdriftking zegt
@dutchneon: Dit dus, als je te gierig bent om te tanken ga je maar met de bus.
grasvreter zegt
@dutchdriftking: eens. Ik heb dagen dat ik rustig aan doe, blijf ik lekker met 100 op rechts. En ik heb dagen dat ik snel thuis wil zijn. En dan is het gruwelijk irritant dat er mensen een hoop vrachtwagens in gaan halen met 110, terwijl ik 130 of 140 wil rijden. Ook als ik zo’n 100 dagje heb, en ik moet 3 vrachtwagens voorbij, dan trap ik het gas wel even in naar de 130 om na het inhalen weer terug te gaan naar 100. Heb ik wel een enigszins rappe auto met atmosferische 2.0, dus ik zit ook redelijk rap op de 130..
hotze zegt
@grasvreter: een dikke ?Zo irritant, moraalridders die inhalen met 100. Ga lekker met trein en bus als het je geen reet interesseert wat er om je heen gebeurt.
sabrerator zegt
@grasvreter:
Ik precies zo. Meestal lekker 100, maar bij inhalen even gas erop.
mashell zegt
@dutchneon: “De linker baan is om in te halen en dat betekent dat je gas moet geven… desnoods even 140 om het vlot te laten gebeuren.” Pardon? Er staat nergens in de wet dat inhalen vlot moet gebeuren maar er staat wel in de wet dat 130 de max is, sneller gaan we gewoon niet. Als ik al 134 op de teller heb ga ik niet nog sneller om er vlot voorbij te gaan, dat is helemaal nergens goed voor. Niet zelf verkeersregels gaan verzinnen, die kent buiten jou niemand en levert je alleen maar frustratie op.
aerohead zegt
@mashell: Waar de meeste de fout in gaan is deze hele simpele snelweg regel:
“Bij wisselen van rijstrook voer je een bijzondere manoeuvre uit, waarbij je al het overige verkeer vóór moet laten gaan. Bij inhalen zal je veelal (enigszins) versnellen; laat de snelheid tijdens het kijken en wachten op de gelegenheid om in te halen niet zakken”
Als je dan al op linkerstrook rijd met 134km/u en er komt iemand aan denderen met een nog hogere snelheid ben je inderdaad niet verplicht om nog sneller te gaan rijden.
Echter, ter bevordering van de verkeersdoorstroming (en voorkomen van frustraties/irritaties/bumperkleven/agressie, etc) lijkt het mij gewoon ‘common sense’ om een beetje gas bij te geven om vervolgens weer de rechter rijbaan op te zoeken.
Er zijn ook zoiets zoals ongeschreven regels en etiquettes.
dutchneon zegt
@mashell: je snapt heus wel wat ik bedoel… de max regel is niet bedoeld om je blind op de teller te laten staren.
Let op je omgeving en geef even gas, de correctie van je km teller zorgt er namelijk wel voor dat je niet te hard rijd. 140 op de gemiddelde tellerbak zijn amper 130 echte kilometers.
Maar fijn dat je er zo’n groot drama van maakt…. kommop zeg 6km overschreiding volgens jouw redenatie!
dutchneon zegt
@mashell: “” Pardon? Er staat nergens in de wet dat inhalen vlot moet gebeuren””
Ach ik denk dat iedereen wel kan bedenken dat het fijn is dat wanneer je gaat inhalen, je jezelf aanpast aan de rest van het verkeer. Als de rest dus 110 rijd zal niemand het erg vinden dat je ook op de linkerbaan mee komt doen….
Echter als je het leuk vind om 13 km/h harder te gaan rijden dan de vrachtwagens op rechts en de rest van de linkerbaan doet fijn 120-130, dan doe je even sociaal, pas je je snelheid even aan en zoekt dan een gaatje op rechts waar je fijn jouw gekozen snelheid gaat rijden!
Als je jeauto naar links beweegt en vervolgens een groot gat laat vallen ten opzichte van de auto’s die nu voor je rijden, dan is dat het bewijs dat je je niet aanpast aan de rest van het verkeer. Grote kans dat de bestuurders achter je het niet fijn vinden dat zij zich wel moeten aanpassen aan jou….. en voila daar heb je het bumperkleven, seinen en rechts inhalen probleem!
tiimoo zegt
@mashell: Er staat nergens dat het vlot moet gebeuren en er zijn ook maar weinig mensen die zich irriteren aan iemand die met 134 inhaalt. Het gaat hier voornamelijk om mensen die op een 130-snelweg gaan inhalen met 110 en weigeren ook maar even 10 seconden het gas in te drukken zodat niet iedereen die 134 op de teller rijdt in de remmen moetomdat meneer 110 wilt inhalen en schijt heeft aan de rest van het verkeer. Als jij dus aan komt met 134 en meneer 110 haalt meneer 108 in lijkt me dat toch behoorlijk irritant. Al is het alleen al omdat meneer 110 blijkbaar mag bepalen dat als hij 110 wil rijden iedereen dat maar moet doen.
E34M5Touring zegt
@mashell: Zeker wel. Inhalen dient vlot en zonder hinder of gevaar voor anderen gedaan te worden. Staat gewoon in de wegenverkeerswet hoor. Dus met 95 een vrachtwagen inhalen op de snelweg is gewoon bekeurbaar. Als je 134 rijdt hebben anderen gewoon te wachten. Maar als je behoorlijk onder de max rijdt dien je gewoon te versnellen, simpel zat.
HIM zegt
@mashell: wetweter…
karhengst zegt
@him: was het maar zo, in plaats van halve waarheden te verkondigen.
donotfeed zegt
@mashell: bij gebrek aan een duim omlaag knop
Erik zegt
@weeshuis:
Misschien was ik dat wel.
Na 17 rijlessen en een examen met extreme sneeuwval ontving ik mijn roze papiertje zonder ook maar één keer tijdens een les c.q. het examen de autosnelweg gezien te hebben.
Mijn examinator vond het na 15 min genoeg wegens de extreme sneeuwval/mijn uitmuntende stuurkunsten en had voldoende gezien om mij het roze papiertje te gunnen.
seba zegt
Als langzame rijders af en toe gebruik willen maken van de rechter baan wil ik best niet meer bumperkleven of rechts inhalen. Helaas maar 9 van de 10 keer als je niet gaat bumperkleven langzame rijder gaat niet vanzelf naar de rechter baan, dan maar beetje helpen.
pa045 zegt
@seba: je zou eens vriendelijk 1(!) keer kunnen seinen vanaf een normale afstand, dus niet dat de koplampen niet eens meer zichtbaar zijn! Dat maakt mensen ook wakker op een veel betere manier.
Bovendien denk ik dat de interpretatie van bumperkleven niet alleen is dat iemand achterop een linksrijder zit. Kijk eens op een drukke snelweg. Ze rijden amper 5 meter achter hun voorligger met 100 km/h. Hele linkerbaan is vol. Maar duwen moet. Die mensen zijn fileveroorzaker nummer 1! Meteen moeten ze remmen als de voorligger vaart moet verminderen. En de klever neemt ieder achter hem weer mee. Je moet wel snappen hoe dit werkt, maar daar zijn deze mensen niet slim genoeg voor. Ze doen niks fout. Vinden zichzelf een “doorrijder”.
karhengst zegt
@pa045: Het gros van de lui zal bij een seintje demonstratief op de rem gaan staan. Of merkt het niet omdat men de blik op de telefoon heeft.
olivier420 zegt
@karhengst: Helpt wel degelijk. Ik merkte zelf (Nouja mn wederhelft gaf het even aan…) dat op mn eigen (hoge) snelheid aankomen en erachter hangen erg intimiderend is en mensen dan sowieso niet aan de kant gaan.
Even gas los en een keer knipperen van een normale afstand is 9 van de 10x al voldoende.
hotze zegt
@olivier420: wat dacht je van even rechts er voorbij, werkt prima.
olivier420 zegt
@hotze: tot dat Iemand je over het hoofd ziet. Happened to me.
hotze zegt
@olivier420: ja, gelijk, kl.voor je. Als we straks 100 mogen overdag wordt ’t helemaal een feest met linksplakkers.
tiimoo zegt
@karhengst: Ik reed ooit in een ’treintje’ van 4 auto’s 140 op de teller voor al dik 10km toen er in de verte iemand op de linkerbaan rond de 100 leek te rijden terwijl de rechterbaan leeg was. Op 100m afstand inderdaad even kort 2x geseind omdat meneer niet doorhad dat hij naar rechts kon. In plaats van gewoon even naar rechts te gaan ging meneer VOL op de rem staan waardoor ik er bijna achterop klapte. De 3 auto’s achter mij gaan ons vervolgens allemaal rechts voorbij. Meneer linkerbaan heeft me vervolgens dik 15min lopen volgen, allerlei gebaren te maken dat ik gek was en dat hij wilde vechten of iets, me lopen afsnijden en constant voor me in de rem. Meneer linkerbaan had enkel en alleen naar rechts hoeven gaan maar nee meneer de koning reed met 105 op de linkerbaan dus de rest van het verkeer kan doodvallen..
ghost zegt
@tiimoo: altijd jammer dat soort kansenparels…zelf ook meegemaakt. Helaas te veel moreelridders in dit land..
hotze zegt
@ghost: moraalridders ?
karhengst zegt
@tiimoo: Dat bedoel ik. Zulke idioten heb ik ook gehad. Dan liever even goed spiegelen voor wouten en zonder moeite rechts er voorbij. Als ze reeds vijf minuten zonder reden links zijn blijven rijden zullen ze in die twee tellen ook nog wel daar blijven.
Tenzij ik achter mij nog iemand zie die hem eventueel naar rechts drukt op harde hand, de categorie sneeuwschuiver (een Q7/X5 doet t altijd goed), dan hou ik wel even in. Gevaarlijke situaties vooroorzaak ik liever niet zelf.
ghost zegt
@pa045: dat seinen werkt nog harder in je nadeel is mijn ervaring. Vaak krijg je dan een wapperend handje te zien door de achteruit, een middelvinger, of een brakecheck.
Bumperkleven doe ik ook liever niet.
In mijn optiek is het dan ook simpel voor een optimale doorstroom van het verkeer, je rijdt door en houdt niemand op, of je voegt in naar rechts. Als je dat tegen elke automobilist zegt als std gegeven bij het afrijden, wordt het mijn inziens stukken beter.
gewoondirk zegt
@seba: Lekker bezig om zo bumperkleven goed te praten. Ja, ook ik vind mensen die onnodig links rijden nodeloos irritant maar om dan maar direct jezelf en een andere weggebruiker in gevaar te brengen? Ik hoop voor je dat je het nooit mee hoeft te maken maar als de auto waarbij jij kleeft, om wat voor reden dan ook, plots vertraagt ben je nergens meer. Maar ach, dan had ie maar naar links moeten gaan natuurlijk.
gewoondirk zegt
@gewoondirk: “naar rechts moeten gaan” Handig, die edit knop…
vroom11 zegt
@gewoondirk:
Toch best makkelijk uit te leggen: de linksrijdende (30%) smartphonegebruikers (54%) – statistisch gezien dus de totale meerheid – ergeren zich aan bumperklevers (55%) die op hun beurt zich aan de linksrijdende smartphonegebruikers ergeren.
Dus gewoon rechts inhalen, dan is iedereen happy.. simpels!
gewoondirk zegt
@vroom11: “Statistisch gezien gewonon de totale meerderheid” Dit is dus totale onzin. Want hoeveel van die smartphonegebruikers zijn linkstrijders? Dat valt hier niet uit te halen, dat kunnen net zo goed rechts inhalers of bumperklevers zijn. Die percentages kan je niet zomaar optellen, als je denkt van wel dan adviseer ik je eerst eens terug in de schoolbanken te duiken alvorens je denkt mij uit te kunnen leggen waarom rechts inhalen wel moet kunnen.
hiostu zegt
@seba: als ik soms zie, met name op snelwegen met 2 banen, hoe veel moeite sommigen doen om iemand er niet tussen te laten bij een vrachtwagen. Dan snap ik ook wel dat iemand niet naar rechts gaat in dat soort gevallen.
Neemt niet weg dat er ook een hoop mensen zijn die echt onnodig op de 2e baan van links rijden op een snelweg met meer dan 2 banen.
elemento zegt
Ik aan dure monopolie verzekeraars
feelingporsche zegt
“Wat opvalt is dat vooral 65+’ers zich erg irriteren aan bumperklevers en automobilisten die rechts inhalen.” Hoe zou dat nou toch komen… (Linksrijders (30%))
hotze zegt
@feelingporsche: haha. ‘T is een wonder dat ze die überhaupt opvallen. Kheb ’t idee dat ze helemaal niks zien wat om ze heen gebeurd.
intimrasiert zegt
@hotze: inderdaad, meeste bestuurders lijken blind en doof. Met een grote bocht om iedereen heen is het devies.
E550 zegt
@feelingporsche: die overige 70% zijn vrouwen van alle leeftijden?
E550 zegt
@e550: punt.
Brokkenpiloot zegt
Nummer 1 vs nummer 3.
Nr. 5 vs nr 6.
Volgens mij zit iedereen zich aan iedereen te irriteren. Heeft meer te maken met egoïsme dan met rijgedrag. te kort lontje.
(Rij trouwens 60.000 km per jaar in een leasebak en zie dus zelf ook genoeg op de weg gebeuren).
Neig er naar de eerste en de zesde als veroorzakers te benoemen, maar wie zonder zonde is…
bertorelli zegt
“Juist aan die punten irriteert de jongere generatie (onder de 30) zich, er lijkt dus een verband. Jongeren irriteren zich ook aan files en omleidingen, kortom: alles wat kan leiden tot tijdsverlies.”
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/431/irriteren_ergeren/
vondick zegt
@bertorelli: boeie
Volvo_440_turbo zegt
Moet het niet langzaamrijdende ‘Teslarijders’ zijn? Ik heb trouwens al enkele achtergelaten exemplaren gespot hier in België, wellicht zonder benzine gevallen?
vondick zegt
@Volvo_440_turbo: gas gas gas gas met zo’n ding! Zit toch POWER in? Gebruiken!! Zoomzoom
julez zegt
Wanneer start de overheid eens met een landelijke campagne met ‘Tips in het verkeer’? Die hele MONO-campagne is de meest onzinnige, dure onzin, en het heeft nauwelijks effect. Als dat nou samengevoegd was met algemene verkeerstips en -regels, dan heb je heel veel vliegen in één klap.
Het valt me namelijk op dat de oudere leeftijdsgroep bijvoorbeeld vaak niet weet dan een blauw verkeersbord met een snelheid er op een ‘adviessnelheid’ is en niet een maximum-snelheid is. Zelfde met in het midden of links blijven rijden en op de vluchtstrook rijden wanneer er een groene pijl boven op de matrixborden worden weergegeven. 9 van de 10 keer bij deze situaties zijn het de 65+’ers die deze situatie niet snappen.
Het wordt tijd om de kennis van autorijden en verkeersregels bij veel automobilisten weer eens op te frissen.
julez zegt
@julez: dat*
basman147 zegt
@julez: Ik zou er niet op tegen zijn om niet alleen bij oudere verkeersdeelnemers, maar gewoon bij iedereen om de 10 jaarof zo een her-examen af te nemen in plaats van het rijbewijs automatisch te verlengen.
1. Als je bedenkt hoeveel regels en borden er gewijzigd worden, is dat moeilijk bij te houden
2. Als je iets vaak doet, sluipen er vaak slechte gewoontes in gedrag, daar kan je op zo’n moment op gewezen worden.
Maar goed, het CBR kan het nu al niet aan, laat staan als iedereen met een rijbewijs om de 10 jaar gekeurd moet gaan worden…
dondeboer zegt
Tja, 10 minuten eerder vertrekken zodat je geen haast hebt, scheelt een bak aan ergernissen. Maar ik hou m’n hart soms vast als ik de smartphonegebruiker bezig zie. Beetje zwalkend over de rijbaan, 20km onder de max snelheid, kopje voorover, gezicht blauw verlicht en geen flauw benul van de omgeving. Als je denkt dat het direct reageren op prikkels uit je sociale netwerk belangrijker is dan het leven van anderen, dan zit er echt een schroefje bij je los.
vondick zegt
@dondeboer: Gaat om het gevoel. Niet om de tijd. Lekker knallen. Wapwap!
karhengst zegt
@dondeboer: Op tijd vertrekken is sowieso een gegeven. Maar lui die moedwillig de doorstroming saboteren omdat ze geen zin hebben actief deel te nemen aan het spel zouden gewoon naar het OV moeten worden verwezen.
Bumperkleven, opduwen en gaten dichtrijden om een ander de ruimte niet te gunnen praat je daar zeker niet mee goed. Maar als je zelf geen haast hebt is een ander voorlaten ook echt geen schande. In Duitsland krijg je daar gerust nog een bedankje voor ook. Is gewoon sociaal rijgedrag.
dondeboer zegt
@karhengst: Helemaal mee eens. Maar vaak leidt asociaal rijgedrag tot reacties die ook geen schoonheidsprijs verdienen. En ik merk zelf dat ik relaxter reageer als ik de tijd heb.
Peut Boer zegt
Inhalend vrachtverkeer dat één grote clusterf*ck veroorzaakt naast en achter zich op snelwegen…
vondick zegt
@alfaromeome2: haha, hij zei clusterf*ck
JamesBond007 zegt
Allemaal logische en herkenbare issues. Ik vind ‘drugsgebruik’ onder het rijden nog het meest gevaarlijk. In Rotterdam zie ik dagelijks van die idioten die met zo’n ballon in hun bek een aantal van de ergernissen uit dit lijstje vertonen.
vondick zegt
@JamesBond007: heropvoedingskamp voor die lui
dsdh zegt
Mijn persoonlijke nummer 1: mensen die geen richting aangeven bij het verlaten van een rotonde, waardoor je als een jan doedel voor niks staat te wachten. Verschrikkelijk.
viezefreddyw zegt
@dsdh: Of mensen die rechtdoor gaan op een rotonde alsnog de knipperlicht naar links aanzetten. Ook erg verwarrend.
mashell zegt
@viezefreddyw: op een rotonde met alleen afritten aan de rechter kant heeft een knipperlicht naar links geen functie. Je zou er in theorie mee kunnen signaleren dat je er driekwart rond mee gaat, echter kunnen de degenen voor wie dit relevant is meestal helemaal niet zien door de snelheidsremmende heuvel/kunstwerk midden op de rotonde. De twee signalen, knipperlicht naar rechts en geen knipperlicht dekken alles al af. Complexiteitsvermindering zorgt ook voor minder frustratie.
faalhaas zegt
@mashell: Toevallig rij ik vaak over rotondes(80 weg)met veel vrachtverkeer, die kijken er wel overheen als ik driekwart rond ga. Die vinden het wel zo fijn.
joost1234 zegt
@mashell: Aangeleerd met theorie tegenwoordig is het volgende: Rechtsaf is voor de rotonde knipperlicht naar rechts en die aanhouden tot je de rotomde afbent. Rechtdoor is geen knipperlicht gebruiken tot je de 1e afslag(rechts) voorbij bent of er naast zit, op dat moment knipperlicht naar rechts aan zodat duidelijk is dat je er bij de 2e afrit (rechtdoor) vanaf gaat. Linksaf is voor de rotonde al het knipperlicht naar links aanzetten, zodat het voor mensen die bij de 1e en 2e oprit van de rotonde staan duidelijk is dat je er niet vanaf gaat. Vervolgens als je naast op net voorbij de 2e afrit rijdt (rechtdoor) je knipperlicht naar rechts doen. Als iedereen deze regels nou eens gaat hanteren kunenn zoveel opstoppingen bij (vooral turbo) rotondes kunnen voorkomen… Ik irriteer me mateloos aan mensen die geen gebruik maken van een knipperlicht.
dondeboer zegt
@mashell: bij minirotondes ziet iedereen je knipperlicht en voegt t heel veel toe. Ik rij dagelijks over een reeks van die dingen en het scheelt een bult aan doorstroming als mensen fatsoenlijk richting aangeven.
dondeboer zegt
@dondeboer: en dan bedoel ik dus ook naar links richting aangeven.
str8six zegt
@dsdh: irriteer me daar ook aan maar maak me er zelf ook wel eens schuldig aan. Daar wordt ik dan nog even fijntjes op gewezen door m’n better half.
koekwaus zegt
@dsdh: dit, en als je ze erop aanspreekt is het “ja maar dat heb ik niet geleerd met mijn rijlessen”
jeffreym3 zegt
Totaal inhaalverbod voor vrachtwagens zou een hoop ellende (en files) voorkomen..
En wie rechts ingehaald kan worden, rijdt over het algemeen onnodig links.
ghost zegt
@jeffreym3: dus dit, Amen??
pretje zegt
@jeffreym3:
Dit geeft geen blijk van veel verkeersinzicht, Een flink beladen combinatie zal bij een opgaand viaduct onder de 70 zakken, zijn achterligger gaat er langs met 85-90, zeker op 3 baans geeft dat weinig tot geen overlast aan anderen.
En indien het druk is op de weg, willen we allemaal vlotter dan wijs is.
De dagelijkse drukte op de A12 zal dadelijk waarschijnlijk minder tot file leiden als het overal 100 is ….
jeffreym3 zegt
@pretje: Je vergeet dat de automobilisten die op dat moment op de middelste baan rijden, naar de linkerbaan moeten uitwijken voor de inhalende vrachtwagen en veelal met een lagere snelheid hierop doorrijden dan de mensen die al op die linkerbaan reden… Die vervolgens ook weer moeten inhouden. Oftewel, complete afremming van goed doorstromend verkeer. Over verkeersinzicht gesproken…
Tevens is je voorbeeld een aanname en zeker geen afspiegeling van de praktijk. Niet die van mij in ieder geval. In mijn praktijk halen vrachtwagens elkaar in met een snelheidsverschil van +- 2km/u. Zeker niet de snelheid die jij schetst.
johnwaters zegt
Ik erger me sterk aan het feit dat ik me steeds als opgejaagd wild voel in het verkeer, maar ook daarbuiten. Zelfs als ik tegen de maximaal toegelaten snelheid op het uiterst rechtse vak rijd, komen er nog steeds jagers bumperkleven. Want het is NOOIT goed voor velen. Het moet altijd maar sneller en sneller. Maar als ik bv tegen 140km/u rijd en het andere verkeer inhaal, dan komen er weer jagers bumperkleven. Idem als ik 160km/u rijd. Het zal nooit of te nimmer snel genoeg gaan. De mensen zijn knettergekke egoïsten.
enjoypunani zegt
@johnwaters: probeer eens de jager te zijn.. hard rijden heeft niks met egoïsme te maken. Het feit wil dat men zo snel mogelijk van a naar b wilt. Anders hadden ze wel gaan lopen. In je leven heb je maar beperkt de tijd, dan is al dat gereis zonde van jouw tijd. De handhaving is minimaal, dus daar is het gedrag ook naar.
johnwaters zegt
@enjoypunani: om ter snelst stilstaan bij het volgende verkeerslicht?
str8six zegt
65+’ers moeten gewoon de weg op gaan als het rustig is. Dat is beter voor hen en andere mede weggebruikers.
johnwaters zegt
@str8six: als je ooit de luxe hebt om +65 te worden, dan hoop ik dat je dit dan ook zal doen.
str8six zegt
@johnwaters: hopelijk hoef ik me dan niet meer te begeven op regenachtige Nederlandse A-wegen.
johnwaters zegt
@str8six: overwinteren in Benidorm dan maar :-)
leefvrij zegt
Ik probeer me zo min mogelijk te ergeren en me vooral te verbazen over het gedrag van anderen. Volgens mij leef je dan langer en minder gestresst. Iets meer geduld hebben helpt ook in het minder ergeren.
Ook apart om te zien, dat dit soort lijstjes en de reacties gaan over wat anderen fout doen en niet wat je zelf goed doet. Ik heb het al lang op gegeven, dat je andere verkeersdeelnemers moet en kan opvoeden, dus er zelf voor zorgen dat je om gaat met het gedrag van de ander is volgens mij veel waardevoller. Misschien moet die Mono campagne daar over gaan. Oh nee die hebben we al #doeslief
mashell zegt
@leefvrij: ergeren is een keuze. Je zelf rustig weten te houden, als je ruimte creëert (meestal is dat gewoon voldoende afstand houden) om fouten van anderen te op vangen maakt het allemaal zo veel prettiger.
BeQuietAndDrive zegt
Ik vraag me af of bumperkleven ooit helpt. Het is net zoiets als klagen bij de scheidsrechter: werkt ook nooit, toch gebeurt het nog. Als ik simpelweg niet sneller kan, dan kan het niet he.
Opvallend dat spookrijden ontbreekt. Zou ik bijzonder gevaarlijk rijgedrag vinden en zou hoog in mijn lijstje staan. Misschien omdat mensen er weinig mee te maken krijgen?
jeffreyvanbaal zegt
Mijn ergste frustratie in het verkeer is dat als mensen geen rekening houden met anderen en alleen maar een zichzelf denken. Helaas gebeurt het steeds vaker.
ben4dover zegt
Als je ze vraagt doet niemand iets fout, volgens hen zelf. Anders zouden ze het niet doen, of tenminste even zwaaien.
Grootste probleem is dus dat de meeste niet echt bewust zijn van anderen en de gevolgen voor hen op de weg.
Er is gewoon teveel ego en ignorance op de weg. We zouden eigenlijk gewoon vaker moeten controleren wie nog rijvaardig is, dan ziet iedereen wel of ze het nog goed doen.
mashell zegt
Niet zo gek dat de smartphone niet op 1 staat, veel van de stemmers zitten natuurlijk zelf met dat ding te spelen tijdens het rijden.
realhustler zegt
Er zou een lampje achter op de auto moeten zitten dat de cruisecontrol aan is.
Motiveert meer mensen de cruise control te gebruiken, en kweekt begrip bij mensen die met 120 op de cc inhalen, terwijl iemand anders plotseling een bumper klever is die 150 wil rijden.
Ik duik niet graag voor iemand, maar bij de kassa wacht je ook op je beurt, maar blijkbaar bij een vrachtwagen die 30 km/h langzamer rijdt dan mij, moet ik wel wachten op iemand die later is vertrokken en dat will compenseren met hard rijden?
Dus bij voldoende ruimte haal ik in, maar ik zie niet in waarom ik ook even naar 150 moet omdat hij dat wil rijden. Nee ik haal niet in met 100.
iphonistvongates zegt
Al die onnodige bochten. Korte invoeg/uitvoegstroken. Playstation Controller symbolen die onnodig lang branden boven lege onbenutte rijstroken. Domme verkeerd geprogrammeerde trajectcontrolesystemen. Snelwegverlichtingarmaturendie niet branden terwijl het wel nodig is. Je ergeren aan andere weggebruikers is een kwade vorm van narcisme en 110% egoïstisch. De mens is van nature “gemaakt” om fouten te maken…..dat is de basis van het cognitieve leermodel.
hippopotamus zegt
Als jij op een van de linkerste 2/3 rijbanen (A2) rijdt met ruimte rechts van je, dan haal ik je rechts in. Kun jij lekker op je telefoon blijven zitten.
donjunior zegt
Vanochtend nog een mooie.. Ik rij op de linkerbaan en meneer op de rechterbaan besluit zonder knipperlicht zijn auto naar links te gooien. Snelheidsverschil van zo’n 20 kilometer per uur. Prima op te vangen maar wel onnodig.
Dus ik knipper een keer met mijn richtingaanwijzers links-rechts-links.. onder het motto.. ik heb geen haast maar als je nu de volgende keer even je richtingaanwijzer gebruikt.. kan ik nog iets beter anticiperen.
Reactie van de beste man: Vol op de rem gaan staan (op een verder lege linkerbaan). Stom haantjes gedrag.. Ik heb adaptive cruisecontrol dus je remt maar lekker.. maakt me geen zak uit.. zo snel heb je me niet op de kast. Toen ie daarna naar rechts terug ging deed ie overigens wel netjes zijn knipperlicht aan.. missie geslaagd al zeg ik het zelf :)
karhengst zegt
@donjunior: Misschien heeft ie wel lepra aan z’n linkerklauw. Dat zal een behoorlijke kunstgreep geweest zijn toen hij weer naar rechts ging. Mag je best rekening mee houden.
Of t is gewoon een lul mét vingers geweest.
donjunior zegt
@karhengst: hahahaa dat verklaart..
xc70d5 zegt
Toevallig reed ik vandaag nog op de motor. Vond iemand het nodig om zijn zak met mac troep uit het raam te gooien net toen ik langsreed. Ik wist niet dat ik de enige was met deze ergernis.
Ik heb wel gelijk z’n spiegel voor hem afgesteld.
werf76 zegt
Iedereen die zich aan elkaar irriteren…Get a Life..
Leven en laten leven. Gehaast rijden geeft meer frustraties bij andere verkeersdeelnemers dan dat het tijdswinst geeft.
donjunior zegt
@werf76: oh the irony
fendercd60 zegt
Geen knipperlicht aangeven is ook bloed irritant.
Gulli zegt
Misschien moeten we ons erbij neerleggen dat 99% van de medeweggebruikers het geen zak kan schelen dat iemand anders erlangs wil en we daarmee alleen maar elkaar in de weg zitten.
nietcreatief zegt
Op zich nog niet eens zo’n probleem met die linksplakkers. Ze doen maar. Wordt wel een beetje geïrriteerd als ik er stijf op of net onder de V max 20 meter naartoe kruip, en ze vervolgens wanneer ik er naast en voorbij begin te kruipen naar rechts komen in een poging me van de baan te drukken.
Weet je hoe moeilijk die bumpers en zijschermen te vinden zijn?!
lovecars zegt
Links blijven plakken. Buiten bebouwde kom 60 rijden en dit volhouden de bebouwde kom in.
3246cm252kw zegt
@lovecars: ja 60 op 80 wegen waar een inhaal verbod geldt ? zondagsrijders pffff
lovecars zegt
Is een bumperklever niet vaak het gevolg van een links rijder?
3246cm252kw zegt
@lovecars: klopt! En rechts inhalen ook! Ik haal alleen rechts in als iemand onnodig lang links rijdt en niet door rijdt. Bumperkleven doe ik niet ivm steenslag en natuurlijk nog belangrijker het gevaar wat wordt veroorzaakt.
dutchc4rs zegt
Ik verblind mezelf vaak door de enorme koplampen van vrouwen
ianyodr zegt
Niet eens het NIET gebruiken van richtingaanwijzers? Begin te begrijpen waarom niemand ze meer gebruikt tegenwoordig…
3246cm252kw zegt
@ianyodr: ja echt he… het enige communicatiemiddel dat we hebben met andere weggebruikers om ons heen… veel mensen denken dat dat tegenwoordig dmv de smartphone wordt gedaan ofzo hahaha
ronaldotour zegt
Mijn nummer 1, mensen die consequent met 1 hand rijden. Let maar eens op bijna iedereen doet dat tegenwoordig.
spence zegt
Wel, indien iedereen even een verplichte periode ter beschikking gesteld zou worden van ziekenhuizen en revalidatiecentra voor ze hun rijbewijs krijgen, zodat ze de werkelijkheid van wandaden en onoplettendheden in het verkeer onder ogen zien, zou er mogelijk al verbetering komen. Voeg daar nog een cursus “respectvol omgaan met andere” aan toe, en we naderen de perfectie.
En misschien een goed voornemen voor 2020: begin bij jezelf. Het is te lang geleden dat ik dat nog eens met mezelf gedaan heb.