Met de BMW M3 lieten we al zien dat je er, al dan niet bellend, 270 kilometer per uur kunt rijden. Tevens kwam het in het Autoblog.world Deutschland artikel terug. Waar we het over hebben? De Duitse Autobahn natuurlijk! De Duitse Autobahn bestaat deze week 75 jaar. Joehoe!
Om dit te vieren én om jullie te vertellen wat de Autobahn zo bijzonder maakt, kunnen jullie HIER naar een fijne en ruim 45 minuten durende documentaire over de Duitse Autobahn kijken: Megastructures van National Geographic Channel. En omdat jullie al wat meer over Zweden weten, heb ik er speciaal voor jullie een Zweedse ondertiteling bij geplakt ;)
Racer X zegt
Go Deutschland!
Ik mag ook altijd graag effe gebruik maken van de Freie Fahrt als ik richting Ibbenbüren knal!
f430 zegt
“De Duitse Autobahn bestaat deze week.” zoek de fout…
-EDIT: thnx, ook al bestond hij ook deze week… ;) –
Rickm zegt
Laatst nog 302 km/h gereden op de E31.
Wij knallen ook wel eens richting Ibbenbüren, naar Musik Produktiv.
XP zegt
Ah Duitsland… Eer aan wie eer toekomt ;) Laatste bastion om snel te kunnen gaan over de snelweg, toch in Europa allesinds.
Racer X zegt
@ Rickm
Ja, daarvoor ga ik er ook naartoe, hehehe!
PieterA zegt
@XP: in Kroatie zijn er ook banen waar je gerust kunt knallen. ;)
on topic: hopelijk verdwijnt de autobahn niet, een mens moet zich gewoon af en toe eens kunnen uitleven.
Joost zegt
Frustrerend als je vanuit Duitsland Nederland weer in rijdt, dan lijkt 120 een slakkengangetje
johnny23 zegt
@: Daarom bij laatste restaurantje voor de grens nog even voor 1/3 van de Nederlandse prijs lekker rustig happen.
Jan zegt
@joost, nog erger is dat, ik als Belg in België goed doorgas, in NL dan zo braaf moet zijn en in Duitsland trg kan doorgassen
dat is echt nagelbijten, dat stuk in NL
cl600 zegt
ohh heerlijk joh, mijn moment toen, meer dan 340km/h en een bijna angstige om en nabij 8.000 toeren. god wat is die baan toch een pure verslaving
Racer X zegt
@ Jan
Hoe hard mag je in België rijden?
Tombnolz zegt
@ Racer X: Nergens harder dan 120. Echt verschrikkelijk traag met die moderne auto’s van vandaag. Zeker als je bedenkt dat vrachtwagens van 30 ton er 90 mogen. Wie heeft ooit beslist dat 120 het maximum hoorde te zijn?
tweaker zegt
@ Tombnolz
een of andere socialist!
het gaat trouwens niet zozeer om hoe snel je in belgie mag maar in nederland… wie beweert dat je in nederland 120 mag die heeft vast geen auto
elke afrit mag je vertragen (en zo zijn er veel) en eens je iets te dicht bij een stad komt is’t 80 en geen km/h meer
in belgie mag je 120, van’t moment dat je de snelweg oprijdt tot dat je’m afrijdt… en kom niet zeuren over antwerpen want dat is een ringweg… er zijn een paar uitzonderingen zoals het viaduct in gentbrugge maar daar hebben de socialisten blijkbaar ook es hun zegje gedaan
én… belangrijk… wij hebben geen Koos Spee die om elke hoek een graaier heeft klaarstaan om je te ‘pakken’ als je 2 km/h te hard gaat… waarom hebben jullie nederlanders eigenlijk een voorruit? jullie zitten toch constant naar jullie kilometerteller te kijken, heel veilig…
Maes Joseph zegt
Voor mij is er maar een land waar ze weeten wat een autobaan,een auto maken en hem te mogen gebruiken is endat is DUITSLAND,en al die andere niet !veertig jaar zonder accident en zonder bekeuring en dan voor zes kilometer de bon op BELACHGELIJKE BELGEN,zonder van die bij wegen te spreken eerst 90 dan 70 en nu vele plaatsen er 50 van gemaakt .
Murrrphy zegt
Ah, de Autobahn.
Lyrisch wordt ik van de Autobahn en de freie Fahrt.
Mijn eerste kennismaking was in de vroege jaren 70. Mijn ouders reden een Peugeot (ik geloof een 304) waar een nieuwe motor in was gezet. In die tijd was inrijden nog heel belangrijk. Mijn vader en ik werden door een behulpzame oom naar de garage in Ulft gebracht (waarom in Ulft, weet ik niet. Wij woonden destijds in Utrecht…).
Om de wagen goed in te rijden, besloot mijn vader een stuk van de Autobahn te pakken, hoewel het eigenlijk tegen zijn principes was om in Duitsland te komen (had niets met de oorlog te maken, maar alles met het WK voetbal van die zomer…)
Wat een rit! BMW’s en Benzen die voorbij flitsten alsof je stil staat..
M’n vader vond ’t wel wat hebben dat snelle rijden, maar hij was aan ’t inrijden (arme kerel).
Halverwege de jaren tachtig was daar de militaire dienst en ik mocht naar Duitsland, jawohl! Ook al heb ik geen auto, :-( ik keek er toch naar uit. Regelmatig ritjes van meer dan 400 km in de auto’s van de ‘beroeps’: ik noem de Kadett GSI (een witte) en een GTV6. Wat is het toch heerlijk om lekker door te knallen over de Bahn.
Nu een dikke twintig jaar verder en nog veel meer Autobahn kilometers achter de kiezen, wen ik er niet aan. Het is en blijft geweldig, ook al worden steeds meer beperkingen opgelegd. Onlangs nog door de Heimat heen gereden, ondanks de vele Baustellen een feest!
Wat maakt de Autobahn zo bijzonder?
De staat van onderhoud? Dat was wel zo, maar de wet van de remmende voorsprong doet hier flink opgeld, de kwaliteit staat nog altijd op hetzelfde, hoge niveau maar ze moeten wel opletten dat het niet achteruit gaat. Andere landen doen het zeker niet slechter (onlangs nog in Slovenië en Kroatië geweest, die mensen zijn goed bezig)
De service langs de weg?
Dat de service op hoog niveau staat, is buiten kijf, maar de rest doet het niet slechter. In de Raststättes is het als vanouds, ultraschoon sanitair. Wel moet ik zeggen dat een behoorlijk aantal toe is aan renovatie (weer die remmende voorsprong).
Heren in ’t verkeer?
Daar ben ik beslist niet van overtuigd. Onlangs weer daar geweest en het huftergedrag dat je zoveel in Nederland ziet, krijgt ook voet aan de grond in Duitsland. Vooral als ’t wat drukker wordt.
Kunnen Duitsers goed rijden?
Ik vind dat Duitsers goed kunnen rijden (op de Autobahn), maar hou wel in gedachten dat het secundaire wegennet bij hun beter is dan bij ons. Op de Autobahn zul dan minder snel sukkelaars aantreffen. Wat wel waar is, is dat Duitsers gewend zijn aan hoge snelheden, dat zie je terug in de maneuvres op de snelweg.
Zijn hun auto’s beter?
Dat is een punt. De TüV is een strenge club die als een tijger over het wagenpark waakt. Wrakken zul je op de Autobahn niet zo snel vinden (hooguit ‘verse’). Ik herinner me nog de beroepsmilitairen die een, fiscaal aantrekkelijk, bfg kenteken wilden hebben. Met angst en beven ging men naar de TüV, bang voor afkeuring.
Wat is het dan wel? Freie Fahrt natuurlijk.
En ik ben gek op autorijden, maar dat spreekt vanzelf.
W!d zegt
@Murrrphy Ik woon in Ulft (mien dörpken) en als ik vanuit Arnhem naar huis rij neem ik altijd stukje autobahn mee.. even bij de A12 rechtdoor en bij ’s heerenbergh er weer af.. heerlijk en sneller dan via alle stoplichten bij doetinchem te moeten nemen!
Erik zegt
Murrrphy, wat een prachtige ode aan de Autobahn! Je tovert een glimlach op mijn gezicht met dit stukje :)
2SLOW4ME zegt
in polen / oekraine heb je ook geen snelheids regelingen;) (geen/omkoopbare politie die rijd in voertuigen die niet boven de 80 uitkomen.) je wilt met die ***** wegen all1 niet harder dan 160 omdat anders je vullingen eruig trille…
de sjonnies zegt
@Murrphy – knettergoed stuk !
En in de jaren 70 toen je vader met z’n 304 op de autobahn reed, vond ik de sfeer veel vijandiger dan nu, Zwaar seindende Benzen, nerveuze BMW’s en gillende Golfjes.
De verkeersregels of codes zijn sindsdien zwaar aangepast, als je met je sleurhut achter je wagen naar links sukkelt en Murrphy komt je met 280 in z’n GabriellaSabartini 3 liter twin-turbo achterop, is Murrrphy verplicht te remmen, en knal je in de sleurhut ben jij als snellere bestuurder in principe fout ! Dit hebben de Duitsers ingesteld om de snelheid wat te drukken en zodoende wat meer rust te creeren.
Verder vind ik het geweldig dat je ’s nachts om twee uur aan de tankstelle een lekker kop ossestaart soep wordt ingeschonken en je dan ook nog een lekker wurst kunt eten ! Veel beter dan die KUT tenten (excuzez-le-mot) lanks de Franse peages, in Frankrijk kun je beter van de Autoroute afgaan om te kunnen eten
majinstar zegt
Gefeliciteerd ??
mashell zegt
“Ik mag ook altijd graag effe gebruik maken van de Freie Fahrt als ik richting Ibbenbüren knal!”
Best sneu dat het grootste gedeelte daar naar toe vanaf de Nederlandse grens op 100 km/h begrensd is vanwege Fahrbahnschaden. En dat is ook gelijk het grootste probleem met de autobahn, de belabberde staat van onderhoud. De kwaliteit van het wegdek zit meestal tussen matig en slecht. Niet dat ze het niet proberen te verbeteren, baustellen genoeg (minstens 1 op elke 100 km), maar de prestaties en vooral het werktempo van de duitse wegwerkers is allen slecht te noemen.
Maar goed, met 2 handen aan het stuur in 200km/h ook best te doen op slecht wegdek. Ook naar Ibbenbüren, want dat is ook Duitsland: zinloze snelheidsbeperkingen worden totaal genegeerd.
thomaz zegt
@ PieterA
Ik dacht na 13 jaar Kroatië ook wel dat ze daar niet zo moeilijk waren, maar nadat ik deze vakantie een boete van 300 kuna heb gehad voor niet stoppen bij een stopbord en 200 kuna omdat ik met twee wielen op het gras stond geparkeerd ben ik er toch anders over gaan denken… *zucht*
db zegt
ik ben samen majinstar bijna de eerste die het zegt , maar gefeliciteerd autobahn, hopelijk mogen er nog vele jaartjes volgen :+ :P
Maes Joseph zegt
Gefilisiteerd,moge U een voorbeeld zijn voor de andere die er anders overdenken maar toch verkeerd zijn !
Murrrphy zegt
@ Majinstar, DB & Meas Joseph – Jullie hebben gelijk!!!
Felicitaties aan de Autobahn, mogen er nog vele jaren volgen.
Waar is ’t gebak???
Sjon zegt
Toch iets goeds van Hitler
Murrrphy zegt
@ Sjon
De Autobahn was geen idee van Hitler. Hij zag ’t vooral als een manier om de bevolking aan werk te helpen en als een propaganda middel voor zijn, verwerpelijke, politieke ideeën.
Klik hier
voor meer info, het verhaal is behoorlijk accuraat.
tweaker zegt
@ Murphy
je spreekt jezelf tegen, jong
Maes Joseph zegt
En dan spreken we nog niet over die mafia van verzekeringen hier !,in duitsland
als je daar wat voor hebt word de wagen helemaal uitgekleed en stuk voor stuk
nagekeken en krijg ge de wagen terug zo hij was,en wat gebeurd er hier ?als hij drie weken oud is beginnen ze al percent af te trekken en nog te denken dat wij bij een duitse verzekering niet kunnen gaan,want die telt niet in dat APENLAND,en dan nog niet gesproken van de verzekingspremie’s en bij sommige moet je nog gaan bij een carroserie die hun beliefd ( knoeier of niet ) geen andere naam dan MAFFIA en dan nog onder bescherming van nog een groter gansterbende;
Murrrphy zegt
@ Tweaker
Leg svp even uit, ik volg je niet. ‘T is nog vroeg…
John zegt
Hmm, 17 autgustus was een vrijdag, en dan om 3:47 niet meer uit je woorden kunnen komen? Student!
@XP: Dacht ’t toch niet. The Isle of Man kent buiten de bebouwde kom ook geen maximum snelheid! Dus ook op tweebaanswegen al niet meer :)
Overigens is er een heel groot verschil tussen het hebben van een maximumsnelheid, het controleren op maximumsnelheid en het terroriseren van de automobilisten.
Volgens mij moet er ook wel ergens een Nederlandstalige versie van deze docu te vinden zijn, hij is ook in het NL uitgezonden.