Nu Hessing failliet is en de epische showroom langs de A2 leeggehaald zal worden is het tijd om een schuldige aan te wijzen, als het aan Frits ligt tenminste. De boosdoener in dit hele verhaal: mijnheer Louwman.
Gisteren sprak de rechtbank in Utrecht het faillissement uit over Hessing, dat al even op de loer lag. Ironisch genoeg kwam het geldgebrek niet vanwege tegenvallende auto- en supercarverkopen, maar door een financiële aderlating wegens een megalomaan bouwproject in De Bilt. Op de plek waar vroeger de showroom van Hessing stond zou Park Bloeyendael uit de grond worden gestampt. 66 luxe villa’s en 34 appartementen met prijzen tussen de 800.000 en vier miljoen euro, omringd door een metershoog hek en voorzien van permanente bewaking. Om een aandeel te bemachtigen leende Frits geld bij Alcredis, een financieringsmaatschappij van concullega Evert Louwman.
Helaas voor Frits liep het niet bepaald storm voor de kavels in de rijkenenclave, en dus werd het enigszins problematisch om de geleende 10 miljoen euro terug te betalen aan Louwman c.s. Om die reden werd er in september al voor €11,3 miljoen beslag gelegd op de voitures langs de A2. In opdracht van Louwman. En diezelfde Louwman zou verantwoordelijk zijn geweest voor de ondergang van Hessing. Dit zegt Frits in De Telegraaf:
“Hij wilde gewoon mijn bedrijf inpikken ondanks alle afspraken die we eerder hebben gemaakt. Iets anders kan ik er niet van maken. Vorig jaar augustus heb ik met Louwman diverse gesprekken gevoerd over hoe we zouden gaan samenwerken, ook met onroerend goed. Ik ben al jaren bezig met het ontwikkelen van een bouwproject op het terrein waar we vroeger in De Bilt zaten.” Om daar aan toe te voegen “ik ben bewust kapot gemaakt“
Zozo, dat zijn flinke aantijgingen aan het adres van de museumuitbater en Toyota/Lexus-importeur. De hand wordt verder niet in eigen boezem gestoken door Frits, maar een anonieme medewerker deed wel een boekje open tegenover de Wakkere Krant en wijdt het faillissement aan “mismanagement en zijn veel te grote ego”. Wie heeft er nu gelijk?
Hoe nu verder?
Voor de glimmende showroom in de geluidswal van de A2 zullen ongetwijfeld de nodige geïnteresseerden zijn, maar de Stern Groep laat dat het duidelijkst merken. Stern-baas Henk van der Kwast heeft aangegeven dat ze de toko -waar 44 mensen werkten- willen overnemen en denkt dat een deal “binnen twee weken” rond kan zijn. Uiteraard laat Stern het vastgoedgedeelte van Hessing links liggen.
Verder wordt de naam van VAG-importeur PON geopperd als overnamekandidaat, maar die hebben officieel nog niets losgelaten over de kwestie. Wordt vervolgd…
Update – Dat Hessing een beetje eigengereid kan zijn, toont deze video, met dank aan Damster.
stationcar zegt
Wat een flapdrol die Hessing, ben heel wat keertjes op bezoek geweest in de toonzaal langs de A2, maar elke keer viel me weer op hoe weinig sfeer dat ding heeft, vroeger in De Bilt straalde het één en al chique uit, lipe je bij wijze van spreken op je tenen en fluisterde automatisch als je tussen de Rollsen en Bentleys liep. In dat pand langs de A2 was dat wel anders, sfeerlozed galmkast, bah. Dit staat wat mij betreft symbool voor de teloorgang van Hessing. Hadden ze geen grootheidswaanzin gehad en waren ze lekker in De Bilt auto’s blijven verkopen was er niks aan de hand geweest. Welke dwaas leent nou 10 miljoen om in een vastgoedproject te investeren als je autoverkoper bent!? Kapotgemaakt my ass, ja door zichzelf ja, net als Kroymans paar jaar geleden.
Stopwearingpants zegt
@stationcar: amen
tombiesheuvel zegt
@Stopwearingpants: juist
norge zegt
@tombiesheuvel: Mee eens.
Bullet zegt
@stationcar:
Precies, de heren Kroymans en Hessing zijn nooit betrapt op hun low-profile…. Louwman doet het wat dat betreft heel anders, 99,99% van de Nederlanders weet niet eens wie hij is of wat hij doet. Daarnaast zal Louwman gewoon in zijn recht hebben gestaan, anders is het gewoon onmogelijk om Hessing “zomaar” faliet te laten verklaren. Beetje een mostert na de maaltijd verhaal van Frits, ook vooral bedoelt om wederom z’n eigen tafelkleed schoon te vegen….
Frits, op een gegeven moment houd dat op, mensen leren je steeds beter kennen!
mashell zegt
@Bullet: het Louwman museum is alles andere dan low profile ;)
The360box zegt
@stationcar: Laten we even eerlijk zijn, het is zijn bedrijf en kan er in feite alles mee doen, en als je dan even een centje kan meepakken met een vastgoedproject wat zich dubbel en dik uitbetaald waarom niet?
stationcar zegt
@The360box:
Omdat je je bedrijf er kapot mee maakt bijvoorbeeld?
kaasboerin zegt
@stationcar: Yep, deed ‘ie ook echt opzettelijk..
stationcar zegt
@kaasboerin:
Vast niet, maar jij als beleggingsadviseur (dat was je toch?) stapt toch ook niet opeens met een flinke lening in vastgoedproject? Dat is gewoon een gezond verstand kwestie. Ik weet dat je het in principe altijd met mij oneens bent, dus ik ga geen discussie met je aan, maar zo simpel is het gewoon.
Megakix zegt
@stationcar: Frits Huilebalkje….snif…
ukbob zegt
PON zal – stilletjes en op de achtergrond idd wel interesse tonen…
Dit is een mooie kans om een soort luxe/dure versie van Peugeot’s experience center te maken, waar de ‘dure’ modellen van de PON groep kunnen worden getoond (Buatti, Bentley, Lambo, Porsche, Audi R8, Audi A8, VW Pheaton,etc.)
BMW316i zegt
@ukbob: Pon zou er zeker goed aan doen. De bunker die ze in Leusden als showroom gebruiken voor Audi en VW is sfeerloos en past niet bij de merken. Helemaal niet als je ziet dat de door VAG geeiste huisstijlen bij de meeste dealers wel klopt. De locatie van voormalige Hessing showroom past dus uitstekend bij de beleving van Audi en VW. Ben heel benieuwd!
degraafm zegt
@BMW316i: Die huisstijl is gemakkelijk te behalen, gezien het aantal dealers dat eigendom is van PONdealer.
Century in Groningen is tegenwoordig ook eigendom van PONdealer, en het lijkt niet op te kunnen.
3 splinternieuwe panden op 1 terrein voor VW Audi en Porsche + gigantische parkeerplaats.
Naast de import hebben ze dus ook een fiks aantal dealerschappen overgenomen. Dubbel cashen! Ka’ching!!
BMW316i zegt
@degraafm: Ik doel meer op het feit dat Pon zelf, dus de importeurslocatie van de showroom van VW en Audi, niet dezelfde huisstijl draagt als zij haar dealers verplicht. Het pand van Hessing voldoet hier in elk geval veel meer aan……
911GT2 zegt
@BMW316i: Volgens mij wordt er vanuit Ingolstadt opgelegd dat VW en Audi niet in fysiek hetzelfde pand verkocht mogen worden. Dit Om audi wat meer ‘premium’ te positioneren. Daarom is er in Breda BV de bijzarre constructie waar 10 meter tussen de twee panden zit…
BMW316i zegt
@911GT2: Klopt, maar dit mag dmv een muur of verdireping.
kliko zegt
@911GT2: In veenendaal zit er een muur tussen en verspringt het gebouw een stukje.
Maar je kan alsnog gemakkelijk overlopen van VW naar Audi. Geen probleem.
En wieweet maken ze wel een uitzondering voor zo’n bijzonder gebouw… Regels zijn er om te breken. ;)
bug2000 zegt
@911GT2: idem in Eindhoven…
Jipp zegt
@ukbob: waarom zouden ze dat willen? Hessing is niet alleen een dealer, ook importeur van lambo, bentley en bugatti, 3 merken uit de VAG stal!? Alleen rolls en maserati moeten van een ander concern worden ingekocht!
barryb zegt
Je financiële voorspoed is niet meer wat het geweest is en dan start je ook nog eens een nieuwbouwproject in het huidige economische klimaat, met name op de vastgoedmarkt? Nee ik ben het met Frits eens, het is niet jou schuld maat.
bobb zegt
Ze hadden om te beginnen entree moeten vragen voor al die kijkers maar niks kopers.
opgooier zegt
@bobb: Iedereen kon daar gewoon naar binnen lopen? Dat moet prima vermaak zijn geweest voor op een regenachtige middag!
RuVi zegt
@bobb:
wat een onzin, het is toch gewoon een showroom, geen museum?
rikus zegt
@bobb: Dat gebeurt ook bij andere dealers, waar ook wel auto’s staan die we niet kunnen betalen.
Zoiets kun je verwachten als je zulke wagens verkoopt.
yorickw zegt
@rikus: jij hebt ook over al verstand van! :)
geertjan zegt
@bobb: Dat moesten ze helemaal niet. Het trekt juist aan wanneer er meerdere mensen rondlopen, of dat nou kijkers of kopers zijn.
opgooier zegt
Een gevalletje schoenmaker blijf bij je leest?!
AudiQuatro zegt
@opgooier: +1!
Lan_Evo zegt
Volgens mij probeert die gewoon een realiteit te verzinnen die hem beter uitkomt. Het is een complot!!11!!
Benjamin1 zegt
Ik zou er een hoerenkast van maken. Rood verlicht en veel bekijks vanaf de snelweg.
pjotr zegt
@Benjamin1: +100! ;)
ricardo zegt
@Benjamin1: Jup, er passeren daar gemiddeld 200.000 auto’s per dag. En ramen genoeg. ;)
Mpower zegt
@Benjamin1: Ik gok dat de hoeveelheid ongelukken bij afslag Maarssen met paar honderd procent stijgt als dat gebeurd! Zelfde zie je als Sloggie met nieuwe posters komt, bij rotonde Utrecht Overvecht (bij tuincentrum)hangt (hing) zo’n poster en vooral mannen konden hun aandacht er niet helemaal bijhouden vaak bijna ongelukken gezien!
AudiQuatro zegt
@Benjamin1: hmmm nooit van kijkersfile gehoord?? :P
TDI-goeroe zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
spacecowboy zegt
Dan heb je de meest opvallende showroom van NL, maar bezuinig je op de verlichting. Vanaf de snelweg kon je nooit of amper een auto zien. Van binnen was het zeldzaam onpersoonlijk en sfeerloos, meer een operatiekamer. Daar begon de teloorgang van Hessing en de grootheidswaanzin !
Mpower zegt
@spacecowboy: Hij zelf heeft nog altijd een van de mooiste collectie auto’s in zijn “tuinhuisjes” staan!
Mpower zegt
Beetje rare statement: “ik ben kapot gemaakt” nee Hessing je bedrijf is kapot! Jij hebt nog meer dan genoeg speeltjes in je garage staan en een mooie dikke bankrekening dus niet zo zielig doen! (oke beetje jalours ben ik wel)
VeniVidiVici zegt
Helaas Frits, het is net als met aandelen je hebt gegokt, maar misgegokt. Je hoeft echt geen universiteit te hebben gehad om te weten wat de risico’s zijn als het mis gaat bij het lenen van zo’n bedrag!!!
En van die showroom… Maak er iets futuristisch van met alles gericht op groen en elektrisch rijden. Dat is toch de toekomst :)
autogek123 zegt
Hoeveel schuld zou hij hieraan overhouden? Ohh nee, dat is voor de normale man. Hessing zal waarschijnlijk alleen maar rijker van het faillissement weglopen. :(
kwaliteituitturijn zegt
Prima pand voor Stern, kunnen ze mooi een AMG experience centre van maken..
audicoupe84 zegt
@kwaliteituitturijn: Stern heeft Stern Exclusief in Haarlem, daar staat de Testarossa gebroederlijk naast de AC-Cobra. Stern heeft zelf Heron (VW+Audi) dus het dealerschap van de duurdere VAG producten past daar prima bij. Pon zal nooit geintereseerd zijn geweest in die exclusieve merken, anders zouden ze allang dealer zijn geweest.Stern bestaat uit b.v. Heron(VAG), Arend(Renault), Sternauto(Mercedes), Jager(Landrover+Saab), Van Kalmthout(Ford+Renault), Svala(Volvo), Eagle(Chrysler Dodge), Vireo(Alfa, Lancia), Merel(Opel+Chevrolet), Falco(Fiat), vaak komen de vroegere eigenaren, in de directie van het door Stern overgenomen bedrijf.
Jipp zegt
@audicoupe84: stern is echter geen officieel dealer van die exclusieve merken. Daarbij kan pon de importrechten van de VAG merken wel is wegkapen als ze willen.
audicoupe84 zegt
@audicoupe84: Uit Wikipedia
Stern (bedrijf)
De Stern Groep, kortweg Stern genoemd, is een Nederlandse autobedrijf. Het concern werd op 15 maart 1993 opgericht en is actief als autodealer met verschillende merken, waaronder Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen en Volvo. Daarnaast houdt het concern zich onder andere bezig met het exploiteren van autobedrijven, het verhuren van auto’s en het herstellen van autoschade. Stern heeft haar hoofdkantoor in Amsterdam en is met name actief in de provincies Noord-Brabant, Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland. Het is Nederlands grootste autodealer en is lokaal genoteerd aan de Amsterdamse effectenbeurs
schellekens006 zegt
Ja idd hoezo Ik Ben Kapot Gemaakt. Je leent geld voor een vastgoed project dat mislukt, je kunt het geld niet op tijd terug betalen en dan komt na een tijdje beslaglegging zo gaat het overal hoor. Aach gewoon de schuldsanering in en na 3 jaar kun je met een schone lei beginnen. Gezondheid is het belangrijkst. No Stress het is maar blik.
bertorelli zegt
Is Victor Muller al gesignaleerd daar.
VeniVidiVici zegt
@bertorelli: Haha dat zat ik net ook te bedenken. Nieuw projektje voor Victor Muller :)
henk123456 zegt
@bertorelli: 1!
ropp zegt
Wat is dat toch met dat soort mensen, waar is de zelfreflectie gebleven ? Onbegrijpelijk ! Grote financiele risico’s nemen, ten koste van je personeel. Die zitten nu thuis en moeten maar zien hoe zij zich redden.
Iets met hoogmoed en val……….
Griffin zegt
Je moet je zelf niet in niche onroerend goed gooien als je er geen verstand van hebt, Fritsje, dat doet je de das om. Jammer voor je maar helaas en nou niet zitten zeuren.
pjotr zegt
Hoeveel van de punten kunnen we aanvinken? http://www.mt.nl/90/55695/management/is-de-ceo-een-mislukkeling.html
starletje zegt
Ook leuk om te zien dat iedereen het altijd over die fantastische showroom langs de A2 had, en nu Hessing failliet is vind iedereen het ineens een sfeerloos en megalomaan gebouw.
bobb zegt
@starletje: Lege showroom, kettingsloten om de hekken aanplakbiljetten van een veilingboer dan slaat de sfeer blijkbaar razendsnel om.
stationcar zegt
@starletje:
Niet persé dat ik het nu voor het eerst zeg hoor, ik roep het al sinds de opening, alleen gaan op Autoblog niet zo heel veel artikelen over Hessing en dus heb ik nog niet echt de kans gehad om het hiér te roepen. En anderen ook niet. Vandaar dat je het voor het eerst hoort. Als je er geweest bent snap je wat iedereen bedoelt met sfeerloos en koud. Zeker in vergelijking met de luxe warme uitstraling van hun pand in De Bilt…
baasbas zegt
Ik blijf het raar vinden. Hoe kan zo’n onderneming nou vallen over een leninkje van een miljoentje of 10. De liquiditeit moet dus echt al onder het vriespunt zijn geweest en op dat moment een waanzinnig risicovol investeringsproject gestart wat geen zak met de core business te maken heeft? Vervolgens leen je geld voor die investering. En dan leen je dat ook nog eens bij een concurrent? Ja zeg, hoeveel slechte beslissingen kan je op elkaar stapelen en nog verwachten dat het goed gaat?
Sneu voor de werknemers die hun baan kwijt zijn zonder goede reden…
fit4fun zegt
@baasbas:
10 miljoen is heel veel, ook voor Quote 500 leden. Negen van de tien keer hebben ze zo’n bedrag niet op hun rekening staan. Daarnaast zijn de winstmarges in de autobranche extreem laag, en staan er tegenover al die glas en marmerpaleizen grote schulden..
neal zegt
Ik hou alvast de veilingsites in het oog als hun handel geveild wordt :p
Hupke zegt
Tenzij Louwman hem een wapen tegen het hoofd gedrukt heeft en gezegd heeft “Ima gonna make you an offer you can not reffuse” (en dat met een italiaans accent natuurlijk)
en hij er dus helemaal niet om gevraagd heeft om geld te lenen voor een (slechte) investering denk ik toch dat hij de idioot is die zijn eigen graf gegraven heeft.
406_v6 zegt
@Hupke: Gezien dhr. Louwmans business, zal het waarschijnlijk een ritueel hara-kiri zwaard geweest zijn ;)
meneersander zegt
Haha, de nieuwe soap? Maar ergens had dhr. Hessing het gewoon bij auto’s kunnen houden geloof ik, zonder dat ontroerend hadtie toch ook al geld zat?
midasracer zegt
Wat een narcistische flapdrol vol zelfmedelijden. Zeker een rijkeluiszoontje die nog nooit economische tegenslag heeft meegemaakt. Zielig om andere mensen de schuld te geven van eigen falen. Ga maar lekker hamburgers bakken bij mcDonalds Frits. Leer je weer hoe Jan Modaal moet knokken voor zijn centen.
damster zegt
Evert heeft zich niet aan de afspraken gehouden, dat moge duidelijk zijn. Frits had echter de nieuwe mondelinge afspraken als addendum of iets dergelijk moeten toevoegen aan de bestaande contracten, rukker.
Maar ja, hij denkt wel vaker dat hij het bij het juiste eind heeft, hier een mooie uit ’06
http://www.youtube.com/watch?v=8s843qdehMk
sir_smokalot zegt
Geweldig!!! Heb hem net even op autojunk geslingerd.
stationcar zegt
@damster:
Hahaha, wat een gast joh, man man man, de arrogantie ten top… Onvoorstelbaar!
Hupke zegt
@damster:
Verdomme dan wil je als co-driver toch op momenten dat je even kan uitstappen.
Hij had beter bij de moto’s meegedaan dan ken je je dat permitteren.
upstream zegt
@damster: respect voor je video… Als co-pilot/navigator stap ik gewoon uit en ben ik weg… Maar ja, je ziet duidelijk wie de financier/chief is van het team…
timberleek zegt
Ja als je gewoon was blijven doen wat je altijd doet, namelijk auto’s dan had er niks aan de hand geweest.
Je hebt als autohandelaar niks te zoeken in de vastgoed, en als je er wel in wilt, dan moet je dat gescheiden houden van het autobedrijf.
Dan kun je louwman de schuld geven, maar je bent zelf de lul die niet betaald (al dan niet met reden). Moet louwman dan maar over de kop voor jou?
wimbers zegt
als louwman hessing’s dealerschap overneemt kan ik alleen maar melden dat hij dat verdomd slim heeft gespeeld.
makkie zegt
Amen voor stationcar. Zo simpel is het.
The360box zegt
Omdat het vastgeodprojectje misliep en hij daar geld voor geleend had bij Louwman liep het mis? Wat een constructie, zo een omzet had hessing idd niet.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Een verre kennis liep daar bij Hessing naar binnen in zijn oude kleren (Zaterdag). Kwam ook aan in een oudere audi (verzameling). De persoon werd gewoon niet geholpen.. kansloze verkopers daar. Hij kwam daar om een Bentley te bekijken/kopen. Tsja, zo ga je wel falliet Hessing! Verbaasd me echt helemaal NIETS. Hij heeft nu trouwens wel een mooie continental ;). Bij de concurrent.
pursuit zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig:
Lekkere autoblog opmerking… een VERRE KENNNIS bla bla bla. Kletser.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@pursuit: Och och och, het is weer zo ver. Iemand die wéér iets niet durft te geloven. Ik kan namen noemen, telefoonnummers en adressen. Ga je zelf maar langs bij de meneer om hem het verhaal te vragen. Een verre kennis had ook kunnen zijn: iemand die ik niet zo goed ken.
RuVi zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig:
En hessing kan je vervangen door elke willekeurige dealer…..dat verhaal gaat al 50 jaar rond….
Bovendien kan een hessing verkoper niet eens zien in wat voor auto een persoon aankomt.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@RudyV: Of de verkoper wel of niet de auto zag, dat is een detail
ytrewq zegt
http://www.youtube.com/watch?v=cJCcAdj-I9s
desoper zegt
En zo wordt een groot man plotseling een zielig ventje.
Megakix zegt
@desoper: nee…als je je zó laat kennen, dan wás je al geen groot man (en daarvan getuigd de Dakar 2006 rally genoeg).
Mouzie zegt
Dit soort mannen worden in de US op handen gedragen. ‘Think Big’ is daar het motto. Hier denken we liever ‘steek je kop boven het maaiveld uit en ik hak m eraf’… Voor beide valt wat te zeggen?!
ytrewq zegt
was dit de enige dealer die bentleys en lamborghini’s verkocht?
jaguarxkrsboy zegt
kwas er 2 weken geleden nog even een kijkje wagen maar hoe snel ik binnen was zo snel was ik ook weer buiten wat een stel asociale mensen daar…… wel mooie auto’s en stond in de werkplaats nog een murcielago sv…….
topless zegt
Dat fragment uit Dakar, daar moet ik altijd aan denken als ik zijn naam hoor. Wat een eigenwijze flapdrol. Waarom neem je als onervaren rijder een ervaren navigator mee?
Ook deed hij een keer met de, ik meen, Quote challenge mee en toen had hij de autopapieren bij van de verkeerde auto. Wanneer zo iemand het van papa geërfde bedrijf moet runnen, is het niet zo vreemd dat het eens mis gaat.
masterstig zegt
Op zich zou het nog kunnen, er is daar bovenaan de top vast een enorme strijd aan de gang, je probeert natuurlijk zo hoog mogelijk te komen.
Sorcerer zegt
Zat het vastgoed in dezelfde BV? Of heeft hij onderpand gegeven op een andere BV op de een of andere manier?
Erg raar verhaal zo…