• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Freaky: Goodyear werkt aan ‘zelfopblaasbare’ banden

Auteur: Alwood, gepost 14 augustus 2011 om 15:37 – 19 Reacties

PSHHH


Na de automatische verlichting en ruitenwisser hoeven we binnenkort ook nooit meer over bandenspanning na te denken?

Als het aan Goodyear ligt houdt in de toekomst iedere band zichzelf op de perfecte spanning. Ze richten zich daarmee vooral op de kilometervreters (transportondernemingen?). Een kleine afwijking in de banden spanning kan namelijk per voertuig al 3% uitmaken in brandstofverbruik. Heb je een tiental grootverbruikende bestelbussen of vrachtwagens in dienst dan lopen de kosten snel op.

Voor de ontwikkeling heeft Goodyear van de Amerikaanse overheid alvast 1,5 miljoen dollar ontvangen. Wanneer ze zover zijn dat de techniek geld op kan gaan leveren is echter nog niet duidelijk.

Het systeem functioneert volledig op eigen kracht. Science Fiction zeg ik je! In de band zit een pompje en techniek die energie haalt uit de beweging van de band. Onder iedere omstandigheid moet het de band op de juiste spanning houden. Details zijn nog niet bekend maar als het zich daadwerkelijk aanpast op temperatuur en belasting dan is Goodyear hier aan iets heel moois bezig. Er wordt zowel gewerkt aan een systeem voor personenauto’s als voor de bedrijfs- en transportsector.

Nooit meer priegelen met bandenspanning op circuitdagen, zorgeloos de auto vol laden en op vakantie. Nog even toekomstmuziek maar het lijkt mogelijk. Nu maar hopen dat de kosten op een acceptabel niveau blijven en dat fervent terreinrijders het systeem nog steeds uit kunnen zetten.

Ook interessant!

  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Opgelet: vanaf volgende maand nieuw bandenlabel
  • Wat is er speciaal aan SUV- en 4x4-banden?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, goodyear, Techniek

Vorig bericht: « Bugatti wil über-Veyron Grand Sport zonder open dak
Volgend bericht: Iemand nog een Porsche Speedster of Sport Classic? »

Lees Interacties

Reacties

  1. dennisr zegt

    14 augustus 2011 om 15:41

    wow.. zoiets had ik niet zien aankomen xD Goodyear heeft wel goeie ideeën maar ik ben wel bang voor de kosten.. stel dat je een keer een lekke band heb zal je dat hele pompje wel aan stront rijden dus dat loopt lekker in de bedragen..

    Login om te reageren
  2. alcantara zegt

    14 augustus 2011 om 15:46

    Voegt niet echt veel toe voor de gemiddelde automobilist, voor de meerprijs van dat systeem kan ik best zelf de spanning zo nu en dan nalopen. Een benzinetank die zich automatisch bijvult zou voor mij een grotere uitkomst zijn.

    Login om te reageren
    • Laue zegt

      15 augustus 2011 om 18:51

      @alcantara:
      Mark my words, over 10jr standaard op een premium wagen.

      Login om te reageren
  3. lemster zegt

    14 augustus 2011 om 15:47

    Naja wat ik niet snap is er zijn nu toch al lang systemen die constant je bandenspanning meten, en ook systemen die je banden kunnen oppompen tijdens het rijden. (Zit in die gepantserde auto’s). Waarom dan nu weer een nieuw systeem ontwikkelen voor alleen de band?

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      14 augustus 2011 om 15:49

      @lemster: omdat we niet allemaal gepantserde auto’s rijden :P

      Login om te reageren
  4. KaCh1ng zegt

    14 augustus 2011 om 15:47

    geef mij maar een simpel bandje , ik kijk zelf wel druk enz na , geen run-flat ook :)

    Login om te reageren
  5. eduardovich zegt

    14 augustus 2011 om 15:58

    Mja ik weet toevallig dat die oude Russische vrachtwagens, oeral bijv. die zoiets in de jaren 60 al hadden.. Hummer H1 ook, Is gewoon kwestie van die techniek update lijkt me?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      14 augustus 2011 om 16:14

      @eduardovich: die systemen zitten in de auto, het gaat hier om een systeem in de band/velg. Makkelijker en breder toepasbaar dus vooral.. En volledig automatisch itt dat in de H1 bijv.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        14 augustus 2011 om 16:42

        @Alwood:

        Heeft de H1 (of is dat enkel de militaire variant) geen banden die met een magnesium run-flat systeem gevuld zijn?

        Login om te reageren
        • bomber888 zegt

          14 augustus 2011 om 20:30

          @Hupke: ja dat heeft de h1. dit is dus ook niet revolutionair ofzo. die h1 heeft al 20 jaar ofzo.

          Login om te reageren
  6. Ferdinand1 zegt

    14 augustus 2011 om 15:59

    Een aap had kunnen zien aankomen dat dit er aan komt… Techniek staat niet stil, dus is dit heel logisch. Het verbaast mij zelfs dat dit nog niet op grote schaal ingezet word. Scheelt aanzienlijk in je verbruik als je op de snelweg opeens 0.2 bar extra in je banden krijgt. Gaat je stuurfrequentie dan weer omhoog, in combinatie met regen; paar barretjes eruit. Ze mogen wel eens opschieten.

    Login om te reageren
  7. Hupke zegt

    14 augustus 2011 om 16:04

    Ik kan me wel wat manieren indenken waarop dat zou kunnen werken. Het enige dat ik me afvraag is of dit opweegt tegen de energie die zo’n ‘pompjes’ zouden verbruiken. Waarschijnlijk wel want ze onderzoeken het, maar het zal toch nooit zuiniger zijn dan zelf je bandenspanning controleren.

    Login om te reageren
  8. norge zegt

    14 augustus 2011 om 16:14

    En wat weegt zo’n pompmetersensorvul gevalletje ?
    Lijkt me inderdaad alleen geschikt voor bestelbusjes en vrachtwagens .
    Het onafgeveerd gewicht verhogen lijkt me nou niet bepaald slim bij een personenauto.

    Login om te reageren
    • nicktexel zegt

      14 augustus 2011 om 16:21

      @norge: zal vast geen tientallen kilos schelen

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      14 augustus 2011 om 16:24

      @norge:

      Zoals ik het begrijp zou dat gewoon op het plooien van het rubber werken. Dus eigenlijk zit er ergens in je band een paar lucht kamertjes afgesloten door 2 membranen. Iedere keer dat het gecomprimeerd word pompt het dus lucht bij in de band totdat hij op de correcte spanning is.
      Gewicht is redelijk verwaarloosbaar.
      Ik maak me eerder zorgen over hoeveel energie die pompjes telkens op zullen nemen wat de rolweerstand van de banden serieus zou verhogen. Niet te vergeten dat zoiets fabriceren een stuk moeilijker is dan wat rubber op een doek smeren (en hoelang zou zoiets meegaan, daar zit een hoop vermoeiing op) dus de prijs zal ook wel wat hoger zijn en met wat pech verplicht vadertje staat dat zoals hij al met winterbanden heeft gedaan.

      Login om te reageren
  9. BmwMPower zegt

    14 augustus 2011 om 16:57

    CTIS; Central Tyre Inflation System.

    Login om te reageren
  10. F1Tim zegt

    14 augustus 2011 om 18:56

    Dit soort ideeen brengt dus niets bij aan efficientie van wagens. Ok, op zich kan het wel verbruikswinst opleveren, maar de aanpassingen aan de band (en opvolging ervan) vraagt eveneens energie. Als zo’n pomp zijn energie van de draaiende wielen moet halen, dan moet ie eigenlijk onrechtstreeks energie van de motor wegtrekken, wat het verbruik omhoog duwt. En zo één pompje per band: verstoort dat niet de balans in de band? En je weet het met technologie: dat kan stuk gaan. Wat als het systeem onterecht denkt dat de druk in de band te laag is? Dan wordt de band zodanig opgeblazen dat ie ontploft…

    Zo, dit was een krachtig pleidooi om deze denkpiste af te schilderen als een uitvinding om zomaar iets uit te vinden…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      15 augustus 2011 om 02:02

      @F1Tim: Bij het draaien gaat sowieso al veel energie verloren. Als een deeltje van die energie gebruikt wordt, lijdt dat niet tot extra motorbelasting.

      Balans: steek het in de velg, of compenseer het gewicht met ballast.

      En ja, alles kan stuk. Maar dat houdt niemand tegen toch? Let wel, ik ben ook een liefhebber van low-tec, maar ik zou dit absoluut niet “een uitvinding om zomaar iets uit te vinden” noemen…

      Login om te reageren
  11. Esprit_de_Flandre zegt

    15 augustus 2011 om 01:59

    Zoiets als een zelfmoordterrorist, maar dan in rubber…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North